voiko se vauvojen vaihtaminen oikeesti olla mahdollista??!!ahdistuin
kun joku hoitaja mikä lie kirjoitti tänne niin..että on yleistäkin??!!ja musta tuntuu että meidän vauva ei näytä samalta kuin eka päivänä synnärillä :(( ottaako ne tosissaan jos menen pyytämään jotain testejä?
Kommentit (79)
ranteessa pysyneet?
MÄ tosin olen hoitanut omat lapseni koko ajan itse, eli eivät ole olleet sairaalassa hetkeäkään ilman vähintään minua äitiä, joten sillä ei ole ollut mitään väliä.
Meillä laitettiin jalkaan se kuopuksella ja silti lähti irti. Eikä sitä kukaan koskaan vaihtanut.
Eli perjaatteessa (ellen syntymämerkeistä tietäis) mun vauva olis voitu vaihtaa :O
tosiasiahan on, että se vauvan naama siliää siinä ensimmäisten päivien aikana ja hiukset saattavat näyttää erilaisilta, kun tukka kuivuu lapsivesimöhnästä.
vauvalla irtosi tuo ranneke, oli laitettu jalkaan ja oli niin löysällä et lähti.
Mut todella harvinaista tuo vauvojen vaihtuminen enää tänä päivänä on. En usko että niitä etes tulee eteen enää, ku heti synnytyksen jälkeen ranneke laitetaan, Toisin oli silloin ennen 40-lukua kun vauvoja ei mitenkää merkattu ja vauvat vietiin automaattisesti vauvalaan. Katsoin dokumentinkin aikonaa tästä... Oli siis tosi yleistä Ruotsissa ja suomessa. Ja jossain tapauksissa jälkeenpäin saatiin selville että on vauvat vaihtuneet, ja jotkut halusivat vuosien päästä vaihtaa takaisin. Tosi traumaattista lapsille ja koko perheelle.
Ja kyllähän se vauvan näkö vähä muuttuu, synnytyksen jälkeen heti on pääkin vähä "kasassa" ja kurttunen ja likainen. J0 seuraavana päivänä näyttää vähä eriltä. ;)
Kun sen nepparin sulkee, ei sitä voi rikkomatta aukaista.
Ennen oli ketjut kaulassa, silloin olisi voinut vaihtuakkin.
vauvalta lähti tosi pian se ranneke irti, mutta "onneksi" imukuppisynnytyksessä tuli päähän niin hirveä ruhje, että meidän vauvaa ei olisi millään voinut sekoittaa kehenkään toiseen...
Kyllä se miehen dna riittää.
jollei sitten epäile, että samaan aikaan samalla synnärillä on miehesi rakastajatar synnyttämässä?
Mites jos käy niin, ettei koko synnäriltä löydy lasta johon miehen DNA sopisi? Olisiko naisen DNA ehkä sittenkin parempi tapa testata... :)
päässä ekat päivät. Eipä päässyt vaihtumaan :)
Kuopus on ihan kuin isänsä, ei oo vaihtunut sekään.
mahdollistakin. Minulle kävi niin että hoitaja oli laittamassa vauvani ranteeseen nauhan jossa oli muistaakseni 1-2 päivää aikaisemmin synnyttäneen naisen tiedot. Huomasin itse virheen.
Vauva oli vielä päälläni ja kandiopiskelija leikkasi napanuoraa kun kätilölaittoi valmiiksi kirjoiteut nimirannekkeen vauvan käteen. Joten minun lapseni ei ainakaan ole voinut vaihtua.
Eiköhän tuo varmistaminen isyys tms. DNA testeillä onnistu. Varmaan ihan ykistyisellä lääkäriasemallakin.
Vauva oli vielä päälläni ja kandiopiskelija leikkasi napanuoraa kun kätilölaittoi valmiiksi kirjoiteut nimirannekkeen vauvan käteen. Joten minun lapseni ei ainakaan ole voinut vaihtua. Eiköhän tuo varmistaminen isyys tms. DNA testeillä onnistu. Varmaan ihan ykistyisellä lääkäriasemallakin.
ja rannekkeessa siis oli heti minun tietoni.
otan yhteyttä? uskaltaako tällasesta puhua vai viedäänkö heti jonnekin suljetulle? voinko sanoa, että joku hoitaja on yleisesti tunnustanu vaihtaneensa vauvoja??ap.
Oikeudessa omalla nimellään vai?
Jos nyt on kyse tänne kijoiteusta jutusta, niin kirjoittaja voi olla vaikka kassatäti joka haluaa satuilla eikä hoitaja. Ei täällä nimettömänä kirjoitettua tekstiä voi ottaa tunnustamisena ennen kin poliisi on selvittänyt kirjoittajan eikä vielä silloinkaan välttämättä ole tunnustanut vaan satuillut.
