Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskaana oleva kaveri haluaisi "lainata" meiltä vauvatarvikkeita, vaatteita yms... aaaargh

Vierailija
06.09.2011 |

Sen sijaan, että itse ostaisi tarvikkeet, niin hän haluaisikin "lainata" meidän tavaroita.

Eli kätevästi esim. "lainata" turvakaukaloa sen 6kk, lainata leikkimattoa jne.

Ei ostaa, vaan LAINATA. Eli palauttaisi tavarat sitten mulle, jonka jälkeen voisin myydä ne eteenpäin!

Eli yhdellä lapsella olleesta tavarasta tulisikin käytetty kahdella lapsella ollut tavara (huonompi kunto + vanhempi ikä), joten jälleenmyyntihintakin olisi matalampi.

Ai että ärsyttää. Ostamisen olisin ymmärtänyt, mutta lainaaminen tuntuu hyväksikäytöltä.

En halunnut lainata, joten kaveri taisi suuttua.

Kommentit (72)

Vierailija
1/72 |
07.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen verran on alkanut jurppiin.

Meillä on tapana lainata sukulaisten ja kavereiden kesken vauvan- ja lastentarvikkeita. Yhdet sukulaiset vaan ovat aina vain ottavana osapuolena, eivät koskaan lainaa muille mitään.

Törkeintä mielestäni oli sitten se, että kun meille tuli taas uusi lapsi niin jouduin pyytämään tavaroitamme takaisin ja hakemaan ne pikkuvauvan kanssa itse (muut muistivat palauttaa ilman muuta jo aiemmin).

Ko. perhe ei ole mitään köyhälistöä vaan äärimmäisen pihejä. Nyt ovat lähdössä matkalle ja pyysivät sitten taas uimapukujamme jo lainaan.

Olen aina se kiltti, joten meno varmaan jatkuu.

Vierailija
2/72 |
07.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

parhaimmillaan. Toisinaan törmää jopa siihen että kelan äitiys pakkauksen tavaroita myydään kirppareilla yms. miksi? ilmatteeksi olet ne saanut niin sitten koitat hyötyä niistä... Minä oon ainakin lainannut omiani, eivätpähän vie tilaa kellarissa toista lasta odotellessa, eikä toisaalta ole niin väliä vaikkei palautuisi kaikki.

minulla on periaate, jos jotain olen saanut ilmaiseksi annan sen myös ilmaiseksi pois, sille kuka tarvii. kaikilla ei ole varaa ostaa, tiesitkös?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/72 |
07.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläpäin on ihan normaalia että se joka odottaa vauvaa, saa kavereilta ja tuttavilta vauvalle kaiken. Aivan kaiken. Ihme ahneutta teilllä! Voiko talous olla muka kiinni yhden kuppaisen turvakaukalon myynnistä huuto-netissä.

Nyt ap katso peiliin, miksiköhän sinä joudut ostamaan kaiken uutena? Aivan, ei ahnetta kukaan tahdo auttaa. Yritä edes kasvattaa lapsesi solidaarisemmaksi kuin itse olet.

Me saimme jonkun verran käytettyjä juttuja esikoiselle sukulaisilta,ilman korvausta, ja samoin kaikki mitä itse ostettiin annettiin kiertoon ilmaiseksi tietenkin.

Vierailija
4/72 |
07.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläpäin on ihan normaalia että se joka odottaa vauvaa, saa kavereilta ja tuttavilta vauvalle kaiken. Aivan kaiken. Ihme ahneutta teilllä! Voiko talous olla muka kiinni yhden kuppaisen turvakaukalon myynnistä huuto-netissä.

Nyt ap katso peiliin, miksiköhän sinä joudut ostamaan kaiken uutena? Aivan, ei ahnetta kukaan tahdo auttaa. Yritä edes kasvattaa lapsesi solidaarisemmaksi kuin itse olet.

Me saimme jonkun verran käytettyjä juttuja esikoiselle sukulaisilta,ilman korvausta, ja samoin kaikki mitä itse ostettiin annettiin kiertoon ilmaiseksi tietenkin.

jos ap on antanut sukulaiselleen kaikki tavarat eikä sen takia voinut/halunnut lainata niitä kaverilleen.

