Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten lastenrattaiden kanssa toimitaan lentokentällä?

Vierailija
05.09.2011 |

Mihin pussiin ne voi pakata?

Voiko käyttää niiden omaa kantokassia?

Pitääkö rattaiden kanssa mennä eri portista, kuin tavallisesti. Meneekö koko perhe tästä portista, jos molempien aikuisten matkatavarat on samassa laukussa?

Kiitos!

PS. Ja kyllä - hain vanhoja ketjuja, mutta ei ollut vastausta näihin, ja olen googlettanutkin.. :)

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
05.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikkialla on erilaiset käytännöt. Mutta esim. Hki (siis Vantaalla sijaitseva, ettei tarvitse oikoa): menette normaalisti koko perhe samaan jonoon kuin muut, siitä teidät joko ohjataan tai seuraatte muita lastenrattaita, haluavat kerätä kaikki samalle luukulle. Siinä laukkujen punnituksessa saatte pussin rattaille, meillä oli rattaiden oma suojapussi myös ja vedettiin koko paketti siihen muovipussiin. Rataspussi viedään siellä erikseen omalle liukuhihnalle.

Mutta tosiaan eri käytäntöjä on, lomakohteista ei saa mitään pussia rattaille, vaan kannattaa säästää se menomatkalla saatu pussi ja teipata kasaan kotiin lähtiessä.

Vierailija
2/21 |
05.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samasta portista mennään. Yksi kone, yksi portti. Rattaat voi pakata niiden omaan kantokassiin. JA ei haittaa vaikka kaikkien tavarat on yhdessä laukussa. Ihan ensikisi kentällä menette kuitenkin lähtöselvitykseen ja siitä se sitten lähtee....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
05.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rattaathan saa viedä ihan lähtöportille asti jos tarvetta, en tiedä kuinka ne menevät siitä, luulisin että lentokenttävirkailija vie ne sitten. Itse olen mennyt vaunujen kanssa niin, että lähtöselvityksessä sain ison muovipussin, johon vaunut laitettiin yhdessä virkailijan avustuksella, teipit ympärille ja samalle hihnalle matkalaukkujen kanssa. Sitten vein vauvan turvakaukalossaan turvatarkastukseen, jossa ensin kävelin itse läpi portista, sitten palasin takaisin, otin vauvan kaukalosta ja kävelin vauva sylissä portista läpi. Kaukalo meni läpivalaisusta ja sitten se vielä tutkittiin käsin. Koneessa oli siis tilaa, joten sain ottaa turvakaukalon mukaan. Vaunuista tai kaukalosta ei mennyt ylimääräisiä maksuja, henkilökunta avusti pyytämättä hyvin ystävällisesti ja turvatarkastuksessakin huomioitiin vauva kivasti niin ettei säikkynyt. Lensin Finncomilla kotimaassa.

Vierailija
4/21 |
05.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kait lentoyhtiöstä.

Ei aina saa portille asti mukaan, voi joutua laittamaan erikoismatkatavarana ruumaan samaan aikaan kuin muutkin laukut. Siis ennen turvatark. Aina ei myöskään saa pussia johon pakata rattaat, se taas oman kokemuksen mukaan riippuu henkilöstä joka on siinä tavaroita ottamassa. Jos on joku oma pussi tai kantokassi mikä lie rattaille niin sitä käyttäisin kyllä.

Vierailija
5/21 |
05.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen matkustanut pari kertaa, mutta en koskaan niin, että olisi ratasikäistä vauvaa mukana.

Olen pannut merkille, että ulkomailla olisi oma portti erikoismatkatavaroiden (rattaat) kanssa matkustaville, niin siitä tulee tämä epävarmuuteni!

ap

Vierailija
6/21 |
05.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en Suomessa enkä ulkomailla. Erikoismatkatavara tarkoittaa yleensä jotain tyyliin surffilauta.

Vierailija
7/21 |
05.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaunis KIITOS!

Vierailija
8/21 |
05.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siellä on ihan OMA check in lapsiperheille RIIPPUMATTA matkakohteesta. Eli katsot missä se perhe check in on. Koko perhe sinne vaan. Tai sitten oman lennon check in -pisteeseen.

