päiväkodin negatiivinen palaute lapsesta
Nyt on pakko purkaa ajatuksia ja saada näkökantoja muilta!
Olemme muuttaneet uudelle paikkakunnalle 1,5 kk sitten ja reilu 4 vuotias poikamme siirtyi siis uuteen päiväkotiin täällä. Päivähoidossa hän on ollut 3 vuotiaasta ja viihtynyt ensimmäisessäkin päiväkodissaan hyvin. Hän on hyvin sosiaalinen, rohkea, itsepäinen ja tyypillinen nelivuotias poika jolla on vauhtia ja ideoita runsaasti! Hänellä on lyhyt pinna ja räjähtelyä tapahtuu melkoisesti, joista tosin aina on jäähyllä ja puhumalla selvitty.
Meillä on käytössä tarrakalenteri, johon kilttinä päivänä saa ison tarran, tuhmana ei ja pikkutarran saa kun asia on puhumalla selvitetty ja hän itse tietää jos on tehnyt jotain väärin.
Edellisessä päiväkodissa hän istui toki jäähytuolissa useastikin viikossa, mutta aina päiväkodintädin kanssa yhdessä puhumalla asia käsiteltiin ja hänestä pidettiin kovasti. Vasukeskusteluissa hän sai paljon plussaa vaikkakin myös hänen äkkipikaisuudestaankin puhuttiin.
Nyt uudessa päiväkodissa on alkanut hyvin. Neljästä tädistä 1 ylistää poikaa ja poika pitää hänestä paljon, 2 muuta mukavaa tätiä, kuten tämä super-mukavakin, kertovat aina hakiessa jos on ollut jotain taistelua, kiusaamista tai muuta ja asiat puhutaan ystävällisissä merkeissä läpi. Mutta tämä yksi... hän saapuu aina kun minä haen poikaa jo ovella haukkuma-lista käsissään, naama nyrpeänä ja kertoo miten poikani ei istu koko ruokailua hiljaa, miten hän kiukuttelee pukiessa, raivoaa herätessä ja miten hän on todella ongelmallinen lapsi. Milloinkaan hän ei sano mitään positiivista lapsestani! Miehelleni sensijaan hän sanoo aina vain ¨on ollut vähän kiukuttelua¨ eikä muuta, minä sensijaan olin juuri tänäänkin 30 min kuuntelemassa miten kamala lapsi minulla on ja tänään hän ehdotti että hän voisi pitää meille keskusteluhetken ja sopisimme mistä haemme apua kotiinkin hänen hoitoonsa! Aika kummallista kun ennen tätä puhuin ulkona toisen tädin kanssa joka kertoi että ehdottomasti tarrapäivä vaikka yksi jäähy oli tullut pukemisen aikana hosumisesta!
Juttelin pojan kanssa ja hän myöntää välillä kyllä riehuvansa mutta sanoo myös että tämä yksi täti ei pidä hänestä. Kun kysyin miksi, hän sanoi tämän vain huutavan aina hänelle. Ketä nyt siis uskon?! Tiedän että poika on vauhdikas ja tulinen, mutta näen hänestä jo päiväkodista lähteissä ettei hänen ja tuon tädin kemiat kohtaa. (muille hän sanoo heipat silmiin katsoen, viikonloppun tullessa osa saa jopa halauksen, mutta tätä tätiä hän ei katso silmiin, vaan mutisee vain heipat... Väitä että osaan kyllä lukea lapsestani jos hänen on ikävä olla jonkun kanssa. MITÄ TEEN!?
Kommentit (25)
ette enää keskustele lapsesta tämän kyseisen tädin kanssa.
mitä jos myöntäisit itsellesi, että poikasi käytös EI ole normaalia?! Joo, tuon ikäiset kyllä osaavat olla tuhmia ja osaavat kiukutella, mutta ei ole normaalia, jos se on noin usein tapahtuvaa! Hanki sitä apua, kuten sinulle neuvottiin...
Joko tämän tädin kanssa tai jonkun toisen työntekijän kanssa.
Onko kyseinen negatäti ryhmän opettaja? Jos on niin suosittelisin puhumista johtajalle.
Mun ryhmässäni on yksi hoitaja, joka ei osaa olla ammatillinen niiden perheiden kanssa, joiden lasten kanssa hänellä ei synkkaa. Teidän, että siihen on vaikea puuttua, koska kaiken pitää näyttää hyvältä ja meidän on tuettava tätä hoitajaa.
Joten ehkä sinun olisi syytä jutella johtajan kanssa asiasta.
ja hänen esimiehen kanssa. ja mielellään myös positiivinen hoitaja paikalle. Voit kertoa, että joko se naputus loppuu tai hommaavat erityslton paikalle arvioimaan poikaa. MUtta että et jaksa ainaista kitinää kuunnella.
