Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

reiluutta elareihin???

Vierailija
11.08.2011 |

Maksan toiselle osapuolelle kahdesta murrosikäisestä elareita, myös kaikki mopoon liittyvä kulut, vakuutukset, huollot ym.

Lapset viettävät yhtä paljon aikaa molempien luona. Nyt alkaa toisella lukio ja kausikorttien (pk-seutu) hankinta ajankohtaista. Toinen osapuoli ehdottaa kaikkien menojen puolittamista.

Mitä ihan oikeesti elarit tulisi sisältää? Tuntuu että koko tili hupenee lasten erilaisiin menoihin ja elareihin...

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
11.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi toinen osapuoli tienaa triplasti enemmän kuin itse...

Vierailija
2/16 |
11.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mihinkään kuluihin koska hän maksaa elarit. Ja saan myös lapsilisät.

Ainoastaan ruokkii lapset kun ovat siellä.

Minusta ok. Sit jos kulut alkaa olemaan oikeasti niin suuret ettei lapsilisät ja elarit riitä, voisin alkaa pyytämään osallistumista joihinkin kuluihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
11.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä, kun junnu täytti 15-vuotta, alettiin laitetaa molemmat saman suuruinen summa hänen(lapsilisä kans)tililleen, Josta hän sitten huolehtii mopokuluista, puhelin, netti, bussikortista, vaatteista yms...On, jopa saanut jäämään rahaa säästöön. Mutta hei, vanhemmuus on lasten riittävän elatuksen huolehtimista, olit sitten eronnut tai et.

Vierailija
4/16 |
11.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin mielestäni silloin ei pitäisi maksaa elareita kummankaan osapuolen senttiäkään.

Kannattaisi varmaan ottaa yhteys lastenvalvojaan ja sopia uusiksi kaikki elarijärjestelyt.

Minun exäni maksaa minimielarit(vaikka tulojen mukaan voisi maksaa enemmän)olemme siis yhdessä sopineet sen minimin.

Lisäksi mies maksaa puolet lasten harrastusmenoista ja muista ns. ylimääräisistä.

Minä ostan pääasiassa kaikki vaatteet ja perusjutut itse.

Vierailija
5/16 |
11.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi toinen osapuoli tienaa triplasti enemmän kuin itse...

Vierailija
6/16 |
11.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös elarit lasketa molempien huoltajien kohdalla suhteessa tuloihin/asumismenoihin? Jos lapset viettää aikaa molempien vanhempien luona yhtä paljon, maksut olisi luontevaa puolittaa, jolloin kumpikaan ei maksa toiselle elareita. Mutta jos toisen tulot ovat huomattavasti suuremmat, elareita kuuluu suhteuttaa myös sen mukaan. Näin luulen.

Vierailija
7/16 |
11.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapset ovat yhtä paljon molempien luona niin mielestäni silloin ei pitäisi maksaa elareita kummankaan osapuolen senttiäkään.

Jos toinen osapuoli maksaa kaikki lasten vaatteet, harrastusmenot, urheiluvälineet, lukiokirjat jne, niin kyllä hänelle tulee lapsesta kustannuksiakin selvästi enemmän kuin toiselle, vaikka lapset asuisivat yhtä paljon molempien luona. Tällöin on ihan kohtuullista maksaa elareita.

Ap:n kohdalla tilanne ei kuitenkaan ole ilmeisesti näin. Suosittelen tekemään ihan selkeät laskelmat siitä, kuinka paljon kumpikin vanhempi osallistuu tällä hetkellä lapsen muihin kustannuksiin kuin ruoka- ja asumismenoihin. Sen jälkeen on aika helppo selvittää se, meneekö jako reilusti (kun elarit ja lapsilisät otetaan huomioon) vai pitäisikö jotain muuttaa.

Periaatteessa elareita maksavalla vanhemmalla ei ole mitään velvollisuuksia osallistua lapsen muihin menoihin. Järkevä vanhempi ottaa kuitenkin huomioon myös lapsen parhaan ja miettii osallistumistaan sen mukaan.

Vierailija
8/16 |
11.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin mielestäni silloin ei pitäisi maksaa elareita kummankaan osapuolen senttiäkään. Kannattaisi varmaan ottaa yhteys lastenvalvojaan ja sopia uusiksi kaikki elarijärjestelyt. Minun exäni maksaa minimielarit(vaikka tulojen mukaan voisi maksaa enemmän)olemme siis yhdessä sopineet sen minimin. Lisäksi mies maksaa puolet lasten harrastusmenoista ja muista ns. ylimääräisistä. Minä ostan pääasiassa kaikki vaatteet ja perusjutut itse.

Mutta exä maksaa elareita. Ihan vaan siksi että minä ostan vaatteet, maksan harrastukset, lääkärit, lääkkeet...KAIKKI. Meillä ei toimis se jos exältä alkaisin puolia pyytämään esim ostaessani talvivaatteita lapsille... ei oota saisin aina kuulla.

Vierailija
9/16 |
11.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. maksat kahdesta elareita 300e, lähille kuuluu sama summa laitettavaksi lasten menoihin. Lisäksi lapsilisät.

