Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

8-vuotiaan rangaistus,olinko kohtuuton?

Vierailija
02.09.2011 |

Poika oli syönyt salaa jääkaapista jätskin kanssa tarkoitetut kinuski- ja suklaakastikkeet. Rangaistukseksi käskin hänet kauppaan ostamaan uudet omilla rahoilla. Poika alkoi suunnittelemaan, miten tekee kastikkeilla jätskiannokset itselleen ja tähän sanoin, että ei tule kuuloonkaan, hän ei saa pisaraakaan uusista maistaa. Itkua,huutoa,raivoamista. Sanoin pojalle, että jos ei lopu, menee karkkipäiväkin vielä. Ei loppunut, joten ei karkkipäivää. Olinko julma?

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olis pitänyt laittaa rangaistuksetta, mutta tuossa nyt oli jo monta rangaistusta.

Vierailija
42/67 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi uusien osto omilla rahoill aoli oikein paikallaan, mutta muuten ampui yli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olis pitänyt laittaa rangaistuksetta, mutta tuossa nyt oli jo monta rangaistusta.

Uudet tuotteet syötyjen tilalle oli rangaistus syömisistä. Karkkipäivä meni, kun poika ei millään lopettanut vastaan vänkäämistä, ei sitten millään.

Vierailija
44/67 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olisin tyytynyt pelkästään siihen että ostaa omilla rahoillaan uudet tilalle.

Vierailija
45/67 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niitä uusiakaan kastikkeita.

Vierailija
46/67 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olevani aika tiukka, mutta nyt olisin kyllä tyytynyt vaan huomauttamaan, että ei mennyt homma ihan putkeen. Eri juttu jos tiesi, että oli jemmattu johonkin nimeltä mainittuun yhteiseen hetkeen. Silloin olisin käskenyt kauppaan ostamaan uudet. Meillä on ainakin vakiona noita jääkaapissa ja en oleta, että lapsi älyäisi, että ei saa koskea jos ei ole sanottu. Toki aika paljon veti, mutta eikö teillä koskaan mene herkuttelu överiksi?

Vierailija
47/67 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

täytyy huomioida pojan käytös ja luonne noin muuten: joillekin tuo on ok rangaistus, toisille kohtuuttoman kova. Eli millainen rangaistuslinja teillä ylipäänsä on? No tuossa on jo neljä rangaistusta: kaupassakäynti jonkin muun kivemman tekemisen sijaan, omien rahojen käyttö, täytyy katsella sivusta kun muut syö ja karkkipäivä meni. Itse en omien lasteni kohdalla käyttäisi koko palettia.

Vierailija
48/67 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niitä uusiakaan kastikkeita.

Jätkä veti 4dl yksin ja pitäis päästä vielä jakamaan uudet muun perheen kanssa! Eikö se jos mikä olisi TODELLA EPÄREILUA muita lapsia kohtaan?

Vierailija
49/67 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saa ruokaa syödä kyllä, mutta ei herkkuja ilman lupaa. Ei jätskiä, pullaa, keksejä, karkkia tms. ellei kysytä. Poika tietää tämän. Meillä on karkkipvä, jätskiä väh. kerran viikossa, keksiä ja pullaa viikonlopun kahvitteluilla jne. eli ilman hyväskää ei olla. Mutta en missään nimessä hyväksy sitä, että lapsi syö kouluaamuna jääkaapista jätskikastikkeet, jotka on varattu koko perheen herkkuhetkeen! Ja tämän hän tiesi.

Vierailija
50/67 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska joutui omilla rahoilla uudet ostamaan. Söi siis käytännössä omiaan... Mä olisin pitänyt vain tiukan puhuttelun ettei näin toimita jatkossa ja sillä hyvä. Antaisin osan myös uusista kastikkeista. Lapsilla kuitenkin noita euroja niin vähän käytössä että tuollainen omilla rahoilla osto jo tuntuu lapsesta kovalta. Tai ainakin meidän 8 vuotiaan 2 euron viikkorahassa tuntuisi.

Vierailija
51/67 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olisin antanut lisäksi vielä viikkoraharangaistuksen pariksi viikoksi. Lapsille opetettava tiukasti ettei varasteta! Jos kerran tiesi tekevänsä väärin ja silti söi niin varastamisesta oli kyse.

