Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Katotaanko päiväkodissa "pahalla" käytettyjä / kirppisvaatteita / kuluneempia vaatteita??

Vierailija
15.09.2011 |

Ennen ostin kaikki aina uutena, mutta nyt olen "löytänyt" kirppikset ja kierrättämisen ja n. vuoden ajan ostanut aika paljon lapsille kirppikseltä vaatteita.

Olen huomannut että sieltä tosiaan saa edullisesti ja tekee löytöjä, kun vähän etsii ja katselee. Ja tämä "keksintö" osui sopivasti siihen saumaan kun meillä muutenkin ollut tiukkaa ja rahasta ja en ollut töissä.

No nyt lapset on aloittaneet pv-kodin ja menen kohta töihin, että VÄHÄN ehkä helpottaa rahatilanne, ei kylläkän paljoa kun on velkoja ja luottoja yms. jotka pitää nyt nollata.

Tykkääköhän ne huonoa pv-kodissa, jos lapsilla on kirppisvaatteet?

Nyrpistävätkö nenäänsä ihan muuten vaan, kun kaikissa vaatteissa (sisä- ja ulko-) näkyy yliviivattuja nimiä lapuissa?

Ja jotkut kirppisostokseni on käytössä sitten sellaisia että esim. ulkohousuissa vähän piukka vyötärö, että tarttee tädin apua pukemisessa (tosin kyllä uusissakni vaatteissa voi olla samaa, mitä ei kaupassa huomaa, että ei olekaan niin "helppo" pukea).

Ja voi olla kulumia, jalkalenkit katki tai rispaantuneet yms.

Kun olin kotona en kokenut suureksi haitaksi ettei vaatteet olleet aina ihan viimeisen päälle, ja ei ne mun mielestä pv-kodissakaan loppujen lopuksi niin kauhean paljon ulkoile tai kauhean huonolla säällä.

Vai pitäisikö alkaa ostamaan vaan jotain Reimaa uutena kaupasta taas tms. "hyväksyttyä"?

Osinhan siis kirppikseltä on löytynyt ihan hyvää, mutta osa sitten kotona osoittautunut vähän kuluneeksi ja ohkaiseksi tms.

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuule usko että päivkodin tädit yhtään niitä sun lapsen vaatteita katsoo. Kirppisvaatteet voi olla yhtä hyvät kun jotkut merkkivaatteet. Tärkeintä on että ne on mukavat, esim verkkarit ja trikoo paita. Unohda farkut ja kauluspaidat. Olen itse päiväkodissa töissä enkä ymmärrä vanhempia jotka laittavat lapsilleen niin epämukavat vaatteet. Ulkovaatteet on ehkä tärkeimmät. Et sä todellakaan mitän reima vaatteita tarvitse päiväkotiin laittaa. Yhtä hyvin käy joku halvempi merkki vaikka kirppikseltä ostettuna kunhan ne on ehjät.

Puiston mammat voi ehkä nyrpistää nenäänsä mutta päiväkodissa ei niin tehdä. Ei ainakaan siellä missä minä olen töissä!!

Vierailija
2/42 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole väliä, onko uusinta huutoa vai käytettyä.

Itse asiassa, tein mielenkiintoisen havainnon lasten vaatetuksesta kun muutimme kaupunkimme huonohkomaineisesta lähiöstä ns. hieman paremmalle alueelle. Täällä "paremmalla" alueella lastemme päiväkodissa lapsilla on hyvin paljon kierrätettyä vaatetta, toki ehjää, mutta ihan selvästi kenelläkään ei ole tarvetta brassailla vaatetuksella ja vihreät arvot ovat kunniassa. Tuolla ns. köyhemmällä alueella kaikilla oli viimeisen päälle vaatteet lähes kaikilla. En tiedä, oliko ihmisillä joku alitajuinen tarve kohottaa imagoaan vaatetuksen avulla vai mikä oli syynä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ja jotkut kirppisostokseni on käytössä sitten sellaisia että esim. ulkohousuissa vähän piukka vyötärö, että tarttee tädin apua pukemisessa (tosin kyllä uusissakni vaatteissa voi olla samaa, mitä ei kaupassa huomaa, että ei olekaan niin "helppo" pukea)."

