Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kenen kuuluisi pyytää anteeksi tässä tilanteessa? Olimme kylässä

Vierailija
09.09.2011 |

erään sukulaiseni luona. Paikalla olivat minä ja 2 lastani, ystäväni sekä isomman lapseni ystävä. Sukulaiseni oli itse pyytänyt myös näitä ystäviämme tulemaan.

Minun näkökulmastani vierailu sujui ihan hyvin, mutta jostain syystä sukulaiseni olikin koko ajan kireä kuin viulunkieli. Hän tohotti ja määräili ja oli erityisesti lapseni kaverin "kimpussa". Kaveri oli ilmeisesti sukulaiseni makuun liian äänekäs ja sotkuinen. Minun mielestäni hän on aika lailla keskiverto ikäisensä, mutta kontrollifriikin sukulaiseni järjestelmällisyydelle hän näköjään oli liikaa.

Vierailun loppuvaiheessa sukulaiseni alkoi jo ääneen valitella, että voi kauhea mikä homma tässä on ja miten tämä voi olla tällaista ja voi huh huh.

Pois lähtiessämme kyllästyin valitukseen ja totesin vain pihalla tyynesti, että ikävää jos ei ollut kiva vierailu. Tähän sukulaiseni reagoi kävelemällä ovesta sisään sanomatta mitään.

Minä en halua pyytää anteeksi sanojani pihalla enkä sitä, ettei kylään kutsuttu seurue täyttänytkään kutsun itse esittäneen emännän odotuksia. En myöskään katsonyt paikan päällä asiakseni ruveta tukemaan sukulaistani hänen suhtautumisessaan lapseni kaveriin. Päin vastoin sympatiani olivat kaverin puolella, kun tämä joutui sellaisen höykytyksen kohteeksi ihan vieraan ihmisen taholta.

Olenko oikeassa vai väärässä? Kuuluuko minun pyytää anteeksi vai odotanko, että sukulaiseni tekee aloitteen? Tällä hetkellä päällä on mykkäkoulu ja minulla keittää todella pahasti.

Kommentit (78)

Vierailija
1/78 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lentänyt kahvipöydästä murustamisen takia - sitä kun sattuu joskus aikuisellekin! - enkä liian kovan puheen takia. Ja minnehän olen jättänyt kenkäni, toivottavasti aina sievästi vierekkäin, jos olen muistanut niitä edes riisua. Olen aiheuttanut varmaan monelle emännälle harmia ja ärtymystä huonolla käytökselläni. Huh sentään!

Onneksi en asu Suomessa. Täällä ollaan aika kovaäänisiä ja kädet vaan vispaa kun selitetään ja muruset lentelee! Ja kengät jalassa tullaan sisälle ihan varmasti. Ja jos jotain seurapeliä pelataan, niin huuto ja nauru raikaa ulos saakka.

Vierailija
2/78 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi synttärikutsuihin tms. laitamme aina erikseen, että "kutsu ei koske Niksua". En jaksa sitä sotkemista, huonoa käytöstä, muiden puheen päälle huutamista, kieltojen mitätöintiä ja yllytystä pahantekoon. Lastahan ei saa kylässäkään kieltää, joten olen ilmoittanut, että lapsi ei ole meille lainkaan tervetullut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/78 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi synttärikutsuihin tms. laitamme aina erikseen, että "kutsu ei koske Niksua". En jaksa sitä sotkemista, huonoa käytöstä, muiden puheen päälle huutamista, kieltojen mitätöintiä ja yllytystä pahantekoon. Lastahan ei saa kylässäkään kieltää, joten olen ilmoittanut, että lapsi ei ole meille lainkaan tervetullut.

Ei yhden hellanteltun takia aleta pilaamaan kaikkien juhlaa. Itse pyysin 6v. kummipoikaa syömään suu kiinni, koska en todellakaan jaksanut kuunnella sitä mäiskytystä. Tuon ikäiselle pitää jo opettaa tuollaisia, muuten käy niin, että syö ja puhuu suu täynnä ruokaa aikusenakin kuten yksi kollegani (yök, en voi käydä hänen kanssaan lounaalla).

