Kevyttä klassista musiikkia - vinkkisi ja suosikkisi?
Kaipaan vinkkejä kivojen/hienojen kevyehköjen klassisen musiikin kappaleiden suhteen. Mitkä ovat omat suosikkisi?
Kommentit (19)
Tää ei taida olla sitä kevyempää, mutta tykkään:
Dietrich Buxtehude: Membra Jesu Nostri.
Minulle tulee mieleen vain tunnettuja "hittejä" kuten Edward Griegin Peer Günt-sarjasta Åsen kuolema ja Aamutunnelma. Norjan tapahtumien jälkeen on soinut päässä Samuel Barberin Adagio for strings op.5.
En voi brassailla klassisen musiikin tuntemuksellani, jos oopperastakin tulee vain mieleen Una lacrima furtiva
ja kuuntelen niitä. Tiedä sitten onko kevyttä.
Erik Satie, todella ihanaa musiikkia, hieman uudempaa klassista. Vaikuttaa paljon ainakin mun tunnetiloihin. Aika minimalistista mutta tosi hyvää.
Sitten toinen, jota rakastan, on Chopin! Ihan mielettömän ihanaa ja kaunista musiikkia, kuuntelen paljon.
Franz Litzt on myös yksi suosikkisäveltäjistäni.
Mozart ei ole mun makuuni, laaja tuotanto toki, mutta jotenkin niin kulunutta ja soitettua, ettei oikein jaksa. Mutta kannattaa sitäkin kokeilla, voi olla että sinä tykkäät.
erinomaista tietämystä ilmentäviä esimerkkejä :) vaan sellaisia, jotka ovat tunnettujakin, mutta joita ei perus matti meikäläinen välttämättä tiedä nimeltä. En ole itse todellakaan mikään asiantuntija, vaan koitan juuri näin löytää uusia teoksia, säveltäjiä jne joita ei ole vielä osannut etsiä.
Itse tykkään mm. Tsaikovskin balettien musiikista (joutsenlampi, pähkinänsärkijä ym.), ne ovat helppoa ja kivaa kuunneltavaa.
eli ei haittaa, vaikka tuleekin ns vikaostos.
Alan noita etsiskelemään seuraavaksi.
Youtubesta Yanni. Kreikkalainen säveltäjä ja muusikko, todella kaunista musiikkia.
Ja Händelin Wassermusik (Vesimusiikki).
Mozartin Figaron häistä:
Kreivittären restitatiivi ja aaria E Susanna non vien/ Dove sono ...
Kreivittären ja Susannan laulu Canzonetta sull'aria
Cherubinon laulu Voi che sapete ...
En sitten tiedä onko Mozart kevyttä, mutta taivaallista musiikkia hän sävelsi. Kuuntele ap esim Sinfonia Concertante viululle, alttoviululle ja orkesterille.
Yuoutubesta löytyy helposti Let the bright Serpahim Händelin Samsonista (Kiri te Kanawa lauloi Charlesin ja Din häissä, muun muassa)
Ja Claude Debussyn Claire de Lunesta voi nauttia esim Ocean's Eleven-leffan loppupuolella :)
Mulla soi iPodissa useimmiten Vivaldi. Toiseksi eniten Mozartia. Ei mitään tiettyjä kappaleita, vaan esim "best of".
Upitanpas tätä vanhaa ketjua, koska itse etsin parhaillani samanlaista musiikkia. Eli kevyttä, kaunista klassista musiikkia, Kertokaa lisää vinkkejä! :)
Chopin ja Debussy on mun suosikkeja. Helpoista klassikoista tulee ensimmäisenä mieleen Beethovenin Kuutamosonaatti ja Bachin Air.
No jos et ole kyllästymiseen asti veivannut Vivaldin Neljää vuodenaikaa, niin onhan se kiva. Mozart on ihan nero, tykkään melkein kaikesta mitä jäbä kirjoitti. Ja Mozartin kuuntelussa kannattaa huomioida, että sellainen huipputunnettu kapu kuin Herbert von Karajan ei ymmärtänyt että Mozartia pitää soittaa reippaasti ja pirteästi. Valitse siis jonkun toisen kapun levytyksiä :)
[quote author="Vierailija" time="01.09.2011 klo 12:35"]Erik Satie, todella ihanaa musiikkia, hieman uudempaa klassista. Vaikuttaa paljon ainakin mun tunnetiloihin. Aika minimalistista mutta tosi hyvää.
Sitten toinen, jota rakastan, on Chopin! Ihan mielettömän ihanaa ja kaunista musiikkia, kuuntelen paljon.
Franz Litzt on myös yksi suosikkisäveltäjistäni.
Mozart ei ole mun makuuni, laaja tuotanto toki, mutta jotenkin niin kulunutta ja soitettua, ettei oikein jaksa. Mutta kannattaa sitäkin kokeilla, voi olla että sinä tykkäät.
[/quote]
Jollain on tutun kuuloinen musiikkimaku :) Itse pidän mainittujen lisäksi myös esimerkiksi Stravinskysta ja Debussysta.
En tiedä onko kevyttä kunon barokkimusiikkia, mut kokeilepa YouTubesta vaik Lully.
Itse tykkään Tscaikovskyn, Mozartin, Griegin, Vivaldin yms lisäksi.
av-palstalla ei nykyään surffaile enää klassisen musiikin kuuntelijoita :)
Yritetään vielä koska tämähän on tunnettu aiemmin kaiken tiedon palstana.