Mitä kivaa ja erilaista teette PERHEENÄ perjantai- ja lauantai-iltaisin verrattuna
arki-iltoihin? Mihin asti lapsenne saa valvoa? Minkäikäiset lapset ja kuinka monta?
Kommentit (40)
Esim. tänään tulin aamulla yövuorosta ja mies oli töissä klo 22 saakka, tulee pian siis kotiin.
Nukuin klo 14 saakka. Mies oli lähtenyt just aiemmin töihin ja isommat tytöt (9v, 5v ja 3v) katsoivat Muumia dvd:ltä. Kuopus (1v9kk) oli päiväunilla, heräs vähän mun jälkeeni.
Tein ruuan ja söimme. Vähän aikaa lapset leikkivät ja itse laittelin pyykkiä ja imuroin. Sitten klo 17 jälkeen puettiin ja lähdettiin metsäretkelle, otettiin koirat mukaan. Siellä syötiin eväänä pullat ja juotiin kaakaota, oli kuopuksen päivän kohokohta ;)
Kotona oltiin 19.45 ja mentiin suoraan suihkuun. Sitten pelattiin pari muistipeliä, lapset leikkivät hetken ja 3 nuorinta menivät nukkumaan 20.30. Esikoisen kans juteltiin, katseltiin ensviikon aikatauluja ja peittelin hänet n. 10min sitten nukkumaan, tais nukahtaakin heti.
Huomenna mulla aamuvuoro, mies menee yöksi töihin. Ei oo isompia suunnitelmia, mies aikoi käydä juoksemassa koirien kans, kun tulen töistä, joten mun ei tarvi niitä lenkittää. Ehkä vähän siivoilen ja tytöt voi touhuta omia juttujaan. Niin ja illalla aikoi anoppi käydä tyttöjä moikkaamassa. Ehkä vinkkaan, että ottas kaks vanhinta sinne yökylään, jos anopilla ei oo mitään suunnitelmia. Ei oo tytöt siis pitkään aikaan olleet.
ihan samaan malliin kuin arkena (viim.21.00) menee lapset nukkumaan, KOSKA ne ei nuku sen pidempään, vaikka valvoisivat puoleenyöhön ;)
Mutta päivisin tehdään toki kaikenlaista yhdessä, kun arkena ei oikeen ehdi, retkeillään, kyläillään tai muuta sellaista.
Lapsia kolme, taaperosta koululaiseen.
eli ollaan maatalousyrittäjiä, meil on lehmiä, sekä hevosia. töissä ollaan aina 3 sunnuntaita vuodessa saadaan lomaa. lapset ja itekin kärsitään siitä, ettei pyhällä ja arjella ole eroa. paitsi, että ei tartte uosta navetasta laittamaan lapsia kouluun...harrastuksiin ei pääse edes arkena, kun kaikki harrastukset on klo 16-20, kun me ollaan töissä, ja kylälle on matkaa 16 km! joo kuullostan katkeralta ja olenkin. miehen isoa sukutilaa kahestaan pyöritetään. vaihtoehtoja ei ole!
eli ollaan maatalousyrittäjiä, meil on lehmiä, sekä hevosia. töissä ollaan aina 3 sunnuntaita vuodessa saadaan lomaa. lapset ja itekin kärsitään siitä, ettei pyhällä ja arjella ole eroa. paitsi, että ei tartte uosta navetasta laittamaan lapsia kouluun...harrastuksiin ei pääse edes arkena, kun kaikki harrastukset on klo 16-20, kun me ollaan töissä, ja kylälle on matkaa 16 km! joo kuullostan katkeralta ja olenkin. miehen isoa sukutilaa kahestaan pyöritetään. vaihtoehtoja ei ole!
Ei siis aina ole maalla mukavaa. Onko se rahakysymys, että ei voi ottaa lomittajaa joku kerran pidemmäksi aikaa ja lähteä vaikka matkalle?
