Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaikki tuntemani lähihoitajat...

Vierailija
11.09.2011 |

... ovat sellaisia, jotka eivät pärjänneet koulussa, yläasteella olivat yleensä niitä kanoja, jotka juoksentelivat välitunneilla tupakkapaikoille jne.

Muutenkin todella yksinkertaisia, usein polttavat, juovat runsaasti, juoruilevat... Sellasta perus whitetrash-meininkiä sanoisin.

Sitten kuitenkin puhuvat omasta työstään niin, että saavat itsensä kuulostamaan lääkäreiltä. Jotenkin en usko työn vaativuuteen, koska näen millaista porukkaa alalle hakeutuu.

Ja tästä syystä ymmärrän lähihoitajien "morkkaamisen".

Kommentit (113)

Vierailija
1/113 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

USEIMMISSA paikoissa työnkuva on sama jos oikeasti tarkoitit kehitysvammahuoltoa?

Itse väitän, että useimmissa paikoissa työnkuva on erilainen. Lisänä vielä se, että on paljon erilaisia paikkoja mihin lähihoitajia ei palkata lainkaan, vaan jokaisella pitää olla sh: n pätevyys.

Ja toisekseen, että vaikka lh olisi miten nimikesuojattu ammatti, niin sh voi tehdä lähihoitajan työtä. Sh voi tehdä lähihoitajan vakanssia vaikka onkin siihen ylipätevä. Näin ihan reaalimaailmassa. Mistä lie tietosi ovat peräisin? Valehdellaanko teille koulussa noin törkeästi vai oletko kuullut vain jotain huhuja?

Mutta juurikin pääkaupungissa kehitysvammayksikössä sh ja lh tekivät täsmälleen samoja töitä. Useissa paikoissa on näin. Ei sh voi edes tehdä lähihoitajan työtä, koska lh on nimikesuojattu ammatti. Vaikka kerroin, että sairaanhoitajaksi on nykyisin jopa helpompi päästä opiskelemaan kuin lähihoitajaksi, en tarkoittanut että se olisi huono ammatti.

Vierailija
2/113 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se asia on ihan selkeästi tullut esille sekä koulussa että ammattiliitoista. Useimmissa paikoissa tosiaan toimenkuvat eivät paljonkaan eroa. Tai siinä perustyössä eivät eroa ollenkaan, mutta sairaanhoitajalla on enemmän tehtäviä. ymmärtääkseni myös sairaalassa nykyisin hoitaja hoitaa kokonaisvaltaisesti potilaan. Eihän siellä enää edes ole lähihoitajia niin paljon, että he yksistään voisivat perushoidon toteuttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/113 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin me lähärit vaan kuitenkin pienestä aivokapasiteetista huolimatta hoidetaan sun vanhoja omaisia ja ehkä jopa sinua. Kärsi ja mieti, mitä kaikkia mahdollisia virheitä me voimmekaan tehdä! Me kuitenkin saamme jakaa lääkkeitäkin. Sinulle sitä rauhoittavaa.

Vierailija
4/113 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri sen ammattin omaava. Ei vaikka olisi korkeammin koulutettu. Sijaisuus on tietenkin eri asia.

Vierailija
5/113 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun hlauat haukkumaketjun lähihoitajista. Oletko muutenkin kovin yleistävä?

Voisin kuvitella, että itse et ole kovin älykäs etkä teorrettiseen ajatteluun kykenevä.

Vierailija
6/113 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimikesuojattujen ammattihenkilöiden ammateissa voivat toimia muutkin henkilöt, joilla on hoitamaansa tehtävään riittävä koulutus, kokemus ja ammattitaito. Heillä ei kuitenkaan ole oikeutta käyttää nimikesuojattua ammattinimikettä.

Sairaanhoitaja ei voi siis hakea lähihoitajan tointa. Mutta jos nimike muutetaan joksikin muuksi, myös sh voi siinä työskennellä.

Vierailija
7/113 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta lh ei voi tehdä sh:n töitä. Arvostan itse todellakin lähihoitajien työtä ja työpanosta ja tunnen useita lukion käyneitä lähihoitajia. Heitä on useita myös luokallani sairaanhoitajakoulutuksessa.

Vierailija
8/113 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähihoitajan toimessa. Eli käytännössä voi olla vain sijaisena.

