Käykö kaikki (pk:n) vanhempainilloissa?
Meillä oli eilen ja joo, ei vaan huvittanut mennä. Ihan ajan tuhlausta kuunnella kun jankataan niitä samoja perusasioista (nimikoikaa vaatteet, päivärytmi jne jne) valtavalle ihmisryhmälle (kolmen ryhmän vanhemmat samaan aikaan!). Ja sitten ääliöt kyselee vielä ääliömpiä kysymyksiä.
Olenko mä yksin asenteeni kanssa;)?
Kommentit (29)
enää ollut vanhempainiltaa. Puolen tunnin vasu-keskustelu syksyllä ja joskus tulee tiedotteita s-postitse. Juttelen miltei joka päivä hoitajien kanssa. En tosiaan ymmärrä, mihin vanh.iltaa tarvittaisiin.
esikoisen aikaan kävin alussa, mutta sitten totesin, että siellä ei ole mitään uutta minulle. En ole sitten pahemmin käynyt.
Koulun vanhempainillat kävin silloin kun tuli uusi opettaja ja halusin nähdä hänet.
Mitä ovat ääliöt kysymykset?
No sellaiset joihin vastaus on selvä tai pitäisi kaiken järjen mukaan olla vanhempien tiedossa. Siis tyyliin moneenko päiväkoti on auki, mihin saakka aamupalaa tarjotaan jne. Aikaa siis tuhlataan sellaisiin asioihin, joista jokainen (järkevä) vanhempi on jo selvillä. Tai sitten jankataan jotain simppeliä asiaa (tyyliin muistakaa tuoda lapsille ulkohousut), joka ei jostain syystä mene jakeluun.
Tuonkin 1,5 tuntia vietin mieluummin lapseni seurassa.
Jos jotain uutta tiedotettavaa olisikin, niin jäät tiedosta paitsi. Asenteesi on outo, jos pidät henkilökuntää ääliöinä ja kysymyksiä ääliöinä. Selvennä vähän, mitä he kysyvät siellä kaikkien kuullen? Tuskin kovin arkaluontoista. Mutta kaiken kaikkiaan osoitat, ette välitä lastesi asioista, sen kuvan sinusta saa. Terveisin lapsesi kaverin vanhempi.
enää ollut vanhempainiltaa. Puolen tunnin vasu-keskustelu syksyllä ja joskus tulee tiedotteita s-postitse. Juttelen miltei joka päivä hoitajien kanssa. En tosiaan ymmärrä, mihin vanh.iltaa tarvittaisiin.
Juuri näin! Vasu-keskustelut ilman muuta, se on tärkeää. Ja tiedotteet kulkee kyllä kotiin (meillä tosin vielä paperilla, mutta anyway).
Kaikissa vanhempainilloissa kaikilla koulu- ja hoitoasteilla.
Yleensä niistä ei saa mitään, mutta otankin asian siltä kannalta että näytän lapselle että minua todella kiinnostaa hänen hoitopaikkansa / koulunsa ja osallistun näin osaltani hänen arkeensa. Saisi olla todella hyvä syy etten menisi, jos lapsi itse tietää että vanhempainilta on järjestetty.
esikoisen aikaan kävin alussa, mutta sitten totesin, että siellä ei ole mitään uutta minulle. En ole sitten pahemmin käynyt. Koulun vanhempainillat kävin silloin kun tuli uusi opettaja ja halusin nähdä hänet.
Tätä mä nimenomaan tarkoitan. Kolmas vuosi samassa pk:ssa, tutut tilat, tutut hoitajat. Ei vaan mitään uutta=)
Kun aina vie ja hakee samaan aikaan, ei opi tuntemaan kuin ihan satunnaisia vanhempia.
Ja joskus jotkut käytännötkin saattaa muuttua edellisestä vuodesta. Esim. tänä vuonna toivottiin että saairastumiset ilmoitetaan mieluiten tekstarilla, äänestettiin siitä saako lapset tuoda karkkia tms. synttäripäivinään jne.
Minä ajattelin poisjäädessäni, että kun me sellaiset vanhemmat emme ole viemässä tilaa, joille homma on jo tuttua kauraa, pääsevät ne uudemmat vanhemmat sinne enemmän ääneen kun on vähemmän porukkaa pienessä tilassa.
En tosiaan nähnyt mitään järkeä istua ahtaassa huoneessa kuuntelemassa vuosi vuodelta niitä samoja sääntöjä "päiväkoti aukeaa silloin ja menee kiinni tällöin ja kurahousuja suositellaan ja tuokaa varavaatteita ja ilmoittakaa iltahoidosta ajoissa jne..."
Minulle oli ihan sama, mitä lapseni kaverin äiti minusta ajatteli (hassua jos joku tulee vanhempainiltaan kyyläämään, onko kuka siellä ja kuka ei ole. Onko lie tiimarin vihko matkassa)
En muista numeroa, mutta vastasin jo aiemmin.