Minä vein oman vauvani hoitajille vaan yhtenä yönä noin kolmeksi minuutiksi syliin, että pääsin itse vessaan. Suihkussa kävin kun lapsen isä oli käymässä. Muuten vauva oli koko ajan väh. parin metrin päässä minusta. Paitsi pikaisten vessareissujen aikana, jolloin se makasi sängyssää minun sänkyni vierellä.
Tai voithan aina laittaa miehen dna-testiin niin ei tartte loppuelämää pohtia
Ei kai se pelkkä miehen DNA riitä, jos vauva on vaihtunut. Kai se äitinkin DNA on eri.
ja niitä verrataan toisiinsa.
No tupltahan välttyy jos hoitaa vauvan heti syntymästä asti itse. Minä vein oman vauvani hoitajille vaan yhtenä yönä noin kolmeksi minuutiksi syliin, että pääsin itse vessaan. Suihkussa kävin kun lapsen isä oli käymässä. Muuten vauva oli koko ajan väh. parin metrin päässä minusta. Paitsi pikaisten vessareissujen aikana, jolloin se makasi sängyssää minun sänkyni vierellä.
heti syntymästä asti, koska olin niin huonossa kunnossa.
Tai voithan aina laittaa miehen dna-testiin niin ei tartte loppuelämää pohtia
Ei kai se pelkkä miehen DNA riitä, jos vauva on vaihtunut. Kai se äitinkin DNA on eri.
ja niitä verrataan toisiinsa.
...hetkeäkään että ap:n vauva on vaihdettu kiusallaan (tosiaan se ranneke olisi pitänyt vaihtaa kokonaan, tulostaa uudet nimilaput jne ja tekijä voisi jäädä kiinni erittäin vakavasta asiasta jos näin lähtisi tekemään).
Mutta jos huolestuttaa, niin netistä saa tilata sukulaisuuden testaavia testejä, esimerkiksi tässä:
http://www.isyystesti.fi/palvelumme/sukulaisuustesti.html
Tai vähän halvemmallakin saa isyystestejä (jos on varma että ISÄ on oikea ;-)).
Se nyt olisi aika epätodennäköistä, että synnärillä olisi vaihdettu vauvan tilalle toinen vauva jolla sattuu olemaan sama isä!
Itse en synnytyssairaalassa anna vauvaa hetkeksikään pois luotani (tai toisella kerralla, kun mies oli mukana, hänen luotaan) joten ei ole tätä vaaraa.
Ja moni myös itse hoitamisen puolesta.
Ilmeisesti sitten monella pysyy ne rannekkeet paikoillaan ja ilmeisesti moni pystyy hoitamaan vauvansa itse niin, ettei hoitajat vie vauvaa pois.
Meillä ekan lapsen ranneke oli jossain vaiheessa lähtenyt ja kadonnut. En tiedä milloin näin kävi, mutta ranneketta ei enää kotiinlähtiessä ollut, vaikka se oli vauvalle kyllä laitettu.
Toisen lapsen ranneke lähti paitaa riisuessa. Silloin huomasin sen itse ja laitoin rannekkeen vauvan sänkyyn. Vauva oli tuossa vaiheessa parin päivän ikäinen, joten en enää pelännyt, etten tunnistaisi vauvaa.
Kolmannella lapsella ranneke vihdoin pysyi paikoillaan. Kaikki lapset ovat ulkonäöltään kuin samasta muotista tehtyjä, joten jokainen näkee, että meidän lapsia ne on. Mutta 2 / 3 lapselta ranneke lähti irti, joten niiden luotettavuudesta en paljon huutelisi.
Toinen asia on sitten tuo, että hoitajat käy hakemassa vauvoja milloin minnekin sokerin mittaukseen, punnitukseen tai keltaisuuden mittaukseen. Joskus ne vaan hoitaa hommansa äitiä häiritsemättä, jos äiti sattuu olemaan juuri suihkussa tai unessa. Vaikka olen itse hoitanut kaikki vauvani, niin en minä ole voinut sille mitään, että hoitajat käyvät hakemassa vauvoja mittauksille, niin kuin heidän työnkuvaan kuuluu.
Se, joka tuon originaali ketjun provosi, niin voisi nyt tulla tunnustamaan tekonsa.
Syntyessään niin littana naama (ollut painuksissa kohdussa) ja pikimustat silmät, ettei samannäköistä kyllä käytävillä näkynyt kärryissä toista.
jollei sitten epäile, että samaan aikaan samalla synnärillä on miehesi rakastajatar synnyttämässä?