Vierailija
4/78 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhden hellanteltun takia aleta pilaamaan kaikkien juhlaa. Itse pyysin 6v. kummipoikaa syömään suu kiinni, koska en todellakaan jaksanut kuunnella sitä mäiskytystä. Tuon ikäiselle pitää jo opettaa tuollaisia, muuten käy niin, että syö ja puhuu suu täynnä ruokaa aikusenakin kuten yksi kollegani (yök, en voi käydä hänen kanssaan lounaalla).

Vierailija
5/78 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lentänyt kahvipöydästä murustamisen takia - sitä kun sattuu joskus aikuisellekin! - enkä liian kovan puheen takia. Ja minnehän olen jättänyt kenkäni, toivottavasti aina sievästi vierekkäin, jos olen muistanut niitä edes riisua. Olen aiheuttanut varmaan monelle emännälle harmia ja ärtymystä huonolla käytökselläni. Huh sentään!

Onneksi en asu Suomessa. Täällä ollaan aika kovaäänisiä ja kädet vaan vispaa kun selitetään ja muruset lentelee! Ja kengät jalassa tullaan sisälle ihan varmasti. Ja jos jotain seurapeliä pelataan, niin huuto ja nauru raikaa ulos saakka.

Perhettä ja ystäviä on tietenkin ikävä, mutta en mitenkään kykenisi sopeutumaan siihen suomalaiseen hyssyttelyyn ja päivittelyyn ja ainaseen motkottamiseen ja paheksumiseen.

Mun mielestä lapsista saa ja kuuluukin lähtä ääntä ja jopa niitä keksinmuruja. Sitten kun meno menee ihan mahdottomaksi voidaan kieltää mutta ei kovasta äänestä ellei kyseessä riita - saati käsien huitomisesta! oikeen säälittää kaverin lisäksi ap:nkin lapsi, oli varmaan ollut rinta rottingilla kun saa tuoda kaverinsa mummolaan (tai mikä sukulaissuhde liekään) ja sitten siellä tuommoinen vastaanotto. Lapsi oli varmaan tosi nolona.

Aivan hirveitä ihmisiä täällä palstallakin, sympatiseeraavat ap:n paskamaista tiukkapiposukulaista - mutta hyvää ilotonta ja tiukkapipoista loppuelämää teillekin.

hmm... eikai se kaveri ollut MAMU??!

Vierailija
6/78 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdasmielisiä ihmisiä! Minä tosin asun suomessa ja olenkin varmasti näiden juttujen perusteella pahoittanut yhden jos toisenkin emännän mielen. Joku tuolla pauhasi kovaan ääneen ruokapöydässä sotkemisesta - ja ap oli kertonut, että lapsi _murusteli_ pöydässä! No voi hyvän tähden sentään.. Että oikein tiputteli muruja!

Jos ihminen ei kestä epätäydellisyyttä ei kannata kutsua alle 25-vuotiaita kylään ollenkaan, ja sitä vanhempiakin vain tarkkaan harkiten.

Vierailija
7/78 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en mitenkään kykenisi sopeutumaan siihen suomalaiseen hyssyttelyyn ja päivittelyyn ja ainaseen motkottamiseen ja paheksumiseen.

Muistan ikuisesti sen, kuinka pk-seudun julkisessa kulkuneuvossa parikyt vuotta Suomesta poissaolleena ja julkisissa pk-seudulla liikkumattomana menin kyselemään kanssamatkustajilta sähköjunassa välillä Hgin keskusta ja Pohjois-Haaga lipunostokäytännöstä. Ihmiset vaan tuijotti ulos ikkunoista kuin eivät olisi kuulleetkaan mielisairaan ja humalaisen naisen kysymystä. Alkoi nauru kuplia sisälläni, että ei, tämä ei voi olla totta. En saanut vastausta. Kukaan ei edes katsonut minuun päinkään. No, lähdin siitä eteiseen katsomaan sitä lippuautomaattia ja silloin kyllä uteliaat naamat vilkuilivat sen hullun humalaisen naisen perään ;-D

Vierailija
8/78 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en mitenkään kykenisi sopeutumaan siihen suomalaiseen hyssyttelyyn ja päivittelyyn ja ainaseen motkottamiseen ja paheksumiseen.