Vierailija
10/16 |
11.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastemenot ei oo pakollisia vaan vanhempien haluista kiinni. Eri asia on sitten koulutusmenot, niiden arvioimisessa sossu varmaan auttaa.

Vierailija
11/16 |
11.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä, kun junnu täytti 15-vuotta, alettiin laitetaa molemmat saman suuruinen summa hänen(lapsilisä kans)tililleen, Josta hän sitten huolehtii mopokuluista, puhelin, netti, bussikortista, vaatteista yms...On, jopa saanut jäämään rahaa säästöön. Mutta hei, vanhemmuus on lasten riittävän elatuksen huolehtimista, olit sitten eronnut tai et.

Vierailija
12/16 |
11.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. maksat kahdesta elareita 300e, lähille kuuluu sama summa laitettavaksi lasten menoihin. Lisäksi lapsilisät.

eikä niin, että molemmat maksavat yhtä paljon. Lisäksi huomioon otetaan tapaamismäärät. Eli suurituloinen maksaa lasten elatuksesta isomman osan kuin pienituloinen exänsä, sillä lapsia ei tietenkään aleta rankaisemaan siitä, että vanhemmat eroavat!

Vierailija
13/16 |
11.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä asuisi 4h + k-asunnossa jos lapsia ei olisi.

Vierailija
14/16 |
11.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapset ovat yhtä paljon molempien luona niin mielestäni silloin ei pitäisi maksaa elareita kummankaan osapuolen senttiäkään.

Jos toinen osapuoli maksaa kaikki lasten vaatteet, harrastusmenot, urheiluvälineet, lukiokirjat jne, niin kyllä hänelle tulee lapsesta kustannuksiakin selvästi enemmän kuin toiselle, vaikka lapset asuisivat yhtä paljon molempien luona. Tällöin on ihan kohtuullista maksaa elareita.

Ap:n kohdalla tilanne ei kuitenkaan ole ilmeisesti näin. Suosittelen tekemään ihan selkeät laskelmat siitä, kuinka paljon kumpikin vanhempi osallistuu tällä hetkellä lapsen muihin kustannuksiin kuin ruoka- ja asumismenoihin. Sen jälkeen on aika helppo selvittää se, meneekö jako reilusti (kun elarit ja lapsilisät otetaan huomioon) vai pitäisikö jotain muuttaa.

Periaatteessa elareita maksavalla vanhemmalla ei ole mitään velvollisuuksia osallistua lapsen muihin menoihin. Järkevä vanhempi ottaa kuitenkin huomioon myös lapsen parhaan ja miettii osallistumistaan sen mukaan.

Periaatteessahan elareiden tulee kattaa ihan kaikki. Se on myös suositeltavaa, koska on selkeämpää että lähivanhempi hoitaa kaikki kulut. Erityisemmät ja kertaluontoiset hankinnat voidaan laittaa puoliksi (uusi kallis harrastus, uusi polkupyörä tai lasketteluvälineet). Todelliset kulut+menot (=elatuksen tarve) paperille ja lasketaan yhteen, vähennetään lapsilisä ja tällä tavalla saatu euromäärä puoliksi vanhempien kesken.

Vierailija
15/16 |
11.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin! Molemmille vanhemmille samat elatuskulut.

paitsi jos vanhemmat tienaavat eurolleen saman verran, hoitavat lapsia yhtä lailla, ostavat kaikki hankinnat täysin puoliksi jne. Käytännössä en ole ikinä nähnyt paria, jossa KAIKKI menee oikeasti puoliksi. Ja koska vastuu eikä mikään muukaan mene tasan, on aivan naurettavaa vaatia, että elatuksen on tultava täsmälleen 50/50 molemmilta. Toinen tekee enemmän, toinen maksaa enemmän.

Vierailija
16/16 |
11.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin mielestäni silloin ei pitäisi maksaa elareita kummankaan osapuolen senttiäkään. Kannattaisi varmaan ottaa yhteys lastenvalvojaan ja sopia uusiksi kaikki elarijärjestelyt. Minun exäni maksaa minimielarit(vaikka tulojen mukaan voisi maksaa enemmän)olemme siis yhdessä sopineet sen minimin. Lisäksi mies maksaa puolet lasten harrastusmenoista ja muista ns. ylimääräisistä. Minä ostan pääasiassa kaikki vaatteet ja perusjutut itse.

Mutta exä maksaa elareita. Ihan vaan siksi että minä ostan vaatteet, maksan harrastukset, lääkärit, lääkkeet...KAIKKI. Meillä ei toimis se jos exältä alkaisin puolia pyytämään esim ostaessani talvivaatteita lapsille... ei oota saisin aina kuulla.

kulut jaettu niin, että lapsilisät menee yhteiselle tilille, josta maksetaan vaatteet sun muut. Ja jos ei riitä, niin kumpikin lisää tilille saman verran rahaa. Kumpikin omalla viikollaan huolehtii syömiset ja muut peruselämisen kulut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kahdeksan