Te kroonisista sairauksista kärsivät, tuletteko toimeen sairauden kanssa katkeroitumatta?
Mun on jotenkin hyvin vaikeaa hyväksyä tämä tilanne. Ikää 35 v ja lopun ikää saa syödä lääkkeitä.
Jotenkin tuntee itsensä huijatuksikin, vaikka kuinka oli terveet elintavat niin sairastumiselta se ei suojannut.
Kommentit (24)
Olen ollut noin 10 vuotta jo katkera. Nyt alkaa helpottaa, vaikka tänä keväänä diagnosoitiin jo neljäs krooninen sairaus.
Kevät ja kesä meni siinä että oli kahdesta hormoniperäisestä taudista ongelmia ja siihen päälle vielä iski akuutti sarkoidoosi. En voinut enää ees oikein kävellä pariin kuukauteen. Tietysti olisi tehnyt mieli vaan itkeä ja parkua mutta yllättäen mä aloin nauramaan, ja nauroin kovasti ja pitkään. Mietin että mikä siinä on että paskaa vaan sataa niskaan, en ole vielä edes 30 täyttänyt. No, mietin että mulle on nää kortit jaettu ja mitäpä tässä valittamaan. Yritän tehdä elämästäni parasta mahdollista silti, antaa tulla vaikka mitä!
Se on vain osa minua enkä koe sen rajoittavan elämää merkittävästi.
Mutta se hatuttaa, että toisen silmäni näkö meni yllättäen silmäsairauden takia todella huonoksi. Miten vähän osasinkaan arvostaa normaalia näköä silloin, kun minulla sellainen oli!
Uusin tautitulokas on epämääräinen reumaoireilu, johon sain lääkityksen. Hyvin tuttua on tuo lääkkeiden oton vastustaminen. Toisinaan "unohdan" ottaa pillerin... ja harmittelen sitä, etten koskaan enää saa ruksata lomakkeista kohtaa "ei säännöllistä lääkitystä".
Terkkuja tutuille.
mulla diagnosoitiin keliakia ja astma alkuvuodesta. Molempien sairauksien diagnosointi ja tarvittava hoito ovat kohentaneet oloani ja terveyttäni huomattavasti. Mutta eihän se kiva ole elää loppuelämäänsä gluteenittomalla ruokavaliolla, joka kuitenkin rajaa joitain juttuja elämästä pois. En ole katkera koska sairauksilleni en mitään mahda. Ei auta muu kuin sopeutua. Mutta varsinkin tuo keliakian parantumattomuus tuntuu toisinaan lohduttomalta.
Ottaa vaan pannuun, kun aamusta iltaan kipuja ja pitäisi jaksaa kuin muut. Terveet elintavat ei suojaa mitään.Olin 35v kun sairastuin. Elämää en voi elää kuten haluan, koska en fyysisesti jaksa. Väsähdän todella nopeasti.