Seiskaan ehkä palautetaan viiva!
Ei voi kuin ihmetellä mitä torvia opetushallituksessa on töissä! Eikö kenellekään tullut mieleen, että kun viiva poistettiin, niin se viivaton seiska saattaisi HIUKAN muistuttaa ykköstä?!?!
"Opetushallitus aikoo ottaa uudelleen käsittelyyn luvun seitsemän kirjoitustavan, uutisoi Aamulehti.
Nykylapsille luku seitsemän opetetaan ilman viivaa, kun taas vanhempi väki on oppinut kirjoittamaan seiskan viivalla ja ykkösen väkäsellä.
Tästä syystä luvut 1 ja 7 voivat mennä sekaisin. Esimerkiksi viime vaaleissa äänestyskortteja jouduttiin hylkäämään tämän takia. Ongelma on huomattu myös opetushallituksessa, ja siksi harkinnassa on käynnistää valmistelu numero 7 viivan palauttamisesta.
Muutos näkyisi aikaisintaan vuoden 2016 opetussuunnitelmissa, siihen asti kouluissa on joka tapauksessa käytössä moderni viivaton seiska."
http://www.tekniikkatalous.fi/viihde/aamulehti+opetushallitus+harkitsee…
Kommentit (12)
Musta se on aina ollu tyhmä se viivaton seiska. Aina itse teen viivallisen seiskan.
on ihan naurettava, ja todellakin sekoaa tuohon ykköseen
eli hyvä hyvä hyvääääää
Se on ihan yksi lysti mitä se on kansainvälisesti. Miks aina pitää tehdä niinkuin muutkin. Ollaan omia persoonallisia itsejämme ja käytetään seiskassa viivaa.
Ja sitäpaitsi muualla maailmassa on ykkonen aina ollut pelkkä viiva. Siksi siellä ei sekaannuksia juuri tule.
Ja ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia viivaseiskan kanssa vaikka olen ulkomailla asunut pitkälti toistakymmentä vuotta ja jenkeissäkin koulu käynyt.
raivostuttava, esim. kun piti kirjoittaa tilinumeroa ja henk.tunnusta teinimme ekassa työsopparissa, käskin hänen laittaa sen viivan seiskoihin, ettei vaan tule väärinkäsityksiä - hälle siis opetettu tuo viivaton seiska.
Tosin itselleni opetettiin ykkönen ilman väkästä, pelkkä vinohko pystyviiva, eli sen kanssa ei menisi sekaisin, mutta kun niitä tapoja on niin monia...
Olen 70-luvulla synytnyt, ja meille opetttiin ykkönen viivana ilman väkästä, ja seiska viivalla - tämä tapa mielestäni selkein ja estää sekaisin menon.
Minä aijon opettaa ekaluokkalaiselleni seiskan viivalla jo tänä syksynä.
Ja kuka idiootti täällä vetosi "kansainvälisyyteen" viivattoman seiskan yhteydessä!? :D :D
Vetäkää jo se kansainvälisyytenne hanskaanne ja hierokaa naamaanne!! :D
Viivaton seiska on kuin karvaton pimppi. Luonnotonta 60-luvulla syntyneelle, ja menee sekaisin kakkosen kanssa.
Niin on parasta.
Mut ei kun nykyään pitää olla posliinia jne...
Ajattelin, että kyse on Seiska-lehdestä ja viiva on... no...
En tiennyt että se on kadoksissa ollutkaan.
En tiennyt että se on kadoksissa ollutkaan.
Milloin se on poistettu?
Meillekin 90-luvulla opetettiin viivallinen seiska ja ykkönen pelkkänä viivana.
En vaadi sitä oppilailtani, koska ekaluokalla se on opetettu ilman viivaa. Mutta itse sitä käytän selvyyden vuoksi ja lukuvuoden alussa sanon tästä lapsille etteivät ihmettele. Jotkut oppilaistakin tekee viivallisen seiskan.
t. luokanope
Nykyinen merkintätapa on parempi, kansainvälisestikin ajateltuna.