Muistan ikuisesti sen, kuinka pk-seudun julkisessa kulkuneuvossa parikyt vuotta Suomesta poissaolleena ja julkisissa pk-seudulla liikkumattomana menin kyselemään kanssamatkustajilta sähköjunassa välillä Hgin keskusta ja Pohjois-Haaga lipunostokäytännöstä. Ihmiset vaan tuijotti ulos ikkunoista kuin eivät olisi kuulleetkaan mielisairaan ja humalaisen naisen kysymystä. Alkoi nauru kuplia sisälläni, että ei, tämä ei voi olla totta. En saanut vastausta. Kukaan ei edes katsonut minuun päinkään. No, lähdin siitä eteiseen katsomaan sitä lippuautomaattia ja silloin kyllä uteliaat naamat vilkuilivat sen hullun humalaisen naisen perään ;-D

Vierailija
9/78 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lentänyt kahvipöydästä murustamisen takia - sitä kun sattuu joskus aikuisellekin! - enkä liian kovan puheen takia. Ja minnehän olen jättänyt kenkäni, toivottavasti aina sievästi vierekkäin, jos olen muistanut niitä edes riisua. Olen aiheuttanut varmaan monelle emännälle harmia ja ärtymystä huonolla käytökselläni. Huh sentään! Onneksi en asu Suomessa. Täällä ollaan aika kovaäänisiä ja kädet vaan vispaa kun selitetään ja muruset lentelee! Ja kengät jalassa tullaan sisälle ihan varmasti. Ja jos jotain seurapeliä pelataan, niin huuto ja nauru raikaa ulos saakka.

Perhettä ja ystäviä on tietenkin ikävä, mutta en mitenkään kykenisi sopeutumaan siihen suomalaiseen hyssyttelyyn ja päivittelyyn ja ainaseen motkottamiseen ja paheksumiseen. Mun mielestä lapsista saa ja kuuluukin lähtä ääntä ja jopa niitä keksinmuruja. Sitten kun meno menee ihan mahdottomaksi voidaan kieltää mutta ei kovasta äänestä ellei kyseessä riita - saati käsien huitomisesta! oikeen säälittää kaverin lisäksi ap:nkin lapsi, oli varmaan ollut rinta rottingilla kun saa tuoda kaverinsa mummolaan (tai mikä sukulaissuhde liekään) ja sitten siellä tuommoinen vastaanotto. Lapsi oli varmaan tosi nolona. Aivan hirveitä ihmisiä täällä palstallakin, sympatiseeraavat ap:n paskamaista tiukkapiposukulaista - mutta hyvää ilotonta ja tiukkapipoista loppuelämää teillekin. hmm... eikai se kaveri ollut MAMU??!

olisi tukistanut tuota ap:n kaveria ensimmäisestä sotkusta ja vetämättömästä vessasta olisi tullut litsari. Ulkomailla lapset kasvatetaan olemaan ihmisiksi. Suomessa ei kukaan uskalla sanoa 10v ikäiselle lapselle, että syödessä ei sotketa.

Vierailija
10/78 |
09.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa lapsista ei ole koskaan joutunut toimimaan vieraisilla, joten saattaa olla, että tuo 10v ei osannut olla siellä. Olisit voinut vaivihkaa selittää, että keksit kädessä ei liikuta ympäriinsä, ruoka ei ole sotkemista varten, muiden puheen päälle huutaminen ei ole kivaa jne. Vai saiko oma lapsesi tehdä samoin kuin kaverinsa?

