Ärsyttävätkö teitäkin yhdyssanavirheet?
Minua ärsyttävät todella paljon yhdyssanavirheet, joita näen netissä. Varsinkin Facebookissa näkee monesta tutustakin, etteivät nämä olekaan niin fiksuja kuin luulin. Mutta mutta, kuinka luotettavaa luettavaa on teksti, joka vilisee virheitä? Ymmärrän toki, että kaikkia eivät kieliasiat jaksa kiinnostaa, mutta virheiden takia viesti ei aina edes välity: esim. "maito jää kaappiin" tai "maito jääkaappiin". (Ok, huono esimerkki, mutta tiedätte, mitä tarkoitan...)
Kommentit (27)
Ymmärrän kyllä että esim. lukihiriöisille yhdyssanat on varmaan vaikeampia, tai että joidenkin sanojen kohdalla on vaikea tietää/muistaa kirjoitetaanko yhteen vai erikseen. Mutta en tosiaan tajua miten ihmiset voivat tehdä niin paljon virheitä ihan helppojenkin yhdyssanojen kanssa. Odottelen vaan koska alkaa tulla sekaannuksia sen kanssa onko jonkun kirjoittama iso äiti mummi vai vaan isokokoinen äiti...
Ihmetyttää että yhdyssanat voi olla tietyille henkilöille niin vaikea asia. Minun mielestäni äidinkielenään suomea puhuvalta henkilöltä pitäisi yhdyssanat tulla oikein ihan luonnostaan, ilman että asiaa tarvitsee edes ajatella aktiivisesti.
Lukihäiriöiselle tai muun kieliselle ovat vaikeita. Tai ihan vaan sellaiselle, joka äidinkielen kanssa ei ole koskaan ollut sujut. Netissä ja etenkin Facessa minusta saa kirjoitellakin ohi kieliopin. Kyllähän ne viestit ymmärtää yleensä.
Sen sijaan lehdissä on aivan käsittämättömiä kielioppivirheitä ja siellä kuitenkin pitäisi olla kielen ammattilaisia töissä.
t. kielenkääntäjä
antavat jollain hassulla tavalla todella lapsellisen kuvan kirjoittajasta. Tulee fiilis, että kirjoittaja on kouluttamaton tai ihan vaan tyhmä.
Toisaalta viime aikoina olen huomannut, että suhtaudun syvällä hellyydellä yhden ystäväni yhdyssanavirheisiin. Hän valmistuu piakkoin juristiksi, mutta kärsii lukihäiriöstä ja on käytännössä tehnyt kaksinkertaisen työmäärän jokaista tenttiä ja seminaarityötä varten normaalisti tekstiä hahmottaviin verrattuna. Tätä tapausta arvostan syvästi, yleisesti ottaen virheet herättävät lähinnä myötähäpeää.
ja muutkin alkeelliset virheet,
kuten
enään
ompa
kerroppa
onhan noita, loputon määrä.
Sen olen huomannut, että näppiksellä kirjoittaessa meinaa helposti tulla yhdysssanoihin välejä, jostain syystä.
Ja englanti ja ehkä muutkin kielet tekee vaikutusta. Enkussa kun sanat kirjoitetaan erikseen.
nettiin saa kirjoittaa keskustelupalstoille, facebookiin ym. mahdollisimman vapaasti ja puheenomaisesti. Monesti kirjoittaa nopeasti ja tarkistamatta, niin virheitä jää. Pääasia, että asia tulee ymmärretyksi. Virheettömyys on tylsää.
Eri asia jos yrityksen virallinen kotisivu vilisee virheitä tai lehdissä on pahoja kirjoitusvirheitä.
vaikka tulee niitä kiireessä joskus itsellekin.
Lisäksi ärsyttää (tälläkin palstalla joskus ollut) mansi- ja mustikoita -tyyppinen virhe.
Mutta sellaista tekstiä on vaikea lukea joka vilisee virheitä. Enemmän haittaa se, että pilkut, pisteet ja isot alkukirjaimet puuttuu. Silloin minulla ainakin on isoja vaikeuksia ymmärtää lukemaani. Ihan tuskaa. Yleensä lopetan tekstin lukemisen siihen, en jaksa panostaa.
ovat ihan oikeasti olemassa siksi että teksti on mahdollisimman helppolukuista. Olen aina kummastellut miten joku voi käsittää kirjoittamisen perusasiat jonkinlaisina kahleina, ainahan löytyy joku jonka mielestä epävirallisissa yhteyksissä "vapaammin" kirjoittaminen tarkoittaa täydellistä perusasioiden unohtamista. Vapaamuotoinen kirjoittaminen on minusta sellaista että puheilmauksia sekä pilkkuvirheitä saa viljellä. On hankalaa lukea tekstiä jossa lause aloitetaan pienellä kirjaimella ja yhdyssanat ovat joku heimo Afrikassa, vaikka kyseinen teksti olisikin jossain nettipalstalla tai facessa. Kyllä, ymmärrän huonoakin tekstiä, mutta kuulen päässäni kirjoittajan äänen jotenkin "vammaisena" jos teksti vilisee todella alkeellisia virheitä.
