Kuka ei aio hoitaa lapsenlapsiaan sitten, kun oma lapsi
niitä joskus tulevaisuudessa saa?
Täällä on selkeä mielipide usein esillä, että kun lapset on kasvattanut, niin se oma työ on tehty. Ja jos niitä oman lapsensa lapsia "vaivautuu" katsomaan, niin sitähän ei kyllä ilman palkkaa tehdä.
Minä ainakin aion ilolla olla lasten lasten kanssa, jos heillä onni suo ja lapsia saavat..
Kommentit (77)
eivät koskaan itsenäistyneet ja kasvaneet aikuisiksi. Siksi he tarvitsevat sen lapsen hoitoon 6 vanhempaa. Eivät ole koskaan oppineet ottamaan vastuuta kun kaikki on kannettu eteen kultalautasella.
Ei ihan oikeasti tosiaan mummot hoitamalla hoitaneet niitä lapsia. Sen verran katsoivat ehkä perään, että emäntä pääsi navettaan.
Kaupungissa hommattiin jostain yksityinen hoitaja tai oli onni saada seimeen. Tai sitten vain piti jäädä kotiäidiksi jos lapselle ei saanut hoitopaikkaa.
Nykyään lapset on virikehoidossa päivät kun äiti on kotona ja viikonlopuksi pitää saada mummolaan.
ei ne mummot joskus 50-luvullakaan hoitaneet vaan siinä ne lapsenlapset meni muun elämän ohessa. Kummallinen tämä nykykulttuuri, missä yhtä lasta varten tarvitaan hoitamaan 6 aikuista (vanhemmat ja isovanhemmat), eikä siitä sittenkään tule kunnon ihmistä vaan narsistinen, itsekäs Nicoyamppa.
ei ne mummot joskus 50-luvullakaan hoitaneet vaan siinä ne lapsenlapset meni muun elämän ohessa. Kummallinen tämä nykykulttuuri, missä yhtä lasta varten tarvitaan hoitamaan 6 aikuista (vanhemmat ja isovanhemmat), eikä siitä sittenkään tule kunnon ihmistä vaan narsistinen, itsekäs Nicoyamppa.
vanhimmat hoitivat nuorimpia, kun äiti teki talon töitä. Ja vanha emäntä katsoi myös lastenlasten perään minkä vaivoiltaan kykeni. On aika hullu ajatus, että menettäisin kiinnostuksen lapsieni elämää kohtaan siinä vaiheessa kun he kotoa pois lähtevät. Onneksi minulla on vanhemmat, joisen kanssa pidetään yhteyttä pitkästä välimatkasta huolimatta, juhlitaan joulut ja pääsiäiset porukalla jne ja kaikilla on mukavaa keskenään. Ihana katsoa kuinka lapsilla on mukavaa mummin ja vaaripuolen kanssa, ihan omia juttuja.
kuten kirjoitin: lapset menivät sen muun elämän ohessa! Ei isoäidit lopettaneet koko muuta elämäänsä siksi, että lapsenlapset tulivat käymään tai niiden äidillä oli muuta tekemistä. Siellä kuule kakarat oli karjakeittiössä vettä lämmittämässä, lypsyllä tai kasvimaalla, talvella kutomassa mattoja tai pilkkomassa puita.
Nykymaailma on siitä outo, että nyt kaiken pitää pyöriä sen lapsen ympärillä sen sijaan että lapsi opetettaisiin maailman tavoille.
että hän on saanut elää itselleen sen jälkeen kun jäi eläkkeelle raskaasta kerrossiivoajan työstä pois.
Ja edelleen olemme läheisiä, vaikka hän on saanut nauttia leskenä muiden eläkeläisten kanssa matkustamisesta yms. Ensin hoisi isääni omaishoitajana ja nyt saa vihdoin levätä ja omaa aikaa.
jotka eivät ole omien lastensa kanssa missään vaiheessa läheist olleetkaan. Niin se menee!
joskus hoitaa lastenlapsiaan? Voi kiesus miten yksioikoista putkiajattelua :D
vaikka silloin tällöin hoitaa myös lastenlapsiaan. Ja hoitaa ihan omasta halustaan :D
heille lastenlapset eivät tule merkitsemään mitään :( itse en tajua tällaista varmasti tulen rakastamaan lastenlapsiani kuten lapsianikin. Koskaan ei voi tietää mitä tulevaisuus tuo tullessaan voi olla etten elä edes niin pitkään että saisin rakastaa lastenlapsiani mutta jos tilaisuus mulle suodaan totta hemmetissä sen käytän!
kun minulla on 3poikaa,miniät ei varmasti anna anopille lapsia hoitoon,kun eihän anopit osaa mitään=)1 tyttökin on onneksi=)Mutta jos lastenlapsia tulee ja minuun hoitajana luotetaan ehdottomasti haluan hoitaa lastenlapsia=)
Mutta olen silti todella onnellinen, että äitini on vihdoin saanut aikaa itselleen. Olisin ollut todella surullinen jos hän olisi vielä vanhuudenpäivät joutunut hoitamaan lapsiamme. Itse olen vielä nuori ja jaksan. En halunnut vanhan ihmisen joutuvan vielä väsyneenä hoitamaan lapsiamme.
