Kani lapsen lemmikkinä?
Hei te, joilla asustaa kani lemmikkinä. 7v. tyttö haluaisi sellaisen ja minä mietin hyviä ja huonoja puolia. Lapsi on vastuuntuntoinen ikäisekseen, toki viimeinen vastuu tästäkin olisi vanhemmilla.
Kommentit (36)
Itse sain ensimmäisen kanini joskus 5-6 -vuotiaana, ja kyllä se mulle ainakin sopi. Riippuu myös ehkä lapsen omasta luonteesta millainen lemmikki sopii.
Itse ainakin jo noin pienenä ymmärsin, että eläimille pitää antaa aikaa ja totuttaa asioihin eikä ne ole mitään nukkeja, jotka tottelee käskyjä.
Jos lapsella ei ole kärsivällisyyttä kesyttää pupua ihmisystävällisemmäksi, se jääkin aika tylsäksi kokemukseksi.
Uroskanit eivät ole häkistään niin suojelevia kuin tyttökanit, tällöin saattaa olla yllättävää, jos tyttökani yrittää hätistää häkkiin tunkeilevat kädet pois.
Vessalaatikko puupelletteineen on ihanteellinen. Itse joudun siivoamaan ehkä kerran kahdessa viikossa laatikon. Sähköjohdot voi suojata tai laittaa niin ettei kani pääse niihin käsiksi. Eläinkaupoissa myydään myös karkoitetta, jolla saadaan eläin olemaan nakertamatta esim. huonekaluja.
Kani totutetaan ihmisiin ja käsittelyyn olemalla sen kanssa tekemisissä joka päivä. Ruokaa annetaan kädestä, silitetään, nostetaan syliin ja annetaan kanin tutkia kun se on loikkimassa.
Itse kyllä opettelin alle 10-vuotiaana leikkaamaan kynnet, pakko oli, koska vanhemmat eivät suostuneet maksamaan eläinlääkäristä.
Kani on hiljainen, mutta sosiaalinen eläin eikä sitä ole vaikea saada hoitoon. Ne pärjäävät muutaman päivän itsekseenkin, kunhan ruokapuoli on kunnossa. (Tosin kanilla on varmasti tylsää.) Meillä ainakin monesti naapurit mielellään kävivät ruokkimassa kaneja, jos oltiin pitempiä aikoja poissa.
Nykyään tosin veisin omat pupuni jonnekkin hoitoon, jos olisin pitempään poissa, ettei jänöjen tarvitse häkissä nököttää.
toiset on helppoja toiset vaativia.
Yksi jyrsii, toinen ei, yksi viihtyy sylissä ja toista hädin tuskin joskus pääsee vähän rapsuttamaan. Jos kohtelet kania jotenkin huonosti tai pelästytät sen (kani voi kuolla sydänpysähdykseen pelästyessään), niin luottamuksen takaisin saavuttaminen voi kestää pitkään.
Esim meillä luppakorvakani hyväksyy kaikki muut paitsi ei miestäni, joka kaikista vähiten on koko kanin kanssa tekemisissä. Purisi takuulla jos mies laittaisi kätensä sinne häkkiin. 8-vuotias
tyttömme taas voi tehdä kanille ihan mitä vaan, leikkaa esim kanin kynnet kun minä pidän kiinni.
+ seurallinen
+ lähes aina valmis silitettäväksi, ei tosin viihdy sylissä kovin hyvin
+ älykäs
+ oppivainen
+ osaa tehdä tarpeensa vessa-astiaan
+ nuolee kuin koira sormia kiitokseksi silityksestä
- kynsien leikaaminen haastellista
- pikkupapanoita välillä vähän siellä sun täällä ja purua myös vessa-astiasta
- herkkävatsainen, ei saa vaihtaa ruokavaliota yllättäen vaan pitää hitaasti totutella
Mulla on ollut koiria ja kissa ja hamstereita ja kyllä kaikista hauskin lemmikki on jotenkin tämä kani nyt. Ei tarvitse hoitaa niin paljon kuin koiraa ja saa silittää ja lelliä niin paljon kuin haluaa, ei mene siitä pilalle.
Mutta jos et itse ole kanista innostunut, älä ota.
halua kania lemmikiksi, älkää ottako. Vaativat paljon työtä, jos haluaa saada kanin, josta on jotian iloakin, eikä vaan kökötä apaattisena omassa häkissään.
Vessalaatikko ehdoton, niin ei tarvi koko häkkiin puruja joka päivä vaihtaa. Vessalaatikko siivotaan kerran päivässä. Kanin pissa HAISEE. Lisäksi se kiteytyy vessalaatikon pohjalle. Kanit yleensä aina jyrsivät vapaana ollessaan esim kaikki sähköjohdot, joihin käsiksi pääsevät. Hyppivät kukkapurkkiin, kaapivat multaa, syövät kukkia. Matto lattialla on meillä tuhottu, kun yhdestä kohtaa on jyrsitty. Kanin kynnet pitää leikata, siihen ei 7-v pysty. Kani voi olla vihainen ja hyökkäillä käteen. Jos et leikkauta kaniasi, se saattaa merkkailla mihin tahtoo. Sterilointi/kastrointi maksaa enemmän kuin kani itse, vähintään 95 euroa. Lisäksi kani tarvitsee lajitoverin.