Vaatteiden pitäisi olla ehjiä ja helposti puettavia! Sillä ei ole väliä, ovatko uusia vai vanhoja, jos muuten ovat toimivia (ehjiä, käytännöllisiä, oikean kokoisia). Henkilökuntaa on vähän ja lapsia paljon, joten on toivottavaa, että vaatteet ovat sellaisia, että lapsi suoriutuu pukeutumisesta itse ikätasoisesti. Jalkalenkit kannattaa uusia, sillä lahje helposti nousee liian ylös ilman niitä (meillä jalkalenkki katkesi muutamassa viikossa uusina ostetuista housuista, ja päiväkodista huomautettiin, että on hankalaa, kun lahje nousee liian ylös ulkoleikeissä). Liian ohuet vaatteet ovat huono juttu, ellei sitten kerroksia ole riittävästi.

Suosittelen sijoittamaan kunnon ulkovaatteisiin ja säästämään sitten sisävaatteiden kohdalla.

Vierailija
4/42 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. hanskoista ovat sanoneet että tuokaa mielellään vaikka kolmet halpishanskat kuin yhdet arvokkaat, jotta noita voi vaihtaa ja heittää huoletta kuivauskaappiin ja antaa lasten touhuta ilman pelkoa että kalliit hanskat menevät rikki.

Vierailija
5/42 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Täällä "paremmalla" alueella lastemme päiväkodissa lapsilla on hyvin paljon kierrätettyä vaatetta, toki ehjää, mutta ihan selvästi kenelläkään ei ole tarvetta brassailla vaatetuksella ja vihreät arvot ovat kunniassa. Tuolla ns. köyhemmällä alueella kaikilla oli viimeisen päälle vaatteet lähes kaikilla. En tiedä, oliko ihmisillä joku alitajuinen tarve kohottaa imagoaan vaatetuksen avulla vai mikä oli syynä."

Mä olen huomannut saman. Itse asun ns. huonommalla alueella. Mutta paremmalla aluella ihmiset monesti ulkoilevat vähemmän. Kaikilla on autot, kuljettavat lapsensa autolla päivähoitoon, käyvät autolla kaupassa jne. Huonommalla alueella on vähemmän autoja, ulkoillaan säällä kuin säällä, päiväkotiin mennään kävellen/rattailla vaikka sataa kaatamalla, ostokset tuodaan kotiin rattailla (ja lapsi kävelee). Liikkuminen muutoin kuin autolla säällä kuin säällä, vaatii varusteilta enemmän. Köyhän on melkein pakko ostaa laadukkaat ulkovaatteet, jos haluaa saada itsensä ja lapsensa kuivana päiväkotiin/kouluun/töihin ympäri vuoden.

Toisaalta paremmalla alueella asuvilla ihmisillä on monesti menoja, joita köyhemmillä ei ole mm. syödään ravintolassa, matkustellaan, käydään kampaajalla jne. Köyhät arvostavat enemmän jotain pysyvää esim. hyviä vaatteita kuin kampaajakäyntiä tai ravintolaillallista.

Vierailija
6/42 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"antaa lasten touhuta ilman pelkoa että kalliit hanskat menevät rikki."

Tämä on käsittämätöntä. Ei kai oikeasti kukaan osta kalliita vaatteita arkikäyttöön ja vahdi etteivät mene rikki? Me ostetaan kyllä laatuvaatteet, ja jos rikkoutuu, ei osteta samaa merkkiä enää. Mutta eipä ole kovin usein rikkoutunut. Miksi laatuvaatteita pitäisi vahtia? Tai miksei niitä saisi laittaa kuivauskaappiin matalalla lämmöllä?

Vierailija
7/42 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on käsittämätöntä. Ei kai oikeasti kukaan osta kalliita vaatteita arkikäyttöön ja vahdi etteivät mene rikki? Me ostetaan kyllä laatuvaatteet, ja jos rikkoutuu, ei osteta samaa merkkiä enää. Mutta eipä ole kovin usein rikkoutunut. Miksi laatuvaatteita pitäisi vahtia? Tai miksei niitä saisi laittaa kuivauskaappiin matalalla lämmöllä?

Mutta ehkäpä tuo 20 vuotta päiväkodin johtajana toiminut todella tietää mistä puhuu, kas kun meitä on aika moneen junaan.