Olemme käyneet paljon perheenä äitini luona ja äitini on ollut paljon meillä.
Suhteet lapsenlapsiin saa hoidettua muutenkin kuin hoitamalla niitä.
heille lastenlapset eivät tule merkitsemään mitään :( itse en tajua tällaista varmasti tulen rakastamaan lastenlapsiani kuten lapsianikin. Koskaan ei voi tietää mitä tulevaisuus tuo tullessaan voi olla etten elä edes niin pitkään että saisin rakastaa lastenlapsiani mutta jos tilaisuus mulle suodaan totta hemmetissä sen käytän!
moni miniä luottaa sataprosenttisesti anopin hoitotaitoonk kuten minä esim...sen parempaa hoitajaa ei olekaan kuin mun anoppini!
..jos luoja suo hänelle lapsia, tottakai haluan hoitaa heitä. Onneksi mulla ei ole lapsilaumaa, sillä se ahdistaa, jos niitä olisi paljon. Kaksi on optimi.
tuntia jotta vanhemmat pääsevät vaikka teatteriin? Toisilla kun todellakaan ei ole varaa palkata hoitajia :( toivottavasti minä ainakin kykenen siihen sitten aikanaan!
..jos luoja suo hänelle lapsia, tottakai haluan hoitaa heitä. Onneksi mulla ei ole lapsilaumaa, sillä se ahdistaa, jos niitä olisi paljon. Kaksi on optimi.
vanhimmat hoitivat nuorimpia, kun äiti teki talon töitä. Ja vanha emäntä katsoi myös lastenlasten perään minkä vaivoiltaan kykeni. On aika hullu ajatus, että menettäisin kiinnostuksen lapsieni elämää kohtaan siinä vaiheessa kun he kotoa pois lähtevät. Onneksi minulla on vanhemmat, joisen kanssa pidetään yhteyttä pitkästä välimatkasta huolimatta, juhlitaan joulut ja pääsiäiset porukalla jne ja kaikilla on mukavaa keskenään. Ihana katsoa kuinka lapsilla on mukavaa mummin ja vaaripuolen kanssa, ihan omia juttuja.
kuten kirjoitin: lapset menivät sen muun elämän ohessa! Ei isoäidit lopettaneet koko muuta elämäänsä siksi, että lapsenlapset tulivat käymään tai niiden äidillä oli muuta tekemistä. Siellä kuule kakarat oli karjakeittiössä vettä lämmittämässä, lypsyllä tai kasvimaalla, talvella kutomassa mattoja tai pilkkomassa puita.Nykymaailma on siitä outo, että nyt kaiken pitää pyöriä sen lapsen ympärillä sen sijaan että lapsi opetettaisiin maailman tavoille.
talon töitä ja tädit ja mummi&vaari ovat sitten hoitaneet lapsenkasvatuksen. Ja en minä millään työleirillä elänyt, mitä nyt ukin kanssa istuttiin ja odotettiin kauppa-autoa pihakeinussa :)
että saan hoitaa jokaista lastenlastani kutakin vuorollaan. Varmasti jää omaakin aikaa sitten :)
Mutta olen ajatellut, että jos isovanhemmat ei hoida häntä niin saavat kyllä mädäntyä vanhainkotiin rauhassa. Turha tulla vinkumaan apua. Parisuhde on lapsen koti ja on tärkeää saada olla kahdestaan joskus ja hoitaa parisuhdetta. Jos isovanhemmat ei sitä ymmärrä niin olkoot sitten vanhoina yksin.
Siihen päälle halutaan omista lapsista eroon ja mummolaan ne hoitoon viikonlopuksi, ettei tarvitsisi hoitaa omia lapsiaan ollenkaan.
kuten kirjoitin: lapset menivät sen muun elämän ohessa! Ei isoäidit lopettaneet koko muuta elämäänsä siksi, että lapsenlapset tulivat käymään tai niiden äidillä oli muuta tekemistä. Siellä kuule kakarat oli karjakeittiössä vettä lämmittämässä, lypsyllä tai kasvimaalla, talvella kutomassa mattoja tai pilkkomassa puita.Nykymaailma on siitä outo, että nyt kaiken pitää pyöriä sen lapsen ympärillä sen sijaan että lapsi opetettaisiin maailman tavoille.
talon töitä ja tädit ja mummi&vaari ovat sitten hoitaneet lapsenkasvatuksen. Ja en minä millään työleirillä elänyt, mitä nyt ukin kanssa istuttiin ja odotettiin kauppa-autoa pihakeinussa :)
vai oletko päättänyt jo lastesi puolesta, että kukin he saavat tehdä vain yhden lapsen.
että saan hoitaa jokaista lastenlastani kutakin vuorollaan. Varmasti jää omaakin aikaa sitten :)
mun anoppini hoitaa meidän lapsia vaikka eivät vielä koskaan ole viikonloppuhoidossa siellä olleet :D:D:D
Pinnistä pinnistä kyl se avautuu!
jotka eivät ole omien lastensa kanssa missään vaiheessa läheist olleetkaan. Niin se menee!