Ratsastajat - neuvokaa aloittelevan ratsastajan äitiä, joka ei ole itse ratsastanut.
Mitä varusteita tarvitaan? Entä pukeutuminen? Saako jostain kohtuuhintaisia/käytettyjä ratsastustarvikkeita?
Kommentit (22)
Nyt on liian aikaista. Pitäisikö mennä takaisin nukkummaan...? Luin otsikon vahingossa, että "Rakastajat - neuvokaa aloittelevan rakastajan äitiä, joka ei ole koskaan rakastanut".
Mulla taitaa olla lukihäiriö.
Nyt on liian aikaista. Pitäisikö mennä takaisin nukkummaan...? Luin otsikon vahingossa, että "Rakastajat - neuvokaa aloittelevan rakastajan äitiä, joka ei ole koskaan rakastanut".
Sen kyllä ostaisin ihan uutena lapselleni. Sopivan väljät vaatteet (ei liehuvia), esim. verkkarit ja collegepaita sekä kannalliset kengät, esim. kumpparit.
ostettiin Prisman urheiluosastolta.
Kengiksi käy kumikengät, joissa on korko. Kengissä täytyy olla korko. Turvaliivi ei pakollinen, mutta ilman muuta kannattaa ostaa. Ei saa olla liian iso, jotta ei osu satulaan. Ostettiin alan liikkeestä, jossa sai kokeilla liiviä kokeiluhepon selässä. Hanskat täytyy olla kunnolliset, mieluiten ratsastukseen tarkoitettut. Helposti käy niin, että lapsi haluaa olla oikeissa varusteissa. Kypärää saattaa saada lainata tallilta. Se kannattaa ostaa uutena. Kirppareilta voi löytyy käytettyjä, ehkä myös tallien ilmoistuspalstoilta. me löydettiin kengät ja kypärä, mut ostettiin sit pian oikea kypärä. Saatiin serkun vanhoja housuja ja kenkiä. Ratsastushousuissa saumat ovat sopivissa kohdin. Mutta sellaiset eivät siis ole välttämättömät. Helposti vaan kaikilla on viimeistään keväällä kaikki oikeat varusteet. Lapset tykkää niin. ja kun toisilla on, ei itse halua olla ilman.
Niin ajattelin että josko olet tämä ko. ystävä.. :) Ei muuta.
Kai ne varusteet kuuluu ratsastustunnin hintaan?
Ala rupea kirkumaan kun nayttaa hurjalta!
Hanna?! Mihin liittyy?
Siis tähän liittyi tuo FB vastaus.. :)
tarvitaan korolliset kengät tai saappaat (tavalliset kumpparit käy ihan hyvin) ja hiertämättömät housut. Vaikka verkkarit. Useimmilta talleilta saa lainattua kypärää yms.
Kun sitten on selvää, että harrastus jatkuu, niin kunnon kypärään kannattaa satsata. Ihan ekana.
Ratsastushousuja saa ihan kohtuuhinnoin kangaspaikoilla (parilla kympillä vaikka marketista) ja monet sanovatkin, että kankaiset polvipaikat on ne millä aloitetaan ja sit kun tasapaino yms. palikat alkaa olla kohillaan, siirrytään toisenlaisiin housuihin.
Saappaat lienevät makuasia. Itse käytän mieluummin ratsastuskenkiä (nilkkureita) ja niin on käyttänyt meidän tyttökin. Saappaat on toisten mielestä taas ehdottomat. Mun mielestä vaan tönköt ja epämiellyttävät, jos ei ihan kunnon mittatilaustyönä tehtyihin nahkasaappaisiin ole varaa (tai lapsen kohdalla en tiedä onko ees mitään järkeä)
Turvaliivi. järkyttävän järkevä hankinta. Joillain talleilla saatetaan se jopa vaatia. Useimmilla tiettävästi vaaditaan ainakin estetunneille (alaikäisillä ainakin) Perusliivi ei välttämättä ole järkyttävän kallis. Mutta onhan se palaliivi toki mukavampi päällä...
Ratsastushanskat. EHDOTTOMASTI! A) mukavuustekijä B) Turvallisuustekijä. Pysyt narut ja ohjat käsissä, hepo hanskassa, eikä tule hiertymiä niin herkästi. Tavalliset näppylähanskat heppaosastolta passaa, tosin istuvammat (kalliimmat) on usein mukavammat. Ja itse taas tykkään käyttää nahkaisia.
Kannattaa tsekata Hööks netistä, lähimmän marketin ratsastusosasto ja tallin seinä. Lasten tarvikkeita kiertää käytettynä ihan kivasti talleillakin. Tai voihan sitä nakata itsekin tallin seinälle ilmoituksen ostohalukkuudestaan. Myös esim. tenavien hevoslehdissä on ainakin ennenvanhaan ollut kirpputoriosio (Hevoshullu, Villivarsa)
Muu onkin sitten ekstraa. Raippaakaan ei aloittelija tarvitse. Tai jos joku yksittäinen hepo sitä ehdottomasti tarvitsee liikkuakseen edes eteenpäin, niin ratsastuskouluilla kyllä on lainata.