Saat hankalan äidin maineen, mutta todennäköisesti työkaverit kiittää :)
Kummassakin on ollut yksi ikävä hoitaja. Olen suoraan sanonut lapselle, että paras vältellä tuota tätiä, ja korostanut myös, että sääntöjä tulee noudattaa, niin ei joudu hankaluuksiin.
Lastenhoito on niin vaativaa työtä, että siihen ei kaikkien luonne sovi. Vallanhaluisia ja katkeria ihmisiä ei pitäisi päästää lasten lähelle, mutta maailma nyt vain on tällainen.
paitsi että tyttöni on todella rauhallinen ja kiltti. toiset tädit aina kehuvat ja on syönyt, leikkinyt ja nukkunut hyvin. tyttö on melkein aina iloinen ja tosi kiltti. mutta se kolmas täti= aina löytyy jotain nagatiivista sanottavaa, kuten ei x ole leikkinyt kenenkään kanssa ja on vähän vetäytynyt ja voi voi.
muut tädit kertovat että on ollut mukana menossa aina.
lapsi ei myöskään kyseisestä tädistä pidä. ei sano mutta huomaan kun pitää kädestä sanoa aina tädille että kiitos tästä päivästä. ei halua katsoa häntä silmiin.
eli henkilökemiat ei ilmeisesti osu yksiin. harmittaa kun viime vuonna oli niin mahtavat tädit, nyt vaihtui 2 joista toinen vetäytyvä ja löysä ja toinen tää negatiivinen. ei sano koskaan mitään positiivista vaikka ei oikein negatiivistakaan keksi aina
mitä jos myöntäisit itsellesi, että poikasi käytös EI ole normaalia?! Joo, tuon ikäiset kyllä osaavat olla tuhmia ja osaavat kiukutella, mutta ei ole normaalia, jos se on noin usein tapahtuvaa! Hanki sitä apua, kuten sinulle neuvottiin...
eli olet sitä mieltä että neljästä kolme on väärässä (1LTO + 2LH) ja tämä yksi LTO on oikeassa? Miten kommentoisit siihen että meillä kotona asiat selviää puhumalla ja tarvittaessa jäähyllä ja mielestäni pärjään lapseni kanssa ilman apua. (ei meillä ainakaan nyrkkejä tai tukistelua ole koskaan harrastettu kuten jossain kodeissa!) Mitä apua sitten ehdottaisit kun kotona asiat suujuu ja kolmen hoitajan kanssa keskutelemalla selviää niin positiiviset kuin negatiivisetkin? Itselläsi ei liene olevan lapsia vai onko äitisi sinun ja lastesi hoitaja ;)
Kiitos, ainakin huomaan ettei ongelma ole vain minulla!
Mieheni hakee lapsen huomenna ja katsomme saako hän taas peruspalautteen tuolta juuri valmistuneelta LTO:lta. Ilmeisesti lista odottaa taas minua seuraavana hakukertana, mutta nyt olen valmistautunut kysymään miten nämä ristiriitaiset kertomukset ovat aina minua vastassa vain hänen kanssaan!
Kiitos vielä kaikille teille mielipiteistänne!
menenpä nyt ¨ongelmalapseni¨ kanssa leikkimään ettei vain muutu kriminaaliksi kesken legoleikin :)
syksyistä jatkoa kaikille!
Meillä oli aikoinaan perhepäivähoidossa sama juttu- joka päivä negatiivista palautetta ja lapsi seisoi vieressäni kuuntelemassa... Lopulta sanoin hoitajalle, että "voitaisko tässä hakutilanteessa, lapsen kuullen miettiä aina jokin kehu päivästä?". Jos sitten on muuta, niin soitellaan....meni hoitaja hiljaiseksi mutta alkoi tehdä niin, eikä soittoja tullut. Mutta jäi burnoutin takia pois kk päästä... Ja selvisi, että oli ollut pinna kireellä kaikille lapsille. Surullista... JOKA LAPSESTA LÖYTYY SE HYVÄ, ja ammattilaisten pitäisi osata se kaivaa esille. Ja tehdä positiivisessa hengessä yhteistyötä vanhempien kanssa, eikä läksyttää ja kohdella vanhempia vihollisina....
On vanha ketju, mutta jos joku pähkäilee saman ongelman kanssa, niin annan neuvon:
ottakaa tilanne haltuun. Sanokaa hoitajalle, että olette huomanneet, että hän ei pärjää lapsenne kanssa ja voisitte keskustella hänen kanssaan asiasta ja opastaa, miten lapsenne kanssa tullaan toimeen.
Vanhempien naiiviudella ei ole mitään rajaa.
Ihanko oikeasti täällä on joku uskomassa ennemmin nelivuotiasta lasta kuin kasvatusalan ammattilaista?
Ei hitto mitä touhua.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 23:31"]
Ihanko oikeasti täällä on joku uskomassa ennemmin nelivuotiasta lasta kuin kasvatusalan ammattilaista?