Jos jotain uutta tiedotettavaa olisikin, niin jäät tiedosta paitsi. Asenteesi on outo, jos pidät henkilökuntää ääliöinä ja kysymyksiä ääliöinä. Selvennä vähän, mitä he kysyvät siellä kaikkien kuullen? Tuskin kovin arkaluontoista. Mutta kaiken kaikkiaan osoitat, ette välitä lastesi asioista, sen kuvan sinusta saa. Terveisin lapsesi kaverin vanhempi.
kaksi lasta on joten kyllä päiväkodin käytännöt ym ovat tuttuja mutta kyllä siellä aina tulee hyvää tietoa konkariäidillekin. Siellä käydään läpi mitä ohjelmaa ovat suunnitelleet tulevalle kaudelle eri pienryhmille, esim kolmevuotiaille on metsämörriä, neljävuotiaille nassikkapainia tms, kertovat vähän mitä näissä tehdään ym. Meillä vanhempainillat ovat ryhmäkohtaiset joten siellä tutustuu myös lasten ryhmäkavereiden vanhempiin mikä on minusta mukavaa. Kiva kun vähän tietää muita vanhempia, on sitten helpompi esim kaverikyläilyjä suunnitella ja sopia.
ei ihan yksinkertaisesti ollut halua ja aikaa kun kävi töissä pitkät päivät ja ilta lasten kanssa ei ollut kuin pari hassua tuntia.
Nyt voisin mennä kun olen kotona hoitovapaalla. Mutta eipä ole pk-ikäisiä sitten nyt, vielä.. ja sitten kun on olen taas työelämässä :/
Yleensä niistä ei saa mitään, mutta otankin asian siltä kannalta että näytän lapselle että minua todella kiinnostaa hänen hoitopaikkansa / koulunsa ja osallistun näin osaltani hänen arkeensa.
No, tämä voisikin olla ainoa validi syy mennä paikalle.
Kaikissa vanhempainilloissa kaikilla koulu- ja hoitoasteilla.
Yleensä niistä ei saa mitään, mutta otankin asian siltä kannalta että näytän lapselle että minua todella kiinnostaa hänen hoitopaikkansa / koulunsa ja osallistun näin osaltani hänen arkeensa. Saisi olla todella hyvä syy etten menisi, jos lapsi itse tietää että vanhempainilta on järjestetty.
mäenlaskuun sinä iltana lasten kanssa kun on päiväkodin vanhempainilta. Ja tentin kielten sanat koululaisilta ja autan matikanlaskuissa.
Ei ole lapset traumoja saaneet, vaikka äiti ei ole patsastellut jokaisessa vanhempainillassa.
Hassua muuten, vaikka en ole näissä istuskellutkaan niin päiväkodista ja koulusta kiittelivat aina hyvästä kodin ja koulun/päiväkodin välisestä yhteistyöstä
Yleensä niistä ei saa mitään, mutta otankin asian siltä kannalta että näytän lapselle että minua todella kiinnostaa hänen hoitopaikkansa / koulunsa ja osallistun näin osaltani hänen arkeensa.
No, tämä voisikin olla ainoa validi syy mennä paikalle.
koska usein ovat esim. leiponeet vanhempainiltaan tai sitten on piirretty perhekuvia tms. varta vasten vanhempien ihailtavaksi.
Usein molemmat vanhemmat, mutta aina vähintään toinen. Lapsi on ollut samassa ryhmässä jo useamman vuoden.
Kuitenkin henkilökunnassa on muutoksia ja vanhempainillassa esitellään koko päiväkodin henkilökunta. Heitä ei välttämättä tuonti- ja hakutilanteissa tai vasu-keskusteluissa opi tuntemaan. Meillä on siis ensin koko pk:n yhteinen tilaisuus ja sen jälkeen ryhmissä omat osiot.
Oman ryhmän osuudessa on kiva oppia tuntemaan lasten vanhempia, tutustua rauhassa tarkemmin uusiin hoitajiin. Myös pienryhmät esitellään, mahdolliset muutokset toiminnassa.
Olemme myös mukana vanhempaintoimikunnassa, joten ehkäpä osallistuminen on meillä luonnollista.
aion käydä jatkossakin sekä pienempien kahden sisaruksen myös aikanaan.
Nyt olen kotona hoitovapaalla mutta jokasen lapsen aion huomioida.
Muistan kyllä miten oma äiti sanoi minulle ääneen kun olin ekalla että sinne iltaan ei nyt äiti tai isä lähde, johan ollaan oltu isosiskojesi vanhempienilloissa. Eikä ne sitten koskaan mennyt niihin. Ja se tuntuu ikävältä. Miltei kaikkien luokkakavereitten vanhemmat sitten osoitti kiinnostustaan lapsensa koulutukseen.
Kyllä te ihmiset menette kaikenmaailman muihin rientoihinkin: asenteesta todellakin kyse, kun ei kiinnosta niin ei kiinnosta, teilläkin ihmisillä valtaosalla on muutama lapsi joten vanhempainiltojakaan ei tule montaa. Mutta lapset aina tietää että äiti/iskä menee tarhaan tai kouluun kuuntelemaan lapsen asioista, katsomaan mitä sielä ollaan tehty tai vanhemmat tekee jonkun höpsön lapselle.
Mitä ovat ääliöt kysymykset?