Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kokemuksia sairaalan osastonsihteerin työstä?

Vierailija
25.02.2011 |

Tarjottu mahdollisuutta sellaiseen, taustalla ihan eri alalta sihteerin töitä.

Palkka ei ole ratkaiseva, vaan lähinnä millaista käytännössä työ on, niin ruusut ja risut tervetulleita :)

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaala hierarkkinen laitos vuosikymmenestä toiseen.osastosihteeri on pahnanpohjimmaisia.jos heillä aikaa kahvitaukoon, niin lääkäreitten ja hoitajien keskustelut ovat prioriteetteja.Ei osastosihteerin mielipiteillä paljonkaan arvoa.Osastosihteeri nähdään silloin kun hän tekee virheen On ehkä osastosihteerejä, joilla valloittava persoona,jotka noteerataan siitä syystä.

Vierailija
42/64 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaala hierarkkinen laitos vuosikymmenestä toiseen.osastosihteeri on pahnanpohjimmaisia.jos heillä aikaa kahvitaukoon, niin lääkäreitten ja hoitajien keskustelut ovat prioriteetteja.Ei osastosihteerin mielipiteillä paljonkaan arvoa.Osastosihteeri nähdään silloin kun hän tekee virheen On ehkä osastosihteerejä, joilla valloittava persoona,jotka noteerataan siitä syystä.

Toivottavasti sinä et ainakaan ole mikään sihteerikkö noilla kirjoitusvirheillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko nostaa vanhaa keskustelua.

Itse työskentelen yliopistollisessa sairaalassa osastonsihteerinä ja työnkuvaani kuuluu mm. rtg- ja magneettitutkimusten tilausta, lab.lähetteiden ja pyyntöjen tekoa, ajanvarauksia eri toimenpiteisiin sekä pkl:lle ja toimenpiteisiin. Lisäksi minun tulee ohjata potilas valmistautumaan em. oikein. Vastaan potilaspuheluihin, siirrän/perun aikoja ja ohjaan potilasta puhelimessa.

Eli kyllä työni on kaikkea muuta kuin "aivot narikkaan" enkä usko, että kukaan esim.kaupallisen alan koulutuksen saanut kykenee työtä viikon perehdyttämisellä tekemään. Pelkästään ajanvaraus- ja potilastietojärjestelmien oppiminen vie aikaa.

Jos täälläkin (ex)osastonsihteerit vähättelevät työtänsä niin en ollenkaan ihmettele miksi muutkin ammattiryhmät pitävät meitä "piikoina".

Työhöni ei kuulu tekstinkäsittely/saneluiden purku vaan siihen työhön on eri ammattiryhmät.

Periaatteessa samaa kuin  sekalaiset ihmiset itsekin läppärillään voisi tehdä jos olisi oikeus.  Piikamaista. Järjestelmät, hoitopolut  ja laitoksen käytännöt on ne jotka on opeteltava, sekä sanastoa.  Ehkä ympäristöön sopiva luonne ja ajattelutapa saa työstä mielekkään.  

Vierailija
44/64 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikivanha ketju mutta ottaako HUS lähihoitajia töihin osastosihteerin hommiin, vaikka osaamisalaopinnot eivät olisi asiakaspalvelu- ja tietohallinto? Jos ottaa, niin minkälainen on perehdytys? Ja onko nuo osaamisalaopinnot mahdollista suorittaa oppisopimuksena?

Ottaa, itse olen lähäri joka on lapsiin erikoistunut ja nyt ollut jo yli 5.5 vuotta sihteerinä.

Paremman palkan saa sihteerinä myös, lastenhoitajana taisi olla 2090 ja sihteerinä on 2387.

Vierailija
45/64 |
13.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku osastosihteeri kertoa lyhyesti tyypillisen työpäivänsä?

Riippuu aika paljon missä on töissä mutta esim 8-16 poliklinikalla päivä saattaa koostua:

8-9 viet lääkäreille päivän paperit pöydälle ja varmistat että heille oma huone löytyy. Teet lääkäreiden määräyksiä koneelta.

