Miks nainen on yleensä se, joka menee sterilisaatioon?
Miks mies ei mene sterilisaatioon? Miehelle toimempide on paljon helmopmi kuin naiselle!
Nainen kärsii synnytykset, eikö mies voisi "kärsiä" vastaavasti sterilisaation?
Meillä tästä on puhuttu ja miehelle oli jopa itsestäänselvyys, että hän menee sterisaatioon jos joskus sellainen tarve.
En käsitä, miksi miehen keho on kallisarvoisempi kuin naisen! Nainen synnyttää, syö e-pillerit/ottaa jonkun ehkäisymuodon ja tällä sotkee kroppansa hormonitasapainon ja menee sekaisin. Ja sitten vielä tämä sterilisaatio. Voi perse. OIkein ärsyttää kun alan miettiä tätä asiaa.
Tilastoja vielä: Sterilisaatioiden tekijöistä 95% naisia. Aika helvetin paljon liikaa!
Kommentit (93)
hankita yhtienen kirrkossa tälläisten rakakudesta kesuuudessa
Noh, onhan sekin hienoa.
vaihteeksi jotain uuttakin asiaa. :D
Kehoni ei kestä enää raskauksia, halusin olla ehdottoman varma etten tule raskaaksi. En oman miehen enkä kenenkään kanssa.
mutta kyllähän se on mielenkiintoinen ilmiö, että ns. länsimaiden ja pohjoismaidenkin joukossa nimenomaan Suomessa tehdään paljon sterilisaatioita nimenomaan naisille. Jostainhan se kertoo.
otetaan ikävä, mutta mahdollinen tilanne: perhettämme kohtaa onnettomuus, jossa vain toinen vanhemmista jää henkiin, muut (myös lapset) kuolevat.
-Halusiainko minä perustaa uuden perheen: En
-Haluaisiko mies perustaa uuden perheen: On epävarma
Pitäisikö miehen silti mennä sterilisaatioon osoittaakseen olevansa sitoutunut meidän ydinperheeseemme ja minun ei?
Toinen esimerkki: meille tulee ero. Minä en halua lisää lapsia.
-olisiko miehen sterilisaatio jtoenkin maagisesti estänyt eron: ei
-olisiko minulle hyötyä siitä että ex-mieheni on sterilisoitu: ei.
-olisiko minulle hyötyä siitä että olen itse sterilisoitu: uuden vaiksuhteen löytyessä kyllä
Kannattaa muuten muistaa myös se, että nainenkin saattaa haluta erota. Ei se aina ole mies joka jättää naisen.
Ydinperhevannoutuneissa perheissä on tutuissani näitä joilla miehelle tehty ja uusioperheissä, joissa miehellä menossa toinen lapsisarja, tehdään naiselle, eli niissä ehkä mies pitää takaporttia auki vielä seuraavalle perheelle.
Meillä mies on varmempi kuin minä olen siitä ettei halua lapsia joten hän menee operaatioon.
Hänellä olisi sitäpaitsi enemmän hedelmällisiä vuosia kuin minulla, joten leikkauksen hyöty on näin vuosiluvullisesti suurempi, jos nyt jotain numeerista perustelua haluaa vääntää. Mulle ei käy ehkäisykeinoista oikeastaan mitkään, mutta 10-20 vuotta pitäisi vielä välttyä raskaudelta (paitsi itsellä on siis muutama jos-tilanne mielessä joissa tapauksissa saattaisin vielä lisääntyä), joten katsotaan meidän tapauksessa miehen operaatio järkevimmäksi.
ja ei halua olla riippuvainen miehestä kun on kyse ehkäisystä.
Minun mielestäni asia menee niin, että nainen on tossun alla jos ei saa itse päättää omasta sterilisaatiostaan vaan mies haluaa kontrolloida naista ja hommaa vasektomian itselleen. Näin nainen ei pääse esim. pettämään niin, ettei käry kävisi jos tulee raskaaksi.
Mies varmistaa näin vain sen, että naisen on oltava uskollinen (tai ainakin hoidettava taas ehkäisy kuntoon) ja kontrolloi näin naisen halua ehkäistä ja naisen päätäntävaltaa siitä, monta lasta nainen haluaa.
Meillä onneksi minä olen itsenäinen ihminen, enkä miehen peukalon alla ja siksi päätin itse hoitaa tämän asian kun en halunnut enää lapsia kenenkään miehen kanssa. Jos mies on varma, ettei halua kenenkään kanssa lapsia niin sitten hän käy itse lääkärillä hoitamassa tämän asian omasta puolestaan.
Minusta on jotenkin hassua, että jotkut naiset jättävät näin ison asian miehen päätäntävallan alle ja miehen kontrolloitavaksi. Se jos mikä obn peukalon alle painamista.
mutta kyllähän se on mielenkiintoinen ilmiö, että ns. länsimaiden ja pohjoismaidenkin joukossa nimenomaan Suomessa tehdään paljon sterilisaatioita nimenomaan naisille. Jostainhan se kertoo.
Mielestäni sterilisaatio on jokaisen ihmisen henkilökohtainen ratkaisu. Kun minulla on ollut vakava sairaus johon meinasin menehtyä, enkä missään nimessä saa tulla raskaaksi oli minusta luonnollista että minä menen sterilisaatioon.
Haluaisin ajatella että olen kuolematon, mutta kantapään kautta olen oppinut että elämä on arvaamatonta. Jos olisin menehtynyt 3 vuotta sitten, olisi tällä hetkellä hyvin mahdollista, että mieheni olisi löytänyt jonkun kivan, vaikka nuorenkin naisen, joka sanoisi että sun lapset ovat kivoja, mutta haluaisin yhden oman...
