Kaikki tuntemani lähihoitajat...
... ovat sellaisia, jotka eivät pärjänneet koulussa, yläasteella olivat yleensä niitä kanoja, jotka juoksentelivat välitunneilla tupakkapaikoille jne.
Muutenkin todella yksinkertaisia, usein polttavat, juovat runsaasti, juoruilevat... Sellasta perus whitetrash-meininkiä sanoisin.
Sitten kuitenkin puhuvat omasta työstään niin, että saavat itsensä kuulostamaan lääkäreiltä. Jotenkin en usko työn vaativuuteen, koska näen millaista porukkaa alalle hakeutuu.
Ja tästä syystä ymmärrän lähihoitajien "morkkaamisen".
Kommentit (113)
"Lähäriksi hakee kaikki puupäät peruskoulupohjalla, joten eiköhän aineksessakin ole eroa. "
¨
Kun Helsingin kaupunki hakee lähihoitajia oppisopimukseen niin hakijoita on n. 300 ja opiskelemaan pääsee 25. Puolet on yo-pohjalla. Opiskelun ajalta saa palkkaa n. 1200-1700 e käteen, riippuen hiukan työvuoroista. Kyllähän se houkuttelee paremmin kuin opintolainan otto.
Meillekkin on tullut usein töihin ap:n kuvailemia tyttöjä. Yläasteelta muistan, kun he ravasivat tupakalla, juoruilivat, olivat termperamenttisia miesten lutkuttajia.
Mutta nämä tytöt ovat olleet erinomaisia työssään. Yleensä älliä on yleensä tullut lisää. Tytöt ovat sosiaalisesti fiksuja ja empaattisia, välittävät näistä vanhuksista oikeasti ja aidosti ja pitävät niiden vanhusten puolia.
Mutta on kyllä myös ääripäitä. Tällaisia tyttöjä joita ap kuvaili, jotka eivät hirveämmin tykkää työstä ja vanhukset ovat vaan pelinappuloita. Ihmiset on niin erilaisia. Joka työpaikassa on ap:n kuvailemia ihmisiä.
Koko kirjoituksesi on suoraan kopioitu aikaisemmista lähihoitajien morkkausviesteistä:)
Itsekin olen lähihoitaja, lukion päästötodistksen keskiarvo oli 8.7 ja yleisarvosana M. Ei huippua, mutta ihan ok mielestäni.
Ja en kyllä tunne yhtäkään lähihoitajaa, joka olisi kuvailemasi kaltainen:)
ja kun töitäkin on tarjolla runsaasti,en ihmettele että siellä on aika kirjavaa väkeä.
Työn vaativuus ei mielestäni ole sellaista mikä vaatisi hoksottimia tms älliä,lähinnä se johtuu hankalista asiakkaista joita riittää varsinkin jossain dementiayksikössä tms.
En siis itse ole lähihoitaja mutta tunnen useita.
Sellainen, joka itse ei ole lähihoitaja luulee kaikenlaista omituista tästä ammatista. Missään ei ole helppo päästä tähän koulutukseen, koska paikkoja on vähän. Hoksottimia tarvitsee ja paljon, mutta siitäkin asiasta voi luulla toisin, kun ei oikeasti tiedä.
en tunnekaan yhtään lähihoitajaa, joka olisi opiskellut lähihoitajaksi käytyään lukion.
Ehkä mulle on syntynyt negatiivisia fiiliksiä tähän koko aiheeseen osittain senkin takia, etteivät nämä mun lähihoitajakaverini ikinä voisi myöntää, ettei siihen ammattiin tarvita mitään hoksottimia, vaan edelleen puhuvat niin kuin olisivat lääkäreitä :D
Ja nämä lähihoitajat eivät ole sellaisia, joille tämä olisi kutsumusammatti. He ovat niitä, jotka voivottelevat, miten taas pitää mennä pesemään vanhusten perseitä, kun olis paljon kivempaa hoitaa lapsia!!1
Lähihoitajat tekevät hienoa ja arvokasta ihmisläheistä työtä! Usein ovat empatiakykyisiä ja sydämellisiä. Tsemppiä kaikille!PItäkä hyv huolta.
Peruskoulun päästötodistus oli 8,5 ja ylioppilaaksi kirjoitin M:n yleisarvosanalla.
