Miten me selvitään? 190 euroa koko kuukaudeksi, viisi henkeä.
Tuosta pitäisi saada koko perheelle ruokaa kuukaudeksi, lasten bussiliput ja kaksi 8v tytön lahjaa lasten kaverisynttäreille.
Itse ei olla raha-asioita huonosti hoidettu, vaan kesätyöpalkkani ei tule vielä kuukauteen. Olen siis opiskelija ja kesätyöstä piti maksaa tässä kuussa palkka. Heillä on maksuvaikeuksia ja menee ainakin lokakuulle.
Kun ei ole työtuloja (opiskelija), ei voi saada luottokorttia. Miehellä on luottokortti, mutta se on viimeistä senttiä myöten tapissa, kun auto hajosi kesällä.
Miten voikin yksi leväperäinen työntantaja sotkea lapsiperheen arjen aivan täysin.. Itse en tänään syönyt, että lapsille riitti toinen lautasellinen makaronilaatikkoa.
Ei ole mitä myydä, eivätkä vanhemmat voi auttaa.
Kommentit (89)
Tee kylmästi lista ruoista joita teet seuraavina viikkoina. Tee kerralla useammiksi päiviksi.
Käytä halpoja ruoka-aineita, esim kuivatuista herneistä tai linsseistä tulee kattilalliset soppaa josta riittää pitkäksi aikaa. Soijarouhepussillisesta saat koko porukalle ruoat ainakin viisi kertaa.
Puurot käyvät hyvin aamu- ja iltapaloiksi.
Jos paikkakunnallasi on leipäjono, hae sieltä pakastimeen parit kassilliset.
ja aika paljon antamaan kun kuminkin olet lihava lähiönainen
Toivottavasti pystyt kaikesta katkeruudestasi ja vihastasi huolimatta elämään itseäsi tyydyttävää elämää.
ap
Tee jotain keikkaduunia, tai miehesi voisi tehdä ylitöitä? Tai pyytää palkkaennakkoa? Korottakaa luottokortin luottorajaa väliaikaisesti? Hakekaa seurakunnalta ruoka-apua?
Tilanteenne kuulostaa kurjalle, voimia teille!
jos 5 henkeä perheessä eikä yhtään ole pahan päivän varalle säästöjä.
Meillä pihistän jatkuvasti 100 kuussa säästöön toiselle tilille, vaikka tulot ovatkin pienet ja monet tutut ihmettelee, että mistä ihmeestä säästät. Kun raha tulee tilille, menee automaattisesti tililtä toiselle satku säästöön ja lopuilla eletään visusti.
Ja olisit vaan syönyt sitä makaronilaatikkoa, ei ne lapset nälkään ois kuolleet yhdellä lautasellisella?
Olen tosi pahoillani tilanteesta! Meidän perheessä summa ei tosiaankaan mitenkään riittäisi, mutta jotain ainakin mitä tulee mieleen;
1. Mikäli lapset ovat koulussa, kehota syömään koulussa hyvin ja esim. salaattia. Älä osta vihanneksia & hedelmiä kotiin, sillä ovat kalliita.
2. Tee esim. makaronilaatikko soijarouheesta, tarjousmakaronista, munasta ja vedestä. Hieman edullisempaa kuin jauhelihasta ja maidosta tehty.
3. Jos osaat leivo leipä itse ja laita vaikka pakkaseen, niin ei tarvitse koko ajan olla taas leipomassa.
4. Syökää paljon perunaa ja jotain kastiketta, jos metsä löytyy läheltä niin nyt olisi vielä sieniäkin! Ei mitään pihvejä tai leikkeleitä, ovat niin kalliita.
5. Isot munakennot ovat myös suhteellisen edullisia! Munakasta iltaruuaksi. Vie toivottavasti nälkää.
6. Karkit, herkut, sipsit, limut, mehut yms. pannaan!
Mutta tosiaan en kyllä itse tiedä miten tuolla summalla pärjää, mutta olen kuullut myös että esim. kirkolta voisi saada tiettyihin ruokakauppoihin kuponkeja millä ostaa ruokaa.
jos tulee jotain laskuja, niin soitat heti yritykseen ja sovit uuden eräpäivän lokakuulle. Keräät pulloja. Se voi olla ehkä vähän noloa, mutta pieni rahanlähde kumminkin.
varmasti saisit sosiaalitoimistosta nuy toimeentulotukea!Osta kaikki ruoka nyt -30% ja tuo soijarouhe on mainio!oma suosikkini on siitä yehdyt pihvit.lasten herkkua!perunaa torilta iso säkki,pyuolukkaa saa halvalla ämpärin,siitä teet vispipuuroa.keitot,laatikot vaan ruuaksi.pullojakin voisi kerätä,löytyykö teiltäpäin!kantterelleja,suppilovahveroita.Ota nyt sossuun heti huomenna yht, he auttavat harkinnanvaraisesti tässä tilanteessa
jos 5 henkeä perheessä eikä yhtään ole pahan päivän varalle säästöjä.
Meillä pihistän jatkuvasti 100 kuussa säästöön toiselle tilille, vaikka tulot ovatkin pienet ja monet tutut ihmettelee, että mistä ihmeestä säästät. Kun raha tulee tilille, menee automaattisesti tililtä toiselle satku säästöön ja lopuilla eletään visusti.
Ja olisit vaan syönyt sitä makaronilaatikkoa, ei ne lapset nälkään ois kuolleet yhdellä lautasellisella?
säästää 100 euroa kuussa. Edes 50 euroa. Meillä ei juoda, ei polteta, ei tilata lehtiä, autoa käytetään todella vähän (mutta miehen työn takia pakollinen), vaatteet ostetaan kirpputorilta, syödään todella edullisesti, en käy kampaajalla. Ei siis todellakaan käytetä mihinkään turhaan. Mistään ei voi nipistää.