Vierailija
9/113 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimikesuojattujen ammattihenkilöiden ammateissa voivat toimia muutkin henkilöt, joilla on hoitamaansa tehtävään riittävä koulutus, kokemus ja ammattitaito. Heillä ei kuitenkaan ole oikeutta käyttää nimikesuojattua ammattinimikettä.

Vierailija
10/113 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla tosin on kokemusta vain sairaalan osastoilta ja vanhusten palvelukeskuksesta. Lähihoitaja tekee hoitotyön perusasioita jotka eivät ole vaikeita kenellekään.

kun et tajua miten vaativaa se voi olla. niin henkisesti kuin fyysisesti.

Vierailija
11/113 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne ole lääkäreitä, mutta jakavat potilaiden lääkkeet ja tekevät paljon hoitotoimenpiteitä. Eli siis muutakin kuin vaipanvaihtoa ja perushoitoa. Kannattaa tutustua alan töihin ennen kuin alkaa arvostelemaan. Ei siellä pärjää ellei ole yhtään sitä älliä.

Vierailija
12/113 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähihoitajaksi tungetaan kaikki syrjäytyneet, kun halutaan helposti työllistävä ala. Sinne ne menee entiset narkit, pitkäaikaistyöttömät, ihmiset vailla ammattia jne. Eli suomennettuna aines on jokseenkin kirjavaa. Se on siinä mielessä sääli, että leimaa helposti koko alaa ja siellä on joukossakin ihan fiksuja. Lisäksi on huolestuttavaa, kun ihmisten hyvinvointia esim. vanhustenkodeissa lasketaan ties kenen pakkokoulutetun luuserin harteille. työ on oikeasti raskasta ja vaatii sydäntä!

Mitä taas sairaanhoitajiin tulee, niin aines on jo hiukan parempaa. Karkeasti kolmasosa on hyviä, kolmasosa tavallisia ja kolmasosa kelvottomia työhönsä. Lähihoitajissa tuo viimeinen kasti on suurempi.

Vierailija
13/113 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin me lähärit vaan kuitenkin pienestä aivokapasiteetista huolimatta hoidetaan sun vanhoja omaisia ja ehkä jopa sinua. Kärsi ja mieti, mitä kaikkia mahdollisia virheitä me voimmekaan tehdä! Me kuitenkin saamme jakaa lääkkeitäkin. Sinulle sitä rauhoittavaa.

Vihjailet tässä, että jos eivät omaiset miellytä sinua, pyrit tahallasi tekemään kärsimystä aiheuttavia virheitä hoitaessasi joitakin (omaistensa luonteeseen ja puheisiin täysin syyttömiä) mummeleita ja pappoja? Toivottavasti et oikeasti työskentele hoitoalalla.

Vierailija
14/113 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ylioppilas, merkonomi ja tradenomi kunnes tajusin ollessani taloushallinnon tehtävissä, että tätä en työtä en halua loppuelämääni tehdä ja pyrin lähärikouluun ja pääsin sinne, valmistuin lähihoitajaksi ja teen nyt rakastamaani työtä. Palkka tippui yli puolella, mutta vastaavasti oman elämänlaatu nousi. Ja nyt tunnen, että työstäni on jotain hyötyä, toisin kun kuin konsernin kirjanpitäjänä...

Öö.. Palkkasi on sitten täytynyt siellä taloushallinnon tehtävissä olla yli neljä tonnia? Huijaatkohan nyt ihan pikkuisen?

Vierailija
15/113 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lähihoitajien on niin vaikea myöntää, ettei lähihoitajan työ ja lähihoitajaksi kouluttautuminen suurimmassa osassa tapauksia kovin kaksisia älynlahjoja vaadi ja että sairaanhoitajan työ vaatii enemmän älliä jne, lääkärin työstä puhumattakaan? Ikään kuin ette lähihoitajat itse arvostaisi omaa osaamistanne eli sitä sosiaalista puolta jne, josta numero 9 kirjoitti tosi hienosti. Ei kai kaikkien tarvitsekaan mitään Einsteinejä olla! Ja hyviä ominaisuuksia on paljon muitakin kuin äly! 9 on varmasti loistava työssään ja osaa sitä itsekin arvostaa, ottakaa mallia.