Vierailija
11/78 |
10.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka täällä viesteistä paistaa läpi että ihan hiton monen mielestä täällä lapselle ei saisi asettaa rajoja eikä kyläpaikassa saisi komentaa. Mikä ihme nykyvanhemmissa on vikana kun hiekkalaatikollakin jos lasta kieltää ettei saa särkeä toisen lelutraktoria niin tulee heti raivoisat vanhemmat hemapapussi nokassa möykkäämään kuinka niiden lasta ei saa komentaa KUKAAN MUU KUIN ME ja yllättäen ne ei juuri sitä harrasta. Eihän nyt hyvänenaika lapsi rikki mene siitä että sitä kielletään tekemästä väärin! Mikä hitto teitä vaivaa kun pitää olla tommoisia curling-vanhempia?

Vierailija
12/78 |
10.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tuommoinen ylenpalttinen motkotus jostain lattialle varisseista muruista lähtien on kohtuutonta.

Reilusti tottakai saa komentaa,mutta apn sukulaisen toiminta ei mene sen rajoihin. Vanhemmatkin piti haukkua pataluhaksi.

Tottakai voi ja pitääkin kieltää mutta sillä siisti, se että puhisee täynnä pyhää vihaa ja jää kiehumaan kiukusta ja sylkemään tulta ja tulikiveä kun lapset on niin mahdottomia ja huonosti käyttäytyviä sen sijaan että olisi vain yksinkertaisesti ja nätisti kieltänyt - silloin on parasta olla olematta missään tekemisissä lasten ja lapsiperheiden kanssa, kun ne muiden vastenmieliset penikat on kuitenkin niin huonotapaisia ja ärsyttäviä

Vierailija
13/78 |
10.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se tukistava ranskalainen mummo kuin motkottava pahansuopa suomalainen tiukkis.

Vierailija
14/78 |
10.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipas teillä rankka vierailu :-(, pyh.

Vierailija
15/78 |
10.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitääkö kummankaan pyytää anteeksi?

Vierailija
16/78 |
10.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä joka kysyit, oliko tätä lasta pyydetty sinne.

Vierailija
17/78 |
10.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuulostaa niin tutulta, että ap voisi olla mieheni sisko :)

Ymmärrän asian sen puolen, että 10 vuotiaan pitää käyttäytyä, mutta esim. mun anoppini mielestä lapset saavat näkyä vaan eivät kuulua.

Pöydässä istutaan jakaus viivasuoralla ja kommentointi pitäisi olla " kiitos mummi" "ole hyvä mummi" "ei, otan vain puolikkaakn keksin, kiitos silti mummi" , ongelmia tulee kun esim uhmaikäiset lapset eivät tuohon malliin taivu. Siis tosiaan puhun nyt ihan taaperoikäisestä. Ja jos yhtään poikkeaa hänen 50-luvulla luoduista ihannelapsi ajatuksista niin vanhemmat saavat kyllä kuulla kunniansa saman tien. Se tässä vain on ilahduttavaa, että huutia saavat niin oma tytär, pojat, kuin miniätkin. Ketään ei tosiaan säästellä ja lapset haukutaan siinä samassa ihan reippaasti.

Vierailija
18/78 |
10.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja 10 vuotiassa ja sitä vanhemmissa lapsissahan ei siis anopin mielestä mitään muuta kuin vikaa olekaan.

Vierailija
19/78 |
10.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkuunkaan mitä 10-vuotias poika teki väärin. Minulla pari samanikäistä ja tekevät kaikkea ap:n mainitsemia asioita. Ainoastaan olisin puuttunut keksin viemiseen pois keittiöstä. Kuitenkin omia lapsiani kehutaan joka paikassa hyvinkasvatetuiksi ja hyvätapaisiksi. Liikutaan vissiinkin sitten ihan sivistymättömissä roskaporukoissa.

Vierailija
20/78 |
10.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestä kenenkään ei tarvi pyytää anteeksi. Nyt ainakin tiedät, mikä on tämän emännän sietokyvyn raja ja et vie enää vieraita lapsia kylään. Minä varmasti vain soittaisin ja kysyisin tuliko hälle ihan hirveät traumat ;) tms. Jotkut on kontrollifriikkejä ja maailma kaatuu jos matolle menee muutama murunen. Suotakoon se heille.