Miehen nettotulot on 1500 euroa. Siitä menee heti 1100 euroa vuokraan. 400 euroa + 298 euron opintotuki + 352 euroa lapsilisiä on yhteensä 1050 kaikkeen elämiseen.
350 euroa menee auton osamaksuun ja 90 euroa bensaan. Siitä vielä vakuutukset, netti, puhelimet, matkakortit ja ruoka, niin ei jää mitään. Todellakaan.
Minä opiskelen, jotta pääsisin töihin. En kai huvikseni kituuta? Kesällä on pakko olla kesätöissä, koska opintotukea ei tule.
ap
jos ette,vaihtakaa halvempaan asuntoon,vuokra on liian iso
Eihän kukaan perheellinen järkevä elä noin suunnittelematta. Yhtäkkiä on muka tilillä 190 ja neljään viikkoon ei enempää tule ja tämä ei ollut mitenkään tiedossanne? Olette molemmat yhtä laskutaidottomia ja suunnittelemattomia? Jättäkää iltakaljat väliin ja alkakaa opetella budjetin teko.
normaaliarjessakin..
Eipä auta muuta kuin rukoilla, että aika menisi nopeasti ja se kesätyöpalkka tulisi ennen lokakuuta.
ap
mutta muuttakaa nyt ihmeessä halvempaa vuokra-asuntoon. 1100,- on kyllä sikahinta! Ettekö edes asumistukea saa, outoa.
Ja auton osamaksu... Voe, voe, ei pidä ostaa kallista autoa, jos ei siihen ole varaa.. Käytetyilläkin hyvin ajelee pitkää matkaa.
Osta perunoita säkki, jauheliha on halpaa, muikkuja, kanaa, jauhoja 5kg, margariinia, kuivahiivaa yms millä voit itse tehdä halvemmalla leipää ja ruokaa. Mutta ei kyllä kuukaudeksi riitä millään tuo rahamäärä eli soskuun vaan..
Eihän kukaan perheellinen järkevä elä noin suunnittelematta. Yhtäkkiä on muka tilillä 190 ja neljään viikkoon ei enempää tule ja tämä ei ollut mitenkään tiedossanne? Olette molemmat yhtä laskutaidottomia ja suunnittelemattomia? Jättäkää iltakaljat väliin ja alkakaa opetella budjetin teko.
mutta muuttakaa nyt ihmeessä halvempaa vuokra-asuntoon. 1100,- on kyllä sikahinta! Ettekö edes asumistukea saa, outoa. Ja auton osamaksu... Voe, voe, ei pidä ostaa kallista autoa, jos ei siihen ole varaa.. Käytetyilläkin hyvin ajelee pitkää matkaa. Osta perunoita säkki, jauheliha on halpaa, muikkuja, kanaa, jauhoja 5kg, margariinia, kuivahiivaa yms millä voit itse tehdä halvemmalla leipää ja ruokaa. Mutta ei kyllä kuukaudeksi riitä millään tuo rahamäärä eli soskuun vaan..
KALLIS AUTO????Mitä tarkoitat???Monella esim.3000 e arvoinen auto,kyllä moni joutuu senkin osamaksulla ostamaan...kaikilla ei ole sitä tilillä!!!
Ei tähän voitu varautua, ettei palkkaa tulekaan. Miten sinä pärjäisit, jos yhtäkkiä palkkaa ei maksettaisikaan? Meillä ei ole säästöjä. Mistä säästäisin?
Emme juo alkoholia, iltakaljoja en ole juonut ikinä. Minun piti saada kesätyöstä yli 2000 euroa käteen, mutta eipä tullut.
Ei ollut mitenkään tiedossa, että yhtäkkiä olisimme tässä tilanteessa.
ap
Onko ihan oikeasti järkevää kitkutella todella vaikeasti, kun voisi tehdä elämänsä selvästi helpommaksi ottamalla opintolainaa? Todennäköisesti ne opinnotkin sujuisivat paremmin, kun ei tarvitsisi joka päivä hermoilla, miten saa rahat riittämään.
Opiskelin itse 80-luvulla, ja silloin käytännössä kaikki (ainakin yliopistossa opiskelevat) nostivat opintolainaa.
soita aamulla heti soskuun.Saatteko asumistukea???voitko vastata!
mutta muuttakaa nyt ihmeessä halvempaa vuokra-asuntoon. 1100,- on kyllä sikahinta! Ettekö edes asumistukea saa, outoa.
Ja auton osamaksu... Voe, voe, ei pidä ostaa kallista autoa, jos ei siihen ole varaa.. Käytetyilläkin hyvin ajelee pitkää matkaa.
Osta perunoita säkki, jauheliha on halpaa, muikkuja, kanaa, jauhoja 5kg, margariinia, kuivahiivaa yms millä voit itse tehdä halvemmalla leipää ja ruokaa. Mutta ei kyllä kuukaudeksi riitä millään tuo rahamäärä eli soskuun vaan..
alle 500 euron. Tämä on halvin, mihin viisihenkinen perheemme mahtuu. 1100 euroa on aivan normaalihintainen perheen vuokra-asunto täällä.
Meillä on käytetty vanha auto, joka maksoi 5000 euroa. En pidä sitä omasta mielestäni kamalan kalliina.
ap
ja omistan tänäpäivänä lähes velattoman asunnon. Olen normaalisuunnitelmallinen ihminen.
Ei tähän voitu varautua, ettei palkkaa tulekaan. Miten sinä pärjäisit, jos yhtäkkiä palkkaa ei maksettaisikaan? ap
ja aika paljon antamaan kun kuminkin olet lihava lähiönainen