9-11 potilaiden soittoaika

11-11.30 lounas

11.30-13 teet lääkäreiden määräyksiä koneelta

13-14 potilaiden soittoaika

14-16 tauko ja sen jälkeen teet lääkäreiden määräyksiä koneelta

Päivän aikana vastailet myös virkakännykkään johon soittelee muut lääkärit, hoitajat ja sihteerit. Katselet fakseja ja hoidat juoksevia hommia.

Haastavin/ikävin juttu tässä työssä on nuo potilaiden soittoajat, neuvoisin että pyri valitsemaan paikka jossa ei joudu vastaamaan puhelimeen tai on tosi hiljainen puhelin.

Vierailija
46/64 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikivanha ketju mutta ottaako HUS lähihoitajia töihin osastosihteerin hommiin, vaikka osaamisalaopinnot eivät olisi asiakaspalvelu- ja tietohallinto? Jos ottaa, niin minkälainen on perehdytys? Ja onko nuo osaamisalaopinnot mahdollista suorittaa oppisopimuksena?

Itse olen lh osaamisalana lapset ja nuoret. Syyskuussa aloitan osastosihteerin opinnot, jatkokoulutus jossa koulua n. kerran viikossa illalla. Yritin päästä ilman tätä koulutusta keikkailemaan mutta ei ottaneet edes haastatteluun.

Tässä yksi koulutus:

https://www.omnia.fi/content/liiketoiminnan-ammattitutkinto-liiketoimin…

Vierailija
47/64 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen lh osaamisalana lapset ja nuoret. Syyskuussa aloitan osastosihteerin opinnot, jatkokoulutus jossa koulua n. kerran viikossa illalla. Yritin päästä ilman tätä koulutusta keikkailemaan mutta ei ottaneet edes haastatteluun.

Tässä yksi koulutus:

https://www.omnia.fi/content/liiketoiminnan-ammattitutkinto-liiketoimin…

Ootko kysynyt muistakin paikoista, et vain keikkapaikoista, ehkä keikkailupaikat on tiukempia tuon suhteen? Mun mielestä työnantajat ei erikoistumista syynänneet yhtään, ei puhettakaan missään että olisi tarvittu oikea erikoistuminen.

Meidänkin työpaikalla on ollut sihteereinä paljon tyyppejä joilla ei ole mitään koulutusta mikä voisi liittyä sairaalamaailmaan.

Vierailija
48/64 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ois kiva tietää - tykkääkö yksikään osastonsihteeri työstään? Itse tässä juuri mietin lähteäkö osastosiht hommiin, näitä kun luin - niin ei paljon nappaa.

Vierailija
49/64 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ois kiva tietää - tykkääkö yksikään osastonsihteeri työstään? Itse tässä juuri mietin lähteäkö osastosiht hommiin, näitä kun luin - niin ei paljon nappaa.

Se on vähän niin kuin mäkkäriduuni. Työuraa aloittelevalle nuorelle ihan ok homma ennen "oikeita töitä".

Vierailija
50/64 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on vähän niin kuin mäkkäriduuni. Työuraa aloittelevalle nuorelle ihan ok homma ennen "oikeita töitä".

Kyllä tämä on paljon laadukkaampi työpaikka kuin mäkkäri niin työnkuvaltaan kuin palkaltaan.

Parhaimmillaan saat tehdä töitä tosi itsenäisesti ilman mitään asiakaspalvelua ja voit päästä myös etätyöhön.

Vierailija
51/64 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen menossa sairaalaan työharjoitteluun keväällä (pk-seutu). Voin vielä vaikuttaa harjoittelupaikkaani ja haluisin suhteellisen rauhallisen työpisteen, niin ehtisin opetella asiat hyvin. Olisiko joku vuodeosasto hyvä?

