Nirso lapsi ja iso ongelma - apua kaivataan!
4-vuotias poikani on erittäin nirso ruoan suhteen. Hän ei syö lämpimiä ruokia ollenkaan. Elää käytännössä pelkällä leivällä, maitotuotteilla, hedelmillä, marjoilla ja kasviksilla. Sinänsä ihan terveellistä, mutta kun proteiiniakin pitäisi jostain saada. Keitettyä kananmunaa hän sentään syö sekä soijapapuja sellaisenaan. Ne kai riittävät proteiininlähteeksi.
Jos ruoalla on tarjolla riisiä, nuudeleita tai perunamuusia, niin hän syö pelkästään niitä. Voisilmällä tai ilman. Yhtään ei kastiketta saa olla, eikä riisi tms. saa olla koskenut mihinkään muuhun ruoka-aineeseen. Meillä oli aiemmin sääntö, että kaikkea ruokaa pitää aina maistaa, mutta pienenpienikin epämieluisa ruoanpala saa hänet yökkimään, joten olen luopunut siitäkin säännöstä ja säästän hänet maistamiselta.
En halua tehdä syömisestä mitään numeroa, joten en koskaan pakota häntä syömään. Sanon kerran, että etkö kuitenkin söisi, mutta jätän asian sitten siihen. Näen, että tiettyjä ruoka-aineita hän ei vain pysty oksentamatta syömään.
Tilanne rassaa minua erittäin paljon. En jaksaisi joka päivä tehdä hänelle eri ruokaa kuin mulle, enkä ole koskaan vielä tehnytkään. Jos ruoka ei ole kelvannut, niin olkoon sitten syömättä. Kuitenkin monesti hän valittaa hetken päästä kovaa nälkäänsä ja haluaa leipää tms. Hänen päivittäin kalorinsaantinsa jää tosi niukaksi, kun lämmin ruoka on pois kuvioista.
Pitäisikö minun siis aterioilla muiden syödessä lämmintä ruokaa antaa hänelle aina esim. leipää? Vai syöttää häntä sitten aamu-, väli- ja iltapaloilla reilummin? Mitä tekisit tilanteessani? Tarkennan vielä, että hän ei siis syö yhtään MITÄÄN lihaa, kalaa, kanaa lämpimänä tai kylmänä.
Meillä esikoinen oli kovin nirso, mutta vähitellen on laajentanut syömisiään. Minusta ap:n lapsen syömiset eivät kuulosta ongelmallisilta, vaan riittävän monipuolisilta.
Poikamme ei edelleenkään syö juurikaan lihaa tai kanaa. Paistettua kalaa syö.
Poikamme ottaa joitain lämpimiä ruokia vain vähän. Pystyy nykyisin yleensä maistamaan (pienempänä oksensi jos yrittikin). Useimmiten ruoasta on hänen helppo syödä jokin osa. Vaikka salaatti ja peruna. Jos ruoka on hänelle aivan mahdotonta syödä (esim. kinkkukiusaus), niin saa voileipää ruoalla salaatin ja juoman lisäksi.
Aamupalan ja iltapalan syö mielellään. Aina tarjolla on myös reilusti juustoa.
Koulussa ruokailu ei ole mikään ongelma koska pystyy maistamaan melkein mitä tahansa. Ope on vaan tyytyväinen kun lapsi syö runsaasti salaattia (täyttää lautasensa sillä) ja näkkäriä.