ristiäiset ja hinkuyskää sairastava vieras..
meidän 1kk ikäsellä on ristiäiset pian. yks vieraista sai tietää että on sairastanut hinkuyskään, lääkärin mukaan ei pitäisi tarttua koska on yskinyt jo 4kk. myöskään kukaan muu ei ole sairastunut joka on tämä ihmisen kanssa tekemisissä (minäkin olin kun olin raskaana). mutta silti mietityttää.. olen jo sanonut ettei saa tulla kauhean lähelle vauvaa jne.. mutta pitäskö perua koko kutsu tältä ihmiseltä? paikalla on kuitenkin ne ihmiset jotka ovat tekemisissä tän henkilön kanssa päivittäin (eivät ole saanut tartuntaa (ainakaan oireita ei ole))
Kommentit (16)
joten en tiedä tosta imetyksen väitetystä suojasta..
http://rokote.fi/lastenrokoteopas/tauti_hinkuyska2.html
eli voi olla että joku muu suvussa on se hinkuyskä mutta ovat oireettomia..
"Osittain immuuneilla henkilöillä taudin oireet voivat olla epätyypillisiä ja lieviä. He saattavat tartuttaa hinkuyskän vielä rokottamattomaan lapseen.
Hinkuyskä on vaarallisin pienille rokottamattomille lapsille, joilla taudinkuva on tyypillinen. Yskänkohtaukset ovat rajuja ja voivat aiheuttaa ihon värin sinertymistä hapenpuutteesta johtuen. Yskänpuuskan lopussa esiintyvää ”hinkumista” ilmenee etenkin imeväisikäisillä."
no mä taas en haluaisi sairasta ihmistä meille kylään.
Vauvoilla on nuhaa usein siitä syystä, että maito menee nieluun ja ovat siksi limaisia. Se ei siis välttämättä ole tulehdus. Kannattaa käyttää keittosuolatippoja ja vaikka apteekista saatavaa nenä-friidaa.
jos teillä ei ole vanhempia lapsia, niin epäilisin vauvan nuhaksi juuri tuota. vanhemmat lapset voivat sitten tuoda kerhoista ja kouluista viruksia ja bakteeritulehduksia.
Hinkuyskä on bakteerin aiheuttama infektio, joka on aluksi ihan tavallinen flunssa. Tässä vaiheessa hinkuyskä voi tarttua. Flunssan jälkeen elimistö on jo voittanut bakteerin, mutta bakteeri jättää elimistöön myrkkyä joka sitten aiheuttaa sen 'hinkuvaiheen'.
Tätä syystä itse hinkuyskää ei voida hoitaa, koska mitään 'hoidettavaa' ei oikeastaan ole. Myrkky poistuu elimistöstä 'sitten joskus'. Jos tauti jostain syystä havaitaan jo flunssavaiheessa, se voidaan hoitaa antibiooteilla.
vain sellaisilta taudinaiheuttajilta, joiden vasta-aineita äidillä on. Siten esim. normaalit virusflunssat (mm. RSV) voivat tarttua vauvaan.
Hinkuyskätartunta on varmasti aika pieni, mutta en minäkään välttämättä haluaisi häntä vauvani lähelle. Ei sitä vastaan suotta rokoteta, jos se ei olisi pienille vaarallinen tauti. Voisithan sanoa ystävällisesti, että et halua ottaa turhia riskejä ja jos sopii, niin tulet sitten kun olet kokonaan parantunut.
jos teillä ei ole vanhempia lapsia, niin epäilisin vauvan nuhaksi juuri tuota. vanhemmat lapset voivat sitten tuoda kerhoista ja kouluista viruksia ja bakteeritulehduksia.
vanhin on jo koulussa.. en ole vain ennen törmännyt hinkuyskään.
ap
että et halua ottaa turhia riskejä ja jos sopii, niin tulet sitten kun olet kokonaan parantunut.
yskää on ollu nyt jo 4kk.. verikokeissa näky että oli hinkuyskä. kuulemma yskä voi olla kiusana vielä pitkään. eli mistä tietää millon on parantunut ettei tartu enää.. vai onko vain jäljellä ärsyttävä yskä. argh
Hinkuyskäinen ei tule ristiäisiin, hengenvaarallinen tauti noin pienelle. Sama tuo vaikka pahin tartuttavuus olisikin ohi, sinun tehtäväsi on suojella vastasyntynyttä.
Soita neuvolaan ja kysy, ehkä he osaavat sanoa jotakin tuosta tartuntavaarasta. Itse en leikkisi asialla yhtään, hinkuyskä on hengenvaarallinen tauti pienelle vauvalle ja yskänkohtaukset ovat todella kauheaa katsottavaa.
Mutta toisaalta, jos lääkäri sanoo ettei tartuntavaaraa enää ole niin eiköhän siihen voi sitten luottaa. Ja tuo käsihuuhde on kyllä hyvä idea kaikille vieraille ennen kuin koskevat vauvaan, nyt kun on liikkeellä kaikenlaista muutakin tautia.
hinkuvaihetta. Ja kestää vain vähän aikaa, muistaakseni maks. 2vko
Jos olisin sinä, ottaisin asiasta oikeasti selvää vaikka lastenlääkäriltä, enkä kieltäisi vierasta turhan takia tulemasta ristiäisiin.
hinkuvaihetta. Ja kestää vain vähän aikaa, muistaakseni maks. 2vko
Jos olisin sinä, ottaisin asiasta oikeasti selvää vaikka lastenlääkäriltä, enkä kieltäisi muuten toivottua vierasta turhan takia tulemasta ristiäisiin.
itse kyllä jäisin pois vastasyntyneen läheltä ja peruisin tuloni ILMAN MUUTA. Miten ihmiset eivät itse yhtään ajattele, vaan ristiäisten emännän pitää nyt tuskitella ja perua kutsua. Ajattelematonta :(
Meillä on ollut tuo tauti ja satun tietämään tämän asian.
Kuollut bakteeri ei enää ketään tartuta.
ovat tän tyypin kanssa päivittäin tekemisissä.. se saattaa olla piilevä/oireeton. kivat juhlat tiedossa. paikalla äiti, isä, vauva ja pappi :D
soita ap jonnekin ja kysy.. neuvontaan.
Hinkuyskäinen ei tule ristiäisiin, hengenvaarallinen tauti noin pienelle. Sama tuo vaikka pahin tartuttavuus olisikin ohi, sinun tehtäväsi on suojella vastasyntynyttä.
En tosiaankaan antaisi lapsen olla missään tekemisissä sairastavan kanssa ennen rokotusta.
Ei hätää, kunhan vieras ei koske vauvaa.. Voitte varotoimena ottaa vaikka käsidesin vieraiden käyttöön, ja juhlien jälkeen puhdistat ovenkahvat jne mistä pöpöt nyt helposti leviää.
Imetys suojaa vauvaa hyvin, joten todennäköisesti tuokin on liiottelua.
kolmen äiti