8-vuotiaan rangaistus,olinko kohtuuton?
Poika oli syönyt salaa jääkaapista jätskin kanssa tarkoitetut kinuski- ja suklaakastikkeet. Rangaistukseksi käskin hänet kauppaan ostamaan uudet omilla rahoilla. Poika alkoi suunnittelemaan, miten tekee kastikkeilla jätskiannokset itselleen ja tähän sanoin, että ei tule kuuloonkaan, hän ei saa pisaraakaan uusista maistaa. Itkua,huutoa,raivoamista. Sanoin pojalle, että jos ei lopu, menee karkkipäiväkin vielä. Ei loppunut, joten ei karkkipäivää. Olinko julma?
Kommentit (67)
Miten pieni poika saa teillä näyttää suuren harminsa ja kiukkunsa ja suuttumuksensa niin ettei siitä tule rangaistusta?
Tottakai lasta harmittaa. Ja pitäisi saada harmittaa. Ja tunteiden näyttäminen pitäisi olla sallittua, tietenkään toisia ei saa satuttaa vaikka kuinka suututtaisi, mutta itku ja parku pitää sallia. Myös aikuiselle. Jokainen aikuinenkin itkee ja raivoaa joskus, kun suututtaa.
Minusta olisi ollut riittävä rangaistus että hakee omilla rahoillaan uudet kastikkeet jotka muut syövät - söihän poika jo kastikkeita yllin kyllin.
Sitä en ymmärrä että itkusta ja parkumisesta annetaan rangaistus jos niitä päästää suustaan. Siinä olit minun mielestäni kohtuuton.
Joo kyllä toi nyt hieman selkiyttää sun viestiä että "tasasin väliajoin" ei ollutkaan noin pari kertaa kuukaudessa ja lapsetkin hieman vanhempia kuin ap:n.
Ja tosiaan sävyni saattoi olla kärkäs mutta niinpä taisi olla sunkin kun ap:n kasvatustaitoja kommentoit. Meilläpäin pikkupullahiireksi, kotiluudaksi ta herkkupepuksi kutsuminen todellakin tarkoittaa vaan sitä että tykkää hulluna makeasta. En siis luule että lapsesi ovat pullasta tehtyjä harmaita jyrsijöitä ;)
Joo kyllä toi nyt hieman selkiyttää sun viestiä että "tasasin väliajoin" ei ollutkaan noin pari kertaa kuukaudessa ja lapsetkin hieman vanhempia kuin ap:n.
Ja tosiaan sävyni saattoi olla kärkäs mutta niinpä taisi olla sunkin kun ap:n kasvatustaitoja kommentoit. Meilläpäin pikkupullahiireksi, kotiluudaksi ta herkkupepuksi kutsuminen todellakin tarkoittaa vaan sitä että tykkää hulluna makeasta. En siis luule että lapsesi ovat pullasta tehtyjä harmaita jyrsijöitä ;)
Unohdin sitten lainata sun tekstiäkin vielä.. ja kotiluuta nimitys ei sitten tarkoita makeasta tykkäävää vaan kotona viihtyvää. Kun nyt noita mokia näyttää tulevan.
47
Kyllä lapsi saa näyttää kiukun ja olla harmistunut, mutta tuon ikäiselle pitää viimeistään jo alkaa opettamaan, että turha vetää mitään raivokohtauksia, koska ne eivät hyödytä mitään, jos aikuinen on päättänyt jotain. Muutenhan lapsi luulee, että jos on paha mieli niin saa raivota ihan rauhassa. Vaikka harmittaa niin silti täytyy osata käyttäytyä.
Tuolla on jo nyt ihan tarpeeksi 20vuotiaita nuoria aikuisia töissä eikä niillä ole mitään käytöstapoja, koska on totuttu saamaan kaikki läpi.
Mielestäni ihan oikea "rankaisu". Lapsi ei saa tuollaisesta mitään traumoja vaan enemminkin siitä kasvaa normaali aikuinen kun pidetään rajat eikä vain hyssytellä. Luulisi kerrasta oppivan, ettei noin tehdä ja täytyy ottaa muut huomioon.
Joku kirjoitti, että heidän perheessään tuollaista sattuu säännöllisesti ja vähän torutaan. Onnea niille lapsille esim. työelämässä kun oppivat, että kun tekevät väärin niin ei se nyt niin paha juttu ole.
Kyllä lapsi saa näyttää kiukun ja olla harmistunut, mutta tuon ikäiselle pitää viimeistään jo alkaa opettamaan, että turha vetää mitään raivokohtauksia, koska ne eivät hyödytä mitään, jos aikuinen on päättänyt jotain. Muutenhan lapsi luulee, että jos on paha mieli niin saa raivota ihan rauhassa. Vaikka harmittaa niin silti täytyy osata käyttäytyä.
