Mistä tunnistaa synnytyksen jälkeisen masennuksen
Minulla on 7 kk vauva, jota imetän yhä. Olen koko vauva-ajan kärsinyt pahoista univaikeuksista. Välillä nukahtaminen on ollut vaikeaa, välillä olen viikkokausia herännyt jo kahdelta yöllä ja valvonut aamuun asti. VAuva on herännyt aina pari kertaa, mutta nukahtanut heti syötön/silittelyn jälkeen. Nukun siis paljon huonommin kuin vauva.
Muuten koen olevani vauvasta iloinen. Käymme muskarissa ja vauvajumpassa ja tapaan muita ihmisiä. Minulla on myös omia harrastuksia noin 3 kertaa viikossa ja välillä käyn esim. leffassa. Mies auttaa vauvan hoidossa. En siis ole mitenkään kodin vankina tms.
Voisiko minulla kuitenkin noiden univaikeuksien vuoksi olla synnytyksen jälkeinen masennus?
(paitsi öisin). En usko että sinulla masennusta ole, enemmän hormooneista johtuvaa unettomuutta. Olet hyvä äiti ja alitajunnassa mietit ehkä koska hän herää, että varmasti kuulet jne, tämän takiai oma uni kärsii. Nukkuuko hän samassa huoneessa teidän kanssanne? Toiset niin herkkiä joka ääntelyyn että eivät voi sen takia nukkua kunnolla, moni auttaa jos vauva viereisessä huoneessa, kyllä kuulee sitten kun hän on herännyt. Muuten käyt kodin ulkopuolella, saat apua vauvan kanssa ja sinulla omia harrastuksiakin - tämä on hyvää ja tärkeää, mutta en usko että masennuksesta kyse. t kätilö