Mikä saa teidät jatkamaan? Hatun nostoni (kai).
ei kun laki antaa meille 24 päivää vuodes lomittajan. lomittajista on aina huutava pula,joten vain pakollisen saa pidettyä, joskus siirtyy seuraavalle vuodelle lomia. muutama päivä aina kerrallaan! maksullista lomitustakin saa, mut se on raha kysymys, sekä lomittajaresursseista kiinni. sitten vasta ylimääräisiä maksullisia, kun akikki kunnan viljelijät on vuosilomat pitänyt. eli ei koskaan :(
onko pitsat ja herkut teillä ainoa tie rentoutumiseen, yhdessäolon ehto? luuletteko, ettei teidän teinit vedä samanlaista paskaa arkenakin? ihan tasan vetävät. ainakin meidän kylillä kaupat ja kiskat notkuvat lapsia ja nuoria koulupäivien jälkeen karkki -ja limuostoksilla...:O sitten vielä suuremmat satsin viikonloppuna kotona!
ja miksi viikonloppuna saisi valvoa pidempään? kerryttää univelkaa arkipäiviin? aamulla pidempään nukuttu uni EI vastaa alkuillan unta. on todistettu, että vaikka nukkuisi aamulla kahteentoista, ei aivot ole sen levänneemmät kuin jos olisi herännyt seitsemältä (mikäli nukkumaan on menty puoliltaöin)
jepjep
kuulostat kyllä aika katkeralta. Meilläkin on maatila, ihan perinteinen lypsytila. Tekemistä on valtavasti ja lapsiakin viisi. Mutta minä nautin siitä, että voin olla kotana laittamassa lapsia kouluun ja ottamassa heidät iltapäivisin kotiin. Navettahommat teen aamuvarhain ja iltapäivästä, harrastan lenkkeilyä, kuntosalia ja lukemista, joita voin siis harrastaa päivällä.
Meillä on lauantai-iltaisin sauna, ja kaikki pyhät pidetään. Tietenkin navettatyöt ja esim. poikimiset on hoidettava, mutta muuten pyhät eroavat arjesta. Itse pidän tätä tärkeänä jaksamisen takia. Lomille lähdetään myös aina jonnekin kauemmas Suomeen, siis niinä 24 päivänä. Mutta katkera en ole, asennekysymys ehkä...
kuulostat kyllä aika katkeralta. Meilläkin on maatila, ihan perinteinen lypsytila. Tekemistä on valtavasti ja lapsiakin viisi. Mutta minä nautin siitä, että voin olla kotana laittamassa lapsia kouluun ja ottamassa heidät iltapäivisin kotiin. Navettahommat teen aamuvarhain ja iltapäivästä, harrastan lenkkeilyä, kuntosalia ja lukemista, joita voin siis harrastaa päivällä.
Meillä on lauantai-iltaisin sauna, ja kaikki pyhät pidetään. Tietenkin navettatyöt ja esim. poikimiset on hoidettava, mutta muuten pyhät eroavat arjesta. Itse pidän tätä tärkeänä jaksamisen takia. Lomille lähdetään myös aina jonnekin kauemmas Suomeen, siis niinä 24 päivänä. Mutta katkera en ole, asennekysymys ehkä...
tämä siis tuolle edelliselle maalaiselle, tsemppiä :)
kerro mien itse vietät viikonloppuiltoja lasten kanssa tai miten hemmottelet heitä.
Viikonloput ovat niin lyhyitä etten niiden aikana oikein voi livetä päivärytmistä, tai se kostautuu heti maanantaiaamuna.
Viikonloppuiltoina saunotaan(meillä on puusauna emmekä siksi yleensä jaksa lämmittää sitä arkena) ja saunan jälkeen syödään tavallista iltapalaa epäterveellisemmin, esim. makkaraa tai pannukakkua. Eipä sen kummempia.
