Unohdus- tohtiiko vielä tarjota?
Tein illalla vieraita varten salamisarvia lehtitaikinasta, lehtitaikinan sisällä siis pieniä salamikuutioita. Jätin ne keittiön tasolle illalla jäähtymään, liinan alle. Aamulla hoksasin, että siihenhän ne pirkuleet jäivät, en muistanut laittaa ennen nukkumaan menoa niitä kylmään. Nyt ovat kylmässä. Maistoin yhden, ihan hyvältä maistui mutta eihän ne pöpöt välttämättä miltään maistukaan. Onhan nuo toki 225 asteeseen kuumennettu mutta sen jälkeen huoneenlämmössä yön yli... tohtiiko noita nyt tarjota vai meneekö satsi roskikseen?
Kommentit (15)
saavat pian jonkun vattataudin kaikki.
En mä niitä roskiinkaan heittäisi. Kyllä mä ne itse söisin, pistäisin pakastimeen. Sulattaisin sieltä sitä mukaa kun syötäisiin mutta en kyllä vieraille tarjoaisi, enkä lapsille.
Syötäisiin ihan vaan mieheni kanssa :)
Ei ne ole yhdessä yössä menneet miksikään. Älä ole naurettava! Uusavuttomuus taas jyllää. Nehän on kypsiä!!! Et sä leipääkään pidä jääkaapissa, vai kuinka?
On siinä pikkuisesti eroa, eikö?
t: ei ap
Ei ne ole yhdessä yössä menneet miksikään. Älä ole naurettava! Uusavuttomuus taas jyllää. Nehän on kypsiä!!! Et sä leipääkään pidä jääkaapissa, vai kuinka?
Äitinikin on vanhennuttuaan alkanut säilyttää kalan edellisen päivän ruokailulta seuraavaan päivään "viileässä eteisessä" (lämpötila 19astetta). Säilyyhän se kurkkukin siellä.
Eri asia jos sisällä olisi vaikka kalaa, mutta salami - se ei ihan äkkiä pilaannu.
Ja sekin on kuumennettu 250 asteeseen ja senkin jälkeen suojassa taikinan sisällä. Mitään huota ei ole.
oli vielä aikaa vierailuun, joten päätin ottaa varman päälle, heitin ne yön yli seisoneet sarvet pois ja hain uudet ainekset. Äkkiähän nuo valmistui eikä tarvi ainakaan murehtia, saako joku mahataudin vai ei...
vain siksi, että se ruoka tehtiin eilen. Ne salamisarvet olisivat olleet täysin terveellistä syötävää olettaen, että teillä ei ole keittiössä esim. hiiriä.
Jos meinaat, että tulevat teille toistekin.
lihaa sisältävä tuote, jota käsitelty sormin, on kuitenkin vähän kysymysmerkki turvallisuudeltaan. Suurella todennäköisyydellä olisivat olleet syötäviä mutta kukaan ei voi mennä takuuseen. Itse nuo olisin ehkä syönyt, mutta en kyllä olisi minäkään vieraille tarjonnut...
Aivan varmasti paljain käsin käsitellystä lihastakin mikrobit kuolevat kuumassa uunissa.
Salami on vielä melko paljon suolaa ja muitakin säilöntäaineita, joten ei se mene ihan yhdessä vuorokaudessa miksikään.
Minusta tuollainen on hätävarjelun liioittelua, mutta omapa on asiasi.
saa syödä omalla vastuulla ja naurahdat päälle, sit poistut paikalta ja sanot että on maha sekaisin.
parinkymmenen asteen lämpötilassa, auringonpaisteessakin useamman päivän (usein ollut mukana vaelluksella).
Tarjoaisin kyllä vieraille.
säilyy hyvin, on niin suolainen. Eli voi tarjota. Vaikka olisikin ollut vaikka jauhelihatäyte, olisi sekin säilynyt. Ihmiset on nykyään niin hysteerisiä ruoan säilyvyyden kanssa. Okei, olen minäkin kalan ja kanan kanssa varovaisempi.
Minun ollessa lapsi isommat keitot ja kastikkeet säilytettiin porstuassa, saattoi kolmekin päivää ruoka olla siellä, lämpötila porstuassa kesällä oli jotain 20 ja talvella 8. En ole koskaan saanut ruokamyrkytystä!