Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te "talouskasvun"-mantraa ihannoivat, kysymys!

Vierailija
26.09.2011 |

Uhraatteko koskaan ajatusta sille, mitä annamme talouskasvusta esimerkiksi luonnon kannalta vastineeksi?



Suomalaista, puhdasta pohjavettä myydään ulkomaille jättiyhtiöihin sillä kustannuksella, että muutama kapea joki on kuihtumassa Oulun korkeudella.



-> Rahaa eli talouskasvua saadaan, myös innovatiivisuutta käytetään -> mutta luonto kärsii.



Humppilan lentokenttähanke aiheuttaa tulevaisuudessa paljon ilmansaasteita ja lentomelua Etelä-Suomen päälle.



-> Tuo rahaa maahan, myös talouskasvua ja kaikkea tätä on ennakoinut innovatiiviset yritysratkaisut.



Listaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkään, mutta idea on kaikissa sama - ymmärsitte varmaan pointin kuitenkin? Mietittekö te koskaan tätä puolta? Onko tämä oikea suunta, oikeanlaista innovatiivisuutta? Voiko talouskasvun alttarille uhrata puhtaan luonnon tai kansalaisten hyvinvoinnin? Mihin talouskasvun ajaminen loppuu, siihenkö kun ei enää ole jäljellä mitään mitä myydä?



Millaisen Suomen me oikein tällä mentaliteetilla olemme jättämässä jälkipolvillemme, tämä tarkoitettu retoriseksi kysymykseksi kaikille. Pohdittavaksi siis hiljaa itsekseen.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hiukkasen valikoiva kun et mitenkään kommentoi niitä toimia joita on tehty perinteisen autoilun kulutuksen ja saasteettomuuden vähentämiseksi, vaikka varmaan 99% maailman autoista käy ihan perinteisellä polttomoottorilla. Nykyään autot myös kierrätetään.



Sähköautoja tosiaan tehdään pääasiassa ympäristösyistä mutta sekään systeemi ei ole sellainen, etteikö siitäkin vikaa ja kritiikin aihetta löytyisi. Myöskin bensaan tarvittava öljy tulee jostain ihan muualta kuin Suomesta ja öljyn käyttämistä talojen lämmityksessä on myös ympäristösyistä tyystin luovuttu eikä öljylämmitteisiä taloja enää nykyään rakenneta.



Kokonaisuutta ajatellen polttomoottorista sähkömoottoriin tai hybridiin siirtyminen nyt kai käsitetään kuitenkin ympäristöteoksi ja katsotaan ympäristön kannalta siis edulliseksi.



Tämäkin on ilmastoa hyödyttävä innovaatio:



"Jos akulla kulkevat ajoneuvot syrjäyttävät polttomoottoriautot, litium voi saada tulevaisuudessa valtavan merkityksen – aivan kuin öljy viime vuosisadalla. Ja sähköautot näyttävät nyt toden teolla tekevän tuloaan, kun maailma torjuu ilmastonmuutosta ja öljyriippuvuutta.



Uusimman sukupolven sähkö- ja hybridiautojen voimanpesänä toimii litiumioniakku, joka pitää vauhdissa myös valtaosan kännyköistä ja läppäreistä. Litium on erinomainen akkumateriaali keveytensä ja sähkökemiallisen reaktiivisuutensa ansiosta. Se on maailmankaikkeuden kevein metalli ja luovuttaa hanakasti ainoan ulkoelektroninsa. Litiumakkuun voi tankata neljä kertaa niin paljon tehoa kuin samanpainoiseen lyijyakkuun."



Litiumin suurimmat tuottajat ovat Chile, Argentiina, Boliviasta Australia, Kanada, Portugali ja Zimbabwe. Suomi on hyvää vauhtia nousemassa merkittäväksi tekijäksi Euroopassa. Geologian tutkimuskeskuksen arvioiden mukaan Keski-Pohjanmaan kallioperässä muhii EU:n lupaavin litiumvaranto.