Vierailija
52/67 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan kohtuu rangaistus. Poika on pieni, mutta kuitenkin iso ymmärtääkseen että teki väärin

Vierailija
53/67 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

antaisi enää uusia kastikkeita syödä ainakaan samana päivänä jo ihan siitä syystä, että määrä oli noin valtava. Muuten olisin varmaan pitänyt vain puhuttelun, antanut rahat käteen ja käskenyt ostaa uudet. Tai vaihtoehtoisesti ottanut rahat lapselta ja käynyt itse ostamassa. Ja saisi sitten katsella, kun muut syö soosin kanssa. Kuten jo kirjoitin, käytännöt perheissä vaihtelevat ja se on ok, mutta joskus huomaa, että rangaistukset on lapsen näkökulmasta aika kovia, vaikkakin loogisia. Sillä eihän lapsi yleensä ajattele sillä tavalla PAHAA kuten aikuinen voi, vaan voi saada ihan älyttömän äkillisen päähänpiston vetää vaikka 4 dl makeaa kastiketta. Ja jos lapsi suuttuu, ei siitä ehkä kannata rangaista vielä erikseen? Eli seurauksia kyllä, mutta muistaen, että kyseessä on lapsi, jonka harkintakyky ei vaan aina pelaa.

20

Vierailija
54/67 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nyt kun olet sen sanonut pidä se äläkä pehmitä millään lailla. Pojan on opittava et sun sana pitää etenkin kun myöhemmin varmasti kovempia juttuja tulee.

Mä olin kanssa ´´ankara´´ ja lapset oppi et jos äiti jotain sanoo se pitää. Joskus joku kaveri sanoi etten saisi tehdä sillai niin oma lapseni puolusti mua hurjasti!!!

Vierailija
55/67 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisin kysynyt syytä, mutta muuta rangaistusta ei olisi tullut. Olisi voinut jopa hymyilyttää pikkuihmisen makianhimo. =)

Meillä ei kauheasti rajoiteta makean syöntiä muutenkaan, eli kun sitä on, sitä saa syödä. Syövät kuitenkin makeaa todella kohtuudella ja ruoka maistuu, paino-ongelmia tai hammasongelmiakaan ei ole.

Meillä lapset ikähaarukassa 10-17 v.

Vierailija
56/67 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusien kastikkeiden ostaminen omilla rahoilla olisi ollut ihan riittävä rangaistus.

Kaikki muu meni liiallisuuksiin.

En ollenkaan ihmettele pojan raivoamista kohtuuttomasta rangaistuksesta.

Sympatiat pojan puolella.

Vierailija
57/67 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olisin ehkä alunperin käskenyt ostamaan uudet omilla rahoilla ja perunnu karkkipäivän vedoten siihen luvattomaan sokerimäärään minkä veti.

Muuten olisi ehkä saanut herkutella vähän kastiketta jäätelön kanssa muun perheen kanssa.

Mut sit toki olis alottanut todennäköisesti sen kiukuttelun karkkipäivän menetyksestä ja siinä olis menny jätskitkin...

Kunhan muistat pitää rangaistuksista kiinni.

Vierailija
58/67 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olisin antanut lisäksi vielä viikkoraharangaistuksen pariksi viikoksi. Lapsille opetettava tiukasti ettei varasteta! Jos kerran tiesi tekevänsä väärin ja silti söi niin varastamisesta oli kyse.

voi lapsiparkoja.

Vierailija
59/67 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta itse ainakin suunnittelen ruokia etukäteen, ja tästähän on keskusteltu täällä ennenkin. Eli minä en ilahdu, jos olen suunnitellut tietyn ruoan tai jälkiruoan, ja kun alan tekemään, joku onkin vetänyt nakit tai kinuskikastikkeet napaansa. Leipää saa syödä minkä haluaa, mutta ei sitäkään lapset napostelemalla vaikka just ennen ateriaa.

20

Vierailija
60/67 |
02.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä antanut minkäänlaista rangaistusta. Sanoin vaan, ettei saa enää syödä niitä ilman jäätelöä ja luvan kanssa.