Ei hitto mitä touhua.
[/quote]
Eli pitää uskoa nimenomaan niitä kasvatusalan ammattilaisia, jotka sanovat negatiivisia asioita, ei niitä jotka puhuvat positiivisista jutuista?
Sanon nyt kolmen lapsen kokemuksella tämän:
Kaikista ei vain ole lasten parissa työskentelemään! Itselläni on myös kokemusta näistä jotka lyövät negatiivista leimaa lapseen. Eikö ole kumma, että sama lapsi on jonkun mielestä superärsyttävä ja muiden kanssa sujuu hyvin? Itse ajattelen, että tällaiset negatiiviset hoitajat eivät yksinkertaisesti osaa toimia sillä ammattitaidolla mitä vaaditaan, eli nousta omien tunteiden yläpuolelle. Kaikista ei voi pitää ja jos lapsi vaistoaa tämän negatiivisuuden hoitajassa niin se näkyy varmasti myös käytöksessä. Hyvä hoitaja kohtelee kaikkia tasapuolisesti näyttämättä omia negatiivisia tunteitaan ja yrittää saada lapsesta parhaat ominaisuudet esiin.
Poikasi kuulostaa normaalilta ikäiseltään kaverilta. Sen sijaan tämä tarhan täti ei kuulosta normaalilta.
Ennenkuin syvemmissä ongelmissa ja syyttelemässä viatonta(poikaanne) suosittelen karttamaan tätä tarhantätiä.
Hulluja on moniin lähtöihin, mutta pahimpia ne ovat tällaisissa paikoissa joissa ammattitaidottomuus yhdistyy valtaan. Päiväkodit, koulut...
[quote author="Vierailija" time="30.05.2013 klo 23:31"]
Ei hitto mitä touhua.
[/quote]
Vanhempien nimenomaan tulee kuulla ja puolustaa omaa lastaan. Lastentarhoissa on luvattoman paljon sinne soveltumattomia henkilöitä töissä. Minkään muun ammattikunnan aikuisten en ole koskaan kuullut puhuvan niin rumasti lapsista ja väheksyvästi kuin lastentarhan opettajien.
hoitaa eniten sun lasta ja saa kohta burnoutin!
Teetkö muuten itse tarpeeksi asian eteen? Siis nämä samat jutut mitä kotona voi tehdä: ei sokeria, ei väkivaltaohjelmia, ei riitaa kotona ja ajoissa nukkumaan. Nämäkin auttaa jo hieman.
Toisaalta ystäväni tyttö oli päiväkodeissa töissä opiskeluaikoina ja sai kyllikseen näiden TÄTIEN huutamisesta ja siitä miten ne useinkin kohteli pieniä!!!!!
ehkä tulisuuteen pitäisi oikeesti saada jo vähän apua.
4-vuotiaalle ei ehkä enää sallittaisi sellaista käytöstä, joka vielä 3-vuotiaalla menee läpi. Eli ehkä voisit kotona yrittää vähän enemmän, mutta muistaa, että jos neljästä hoitajasta yksi valittaa, tilanne tuskin on vielä aivan toivoton. Hoitajat ovat tietenkin voineet sopiakin, että yksi nostaa kissan pöydälle kanssasi.
ja samanlaista palautetta saatiin päiväkodissa. (Oli ollut kolmevuotiaaksi perhepäivähoitajalla ja päiväkoti ylipäänsä uusi juttu.) Eli jos lapsi ei mene muurahaisena muiden perässä, vaan on vähänkin omaa tahtoa ja sanoo vastahankaan, niin on vaikea lapsi. Onhan se kauhea, että häntä varten joutuu keksimään jotain niksiä tai tekemään töitä.
Mua ois huvittanut, jos ei ois itkettänyt vanhan lastenhoitajan toteamus, että heiltä loppuu keinot, kun eivät saa poikaa rauhoittumaan päiväunille. LOPPUU KEINOT? Hehän ovat ammattilaisia! Tai pitäisi olla...
Mutta mekin saimme kahdelta lastenhoitajalta negapalautetta lähes joka päivä. Tai negatiiviset kerrottiin aina eka. Lto oli vähän hillitympi tässä.
Muuton myötä lapsi vaihtoi päiväkotia, jossa on ihanan tuntuiset hoitajat. Sanovat toki haastavistakin jutuista, mutta henki ei ole yhtä negatiivinen kuin ed. päiväkodissa.
Sulla on pitkä työpäivä takana, ja mitään hyvää ei koskaan seuraa negatiivisesta palautteesta. Kysy siltä naiselta eikö todellakaan ole ollut mitään hyvää siinä päivässä? Onko se kaikille negatiivinen vai onko poikanne silmätikku? Pojassanne ei ole mitään vikaa, kurjaa että on moinen hoitaja.