Mä en kestäis jos mun elämä olis tuollaista.
vapaata omista menoista, eikä olla kavereiden kanssa. Toki poikkeuksiakin on, mutta pääsääntöisesti näin. Tehdään herkkuruokaa ja jokainen saa valita kaupasta leffakerkkua. Yleensä siis vuokrataan joku leffa pe-illaksi. Ollaan vaan perheen kesken, raahataan kaikki patjat, peitot ja tyynyt tähän olkkariin ja nukutaan tässä, jos huvittaa. Nyt lapset meni omiin sänkyihinsä juuri, nuorempi 5v. nukahti heti ja 7v. vielä lukee. Me juodaan vähän viiniä ja mennään sitten puuhailemaan aikuisten juttuja :)
Lauantaina on aina vieraita. Lapset ulkoilee päivällä paljon ja leikkivät kavereiden kanssa pihalla. Me teemme ruokaa ja siivoilemme iltaa varten. Huomenna kylään tulee miehen veli perheineen ja yksi miehen työkaveri. Parin viikon päästä järjestämme isommat juhlat, joihin iltapäivästä ovat tervetulleita lapset ja aikuiset ja illalla jatketaan vain aikuisten kesken. Vietämme kaamosfestiä :)
Lapset saavat teoriassa valvoa kuinka myöhään tahansa, mutta käytännössä menevät nukkumaan kymmenen maissa viimeistään. Arkena 20.30. aina. Sunnuntaisin sitten taas kerätään voimia alkavaan viikkoon, puuhastelemalla kotona tai käymällä ulkona syömässä, kulttuuririennoissa päiväseltään jne.
eli työ on inhottavaa, koska vaikka menen klo 5 navettaan, hyppään sieltä itkuhälyttimen hälyttämänä tupaan monta kertaa, laitan lapset kahdeksaksi kouluun ja menen jatkamaan vauvan kanssa työt loppuun. eli trö jo stressaa, kun hyppään ees taas. päivällähän pyykkään, leivon, laitan ruuat yms. hoidan hevoset ja koirat, illalla olen navetassa, ja sitten laitan muksut petiin ja kaadun ite perässä. tämä on vain nyt meidän tilanne, jollain on helpommin ja kurjana tällä hetkellä koen tilanteen :(
Voinko vielä kysyä, montako lehmää teillä on? ja työntekijä määrä...meillä 65 lypsävän parsinavetta, noin 100 päätä nuorkarjaa. peltopinta-ala noin 65, kaikki nurmella (onneks ei enää viljaa!!!)
Mä en kestäis jos mun elämä olis tuollaista.
vapaata omista menoista, eikä olla kavereiden kanssa. Toki poikkeuksiakin on, mutta pääsääntöisesti näin. Tehdään herkkuruokaa ja jokainen saa valita kaupasta leffakerkkua. Yleensä siis vuokrataan joku leffa pe-illaksi. Ollaan vaan perheen kesken, raahataan kaikki patjat, peitot ja tyynyt tähän olkkariin ja nukutaan tässä, jos huvittaa. Nyt lapset meni omiin sänkyihinsä juuri, nuorempi 5v. nukahti heti ja 7v. vielä lukee. Me juodaan vähän viiniä ja mennään sitten puuhailemaan aikuisten juttuja :)
Lauantaina on aina vieraita. Lapset ulkoilee päivällä paljon ja leikkivät kavereiden kanssa pihalla. Me teemme ruokaa ja siivoilemme iltaa varten. Huomenna kylään tulee miehen veli perheineen ja yksi miehen työkaveri. Parin viikon päästä järjestämme isommat juhlat, joihin iltapäivästä ovat tervetulleita lapset ja aikuiset ja illalla jatketaan vain aikuisten kesken. Vietämme kaamosfestiä :)
Lapset saavat teoriassa valvoa kuinka myöhään tahansa, mutta käytännössä menevät nukkumaan kymmenen maissa viimeistään. Arkena 20.30. aina. Sunnuntaisin sitten taas kerätään voimia alkavaan viikkoon, puuhastelemalla kotona tai käymällä ulkona syömässä, kulttuuririennoissa päiväseltään jne.
on sellaista, että sä kestät sitä. Mä en varmaan kestäis sun elämää :)
minkä ikäisiä ne iltatähdet oikein ovat. Juuh, jäi mainitsematta: 5 ja 6
limukalla ja karkilla/juustonaksuilla :)
Isompi 7v.valvoo vähän pidempään, menee nukkumaan suunnilleen 21.30, pienempi ei jaksa valvoa 4v.