Tosin noissa hanskoissa olen aika samoilla linjoilla, eskari-ikäisellä pojalla ne saisivat olla betonista että kestäisivät ja niissä ollaan suosittu muutamien kalliiden hanskojen jälkeen noita halpiksia ja uusittu nopealla tahdilla.

Vierailija
8/42 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen huomannut saman. Itse asun ns. huonommalla alueella. Mutta paremmalla aluella ihmiset monesti ulkoilevat vähemmän. Kaikilla on autot, kuljettavat lapsensa autolla päivähoitoon, käyvät autolla kaupassa jne. Huonommalla alueella on vähemmän autoja, ulkoillaan säällä kuin säällä, päiväkotiin mennään kävellen/rattailla vaikka sataa kaatamalla, ostokset tuodaan kotiin rattailla (ja lapsi kävelee). Liikkuminen muutoin kuin autolla säällä kuin säällä, vaatii varusteilta enemmän. Köyhän on melkein pakko ostaa laadukkaat ulkovaatteet, jos haluaa saada itsensä ja lapsensa kuivana päiväkotiin/kouluun/töihin ympäri vuoden.

Toisaalta paremmalla alueella asuvilla ihmisillä on monesti menoja, joita köyhemmillä ei ole mm. syödään ravintolassa, matkustellaan, käydään kampaajalla jne. Köyhät arvostavat enemmän jotain pysyvää esim. hyviä vaatteita kuin kampaajakäyntiä tai ravintolaillallista.

Vierailija
9/42 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

noiden kirppisostosten kanssa.

Innoissani olen ostanut kaikkea "halpaa", just ulkohousuja 1-2 eurolla, joissa onkin sitten aika piukka vyötärö, jos pitää esim. farkkujen päälle vetää.

(Tosin ostaessa on vaikea tietää millainen vaate on, kun pitäisi sovitella sitten niin monipuolisesti eri vaatteiden kanssa).

Ja haalareita olen ostanut jotain 2-5 euron haalareita, osa on kyllä jo vähän kuluneita ja nuhjuisia tai ei enää toppaukset niin "muhkeita".

Mutta kaipa me nyt nuo käytetään kuitenkin mitä ostettu, esim. jos mulla on parit talvihaalarit hommattu tiettyä kokoa, niin vaikka olisivat vähän kuluneita niin en viitsi uusiakaan ostaa...

Lisäksi olen ajatellut että riittäisi pääsääntöisesti yksi toppahaalari ja sitten toppatakki + toppahousut yhdistelmä, joka toimii varalla ulkoiluasuna, tai pelkkä takki kauppareissuilla.

Vielä yksi on tuo sisähousut - meillä ainakin on paljon farkkuja yms. kangashousuja, collegehousuja ei juurikaan. Niitä ei ole (ainakaan vähänkään siistikuntoisia) hirveästi ollut tarjolla. Kaupassa uutenakin maksavat jotenkin paljon, eivät ole ikinä tarjouksessa, tarjontaa ei ole kauheasti.

ap

Vierailija
10/42 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaatteista. Mutta sanomattakin on selvää että siitä kyllä huomautetaan jos vaatteet eivät ole sään mukaiset tai sopivan kokoiset.

Muutaman pph:n tunnen, ovat sellaisia ikihoitajia. Heille on täysin yhdentekevää mistä vaatteet on ostettu ja ovatko sävy sävyyn jne. Jos vaatteet ei esim kestä vettä ja koko ryhmän ulkoilu siitä kärsii, niin se on kaikkein ärsyttävintä. Yhdellä lapsella oli tosi nättejä kierrätettyjä vaatteita ja niitä katsoivat ihaillen, tyyliin mistä ihmeestä sinä aina löydät näitä edullisia löytöjä... ottivat mallia omille lastenlapsilleen.

Niille äideille nauretaan selän takana jotka ostavat jotain ticketiä ja sanovat että lapsi ei saa mennä hiekalle tai lätäkköön ettei haalari mene huonoksi.

Vierailija
11/42 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ehkäpä tuo 20 vuotta päiväkodin johtajana toiminut todella tietää mistä puhuu, kas kun meitä on aika moneen junaan.

