Ärsyttävätkö teitäkin yhdyssanavirheet?
Minua ärsyttävät todella paljon yhdyssanavirheet, joita näen netissä. Varsinkin Facebookissa näkee monesta tutustakin, etteivät nämä olekaan niin fiksuja kuin luulin. Mutta mutta, kuinka luotettavaa luettavaa on teksti, joka vilisee virheitä? Ymmärrän toki, että kaikkia eivät kieliasiat jaksa kiinnostaa, mutta virheiden takia viesti ei aina edes välity: esim. "maito jää kaappiin" tai "maito jääkaappiin". (Ok, huono esimerkki, mutta tiedätte, mitä tarkoitan...)
Kommentit (27)
Ei sanota, että minua ärsyttävät nämä sanat. Oikea muoto on minua ärsyttää nämä sanat.
Minulta puuttuu usein kirjaimia kun näppäimistö hiukan huonossa kunnossa. Silti se ei tarkioita, ettenkö osaisi kirjottaa oikein.
muoto otsikossa olisi "Ärsyttääkö", sillä ei voi ajatella että tekijänä olisi yhdyssanavirheet.
sanamuoto-, taivutus-, iso/pieni kirjain-, lauserakenne- tms. virheet eivät ärsytä puhekieltä jäljittelevässä nettikirjoittelussa, mutta juuri yhdyssanavirheet, joita ei voi selittää millään puhekielisyydellä, ärsyttävät, tai pikemminkin antavat tosiaan hieman tyhmän kuvan kirjoittajasta.
Entäpä edes alkeellisimmat pilkkusäännöt?
Vierailija kirjoitti:
Monesti kirjoittaa nopeasti ja tarkistamatta, niin virheitä jää.
Luulisi, että yhdyssanojen kirjoittaminen erikseen hidastaa kirjoittamista.
Lyöntivirheet onkin eri juttu, mutta noista yhdyssanavirheistä, "enään" ym. jää kyllä vaikutelma melkoisesta sivistymättömyydestä. Itsekään en todella kirjoita kirjakieltä, lyhentelen jne. mutta minkä takia sinne yhdys sanan väliin pitäis se väli lyönti lyödä ? ;-))