Aamulla nukutaan ja ollaan vaan eikä ole arkikiirettä.
Yleensä la tai su päivisin katsomme jonkun koko perheen elokuvan
sitten saunaan. Sen jälkeen syödään kiuas nakkeja juodaan limua ja katellaan hauskat kotivideot. nukkumaan viimestään 21.00.
Lauantaina aamulla HIDAS aamu, lastenohjelmia, aamupalaa yms.. viikonloput on ihania!
Itse herään luontaisesti, ilman herätyskelloa 8-9 välillä PRTEÄNÄ vaikka olisin mennyt nukkumaan vasta kolmelta. Jos menen nukkumaan klo 22 ja herätyskello herättää klo 6 olen AINA väsynyt.
onko pitsat ja herkut teillä ainoa tie rentoutumiseen, yhdessäolon ehto? luuletteko, ettei teidän teinit vedä samanlaista paskaa arkenakin? ihan tasan vetävät. ainakin meidän kylillä kaupat ja kiskat notkuvat lapsia ja nuoria koulupäivien jälkeen karkki -ja limuostoksilla...:O sitten vielä suuremmat satsin viikonloppuna kotona!ja miksi viikonloppuna saisi valvoa pidempään? kerryttää univelkaa arkipäiviin? aamulla pidempään nukuttu uni EI vastaa alkuillan unta. on todistettu, että vaikka nukkuisi aamulla kahteentoista, ei aivot ole sen levänneemmät kuin jos olisi herännyt seitsemältä (mikäli nukkumaan on menty puoliltaöin)
jepjep
eli työ on inhottavaa, koska vaikka menen klo 5 navettaan, hyppään sieltä itkuhälyttimen hälyttämänä tupaan monta kertaa, laitan lapset kahdeksaksi kouluun ja menen jatkamaan vauvan kanssa työt loppuun. eli trö jo stressaa, kun hyppään ees taas. päivällähän pyykkään, leivon, laitan ruuat yms. hoidan hevoset ja koirat, illalla olen navetassa, ja sitten laitan muksut petiin ja kaadun ite perässä. tämä on vain nyt meidän tilanne, jollain on helpommin ja kurjana tällä hetkellä koen tilanteen :(
Voinko vielä kysyä, montako lehmää teillä on? ja työntekijä määrä...meillä 65 lypsävän parsinavetta, noin 100 päätä nuorkarjaa. peltopinta-ala noin 65, kaikki nurmella (onneks ei enää viljaa!!!)
on siis vielä ihan pieniä lapsia, joten se varmaan tekee tilanteesta niin raskaan. Meillä on noin 50 lypsävän parsinavetta plus nuorkarja, peltopinta-ala n. 90 ha. Isännän kanssa kahden tehdään työt. Kun nyt oikeen muistelen, niin kyllä itsekin olin aika loppu silloin kun lapset oli pieniä, ja piti hypätä navetan ja tuvan väliä. Nyt nuorimmainen on jo kuuden, ja pärjää isompien kanssa sisällä navetta-ajat. Jotenkin on kummasti helpottanut, kun ei tarvitse pitää lapsia mukana navetalla.
Mua ei itse työ stressaa, vaan meillä alkaa olla navetta jo niin vanha, että sitä pitäis uusia. Mua stessaa se velkamäärä, jota uuteen pitäis ottaa. Mä tekisin mielellään työtä tässä pienessä ja vanhassa navetassa, mutta ei sekään oikeen onnistu enää kovin kauan. Ja eläkevuosiinkin on vielä aikaa.
Mutta koitahan jaksaa, kummasti se elämä alkaa helpottaa, kun lapset kasvavat. Sen vuoksi meilläkin päätettiin jättää lapsiluku viiteen ;)
Jompi kumpi on melkein aina töissä. Joskus käydään kaupassa koko perheen voimin. Lapset 3v ja 5v. Lapset menee nukkumaan samaan aikaan kuin arkenakin 20-21.