Ja tähän vedoten päätin että minut sterilisoidaan. Haluan vain sanoa, että päätöksen takana on jokaisella omat syyt... Sitä paitsi essure -sterilisaatio ei ole riskialtis toimenpide, miehen vasektomia on riskialttiimpi!!
Että sikäli tuo argumentointisi on aika kestämättömällä pohjalla.
Faktaa on, ainakin erittäin asiantuntevan gynekologini mukaan, että naisen sterilisaatioilla on enemmän negatiivisia vaikutuksia kuin miehen sterlisaatiolla. Mm. tästä syystä en itse sterilisisaatiota halua. Mies saa valita meneekö sterilisaatioon vai käyttääkö kondomia. Valinnanvapautta molemmille ja nimenomaan tasa-arvon pohjalta.
ja ei halua olla riippuvainen miehestä kun on kyse ehkäisystä.
Minun mielestäni asia menee niin, että nainen on tossun alla jos ei saa itse päättää omasta sterilisaatiostaan vaan mies haluaa kontrolloida naista ja hommaa vasektomian itselleen. Näin nainen ei pääse esim. pettämään niin, ettei käry kävisi jos tulee raskaaksi.
Mies varmistaa näin vain sen, että naisen on oltava uskollinen (tai ainakin hoidettava taas ehkäisy kuntoon) ja kontrolloi näin naisen halua ehkäistä ja naisen päätäntävaltaa siitä, monta lasta nainen haluaa.
Meillä onneksi minä olen itsenäinen ihminen, enkä miehen peukalon alla ja siksi päätin itse hoitaa tämän asian kun en halunnut enää lapsia kenenkään miehen kanssa. Jos mies on varma, ettei halua kenenkään kanssa lapsia niin sitten hän käy itse lääkärillä hoitamassa tämän asian omasta puolestaan.
Minusta on jotenkin hassua, että jotkut naiset jättävät näin ison asian miehen päätäntävallan alle ja miehen kontrolloitavaksi. Se jos mikä obn peukalon alle painamista.
Faktaa on, ainakin erittäin asiantuntevan gynekologini mukaan, että naisen sterilisaatioilla on enemmän negatiivisia vaikutuksia kuin miehen sterlisaatiolla. Mm. tästä syystä en itse sterilisisaatiota halua. Mies saa valita meneekö sterilisaatioon vai käyttääkö kondomia. Valinnanvapautta molemmille ja nimenomaan tasa-arvon pohjalta.
osastolta karannut psykis vai kuka? Miehet haluaa olla normaaleja miehiä, ei silvottuja. Naiset maalaavat ja koristelevat itseään ja silpovat ja synnyttävät, mies saa pieruverskoissaan haista vaikka naapuriin asti ja odottaa illallista pöytään ja kaunista vaimoa ja päättää milloin lapsia on tarpeeksi yhden naisen kanssa kiusaamatta itseään mitenkään. Voi perustaa tytäryhtiöitä, satelliitteja, sen oman perheen lisäksi, mies kun on moniavioinen ja nainen ei. Kiva osa lisääntymisessä ei taida olla naisilla.
Minun mielestäni sekään ei ole tasa-arvoista, että aina naisen tulisi vastata ehkäisystä. Miestä ei tietenkään voi pakottaa sterilisaatioon, mutta kondomia voi käyttää, vaikka se ei niin miellyttävää olisikaan. Itselleni eivät migreenin takia sovi hormonaaliset ehkäisymenetelmät, kokeiltu on kaikkea mahdollista.
Mitä teette jos mies ei halua kortsua EIKÄ sterilisaatiota?
ideaalitilanne on tietysti löytää ratkaisu joka miellyttää molempia - oli "pääehkäisijänä" sitten kumpi osapuoli tahansa.
Ärsyttää vaan tämä kun joidenkin mielestä se jos nainen hankkii sterilisaation tarkoittaa jotenkin automaattisesti epätasa-arvoa ja alistettua naista :P Minusta sterilisaatioon menee se joka on varmempi kannastaan, ja jos molemmat ovat yhtä varmoja niin sitten voi sopia jollain muilla perusteilla.
Minun mielestäni sekään ei ole tasa-arvoista, että aina naisen tulisi vastata ehkäisystä. Miestä ei tietenkään voi pakottaa sterilisaatioon, mutta kondomia voi käyttää, vaikka se ei niin miellyttävää olisikaan. Itselleni eivät migreenin takia sovi hormonaaliset ehkäisymenetelmät, kokeiltu on kaikkea mahdollista.
koska synnytykseni ovat sektiolla, enkä tästä syystä SAA enempää lapsia synnyttää kohdun kunnon vuoksi. Aivan luonnollista, että minä tämän raskauden jälkeen hankin sterilisaation, koska raskaus olisi muutenkin riski terveydelleni.
Mies saa olla mitä mieltä haluaa... :)
Nykyään erotaan aiempaa nopeammin, kun aikaisemmin huonossakin avioliitossa kärvisteltiin pitkään.
Tästä syntyy tilastoharha: "puolet avioliitoista päätyy eroon", sillä osa avioliitoista on kestänyt kymmeniä vuosia ja sitten vasta erotaan, ja osa aviopareista eroaa samaan aikaan parin avioliittovuoden jälkeen, ja täten nämä erot sattuvat samaan aikaan:
http://www.stat.fi/til/ssaaty/2010/ssaaty_2010_2011-05-06_tau_001_fi.ht…