Miten paljon näette vaivaa tahrojenpoistoyrityksissä?
Itse isken tahran päälle tahranpoistoainetta ja heitän normaalin pyykin sekaan pesukoneeseen - välillä lähtee, mutta useinmiten ei. Mitä muuta olisi tehtävissä?
Kommentit (11)
Mäkin kyllä saan useimmat tahrat pois ihan ilman valtavia yrittämisiä. Yleensä vain just sappisaippuaa ja riittävän kuuma pesu.
Aurinkorasva on nyt äkkiseltään yksi jota ei saa oikein pois. Yhtä silkkipaitaa yritin vaikka millä keinoilla, mutta siinä kyllä tahra mut voitti.
laitan suht nopeeta, saman vrk aikana kuitenkin. Vaikutus 1-2 päivää, sitten koneeseen. Jos ei tehoa uusi käsittely ja tahravaate auringonpaisteiselle parvekkeella, eli kai se kuumuus ja aurinko saa sappisaippuan tehon paranemaan. Talvella onkin sitten huonompi homma ;)
laitan suht nopeeta, saman vrk aikana kuitenkin. Vaikutus 1-2 päivää, sitten koneeseen. Jos ei tehoa uusi käsittely ja tahravaate auringonpaisteiselle parvekkeella, eli kai se kuumuus ja aurinko saa sappisaippuan tehon paranemaan. Talvella onkin sitten huonompi homma ;)
Lasten ruokatahrat olen saanut pois heittämällä vaatteen ulos kuivumaan, oli kesä tai talvi ;)
Siis mitä ihmeen "sappisaippuaa"?? En oikeesti tiedä mitä se on. Tahraista vaatetta kuitenkin liotellaan monta päivää(?) ja lopuksi pestään kuumassa?! Heh, kyllä olisi ystäväni mokkasamettinen hame tykännyt hyvää... :)
Ettekö te ihan oikeesti usko, että se älyttömän väriseen, pinkkiin pakattu Vanish on vastaus kaikkiin tahranpoisto-ongelmiinne? Tabortilla minäkin ennen yritin - se mitään 'bort tagit', pöh.
Nestemäisen sappisaippuan käyttö on luonnollisesti helpompaa, sillä saippuapala pitää ensin kastella ja vaahdottaa. Sappisaippuaa hierotaan sitten vaatteen tahraiseen kohtaan ennen pesua.
Sitten vaate laitetaan pesukoneeseen ja pestään normaalisti. Vaatetta ei siis liotella tms.
Sappisaippua tehoaa parhaiten ruokatahroihin, kuten porkkanaan, marjoihin, ketsuppiin, rasvatahroihin jne. Lisäksi mm. porkkanatahrat vaalenevat paljon tai jopa häviävät kokonaan auringonpaisteessa. Vaatteet kannattaa siis kuivattaa ulkona.
Tahrojen poistossa on tärkeää, että tahra poistetaan mahdollisimman tuoreena. Jos tahra kuivuu tiukasti kiinni, sen poistaminen on vaikeampaa.
Erilaiset tahrat tarvitsevat erilaisia puhdistusmenetelmiä. Tahranpoistovinkkejä voi tarkastaa marttojen kotisivuilta:
http://www.martat.fi/neuvot_arkeen/tahranpoisto/tekstiilit/
Siis mitä ihmeen "sappisaippuaa"?? En oikeesti tiedä mitä se on. Tahraista vaatetta kuitenkin liotellaan monta päivää(?) ja lopuksi pestään kuumassa?! Heh, kyllä olisi ystäväni mokkasamettinen hame tykännyt hyvää... :) Ettekö te ihan oikeesti usko, että se älyttömän väriseen, pinkkiin pakattu Vanish on vastaus kaikkiin tahranpoisto-ongelmiinne? Tabortilla minäkin ennen yritin - se mitään 'bort tagit', pöh.
Tavallisesta jos ei pesussa lähde niin roskiin vaan. Paremmat vien pesulaan ja toivon että lähtee.