Vierailija
52/64 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein pari vuotta osastosihteerin työtä tradenomiopintojen ohessa ja heti valmistumisen jälkeen. Sanoisin että tradenomi on ehdottomasti ylikoulutetty tehtävään ja rutiininomaiset työt alkavat puuduttamaan jos kaipaa työltä vastuuta ja vaihtelua. Arvostusta työyhteisössä saa hakea. Hyvä työ saada jalka oven väliin sotemaailmaan ja sitä kautta esimerkiksi esimies- tai asiantuntijatyöhön. Poliklinikalla työtahti ei todellakaan ollut mahdoton, en joutunut koskaan ylitöihin ja tehokkaana sain päivän työt usein tehtyä muutamassa tunnissa. Ei jäänyt ikävä työpaikkana juurikin kivikautisten järjestelmien ja vanhanaikaisen johtamisen takia. En myöskään koskaan ymmärtänyt outoa hierarkiarakennetta.

Vierailija
53/64 |
20.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uteliaalle ihmiselle oiva paikka. Pääsee aika vapaasti selailemaan kantaa.

Vierailija
54/64 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaista on työskentely erikoissairaanhoidon poliklinikalla os.sihteerin näkökulmasta? Hyvät/huonot puolet? 

Vierailija
55/64 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittele, sote-alalla on paljon työpaikkakiusaamista ja työpaikat hyvin hierarkisia.

Vierailija
56/64 |
08.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertonee jotain että meillä lähes kaikki sihteerit viihtyy eläkeikään saakka vaihtamatta työpaikkaa.

Mielestäni osastonsihteerin työ on melko monipuolista (paikasta riippuen tietty) ja mahdollisuus kiertoon on, jos alkaa kyllästyttää. Tämän työnkin voi tehdä lusmuten siitä mistä aita on matalin tai sitten kunnolla.. Kesätyöntekijä ei kyllä saa kokonaiskuvaa työstä. Kunnolla oppii vasta vuosien saatossa.

Esh poliklinikasta joku kysyi. Työ on paperin pyöritystä, lähetteen käsittelyä, ajanantoa, soittotunneilla puhelimeen vastaamista, harvoin tekstinkäsittelyä. Joskus kiire, joskus ei. Yleensä työt sellaisia että voi seuraavana päivänä jatkaa. Hoitajien kanssa tiivistä yhteistyötä.

Vierailija
57/64 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En suosittele, sote-alalla on paljon työpaikkakiusaamista ja työpaikat hyvin hierarkisia.

Nostetaanpa. Sillä polikilinalla, jossa olen töissä, ei ole minkäänlaista häiritsevää hierarkiaa. Lääkärit, hoitajat ja sihteerit puhuttelee toisiaan etunimillä ja istuu samassa kahvipöydässä. Työhenki on kiva ja kaikkien panosta arvostetaan. Ehkä minulle sattui hyvä poli. 

Olen lähihoitaja, aiemmin sairaalassa vuodeosastolla. Siellä hierarkia oli selvempää ja jopa sairaanhoitajat pitivät tätä yllä. Työ oli todella paljon raskaampaa psyykkisesti ja henkisesti. Nyt ei tarvitse sietää esim väkivaltaa potilaiden taholta. Kannatti vaihtaa. Ja palkkakin on sama + ikälisät.

Vierailija
58/64 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nostetaanpa. Sillä polikilinalla, jossa olen töissä, ei ole minkäänlaista häiritsevää hierarkiaa. Lääkärit, hoitajat ja sihteerit puhuttelee toisiaan etunimillä ja istuu samassa kahvipöydässä. Työhenki on kiva ja kaikkien panosta arvostetaan. Ehkä minulle sattui hyvä poli. 

Olen lähihoitaja, aiemmin sairaalassa vuodeosastolla. Siellä hierarkia oli selvempää ja jopa sairaanhoitajat pitivät tätä yllä. Työ oli todella paljon raskaampaa psyykkisesti ja henkisesti. Nyt ei tarvitse sietää esim väkivaltaa potilaiden taholta. Kannatti vaihtaa. Ja palkkakin on sama + ikälisät.

Psyykkisesti ja fyysisesti siis.

Vierailija
59/64 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäpä tiedän sihteerin joka teitittelee lääkäreitä ja puhuttelee heitä tohtoreiksi.

Vierailija
60/64 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäpä tiedän sihteerin joka teitittelee lääkäreitä ja puhuttelee heitä tohtoreiksi.

Meitä on moneen junaan :/

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yksi