En minäkään semmoiselle tyypille lainaisi mitään, joka laittaisi itsensä "jonoon", jos jotain tavaraa sattuisi jossain vaiheessa vapautumaan, vaan antaisin sellaiselle, joka niitä tavaroita oikeasti tarvitsee.

Vierailija
5/72 |
07.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska olen huomannut että ne katoaa, hajoaa ja tulee ihan paskana takaisin itselle. Yritän ostaa itse aina laatua ja ajattomia, kestäviä lastenvaatteita ja -tarvikkeita, ja meillä myös kunnioitetaan tavaraa, eli pidetään hyvin niitä, ja huolletaan ja pestään ohjeiden mukaisesti.

Minulla on ystäviä, jotka eivät pidä niin huolta

vaatteista ja tavaroista, ja kas kummaa, heidän lapsensakin ovat kovia rikkomaan ja hajottamaanja kadottamaan lasten leluja, DVD:tä jne. Vaatteet pestään liian harvoin (lika pinttyy) ja vaatehuolto muutenkin retuperällä.

Omasta kokemuksesta olenkin siten oppinut olemaan lainaamatta lastenvaatteita ja -tavaroita, koska saan aivan rupukuntoisen tavaran takaisin, vaikka lainattaessa oli kuin uusi...

Vaatteetkin kuluvat jos ovat esim. jo kolmatta kierrosta lapsella, joten säästän vaatteita ihan omille lapsilleni (odotan juuri seuraavaa syntyväksi), eli kyllä siinä on eroa, onko vaate kierrätetty kahteen vai kolmeen, neljäänkin kertaan.

Miksi minulla olisi velvollisuus ilmaiseksi lainata vaatteita, itse esim. en ole keneltäkään saanut aikoinaan vaatteita lainaksi lapsille, vaan olen itse kaikki vaatteet hankkinut. Ja aion käyttää vaatteet "loppuun" ihan omilla lapsillani!

koska olen huomannut että ne katoaa, hajoaa ja tulee ihan paskana takaisin itselle. Yritän ostaa itse aina laatua ja ajattomia, kestäviä lastenvaatteita ja -tarvikkeita, ja meillä myös kunnioitetaan tavaraa, eli pidetään hyvin niitä, ja huolletaan ja pestään ohjeiden mukaisesti.

Minulla on ystäviä, jotka eivät pidä niin huolta

vaatteista ja tavaroista, ja kas kummaa, heidän lapsensakin ovat kovia rikkomaan ja hajottamaanja kadottamaan lasten leluja, DVD:tä jne. Vaatteet pestään liian harvoin (lika pinttyy) ja vaatehuolto muutenkin retuperällä.

Omasta kokemuksesta olenkin siten oppinut olemaan lainaamatta lastenvaatteita ja -tavaroita, koska saan aivan rupukuntoisen tavaran takaisin, vaikka lainattaessa oli kuin uusi...

Vaatteetkin kuluvat jos ovat esim. jo kolmatta kierrosta lapsella, joten säästän vaatteita ihan omille lapsilleni (odotan juuri seuraavaa syntyväksi), eli kyllä siinä on eroa, onko vaate kierrätetty kahteen vai kolmeen, neljäänkin kertaan.

Miksi minulla olisi velvollisuus ilmaiseksi lainata vaatteita, itse esim. en ole keneltäkään saanut aikoinaan vaatteita lainaksi lapsille, vaan olen itse kaikki vaatteet hankkinut. Ja aion käyttää vaatteet "loppuun" ihan omilla lapsillani!

Vierailija
6/72 |
07.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olen laskenut, että olen säästänyt tuhansia ja taas tuhansia euroja kun ei ole tarvinnut ostaa mitään.

Olemme lainanneet pinnasängyt, sitterit, kantoliinat, vaunut, turvakaukalot, turvaistuimet, korokkeet, rattaat, itkuhälyttimet. Lisäksi olemme saaneet vaatteita isot läjät ja osa on lainattu.

Kiitos tämän, olen voinut olla kotihoidontuella monta vuotta, koska lapsiin ei ole mennyt melkein yhtään rahaa, koska olemme saaneet kaikki kavereilta lainaksi.

Se vähän joskus hävettää kun en ole pystynyt vastapalvelusta tekemään, koska meillä ei ole mitään omaa kuin sitä lainatavaraa vain, koska emme itse osta mitään. Mutta kai he ymmärtävät, että en voi lainata mitään, koska en voi lainata eteen päin jo lainattuja tavaroita.

