Kysyin viikko sitten työnantajalta osittaista hoitovapaata, en saanut vastausta :(
Esimies sanoi vaan "täytyy miettiä asiaa ja keskustella tj:n kanssa"!
Olen ollut 7kk saman työnantajan palveluksessa ja tarkoitus olisi että vielä koko ensi vuoden jatkuisi työt (vuodenvaihteessa tarkoitus uusia työsopimus kun nykyisellään työt merkattu jatkuvaksi 31.12.2011 asti).
Eikö mulla ole siihen osittaiseen hoitovapaaseen oikeus? Olen yh ja lapsi 4v ja tulee 9h45min pituiset hoitopäivät :( Kelalta en tukea saisi mutta ei haittaa, pärjättäisiin silti, voiko työnantaja kieltäytyä? Mielestäni ehtisin työt tehdä 4 päivässä/vko. Yhden pikkujutun joutuisi työkaveri mun poissaolopäivinä hoitamaan. Ei veisi kohtuuttomasti aikaa häneltä omien töiden lisäksi.
Tällaisen linkin löysin http://www.tyomarkkina-avain.fi/cms/index.php?osittainen-hoitovapaa
Tuosta ymmärsin että työnantajan on pakko se mulle myöntää?!
Miten pian työnantajan täytyy muuttaa työaika? Onko se 2kk pyynnöstäni eli käytännössä 7 viikon päästä koska viikko sitten asiaa kysyin?
Kommentit (26)
siitä on LAKI.
Teidän firmassa on varmaan just tuo: työnantaja saa evätä hoitovapaan, jos siitä on merkittävää haittaa tai omaa työtä ei muut voi tehdä.
Laki on tässä takana.
Firmoissa on vaan jotain päällepäsmäreitä, jotka luulevat voivansa evätä vapaan tosta vaan, ja työntekijä ei osaa ottaa selvää oikeuksistaan.
Ja aika hassua olisi että multa se evättäisiin koska mitä luultavimmin myös se kenen sijaisena olen tulee vaatimaan itselleen osittaista hoitovapaata kun palaa töihin ensi vuoden jälkeen ja lapsi alle 2v :D
Luuletko tosiaan että työnantaja tuollaiseen suostuu??? Työt ne on tehtävä, olit poissa tai et.
työkaverille -juttu on niin naurettava vaan kuin voi ollakaan :DD ei oo todellista, että edes vakavasti ehdotat näin, ja olet jo puhunut työkaverillesi? Mitäs ta sanoi tuohon?
Yleensä se menee niin, että työaikaa lyhennetään vaikkapa juuri 4pv viikko, ja palkka toki tippuu myös, mutta pääsääntöisesti, sun tulee tehdä ne työt sitten neljässä päivässä, niitä ei siirretä muille... poikkeuksia toki voi olla, ja teillä näyttäis nyt niin käyvän.
Juu toki duunikaveri joutuu jo nyt mun hommat hoitamaan jos satun sairastumaan. Muutaman kerran olen joutunutkin olemaan poissa kun oon minä tai muksu kipeenä ollut.
Ja tottakai duunikaveri tietää etten mä voi sitä palkankorotusta luvata! :D
Mietittiin vaan et silti työnantaja jäisi rahallisesti voitolla vaikka pientä extraa maksaisivatkin duunikaverille...
No en ole mikää johtaja, en voi tietää. Ei kai se 450e suoranaista säästöä heille sitä olis vaikka eivät maksaisikaan yhtään extraa duunikaverille vaan pistäisivät samalla palkalla tekemään mun hommia. Tosin aika pikku hommista kyse nyt mitä olis noina päivinä!
ap
En tee projektityötä vaan olen äitiyslomasijaisena ja työ on sellaista että ihan hyvin ehtisin tehdä hommat helposti 4 päivässä/vko.
Mitä mieltä sä olet ajatuksesta että duunikaveri saisi siksi ajaksi palkankorotuksen? Mitä duunikaverin kanssa epävirallisesti juteltiin niin hän mielellään tekis pakolliset hommat mitä mun poissaolopäivinä olisi jos saisi pienen palkankorotuksen?