Paras tähän asti oli tekstiviesti: "Missäs päin maa palloa mun kulta viilettää?"
Tässä kohtaa jo hihitytti. :)
Kyllä ne ärsyttävät, vaikka teen itsekin virheitä, kielioppivirheitä ja typoja, mutten yhdyssanavirheitä. Yhdyssanavirheen näkeminen suorastaan nolostuttaa. Miten joku voi kirjoittaa pyykki tupa, tietokone pöytä, korva kuuloke, kynä teline - en ymmärrä! Ja jos samalle henkilölle vielä tulee toisenlaisia virheitä, kuten sanoppa, tuleppa, ompa, enään, minullekkin, kakkalla, silloin nolous menee jo häpeän puolelle.
en ole mielestäni snobi, mutta jos joku kirjoittaa yhtään virallisempaan kuin tekstari/fb näitä jo mainittuja "enään", "viellä" "kuullostaa" tai "sukka housut" niin en vaan voi sille mitään, että tekisi mieli huomauttaa (en tee niin, ellei minua erikseen pyydetä oikolukemaan) ja että virheet jäävät tavallaan tuntomerkiksi mieleeni tästä henklöstä :( En ole asiasta hyvilläni. Varsinkaan, kun tosiaan muuten en arvostele ihmisiä esimerkiksi vaatemaun tai varallisuuden perusteella. Mutta mieleen vaan jää "Piirrustus-Pirkko" tai "kevyt maito -Keijo". Se vaan riepoo jostain syystä niin paljon.
Pitäisi olla: Minua ärsyttää.....
Minusta yhdyssanavirheiden tekijä on pelkästään tyhmä.
Itsellänikin on FB-kaveri, joka on pitkälle koulutettu. Hän tekee jatkuvasti alkeellisia yhdyssanavirheitä. Kaiken kukkurraksi hänen kollegansa korjaa kommenteissaan noita virheitä (tyyliin "makuu huone on muuten yhdyssana"), vain tehdäkseen itse samanlaisen mokan jonkun muun sanan kohdalla. :)
vaan "ärsyttävätkö teitäkin".
Eikä pidä.
Minua ärsyttää naapuri. Minua ärsyttävät naapurit.
Näin päin kirjoitettuna ymmärrät asian paremmin: Naapuri ärsyttää minua. Naapurit ärsyttävät minua.
Yhdyssanavirheet ärsyttävät minua.
Yhdyssanavirheet ärsyttäVÄT? Eikö niin? Eli silloin: ärsyttävätkö yhdyssanavirheet?
Minusta siinä ei ole virhettä.
Ei sanota, että minua ärsyttävät nämä sanat. Oikea muoto on minua ärsyttää nämä sanat.
naapurit on ero. Naapurit voivat ärsyttää sinua tai sinua voi ärsyttää nämä naapurit. Tällaiset muotoseikat meille opetettiin viimeistään yläasteella ennen.
Ihania esi merkkejä (sic) ;)
en ole mielestäni snobi, mutta jos joku kirjoittaa yhtään virallisempaan kuin tekstari/fb näitä jo mainittuja "enään", "viellä" "kuullostaa" tai "sukka housut" niin en vaan voi sille mitään, että tekisi mieli huomauttaa (en tee niin, ellei minua erikseen pyydetä oikolukemaan) ja että virheet jäävät tavallaan tuntomerkiksi mieleeni tästä henklöstä :( En ole asiasta hyvilläni. Varsinkaan, kun tosiaan muuten en arvostele ihmisiä esimerkiksi vaatemaun tai varallisuuden perusteella. Mutta mieleen vaan jää "Piirrustus-Pirkko" tai "kevyt maito -Keijo". Se vaan riepoo jostain syystä niin paljon.
nettiin saa kirjoittaa keskustelupalstoille, facebookiin ym. mahdollisimman vapaasti ja puheenomaisesti.
Puheenomaisesti saa kirjoittaa, juu! Mutta kun yhdyssanat kuitekin äännetään puheessa yhteen, niin miksi jotkut sitten kirjoittavat ne erilleen? Vai sanooko joku oikeasti "jää kaappi" tai "kirjoitus virhe"?
Ihan tällaiset simppelit virheet ärsyttävät tai oikeastaan hämmästyttävät. Onko lukihäiriöisiä todella näin paljon? Vai onko kouluopetus näin heikolla tasolla?
Eri asia ovat yhdyssanasäännöt, jotka pitää erikseen koulussa opetella tai joita oppineempikin joutuu valillä samnakirjasta tarkistamaan, esim. "päinvastoin". Ehkä jopa "suomen kielinen" -tyyppiset virheet vielä ymmärtää, mutta jos ei osaa kahdesta nominatiivimuotoisesta substantiivista muodostuvaa yhdyssanaa kirjoittaa oikein, niin aika sivistyättömän kuvan antaa itsestään.
Ihmetyttää että yhdyssanat voi olla tietyille henkilöille niin vaikea asia. Minun mielestäni äidinkielenään suomea puhuvalta henkilöltä pitäisi yhdyssanat tulla oikein ihan luonnostaan, ilman että asiaa tarvitsee edes ajatella aktiivisesti.