Miten motivoida ysiluokkalainen koulunkäyntiin?
Siis miten antaa palkkioita kokeista/numeroista. Meillä tyttö ollut aina hyvä koulussa, ka aina ollut ysi tai yli, MUTTA nyt ei vaan kiinnosta koulu tai paremmin KAIKKI muu on vaan kiinnostavampaa eikä aika riitä...Mietin, että jos antais jonkun rahan aina joka kokeesta. Aiemmin on saanut joulu-ja kevättodistuksesta rahaa, mutta ajattelin, että olisko aina heti kokeen jälkeen motivoimampaa? Miten te toimitte? Meillä ei saa viikko/kuukausirahaa vaan torkasta on vaan saanut ja sit muuten tarpeen mukaan...
Kommentit (22)
jos mua olisi joku 15-vuotiaana alkanut painostaa lukioon, olisin takuuvarmasti jättänyt menemättä, vaikka mullakin oli yli ysin keskiarvo. Onneksi mulla oli rauhalliset vanhemmat, jotka vaan hymyilivät, kun ysiluokkalaisena uhosin kymppiluokasta ja kansanopistosta ja siitä, etten vielä tiennyt, mitä halusin vaan tarvitsin muka vuoden lisää aikaa ajatella. Kun provokaationi ei saanut vastakaikua, hiljenin vähin äänin ja yhteishaussa panin paperit lukioon ilman sen kummempaa häslinkiä.
Antakaa lastenne kasvaa rauhassa älkääkä painostako, Jos painostatte, ne pilaavat tahallaan sitten sen lukionkäynnin, jos sinne asti pääsevät. Jos annatte nyt lukea vaikka amiksen, ne voivat mennä myöhemmin aikuislukioon ja jatkaa sitten.
miltä tuntuu, kun vanhemmat eivät ole kiinnotuneita tai panosta ja jopa painosta silloin kun polku meniaa kadota. Hänestähän on tullut yläkoulun ope, eli kaikki on sujunut hyvin.
Uskon itse, että olisin jaksanut lukion inokkaammin, jos vanhempien mielenkiinto ei olisi kadonnut ysin jälkeen. Tulin ja menin ja vanhemmat antoivat mennä. Kiinnostus elämääni kohtaan olisi kannustanut.
Mutta en syytä enkä ole katkera, omapa oli elämäni. Olin vain kypsymätön sitä kannattelemaan. 16-17 -vuotiaana.