En juo enkä polta ja olen toiminut lastenkuntouksen parissa lähihoitajana yli 16 vuotta.
Hanki itsellesi hyvä itsetunto, niin ei tarvitse tulla tälle palstalle haukkumaan muita ihmisiä pelkän koulutuksen perusteella.
Et kuitenkaan kaikkia Suomen lähihoitajia tunne henkilökohtaisesti.
en tunnekaan yhtään lähihoitajaa, joka olisi opiskellut lähihoitajaksi käytyään lukion. Ehkä mulle on syntynyt negatiivisia fiiliksiä tähän koko aiheeseen osittain senkin takia, etteivät nämä mun lähihoitajakaverini ikinä voisi myöntää, ettei siihen ammattiin tarvita mitään hoksottimia, vaan edelleen puhuvat niin kuin olisivat lääkäreitä :D Ja nämä lähihoitajat eivät ole sellaisia, joille tämä olisi kutsumusammatti. He ovat niitä, jotka voivottelevat, miten taas pitää mennä pesemään vanhusten perseitä, kun olis paljon kivempaa hoitaa lapsia!!1
Itse olen lähihoitaja enkä pärjännyt kovin hyvin koulussa. Haaveilin aina hoitajan ammatista, mutta ajattelin etten ole riittävän fiksu. Tein koulun jälkeen töitä eri paikoissa ja elelin nuoruuttani. Parikymppisenä kuitenkin päätin toteuttaa unelmani ja lähdin opiskelemaan. Pärjäsin ihan hyvin. En ollut arvosanoiltani kiitettävä mutta olin hyvä.
Rakastan työtäni ja olen siinä hyvä.
Lääkelaskuissa olen hyvin huono ja tiedostan sen. Aina kun joudun laskemaan lääkelaskuja (kyllä, niitä aivan yksinkertaisia) tarkistan laskun moneen kertaan ennenkuin jaan lääkkeen, vaikka se olisi vain yksinkertainen jakolasku. Ihan siksi että tiedän etten ole hyvä päästäni. Sen sijaan viihdyn asiakkaideni (vanhukset) parissa ja olen kärsivällisyyteni on pitkä. Työssäni parasta on kun saan dementoituneen asiakkaan rauhoittumaan tai alleen ullostaneen vanhuksen pestyä ja laitettua puhtaisiin vaatteisiin ja näen että hänen on hyvä olla. Työ on haasteellista ja aika vauhdikasta, pidän työssäni ongelmanratkaisuista ja minulla on hyvä paineensieto kyky.
Älyllä minua ei ole siunattu, en osaa matematiikkaa enkä kieliä. Mutta työni osaan erittäin hyvin.
Mielestäni hoitajan ammatissa tärkeintä ei ole se koulumenestys ja älynlahjat tai keskiarvot vaan se millä sinä sitä työtä teet, eli sinä itse. Luonne, luonteenpiirteet ja persoona. Hoitajan työtä tehdään sillä omalla persoonalla eikä graafisella laskimella. Lääkärin työ on sitten eri asia. Halusin nuorena myös lääkäriksi, ja lääkäriä minusta ei tullut juuri kehnon pääni takia mutta koska halusin silti hoitoalalle, minusta tuli hoitaja. Ei siinä ole mitään pahaa.
en tunnekaan yhtään lähihoitajaa, joka olisi opiskellut lähihoitajaksi käytyään lukion. Ehkä mulle on syntynyt negatiivisia fiiliksiä tähän koko aiheeseen osittain senkin takia, etteivät nämä mun lähihoitajakaverini ikinä voisi myöntää, ettei siihen ammattiin tarvita mitään hoksottimia, vaan edelleen puhuvat niin kuin olisivat lääkäreitä :D Ja nämä lähihoitajat eivät ole sellaisia, joille tämä olisi kutsumusammatti. He ovat niitä, jotka voivottelevat, miten taas pitää mennä pesemään vanhusten perseitä, kun olis paljon kivempaa hoitaa lapsia!!1
v 1995 yo-pohjaiselta linjalta, syventävinä opintoina oli lapsi-, nuoriso ja perhetyö ja sitä työtä olen tehnyt yli 16 vuotta.
Vanhusten peppuja en ole pessyt, enkä ole sitä kaivannutkaan.