Tosin noissa hanskoissa olen aika samoilla linjoilla, eskari-ikäisellä pojalla ne saisivat olla betonista että kestäisivät ja niissä ollaan suosittu muutamien kalliiden hanskojen jälkeen noita halpiksia ja uusittu nopealla tahdilla.

miten äidit ottaa kierroksia kun päiväkodissa on taas hajotettu hanskat. Ihan tahallaan!

Vierailija
12/42 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodissa on tärkeää, että vaatteet ovat olosuhteisiin sopivat. Eli ei sammareita ja kauluspaitaa jumppatuokioon jne. Lisäksi vaatteiden pitää olla oikeaa kokoa ja ulkovaatteiden riittävän lämpimät ja kestävät. Muuten ei todellakaan ole mitään väliä!

Olen itsekin joskus ihmetellyt pk:n tätien suhtautumista "liian hienoihin" ulkovaatteisiin, kuten vaaleanpunaisiin goretexkenkiin tai vaaleansiniseen toppapukuun. Siis minua ei haittaa yhtään, vaikka vaatteet kuraantuisivat. Sitä vartenhan ne on hankittu, hitsi vie! Mutta tädeille tulee heti sellainen anteeksipyytelyvaihde päälle, että voi kauheaa kun teidän Pirkon hienot kengät nyt likaantuu tuolla meidän pihassa jne jne. Ilmeisesti sitten osa vanhemmista juputtaa vaatteiden likaantumisesta, ei tuolle suhtautumiselle oikein muuta selitystä keksi.

Vierailija
13/42 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä vaatteista edes voi tietää ovatko kirppikseltä.

Vierailija
14/42 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut töissä päiväkodissa. En koskaan kiinnittänyt lasten vaatteisiin huomiota erityisemmin. Kunhan oli puhtaat ja säänmukaiset. Tosiaan siellä oli joitakin lapsia joilla oli kaikki upouutena ostettua, joillakin oli miljoona kertaa sutattu edellisen omistajan nimi vaatteesta. Ei tosiaan mietityttänyt. Itse olen kolmilapsisesta perheestä jossa on kierrätetty vaatteita pikkusisarille. Lisäksi itse shoppailen paljon kirppareilla. Muistan vain yhden pojan jonka vaatteita surkuttelin... Hänellä oli aina liian pienet kengät tms. liian kylmät virttyneet vaatteet kun taas vuotta vanhempi siskonsa kulki upouusissa ihanissa "tekniikkavaatteissa". Poika valitteli kun varpaat on kipeät ja kylmät jne... Teki niin pahaa kun toinen lapsi vaikuttaa ilmiselvästi "halutummalta" kuin toinen. Ei jäänyt epäilystä kumpaa sukupuolta vanhemmat toivoivat lapsen olevan. Lisäksi nää pojan vaatteet alkoi olla jo sitä kuntoluokkaa, että olivat selvästi ensinolleet sukulaistytöllä käytössä, sen jälkeen siskolla ja sitten pojalla. Onneksi häntä ei kiusattu pinkeistä haalareista ja muista "tyttöasuista".

Vierailija
15/42 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

[i

Innoissani olen ostanut kaikkea "halpaa", just ulkohousuja 1-2 eurolla, joissa onkin sitten aika piukka vyötärö, jos pitää esim. farkkujen päälle vetää.

(Tosin ostaessa on vaikea tietää millainen vaate on, kun pitäisi sovitella sitten niin monipuolisesti eri vaatteiden kanssa).

Vielä yksi on tuo sisähousut - meillä ainakin on paljon farkkuja yms. kangashousuja, collegehousuja ei juurikaan. Niitä ei ole (ainakaan vähänkään siistikuntoisia) hirveästi ollut tarjolla. Kaupassa uutenakin maksavat jotenkin paljon, eivät ole ikinä tarjouksessa, tarjontaa ei ole kauheasti.

[/quote]

Farkut on kyllä tosi epämukavat ulkohousujen alla, ei ne collegehousut tai vastaavat uutena juuri kymppiä enempää maksa, joten suosittelen investoimaan sitten päiväkotiin mennessä. Lisäksi ovat helpommat pukemaan opeteltaessa ja pottaillessa yms.

Tädit eivät toki katso kieroon vaikka vaatteet olisivat kuluneita (välillä tuntuu että päinvastoin, lapseni saa koko ajan prinsessakommentteja), mutta jos sinulla on tyttölapsi niin tytöt kyllä rankkaavat toisiaan pukeutumisen perusteella jo todella pienestä. Aina pitäisi olla mekko, hello kitty yms.