Sellainen neonvärinen? Vai joku oma ratsatusjuttu?
Sellainen neonvärinen? Vai joku oma ratsatusjuttu?
http://www.hooks.fi/product.aspx?productid=230177&deptid=83&sortType=so…
Meillä on kylläkin ollut tenavalla marketista ostettu huomattavasti halvempi.... (ja käytettyjä kannattaa pongailla, nuo ei juuri miksikään mene parissa vuodessa)
Talvella -25C pakkasilla on pakattu päähän kypärämyssy kypärän alle, villakauluri kaulaan, turvaliivi toppatakin alle, jalkaan mahdollisimman luistamattomat toppahousut ja ratsastuksenopettajan suosituksesta Kuomat kengiksi (kumiset ratsastussaappaat tai kumpparit ei todellakaan passaa pakkasilla..) Ite käytän villasukilla vuorattuja talvinilkkureita. Ja käteen sit ihan talviratsastusrukkaset tai toppasormikkaat. Maneesissa ovat ratsastaneet ja hyvin tarenneet, tosin maneesin lämpötila ei yleensä laske alle -10C juurikaan.
Mulla on ratsastushaalarikin (Goretex-kalvolla varustettu toppahaalari siis), mutta on sen verran hintava, etten kasvavalle ipanalle sitä todellakaan hanki.
toppavaatteiden alle tarvittava määrä villakerroksia ja lämpimät alusvaatteet...
Verkkarit on tosi liukkaat nahkasatulassa! Mielummin jotkut puuvillaiset housut. Lasten ratsastushousut ei kyllä paljoa maksa edes uutena. Hevostalli.net osoitteessa myydään käytettyä tavaraa.
Ratsastuskypärä kannattaa ostaa uutena siitä syystä, että jos kypärä on tippunut maahan tai edellinen ratsastaja on kolauttanut päänsä tippuessaan, kypärä on voinut haljeta niin ettei sitä näe päällepäin, mutta kypärä ei seuraavalla kerralla vaimennakaan iskua niin kuin pitäisi.
Silloin kun minä olin lapsi muistan että oli ihan tavallista ottaa raippa pusikosta. Siis taittaa pajunvarsi, ja karsia siitä oksat pois:)
mustat kokonahkapaikkaiset ratsastushousut.
Jo jotakuta kiinnostaa, voin katsoa koon. Äkkiä sanoisin että sellaiselle 140-150cm lapselle.
Housuissa tärkeää on se, etteivät ole liian leveät ja ennenkaikkea, että pysyvät alhaalla. on sietämätöntä, jos housut kasautuvat polvitaipeeseen ja pohkeen liike hevosta tai satulaa vastaan tekee niin tosi helposti. Eli kannattaa ainakin laittaa sukat, joihin lahje mahtuu hyvin.
VErkkarikangas on todella superliukasta nahkasatulassa! Joku joustava kapeahko puuvillahousu olisi paras, ehkä jotkut leggaritkin menee, jos ei halua ostaa ratsastushousuja heti.
Kengässä on oltava kantaa siksi, etä jalustin ei mene nilkkaan, koska putoaminen niin, että jää jalustimesta roikkumaan on hengenvaarallista. Itse tykkään nilkkuri-minichapsi-yhdistelmästä.
Kypärä on kallein hankinta, mutta toisaalta se on mukava olla oma, että on puhdas ja oikean kokoinen. Pakkasilla voi lainata tallilta isompaa, että saa pipon tms. alle. Kypärämyssy mahtuu yleensä omaankin, kun on ohut.
esim. www.hevostalli.net/markkinat.
Siellä on tosi paljon myynnissä ratasastuskamppeita. Jan kirppareiltakin löytyy.
Aika vähällä pääsee alkuun. Kypäränkin saa aluksi ihan varmasti lainata tallilta.
Nuo korolliset kengät tai vaikka ihan vaan saapaat riittävät oikein hyvin alkuksi.
kapeahkot gollari-housut, jotka sukalla kiinni että pysyy alhaalla. Kumpparit jalkaan. Sopivasti yläkroppaan. Kypärät saa tallilta ja raipan jos tarvii. Hanskat käteen. Hanskoja sai alle 3 e jostain halpiskaupasta, siis sellaisia näppyläratsastushanskoja. Jos on liian isot hanskat niin ei vastaa tarkoitusta.
Tuolta kannattaa katsella lasten ratsastusvarusteita, ihania vaatteita ja kypäriä! http://kauppa.konitori.fi/