Terkuin jo kerran aiemmin vastannut
minulla tosin on kokemusta vain sairaalan osastoilta ja vanhusten palvelukeskuksesta. Lähihoitaja tekee hoitotyön perusasioita jotka eivät ole vaikeita kenellekään.
Olet varmasti ensimmäinen tällä palstalla joka myöntää lähihoitajana myös omat heikkoutensa.
Vaikutat todella sopivalta hoitoalalle,jes :)
minulla tosin on kokemusta vain sairaalan osastoilta ja vanhusten palvelukeskuksesta. Lähihoitaja tekee hoitotyön perusasioita jotka eivät ole vaikeita kenellekään.
jossa on perheitä laidasta laitaan. Olen yksin vastuussa 80 henkilöstä koko vuoron ajan.
En nyt väitä, että olisi maailman monimutkaisinta puuhaa, mutta et kyllä voi tietää kaikkien lähihoitajien työnkuvaa.
Äidilläni on ollut työkaverina eräs tyttö, joka oli yläasteella minun rinnakkaisluokalla. Hän oli silloin juurikin tuommoinen ap:n kuvailema perusteini, joka ravasi joka välkällä tupakalla ja riehui viikonloppuisin humalassa. Kun äitini ensimmäisen kerran puhui tästä tytöstä, niin en meinannut uskoa, että kyseessä on sama henkilö. Tuo tyttö on kuulemma erinomainen työntekijä, joka välittää oikeasti niistä vanhuksista.
En siis menisi ihan heti allekirjoittamaan ap:n väitettä. Toki lähihoitajakoulutukseen on usein helppo päästä sisään ja monet sinne päätyvätkin vaikkei mitään soveltuvuutta olisikaan. Joka ammatissa on niitä hyviä ja huonoja työntekijöitä.
Lähihoitajan työ ei myöskään vaadi ehkä hirveitä hoksottimia mutta sosiaalista älykkyyttä ja empatiakykyä sitäkin enemmän. Lääkäriltä taas vaaditaan ensimmäistä mutta kahdella jälkimmäisellä ei ole kauheasti väliä.
pälliaivoja kasvaa! Olkiluodon lähistölläkö?
En tunne ketään ketään lähihoitajaa, mutta jos ja kun sellaisen apua joskus tarvitsen, toivon kohtaavani juuri tällaisen ammattilaisen. Hiukan särähti korvaan tuo, että älliä ei olisi sinulle suotu. Analyyttinen kirjoituksesi jo osoittaa muuta. Se on tietysti totta, että ihmisten vahvuudet ovat erilaisia. Sinä olet alasi löytänyt ja kirjoituksestasi tuli hyvä mieli.
En tunne ketään ketään lähihoitajaa, mutta jos ja kun sellaisen apua joskus tarvitsen, toivon kohtaavani juuri tällaisen ammattilaisen. Hiukan särähti korvaan tuo, että älliä ei olisi sinulle suotu. Analyyttinen kirjoituksesi jo osoittaa muuta. Se on tietysti totta, että ihmisten vahvuudet ovat erilaisia. Sinä olet alasi löytänyt ja kirjoituksestasi tuli hyvä mieli.
Tämä oli siis ysille tarkoitettu.
Helpompi on päästä esim sairaanhoitajaksi lukemaan. Ja se ei tietenkään tarkoita, että sh olisi huono ammatti. Kaikki hoitajat tekevät hyvää ja arvokasta työtä. Sekin on hassua, että pyllynpesu yhdistetään lähihoitajiin. Ihan samalla tavalla sitä useimmissa työpaikoissa tekevät sairaanhoitajat ja sosionomit.
Lähäriksi hakee kaikki puupäät peruskoulupohjalla, joten eiköhän aineksessakin ole eroa.
Onhan lääkikseenkin aika helppo päästä verrattuna moniin muihin yliopiston aloihin, jos katsoo pääsyprosentteja. Esimerkiksi OKL:ään hakee about 1500 ja pääsee 60. Lääkikseen 600 ja pääsee 100. Mahtaako olla silläkin tekemistä, että lääkikseen hakee fiksumpia ja OKL:ään jokainen "sisäisen opekutsumuksen" saanut amistyyppi. Ei OKL:ään ole lainkaan vaikea päästä fiksulle tyypille. Suurin osa hakijoista on vitsi.