Hyvä kikka on käyttää fairia, ja kitkuttaa sitä tahrakohtaa tiukasti kynsien välissä. Joskus tavallinen taranpoistorollon on hyvä, valkoisille sitten klorite. Muuta ei ole käytössä ja hyvin on onnistunut.
Mun salaisuus on se, etten luota aineiden vaikuttavan silteensä vaan tosiaan hinkuttanut aineen kanssa sitä tahraa. Enkä voi sanoa että on ollut vaivaa, ihan rahasyistä olen tahroja poistanut omista, miehen ja lasten vaatteista.
että hankaan sappisaippuaa tahraan,joskus kostutan tahrakohdan että saippua imeytyy siihen kohtaan ja pesen tavallisesti. Melkein kaikki on lähteneet noin. Sitten valkoisia joista ei ole lähteny oon liottanu kloritevedessä.
Käytä Vanishia, se on uskomattoman tehokas! Toistaiseksi sillä on lähtenyt ihan kaikki, jopa punaviinitahrat.
Kaadoin täyden lasillisen punaviiniä valkoiselle pöytäliinalle, se oikeesti lainehti... Huuhtelin ensin vesihanan alla ja tuuppasin koneeseen normaalin pesujauheen sekä Vanishin kanssa. Tuukista tuli ihan valkoinen! Siis se ei jäänyt mitenkään vaaleanpunertavaksi vaan oli yhtä valkoinen kuin ei olisi viiniä koskaan nähnytkään.
Ystäväni oli heittämässä pois mokkasamettihametta, jossa oli jokin pinttynyt rasvatahra edessä. Sanoin, annas kun kokeilen ja niinhän se lähti liottuaan Vanishvedessä. Ei tarvinnut yhtään pyykätä käsin, muutaman kerran kävin huljauttelemassa hametta lavuaarissa ja lopuksi huuhtelin hyvin.
Samaten hän oli jo yrittänyt kaikin keinoin puhdistaa tahraa lempipuserostaan. Tahran kohdasta kangas oli jo jopa hieman kulunut ohuemmaksi, koska sitä oli niin paljon hinkattu käsin. Niin vain lähti sekin. Ystäväni ei ollut uskoa silmiään :)
Ostin Vanishia. Mainosten uhri. Ei lähde rasva. Rasvahan on lapsiperheissä se kaiken pahan alku ja juuri. Rasvaa, rasvaa, rasvaa. Kaikki vaatteet ovat täynnä rasvaa. Isoja tahroja, pieniä ntahroja, tahroja housuilla edessä, takana, pepussa, paidassa, hihoissa, kaikkialla. Lettukestit, voileivät, muuta ei tarvita. Rasva löytää tiensä joka paikkaan!
Ja kyllä, kuulkaa hyvät Martat, ja kaikki muut, joille ikikiitollinen olen, MINÄ OSAAN poistaa rasvatahrat. Ongelma nyt vain sattuu olemaan siinä, että niitä on niin PALJON, että hermot ja loppuu aika! Missä on se pyykinpesuaine, jolla ne lähtevät PESUSSA ennen sitä puolen tunnin esikäsittelyä?
OSTAISIN!!!!
Tällä hetkellä testaan sitä, että liotan tahranpoistoainevedessä ennen pesua vaatteet ja toivon että lähtevät. Kun ei enää JAKSA niitä kaikkia esikäsitellä. AAAAA--äAAAAA____Argh!!
(Suokaa anteeksi pieni vuodatukseni, tilanne on niin sanotusti akuutisti päällä. Ja Martat ovat mahtavia. Mutta missä se kaiken pesevä pesuaine luuraa?????!!!)
Olen kokeillut erilaisiin tahroihin erilaisia aineita mm sappisaippuaa, fairya, kloritea, vanish-ainetta, ruoka-soodaa, ta-borttia, ja sitten liutaa ympäristöystövällisiä tuotteita. Parhaimmillaan olen kuluttanut 3 viikkoa liottaen jotakin vaatekappaletta erilaisissa liuoksissa. Tällöin ei ole enää kyse mistään muusta kuin siitä, että otan mittaa kumpi voittaa: minä vai tahra....