Vierailija
16/113 |
11.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikaisempia tekstejä, mutta kyllä lähihoitajan työssä tarvitaan älykkyyttä, sosiaalista älykyyttä. Täytyy osata vuorovaikutustaitoja, omata epatia kykyä, tilanne tajua, ja kyllä sitä älliä on tarvittu niihin opiskeluihinkin :) paljon on pitänyt opiskella, vähän joka saralta mitä lähihoitaja vaan voi työkseen tehdä. Vaikka olen itse erikoistunut lastenhoitoon,eli olen lastenhoitaja,olen opiskellut myös mielenterveys työtä,vanhustenhoitoa, vammaispuolta jne jne. Ihanaa kun on ihmisiä jotka arvostavat työtämme. Sillä ilman meitä ei lapset saisi hoitoa,eikä vanhempanne/isovanhempanne,ehkä vammainen serkku ja alkoholisoitunut täti jne jne. Hammaslääkärikin tarvitsee avustajan, ja jonkun on vastattava hätäkeskuksessa puhelimeen. Se on lähihoitajan työ.

Vierailija
17/113 |
12.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lukion päästötodistuksen keskiarvo oli 8.4

Olen tehnyt suurella sydämellä tätä työtä jo päälle 20 vuotta ja en välitä jonkun av,mamman haukkumisista ja morkkaamisista. Olen tehnyt elämäni rehellistä työtä ja elättänyt palkalla itseni ja lapseni. Tulen tekemään tätä työtä eläkkeelle asti.

Jos tämän vuoksi olen ap.n mielestä Wt niin sitten olen sitä ylpeänä. Elämässäni ei ole tarvinnut olla päivääkään työttömänä. Jos se on halveksittavaa niin sitten ap halveksii ihan rauhassa.

en tunnekaan yhtään lähihoitajaa, joka olisi opiskellut lähihoitajaksi käytyään lukion.

Ehkä mulle on syntynyt negatiivisia fiiliksiä tähän koko aiheeseen osittain senkin takia, etteivät nämä mun lähihoitajakaverini ikinä voisi myöntää, ettei siihen ammattiin tarvita mitään hoksottimia, vaan edelleen puhuvat niin kuin olisivat lääkäreitä :D

Ja nämä lähihoitajat eivät ole sellaisia, joille tämä olisi kutsumusammatti. He ovat niitä, jotka voivottelevat, miten taas pitää mennä pesemään vanhusten perseitä, kun olis paljon kivempaa hoitaa lapsia!!1

Vierailija
18/113 |
12.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

soveltuvuuskokeita oli kahtena päivänä, yhteensä varmasti pitkälti yli 100 hakijaa. 40 otettiin sisään.

Vierailija
19/113 |
12.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastuussa oleminen ei vaatisi älliä? Ei se sairaanhoitajan työ niin hirmuisen paljon poikkea kuitenkaan. Älliä tarvitaan kyllä kaikessa hoitotyössä.

Vierailija
20/113 |
12.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisiko koulu vaatinut älliä. Helppohan se koulutus oli, mutta sattuneista syistä halusin ammatin äkkiä ja elättää itseni. Sainkin sitten hyvän työpaikan, joten ei ole ollut tarvetta vaihtaa ammattia.

Mielenkiintoista työtä avohuollon yksikössä ohjaustöissä.

Ja kuten vastasin jo aiemmin. Jos olen tämän takia Wt niin sitten olen sitä todella ylpeänä.

aikaisempia tekstejä, mutta kyllä lähihoitajan työssä tarvitaan älykkyyttä, sosiaalista älykyyttä. Täytyy osata vuorovaikutustaitoja, omata epatia kykyä, tilanne tajua, ja kyllä sitä älliä on tarvittu niihin opiskeluihinkin :) paljon on pitänyt opiskella, vähän joka saralta mitä lähihoitaja vaan voi työkseen tehdä. Vaikka olen itse erikoistunut lastenhoitoon,eli olen lastenhoitaja,olen opiskellut myös mielenterveys työtä,vanhustenhoitoa, vammaispuolta jne jne. Ihanaa kun on ihmisiä jotka arvostavat työtämme. Sillä ilman meitä ei lapset saisi hoitoa,eikä vanhempanne/isovanhempanne,ehkä vammainen serkku ja alkoholisoitunut täti jne jne. Hammaslääkärikin tarvitsee avustajan, ja jonkun on vastattava hätäkeskuksessa puhelimeen. Se on lähihoitajan työ.