Vähähiilarinen ruokavalio
Kaikki nuo dieetit, joissa pitää saada hiilareita 3,775g päivässä, proteiinia 40,1193g ja rasvaa 3,932g ja rasvaa oikea määrä suhteessa hiilihydraatteihin ja proteiinia ja hiilihydraatteja eri aikaan päivästä ja vain pitkiä hiilihydraattiketjuja sisältäviä ruokia ahdistavat minua kovin.
Olen vähän aikaa elänyt ruoalla, johon ei kuulu leipää (ei edes tummaa, koska sitäkin massuttaisin ihan tolkuttomasti, jos sallisin murusenkaan sitä), perunaa, riisiä eikä pastaa, eikä tietenkään leivonnaisia, karkkia, sipsiä, jäätelöä, limsaa jne. Nyt sainkin tietää, että sen on väitetty olevan vaaraksi, jos ei saa tarpeeksi hiilareita ja liikaa proteiinia.
En jaksa ruveta millekään Atkinsin dieetille, jossa pitää jossain induktio-vaiheessa saada 20g hiilareita päivässä, koska minun aivokapasiteettini ei riitä niiden tarkkaan laskemiseen, kun pitäisi ajatella vielä muutakin.
Joten onkohan se nyt loppujen lopuksi terveellistä, että ei syö em. ruokia, vaan proteiineja (maitotuotteista, pähkinöistä ja lihasta saatuja) ja rasvaa jonkun verran (ts. ne, mitä tulee pähkinöistä ja lihasta) ja vihanneksista ja hedelmistä saaduista hiilareista? Koska jo pelkästään sen noudattamisessa tulee hankaluuksia vastaan, kun yrittää keksiä itselleen suht monipuolista ruokaa.
Kommentit (2)
Olen jättänyt viljat, perunan ja sokerin pois, ja olo on parantunut huomattavasti. Olen kasvissyöjä (syön kananmunaa ja maitotuotteita kuitenkin), joten kasviksia syön runsaasti joka tapauksessa. Täysin hiilihydraatitonta ruokavaliota en edes uskalla ylläpitää, joten olen syönyt marjoja, hedelmiä ja välillä tattaria ja quinoaa.
Sanoisin, että tämä on myös ilmastoystävällinen linja. (Viitaten tuohon karppaus&lihateollisuus-juttuun.)
kasviksista saa riittävän määrän hiilareita kunhan niitä syö reippaasti. Terveystarkastuksen mukaan kaikki arvoni ovat ihanteelliset. Karppausta takana puolisen vuotta, kiloja tippunut kymmenisen kiloa. Suurin osa ensimmäisen 3kk:n aikana, sen jälkeen nostin annoksia ja paino pysynyt nyt paikoillaan :)