Tässä lista maista joissa autoja tuotetaan eli ei pelkästään Japanissa:



http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_motor_vehicle_product…



Tuo hatusta vetämäsi käyttöikä (romutusikä) on Suomessa "länsieurooppalaisittain korkeimmasta päästä" eli tuosta voi olettaa, ettei sinne 10 vuoteen päästä juuri missään edes Länsi-Euroopassa ja suurin osa maailman väestöstähän asuu ihan muualla. "Keskimääräinen henkilöauton romutusikä oli viime vuonna 19,3 vuotta. Romutusikä on kasvanut viime vuosina, vaikka se ennestäänkin on ollut Suomessa länsieurooppalaisittain korkeimmasta päästä."



Ympäristökeskuksen mielestä se on jopa liian pitkä: http://www.ymparisto.fi/default.asp?contentid=261416



"Laimennetuista bensoista, ja niiden vaikutuksista autojen osiin ja moottoriin, mun ei varmaan tarvitse sinulle kertoa - ehkä olet seurannut viimeaikaista uutisointia aiheesta."



Anekdootteja ja perättömiä väitteitä. Tutkimusten mukaan haittoja ei ole malleissa joihin bensan sanotaan sopivan ja kohu E10-bensan ympärillä onkin jo laantunut ja kulutus ollut viime aikoina nousussa.

Vierailija
2/8 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä APlle merkitsee "kansalaisten hyvinvointi"?



Mieti hetken, mitä siihen hyvinvointiin kuuluu, ja mistä se kaikki tulee. Jos et ajattele metsämökkiä, johon ei tule sähköä ja johon itse kannetaan kaivosta vedet yms omavaraistalous, niin sitten ymmärrät, että jotain teollisuuttakin tarvitaan. Suomen teollisuus suhtautuu suurelta osin vakavasti luonnonsuojeluun ja on kehittänyt prosesseista erittäin vähän luontoa saastuttavia (suhteessa tietenkin). Ja kehitystyö jatkuu edelleen.



Kehitys ei pysähdy, en usko että jonain päivänä ihmiset ajattelisivat, että tässä se nyt on, voidaan levätä laakereillamme.. Koko ajan mietitään sen sijaan, miten saisimme luonnonvarat riittämään, esim vähemmällä määrällä esim öljyä saataisiin sama lopputulos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

viedä lapset päivähoitoon kunnan piikkiin, vaikka äiti on vauvalomalla kotona.



Niin kauan kuin kunnat ja valtio eivät suitsi millään tavoin julkisen puolen kulujen kasvuja, ei voi pyrkiä muuhun kuin että jaettavaa olisi vuosi vuodelta enemmän.

Vierailija
4/8 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kuin talouskasvu nojaa RAJALLISIIN (uusiutumattomiin) luonnonvaroihin, on selvää että se lysti ei jatku loputtomiin. Onko tässä vielä vuosikymmeniä vai vuosisatoja aikaa - sitä ei osaa kukaan sanoa.

Vierailija
5/8 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on myös innovaatioita haittojen minimoimiseksi. Polttoaineista on tyystin poistettu lyijy ja autoja kehitetty vähäpäästöisemmiksi ja kulutukseltaan pienemmiksi muutenkin ja auton käyttöverokin lasketaan nykyään co2-päästöjen mukaan. Itämerikin on kuulemma puhdistumaan päin jne. Tämä lista on myös erittäin pitkä. Lentokenttien rakentaminen tai veden myynti ulkomaille ei varsinainen innovaatio ole.

Ei noita toimia tarvittaisi jos talouskasvu ei olisi se pääpointti.

Vierailija
6/8 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kuin talouskasvu nojaa RAJALLISIIN (uusiutumattomiin) luonnonvaroihin, on selvää että se lysti ei jatku loputtomiin. Onko tässä vielä vuosikymmeniä vai vuosisatoja aikaa - sitä ei osaa kukaan sanoa.

