Veisitkö 9v lapsesi lääkäriin viikon jatkuneet yskän takia?
Kommentit (12)
yskimällä 2 viikossa ja yskänlääkkeellä 14 päivässä.
Näin on lääkäri mulle sanonut, joten jos ihan tavallisen kuuloista yskää, niin 2 viikkoa odottelisin.
Ainakin meidän perheessä yskä kestää harvoin alle viikon, yleensä köhitään 2 viikkoa. Minä astmaattisena köhin kuukaudenkin päivät. Jos muuten vointi on ok, ei ole mitään syytä viedä.
jos väsynyt, kalpea, ym. sairaan oloinen, veisin, vaikka kuumetta ei olisi.Keuhkokuumeista 30 prosenttia on kuumeettomia.
jäänyt yskänlääkettä, joten sitä antaisin. Ei siis mitä tahansa yskänlääkettä, vaan Cocillanaa, se on oikeasti toimiva aine toisinkuin reseptivapaat litkut. Jos mulla ei tota olisi, niin veisin lääkäriin vain saadakseni reseptin tuohon.
Nyt on liikenteessä jotain tautia (pk-seutu), johon kuuluu sitkeää yskää ja kurkku käheänä, mutta ei oikein muita oireita, kertoi sairaanhoitajatuttavani. Me vietiin vauva kahden viikon yskimisen jälkeen (viime päivinä lähinnä öisin) lääkärille tarkastukseen, ettei ole mitään tulehdusta ja tulos oli "terve kuin pukki" eli ei mitään sellaista, jota voisi varsinaisesti parantaa. Yskänlääkettä sai reseptillä.
Tuskin edes saa lääkäriaikaa pikkuköhän takia.
voi jatkua kaksi viikkoa. Jos ei mitään erikoista tapahdu, eli tule muita oireita, en veisin ( siis äkkiä kuumetta, kipuja yms)
mutta jos kuulostaisi oikein tulehtuneelta ja kipeältä yskältä tai lapsi olisi yleiskunnoltaan kurjassa jamassa. Vain 10% keuhkoputketulehduksista paranee antibiooteilla. Veisin, jos epäilisin, että tauti ei taitu tai sairastaa jopa keuhkokuumetta.
ei kuumetta tai mitään muutakaan..
veisin, jos yska jatkuu yli 2 viikkoa (joka on tavallisen virusflunssan paranemisaika) tai tulee muita huolestuttavia oireita.
pitkäkestoista yskää ja kurkkukipua. En siis veisi, jos ei muita oireita, joiden vuoksi pitäisi viedä. Meillä on koko perheellä ollut tuota, ainoastaan pienin käytetty lääkärissä ja hänkin pitkän kuumeilun vuoksi, joka osoittautui korvatulehdukseksi.
Mun 9-vuotiaalla on nyt yskää kolmatta viikkoa enkä ajatellut viedä lääkäriin. Itsellänikin yskä kestää aina 3 - 4 viikkoa, pahimmillaann kyllä parikin kuukautta. Lapsen veisin lääkäriin, jos yskää jatkuu kuukausi, mutta itse en mennyt edes tuon kahden kuukauden yskän aikana. Ja itsestäänhän se loppui.
ei mitään syytä viedä tuossa tilanteessa AINAKAAN alle kahden viikon.