Vierailija
7/72 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi minäkään lainannut paitsi ehkä siinä tapauksessa, että olisi maksanut vuokraa.

Vierailija
8/72 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti hänellä eka lapsi, kun ei tajua kuinka paljon lastentarvikkeisiin uppoaa rahaa.. No tajuaa kyllä myöhemmin :)

Voisit varmaan kertoa, että sullakin aika paljon rahaa niissä kiinni, ja mielelläsi möisit niitä eteenpäin, etkä lainaisi. Ehkä hän ajattelee, että et halua myydä, jos itse vielä hankitkin lapsia?

Mut joo, kieltämättä ärsyttävä asenne.

Vierailija
9/72 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut ei itselleen, vaan jollekin tuttavalle!! Aika huimaa sekin...

En minäkään lainaile mitään tavaroita, minusta lainan kuuluisi olla jokin lyhytaikainen tapahtuma, eikä mikään viikkoja tai kuukausia kestävä. Eihän kukaan aikuinenkaan lainaa toiselta vaikka talvitakkia, "kun et nyt vissiin tota takkia tartte" tms. Tai vaikka polkupyörää koko kesäksi. Kyllä ne on tapana ostaa, jos niille on käyttöä kerran...

Vierailija
10/72 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

luvanneet, että ette lainaile tavaroita perheen ulkopuolelle, ainoastaan myytte niitä rahasta (annat siis ymmärtää, että olette saaneet tavaraa myös lahjaksi). Sanot, että olet pahoillasi, mutta tämä on tilanne.

Vierailija
11/72 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joitten kanssa tällaiset jutut toimisivat vastavuoroisesti. Eikä tollaisia juttuja pyydetä itse. Ne toimivat niin, että jos itse on auttanut toista tosi paljon, niin sitten toinen voi vastapalvelukseksi ihan itse ehdottaa tällaista.

Mulla, sukulaisillani ja kavereillani nämä jutut toimivat ihan itsestään selvästi, että tavaroita kierrätetään. Eikä juurikaan mietitä niitten arvoa.

Paitsi tietysti, mitään tosi kalliita uusina ostettuja turvaistuimia eikä vaunuja ei anneta ilmaiseksi eteenpäin, varsinkin jos on itsellä suunnitelmissa säästää niitä seuraavalle lapselle. Ja kalliimpia tavaroita "lainaillaan" vaan ihan lähimmille.

Vierailija
12/72 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

raha menee ystävyyden edelle!

Eikö röyhkeydellä ole enää mitään rajaa? Miksi hankkia lapsi, jos sitten ei olla valmiita rahalliseen panostukseen?

Vierailija
13/72 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa ympäristössäni on nimenomaan normaalia se, että tavarat pyritään saamaan tehokkaasti käyttöön. Toki kukin itse päättää, ottaako hintaa eli myykö vai antaako vastikkeetta lainaan tai jopa omaksi. Ehkä rahojen ollessa tiukalla on tosiaan hyvä mainita siitä, että tarkoitus on ollut myydä, jotta saisi vähän myynnistä rahaa. Ei toisen siitä kyllä pitäisi suuttuakaan, jos ei kerran ole valmis tavaroita ostamaan, siitä olen samaa mieltä! itse olen kyllä aina tutuille antanut kaiken ilmaiseksi mitä ovat halunneet,homman pitäisi toki toimia vastavuoroisesti myös. tutuilta saatuja tavaroita kun ei välttämättä samalla tavalla kylmästi edes valita kuin jostain nettiputiikista. joskus on jopa vaikea kieltäytyä vastaanottamasta "vääränlaista" tavaraa, jos tuttu sitä kovasti tyrkyttää...