Saanko suositella rotukissaa? Meillä on kääpiöluppa, leijonanharjas pupuina. Kissoja on lisäksi ja ehdottomasti suosittelen Norjalaista metsäkissaa.
Muista että kani ei ole häkkieläin!!!!!!!!!!
Meillä on maatiaiskani ja se ei haise se saa kulkee vapaana talossa aina jonkun 5tuntii päivässä ja kulkee pihalla kun vapaana eikä karkaa. Häkkiä ei tarvitse siivota kun jonku kerran viikossa tai kahdessa ja se on seurallinen ja nukkuu yöisin ja päivällä hereillä. :)
Syö jyväsekoitusta rohkea pelletteihin ei koske edes kielellään ihmisystävällinen ja eläinysyävällinen tulee luokse kun pyydät ja on sisäsiisti ei haise päiväeläin
Meillä on kolme. Vaatii tilaa häkki vaikka kompostikehikosta.
Eihän kukaan perheestä ole allerginen heinälle ja purulle?
Monet sanovat että kaneja olisi hyvä olla kaksi, seuraksi. Kaksi urosta ei ikinä tule toimeen keskenään. Mieluiten leikattu naaras ja uros pariksi. Muistakin leikata edes jompi kumpi ennen yhteen laittoa, vahingon välttämiseksi. Tutki mitä rotua haluatte. Meillä belgianjätit on villejä, sotkuisia ja tarvitsevat paljon tilaa. Hermeliini naaras on hyvin sisäsiisti, eikä vaadi niin paljon liikkumatilaa kun isommat.
Aivan järkyttävää jos kani saa hyppiä vapaana vain tyyliin 15 min päivässä. Kani on kuin kissa! Häkki toimii vain nukkuma- ja vessapaikkana. Itse pidän kaniani vapaana, häkissä vain kun poistun kotoa. Joo-o pitää vähän miettiä sisustusta ja kestää pientä järsintää (siihenkin voi vaikuttaa koulutuksella joissain määrin)
EI ole hyvä lemmikki pienelle lapselle. Kanit on myös aika agressiivia otuksia. Vituttaa ihmiset jotka eivät tutustu eläimiin ja otetaan "ku ne on söpöjä yyh"
Kani ei ole helppo lemmikki oikein millään saralla, kannattaa tutustua lajiin ennen hankkimista. Ja mikä tahansa eläin sitten päädytäänkin ottamaan niin aikuisella täytyy aina olla päävastuu.
Suosittelisin mielummin marsua. Mutta sekin vaatii hieman aikaa kesyyntyäkseen, tilavan häkin jota pitää siivota usein, jyrsittävää (muun ravinnon ja heinien ohella), aktiviteetteja (kuten vapaana juoksentelua) sekä seuraa. Ovat persoja herkuille, kuten kurkulle, vesimelonille ja tuoreille voikukan lehdille ja niiden avulla voi opettaa pieniä temppujakin. Omat jo edesmenneet marsuni tykkäsivät olla useinkin sylissä hipsuteltavina ja seurailivat perässä vapaana ollessaan. Oppivat myös nimensä eli jos kutsuin toisesta huoneesta ilmestyivät paikalle :D Kynsien leikkaaminen oli silti yhtä taistelua, vaikka tosi kesyjä olivatkin.
Vierailija kirjoitti:
Aivan järkyttävää jos kani saa hyppiä vapaana vain tyyliin 15 min päivässä. Kani on kuin kissa! Häkki toimii vain nukkuma- ja vessapaikkana. Itse pidän kaniani vapaana, häkissä vain kun poistun kotoa. Joo-o pitää vähän miettiä sisustusta ja kestää pientä järsintää (siihenkin voi vaikuttaa koulutuksella joissain määrin)
EI ole hyvä lemmikki pienelle lapselle. Kanit on myös aika agressiivia otuksia. Vituttaa ihmiset jotka eivät tutustu eläimiin ja otetaan "ku ne on söpöjä yyh"
Kyllä.
Kanin luonteesta riippuu paljon että miten pitkälle sisustusta pitää karsia/suojata, oma kanini on sellainen että vaikka kuinka suojaisin kämpän niin en voisi pitää vapaana vahtimatta (kiipeilee ikkunalaudoille yms.) Ja ennenkuin joku valittaa niin eivät ole pienessä häkissä vaan isossa kompostikehikkoaitauksessa kun ei olla vahtimassa. Jotkut kanit eivät tee mitään tuhoja tai kiipeile mutta siihen ei kannata tuudittautua.
Kani tuhoaa asunnon. Jalkalistat, kaapit, kirjatsaunan lauteet ja sähköjohdot ennen ensimmäistä sähköiskua. Kaikki häkit on liian pieniä. Älä hommaa kania.
Jokainen pupu jonka tiedän, puree.
Marsut ei pure, joten lapselle sopivampi vaihtoehto on marsu.