Tuolla on jo nyt ihan tarpeeksi 20vuotiaita nuoria aikuisia töissä eikä niillä ole mitään käytöstapoja, koska on totuttu saamaan kaikki läpi.
Mielestäni ihan oikea "rankaisu". Lapsi ei saa tuollaisesta mitään traumoja vaan enemminkin siitä kasvaa normaali aikuinen kun pidetään rajat eikä vain hyssytellä. Luulisi kerrasta oppivan, ettei noin tehdä ja täytyy ottaa muut huomioon.
Joku kirjoitti, että heidän perheessään tuollaista sattuu säännöllisesti ja vähän torutaan. Onnea niille lapsille esim. työelämässä kun oppivat, että kun tekevät väärin niin ei se nyt niin paha juttu ole.
Vaikka sainkin syödä kotona mitä halusin ilman että siitä mitään rangaistuksia annettiin. Kaverin isäpuoli pisti lukon jääkaappiin ja kaveri itkee sitä vieläkin. Mä olen myös saanut raivota, huutaa yms. ilman että niistäkään mua rangaistiin. Ei meillä tarttenut tukahduttaa tunteita. Mulle sanottiin että mee huoneesees huutamaan ja minä menin, siellä sai möykätä.
että joutui ostamaan uudet, mutta olisin itse varmaan antanut kuitenkin niistä uusista pojallekin. Ja mielestäni raivota saa, eli siitä en olis rankaissut ollenkaan (mutta mulla on vasta pieniä lapsia, joten ehkä kouluikäisen raivoaminen on eri juttu).
tarkoitettu kaikille muillekin tai johonkin muuhun tarkoitukseen?
jos olis perunut karkkipäivän ja kieltänyt uusien kastikkeiden syömisen.
Ja kiva kuulla, että muidenkin 8 veet huutaa ja raivoo.
toi karkkipäivä oli vähän ylimitoitettua, minä oisin antanut kitistä enkä olisi korvaani lotkauttanut sille. ehkä olisi käskenyt muualle kiukuttelemaan.
ahneutta en minkään hyvällä katso.
Poika oli syönyt salaa jääkaapista jätskin kanssa tarkoitetut kinuski- ja suklaakastikkeet. Rangaistukseksi käskin hänet kauppaan ostamaan uudet omilla rahoilla. Poika alkoi suunnittelemaan, miten tekee kastikkeilla jätskiannokset itselleen ja tähän sanoin, että ei tule kuuloonkaan, hän ei saa pisaraakaan uusista maistaa. Itkua,huutoa,raivoamista. Sanoin pojalle, että jos ei lopu, menee karkkipäiväkin vielä. Ei loppunut, joten ei karkkipäivää. Olinko julma?
Mulla oli lapsena, ja on osittain vieläkin ihan julmettu makeanhimo. Siis sellainen, että se himo on kovempi kuin tuollaiset rangaistukset. Sinänsä en ota rangaistuksiin kantaa, ei niitä voi oikein enää peruakaan, mutta jos lapsesi on kaltaiseni sokerihiiri, kannattaa alkaa jo nyt opetella noista tavoista pois. NÄin aikuisena se on tosi vaikeaa.
Ja vielä: lasta ei saisi syyllistää siitä makeanhimosta, koska se johtaa vain pahempaan, syömishäiriöihin ja ahmimiseen.
kaikki joskus tee tai ole ainakin tehnyt jotain ei-toivottavaa, joten eiks kannatakin sitten antaa lasten vaan mellastaa kuin pellossa konsanaan????
Toki me on joskus sorrutu perheen kanssa syömään vierasvarat, mutta nyt 8v. oli salaa yksin ollessaan vedellyt 4dl jätskikastikkeita! Ei musta ok, tiesi itsekin... Mutta hyvä kuulla, että en muiden mielestä ollut ihan hakoteillä!
että ostaa omilla rahoillaan uudet tilalle. No en ole itsekään täydellinen sillä olen joskun suklaan himossani käynyt sekä mieheni että poikani nameja vähentämässä. Olen tietty ostanut uudet tilalle pikimmiten mutta eihän se asiaa pelasta.
olipa kerran poika joka sai selkään, koska aikoi talloa kukat isosiskon kukkapenkistä, joka aioittiin laittaa sen talon seinustalle, joka aioittiin rakentaa sitten kun...
Mutta toi viestin sävy oli negatiivinen. On ihan eriasia missä tilanteessa ja miten asiat sanotaan tai kirjoitetaan.
Mutta mä jätän tän nyt tähän. En mä rupea vänkäämään tän enemmän varsinkin kun nyt rupee tulemaan tota olet liian herkkä-juttua sun muuta, mä olen ihan normaalipsyykkeellä tunteva ihminen jolla on omat mielipiteet ja seison niiden takana. Yöunet ei menneet.