Lisäisin vielä vain sen, että myös uusiutuvat luonnonvarat on mahdollista käyttää loppuun niin nopeassa ajassa, ettei uusiutuminen ehdi tehotuotannon mukaan. Talouskasvun ja markkinavoimien nimissä on potentiaalia tehdä paljon pahaa, sitä ei vaan ole lupa sanoa tilanteessa, jossa talouskasvun käsitettä ei juurikaan yhteiskunnallisella tasolla kyseenalaisteta.

Kiitos varsin asiallisesta vastineesta myös nro 4 (vai olitko nro 5?); sinulle, joka kirjoitit pitkästi kera linkkien. Tässä on paljon ajattelemisen arvoista jokaiselle.

Ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/8 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on myös innovaatioita haittojen minimoimiseksi. Polttoaineista on tyystin poistettu lyijy ja autoja kehitetty vähäpäästöisemmiksi ja kulutukseltaan pienemmiksi muutenkin ja auton käyttöverokin lasketaan nykyään co2-päästöjen mukaan. Itämerikin on kuulemma puhdistumaan päin jne. Tämä lista on myös erittäin pitkä.



Lentokenttien rakentaminen tai veden myynti ulkomaille ei varsinainen innovaatio ole.

Vierailija
8/8 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polttoaineista on tyystin poistettu lyijy ja autoja kehitetty vähäpäästöisemmiksi ja kulutukseltaan pienemmiksi muutenkin ja auton käyttöverokin lasketaan nykyään co2-päästöjen mukaan.

Hienoa, kun otit puheeksi autot ja niiden päästöjen vähentämiskehityksen. Otetaan esimerkiksi sähköautot.

Sähköautojen akkuihin tarvittavia raaka-aineita saadaan tällä hetkellä maailmasta vain hyvin rajallisilta alueilta; mm. Kanadasta ja Alaskasta. Silti suurimmaksi osaksi autoteollisuus (missä sähköautoja siis eniten valmistetaan) on Japanissa, raaka-ainekuljetukset toiselle puolelle maapalloa aiheuttavat sellaisen määrän päästöjä, että nollatasoon niiden suhteen per auto päästään vasta 20 vuoden kuluttua auton käyttöönotosta.

Henkilöauton keskimääräinen käyttöikähän on tällä hetkellä maksimissaan n. 10 vuotta, etenkin Keski-Euroopassa. Meillä täällä Suomessa ajetaan verrattain vanhoilla autoilla verrattuna muuhun eurooppalaiseen käytäntöön.

Laimennetuista bensoista, ja niiden vaikutuksista autojen osiin ja moottoriin, mun ei varmaan tarvitse sinulle kertoa - ehkä olet seurannut viimeaikaista uutisointia aiheesta.

Lentokenttien rakentaminen tai veden myynti ulkomaille ei varsinainen innovaatio ole

Innovatiivisuutta tarvitaan ainakin siinä, miten luontoa tosiasiassa kuormittava hanke myydään (/ esitellään) suurelle yleisölle, siten, että harvalla hälytyskellot soi. ;) Kuten esimerkiksi Humppilan ekolentokenttä-hanke rahtiliikenteelle:

http://www.hea.fi/

(Miten ihmeessä lentoliikenne tässä mittakaavassa (kyseessä rahtiliikenne Aasian ja Amerikan välillä, jokainen voi miettiä missä mittasuhteissa tämä em. lentoliikenne oikein on) on koskaan ekologinen vaihtoehto Suomelle?)

Suomalaisista joista nyt puhumattakaan. Tämäkin hanke tosin lanseerattiin niin kaikessa hiljaisuudessa markkinoille, että iso osa kansasta on aivan kuutamolla. Kapitalistien intressi nro 1, saadaan läpi (potentiaalisesti haitallisiakin) hankkeita ihmisten selän takana.

Ap.