Vierailija
14/72 |
08.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen ystäväpiiristä viimeinen joka sai lapsen ja mulle kilvan tuotiin kaikkea. Jostain tuli hoitopöytä, parista osoitteesta olis tullut pinnasänkyjä, vaatteita on tullut sadoittain jne jne. Sitten yhdelle tuli yllätysvauva ja vaikka ei kuulukaan ns samaan ystäväpiiriin, olisi tuntunut oudulta etten olisi antanut eteenpäin saamiani. No, tämä yllätysvauvan äiti päätti että otti vastaan mitä näki tarpeelliseksi ja palautti korkojen kera. Esim jos annoin kaikki tulevan talven talvivaatteet antoi talven jälkeen antamani + hänen itse ostamat ja saamat vaatteet. Tämän jälkeen myin ne sopivana ajankohtana pois ja tienaan jatkuvasti hyviä summia muiden lahjoituksilla. Olen monta kertaa kysynyt mitä maksan ja miten voin korvata. Kakku on ollut hyvä palkkio. En ota asiasta paineita, ja kyllä, olen myös voinut myös tämän asian takia olla pidempään kotona. tänä vuonna on lapsen hankintoihin mennyt alle 100 euroa ja välttämättä tänä vuonna ei enää yhtään rahaa mene.

Jos et halua lainata, kaikissa mitä liittyy lapseen aika tiputtaa hintaa. Jos ostat jotain 100 eurolla, voit saada siitä 1/2 v päästä vielä 70 e mutta 2 v päästä saat enää 10 e. Eli suosittelen myy heti kun et enää tarvitse, eipä tarvi kerjääjille mitään perustella. Jos haluat lisää lapsia ja säästää näitä heille, valehtele myyneesi ja pääset silläkin siiitä eroon.

Ekologisinta tässä maailmassa on just lainaaminen mutta jos et halua, ne on sinun omistuksessa ja Suomessa ei ole pakko muuta kuin kuolla.

Vierailija
15/72 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvä kun sanoit.

Itse tosin olisin todellakin voinut lainata vaikka mitä tavaroita. Esimerkiksi just jotain turvakaukaloa ja leikkimattoa. Oon vaan niin pölhöpää, etten ehkä muistaisi, että olen lainaillut.

Itse taas en mielellään ota lainaan, juuri ton muistamisjutun takia. Paljon on kyllä saatukin tavaraa ja paljon annettu eteenpäin. Nyt esim. yks pinnis ja yks lastensänky jää pois käytöstä. Niiden antajille toki tekstasin, että tuodaanko takas vai mitä tehdään.

Oon myös lainannu jotain vk-haalaria, kun ei ne nyt oikeasti paljon kulu alle yksivuotiaalla. On kavereiden keksitty niitä rahareikiä muutenkin.

Vierailija
16/72 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

luvanneet, että ette lainaile tavaroita perheen ulkopuolelle, ainoastaan myytte niitä rahasta (annat siis ymmärtää, että olette saaneet tavaraa myös lahjaksi). Sanot, että olet pahoillasi, mutta tämä on tilanne.

"Mä olen maksanut näistä paljon rahaa ja ajattelin myydä eteenpäin. Kaverihinta voidaan toki koko kasalle sopia, että paljonkos maksat?"

Vierailija
17/72 |
06.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mä olen maksanut näistä paljon rahaa ja ajattelin myydä eteenpäin. Kaverihinta voidaan toki koko kasalle sopia, että paljonkos maksat?"

Vierailija
18/72 |
08.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin lainata aina sun autoa, kun et tarvitse. Saisinko vara-avaimen tohon sun fillariin tms.

Vierailija
19/72 |
08.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

raha menee ystävyyden edelle!

Eikö röyhkeydellä ole enää mitään rajaa? Miksi hankkia lapsi, jos sitten ei olla valmiita rahalliseen panostukseen?

Jos haluan ne vaikka ennenkuin perin vanhempani ja olen luonut uraa ja saanut säästöjä? Eli alta kolmekymppisenä?

Ja mä en taas ymmärrä sitä miksi ystävyyden oletetaan merkitsevän jotakin muuta kuin ystävyyttä? Minusta ystävä on ihminen jonka kanssa on mukava olla. Sellainen joka viettää aikaa ja pitää hauskaa mun kanssa. Jakaa ilot ja surut. Auttaisin ystävää hädässä. En kuitenkaan jakaisi tavaroitani joista EN HALUA luopua ystävilleni. Se ei onneksi ole ainakaan meilläpäin ystävyyden mitta...

Vierailija
20/72 |
08.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä ikinä lainaa mitään mistä et ole valmis luopumaan. Se on tehokkain tapa saada ystävistä vihamiehiä.

Ja kantapään kautta olen oppinut, että äiti oli oikeassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kuusi