Vierailija
16/42 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olen aina erikseen sanonut vielä, että jos vaatteet sotkuuntuu, niin me pesemme.

Mä ostan ulkovaatteet yleensä uutena, koska en jaksa säätää varahaalareiden jne. kanssa eikä meillä ole säilytystilaakaan sillä lailla.

Sisävaatteet on taas pääsääntöisesti kierrätyskamaa. Mä en kirppiksillä ehdi käydä, mutta ostan tutuilta aina säkillisin tai joidenkin kanssa lainataan päikseen.

Mutta tsiisus kuinka naiivia oli taas tuo yksi kommentti kuinka köyhillä on rahatilanteensa vuoksi paremmat arvot kuin hyvätuloisilla. Ei oo todellista.

Vierailija
17/42 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta vihjaisisin että rispaantuneet jalkalenkit on yleensä aika helppo vaihtaa, ottaa joistakin vähemmälle käytölle jääneistä haalareista/kurahousuista toiset (tai kierrättää yksiä lenkkejä useammissa haalareissa...), tai leikkaa reikäkuminauhasta palasen. Jos polvi on vähän rispaantunut, siihen saattaa saada silitysraudalla liimattua ihan siistin paikkaruudun.

Vierailija
18/42 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut töissä päiväkodissa. En koskaan kiinnittänyt lasten vaatteisiin huomiota erityisemmin. Kunhan oli puhtaat ja säänmukaiset. Tosiaan siellä oli joitakin lapsia joilla oli kaikki upouutena ostettua, joillakin oli miljoona kertaa sutattu edellisen omistajan nimi vaatteesta. Ei tosiaan mietityttänyt. Itse olen kolmilapsisesta perheestä jossa on kierrätetty vaatteita pikkusisarille. Lisäksi itse shoppailen paljon kirppareilla. Muistan vain yhden pojan jonka vaatteita surkuttelin... Hänellä oli aina liian pienet kengät tms. liian kylmät virttyneet vaatteet kun taas vuotta vanhempi siskonsa kulki upouusissa ihanissa "tekniikkavaatteissa". Poika valitteli kun varpaat on kipeät ja kylmät jne... Teki niin pahaa kun toinen lapsi vaikuttaa ilmiselvästi "halutummalta" kuin toinen. Ei jäänyt epäilystä kumpaa sukupuolta vanhemmat toivoivat lapsen olevan. Lisäksi nää pojan vaatteet alkoi olla jo sitä kuntoluokkaa, että olivat selvästi ensinolleet sukulaistytöllä käytössä, sen jälkeen siskolla ja sitten pojalla. Onneksi häntä ei kiusattu pinkeistä haalareista ja muista "tyttöasuista".

toinen siis tyttö ja toinen poika.

Tytöille löytyy helposti käytettynä vaikka kuinka paljon siistiä vaatetta, pojille ei niin helposti.

Siksi olen pojan ulkovaatteet ostanut nyt sitä mitä on löytynyt, ja ne on vanhempaa mallia ja paljon enemmän käytetyn oloisia kuin tytön vaatteet... kiva jos nyt ajatellaan että suosimme tyttöä.

Ja mulla tosiaan on nyt oikeastaan kahdeksi vuodeksi hamstrattu melkein kaikki ulkovaatteet pojalle jotain kirppiskamaa... just sellaista muutaman euron halpaa. Ajattelin että pitää ostaa kun löytää.

ap

Vierailija
19/42 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mutta tsiisus kuinka naiivia oli taas tuo yksi kommentti kuinka köyhillä on rahatilanteensa vuoksi paremmat arvot kuin hyvätuloisilla. Ei oo todellista."

Sanoinko, että "paremmat arvot"? Sanoin, että arvostavat eri asioita. Sanoin, että köyhät monesti arvostavat konkreettista mikä "jää käteen", en sanonut, että se olisi jotenkin parempaa, itse päättelit näin.

Vierailija
20/42 |
15.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä vaatteista edes voi tietää ovatko kirppikseltä.

esim. just jos on nimiä joita on ylisutattu. Useimmat vaatteet tosiaan on nimikoitu, joita olen käytettynä ostanut.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän neljä