Matkalaukkuihin tarvii olla oma pussi, paitsi jos matkustat Finnairilla. Finski antaa paksun muovipussin rattaille, mutta ei jos matkustat toisella lentoyhtiöllä.

Lufthansa antaa ottaa sattarit portille. Turvatarkastusken jälkeen on lentokentän omia rattaita, joihin saa lapsen kätevästi istumaan. Jos ei ole siinä, tsekkaa lähimmät lähtöportit jollain niistä niitä aina lojuu.

Toivottavasti on apua! Hyvää matkaa!

Vierailija
9/21 |
05.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"et ole tainnut paljoa matkustella" !!!

Voi hitto, mikä kommentti! Pitipä päästä pätemään. Sinä olet varmaankin käynyt Rodoksella ja Thaimaassa, kun olet niin hämmästynyt toisten junttiudesta eli mielestäsi matkustamattomuudesta!

Minä en ole AP, mutta kysymys oli minusta hyvä. Ja minä olen kyllä matkustellut todella paljon, asunut ja työskennellyt myös Suomesta käsin ulkomailla, mutta eipä ole ennen tarvinnut rattaita tai vaunuja mukana roudata, eikä ole ollut mitään kiinnostusta seurata lapsiperheiden kulkemista. Mutta nyt olen raskaana ja aika varhaisessa vaiheessa joudun vauvan kanssa matkustamaan. Minullakaan ei ollut mitään hajua, miten silloin toimitaan. Kiitos vastauksista minunkin puolestani.

Vierailija
10/21 |
05.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

(minun käyttämistä) jossa rattaat pitää antaa jo matkatavarioden mukana pois. Kaikkialla muualla saa omat rattaat vielä koneelle saakka. Tällöin ne toki joutuu läpivalaisemaan turvatarkastuksessa ja on vähän hankalaa jos on isot rattaat. Usein ohjataan jonon ohi suurimmalle läpivalaisulaitteelle. Helsingin kentän rattaat on huonoja koska ovat pystyjä istumarattaita joissa ei lapsi voi oikeastaan nukkua.. sama logiikka on koneeseen nousussa, Helsingissä ja eim. Riiassa mennään samassa jonossa muiden kanssa mutta kaikkialla muualla pyydetän lapsiperheet ekana nousemana koneeseen. Tämä säästää kaikkien matkustajien hermoja:)

Vierailija
11/21 |
05.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...se vaihtoehto, että pitää rattaat antaa pois turvatarkastuksen jälkeen?

Meillä vähän yli 1v lapsi, joka tottakai tarttee ne rattaat koko ajan! Missä hän muuten olisi?

Ollaan lähdössä parin kuukauden päästä Kanarialle koko perhe. Tämä aiheutti nyt kyllä mutkia matkaan :(

Vierailija
12/21 |
05.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä aina annettu rattaat heti ja vauva/taapero kulkenut sylissä/kantorepussa.

Vierailija
13/21 |
05.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lensin Norwegianilla, menin laukkujen ja rattaiden kanssa normisti lähtöselvitykseen, siitä lähti laukut hihnaa pitkin ruumaan ja rattaisiin sain sen saman tarran mikä laukkuihin tulee, rattaat piti viedä erikoismatkatavarahihnalle erikseen. Eli erikoismatkatavarana menee muutakin kuin surffilaudat, mitä joku täällä mainitsi..

Sillä kertaa ei pussia rattaille ollut saatavilla. Muina kertoina on ollut, sama ja eri lentoyhtiö, ns. halpalentoyhtiöitä ja Finnair. Joskus on rattaat menneet siinä samassa matkalaukkujen kanssa. Riippuisko tosiaan lähtöselvityksen työntekijästä. Arlandan kenttä on ainoa, missä on tarjottu lainarattaita ilman eri pyyntöä. Jollain yhtiöllä ystävän kertoman mukaan rattaita ei saanut laittaa ruumaan muiden laukkujen kanssa vaan ne piti itse viedä koneeseen. Käytännöt vaihtelee näköjään siis paljon. Kysy kentältä etukäteen tai lentoyhtiöltä.

Vierailija
14/21 |
05.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja konetyypistä saako omat sattarit viedä portille saakka. Kyllä esim. KLM antaa viedä Amsterdamin lennolla! Kannattaa tsekata siltä lentoyhtiöltä etukäteen millä lentää.

Vierailija
15/21 |
05.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei riipu lentokentästä vaan lentoyhtiöstä ja konetyypistä saako omat sattarit viedä portille saakka. Kyllä esim. KLM antaa viedä Amsterdamin lennolla! Kannattaa tsekata siltä lentoyhtiöltä etukäteen millä lentää.

Kyllä se riippuu joskus lentokentästäkin, Köpiksen kentällä ei saa rattaita viedä koneeseen asti, eikä niitä saa heti koneesta noustua. Oli sitten mikä ytiö tahansa kyseessä. Muutenkin inhoan ko. kenttää. Henkilökunta on ihan peestä.

Vierailija
16/21 |
05.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sellaiset pienet ja kevyet matkarattaat, jotka taittuvat ihan pieneen kasaan. Olen AINA, poikkeuksetta, kaikilla kentillä ja yhtiöillä ympäri maailmaa saanut ottaa ne portille asti mukaan.

Turvatarkastuksessa ne taitetaan kasaan ja sinne vaan muiden kassien mukana läpivalaisuun, sitten taas avataan ja beibi kyytiin. : ) Portilla taas rattaat kasaan ja joku työntekijä ne siitä sitten heittää ruumaan.

Joskus rattaat odottavat nätisti heti siinä koneen ovella ulostullessamme, joskus pitää kanniskella vauvaa sylissä liukuhihnoille saakka. Viimeksi Brysselissä rattaat olivat siinä heti koneen ovella odottamassa, onneksi.

Vierailija
17/21 |
11.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kävikin niin, että sain ilomielin rattaat mukaani portille Kööpenhaminan kentällä. Norwegianin check-in-lady eritäin ystävällisesti kertoi, ettei se ole mikään ongelma, sillä ne voidaan kyllä laittaa portiltakin ruumaan.

Sen sijaan Helsingin kentällä en saanut pitää rattaita, vaikka kerroin olevani raskaana enkä siksi jaksaa kantaa lasta. Mies tiskin takana oli suorastaan vähän töykeä ja minulle tuli paha mieli. Helsingissä en ole koskaan saanut apua - välillä jopa tuntuu siltä, että turvatarkastus-henkilökunta lyö keskenään vetoa siitä, mahtaako tuo äiti tuossa pärjätä ison mahansa kanssa lapsineen ja laukkuineen...

Tälläkään kertaa lentokentän omia kärrejä ei ollut mailla eikä halmeilla, mutta pyysin sitten henkilökuntaa tuomaan minulle kärrit. Hetken odottelun jälkeen se kyllä onnistui ja pääsimme jatkamaan matkaa.

Vierailija
18/21 |
05.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei saanut rattaita portille asti, ne piti laittaa pussiin ja erikoismatkatavaroihin eri hihnalle. Siinä tapauksessa voi käyttää lentokentän omia lastenrattaita turvatarkastukseen asti. Muilla kentillä rattaat sai viedä lähtöportille asti ja ne sai takaisin heti koneesta poistuttaessa.

Vierailija
19/21 |
05.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sellaiset pienet ja kevyet matkarattaat, jotka taittuvat ihan pieneen kasaan. Olen AINA, poikkeuksetta, kaikilla kentillä ja yhtiöillä ympäri maailmaa saanut ottaa ne portille asti mukaan. Turvatarkastuksessa ne taitetaan kasaan ja sinne vaan muiden kassien mukana läpivalaisuun, sitten taas avataan ja beibi kyytiin. : ) Portilla taas rattaat kasaan ja joku työntekijä ne siitä sitten heittää ruumaan. Joskus rattaat odottavat nätisti heti siinä koneen ovella ulostullessamme, joskus pitää kanniskella vauvaa sylissä liukuhihnoille saakka. Viimeksi Brysselissä rattaat olivat siinä heti koneen ovella odottamassa, onneksi.

vuoksesi poikkeuksia. Ja et varmasti ole kaikilla yhtiöillä lentänyt, ole onnellinen, että olet sattunut lentämään yhtiöillä jotka sallivat rattaiden oton portille.

Vierailija
20/21 |
05.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

usein saa mutta ei aina.

Ja kannattaa varoiksi olla mukana rattaiden oma kantokassi tai joku muu jos kentällä ei suojapusseja ole.

Nimim. Kokemusta on