kestovaippakannustus (vain sellaista kaipaaville!)
Hei!
Vierailen täällä tuolta vauvapuolelta. Halusin tulla sanomaan sellaisen sanasen kestovaippailusta, jota itse olisin odotusaikana kaivannut. Harkitsin koko odotuksen ajan kestovaippoja (ympäristösyistä) mutta ne tuntuivat ajatuksissa vaan niin MIELETTÖMÄN hankalilta. Olin loppumetreille asti kiikun kaakun sen pyykkivuoren ja toisaalta syyllistävän jätevuoren välillä. Mieheni innostamana sitten kuitenkin hankimme viime tingassa kestovaipat.
Ja nyt kun olemme käyttäneet kestoja (kohta 8kk), olenkin kokenut ne täydellisen vaivattomiksi. Ihan totta! En olisi ikinä etukäteen uskonut tätä näin helpoksi ja juuri siksi tuli mieleeni tulla tännekin levittämään " ilosanomaa" . Säästymme kokonaan haisevilta vaipparoskiksilta ja niiden ulos viemiseltä, puhumattakaan vaippojen raahaamiselta kaupasta. Luulin, että käytetyille sideharsoille varattu sankko (kannellinen) haisisi, mutta yllätyin kun hajuhaittoja ei ollut. Vaippaa vaihtaessa likainen harso oli yhtä kätevä heittää sankkoon kuin kertisvaippa roskikseen, ainoastaan kakkaharsoa joutuu hieman suihkuttamaan käsisuihkulla pönttöön. Sideharsojen peseminen ei ole suuri vaiva, jos omistaa pyykkikoneen. Ja harsot kuivuvat yhdessä yössä.
Lisäksi ympäristön säästämisestä tulee hyvä mieli joka kerran kun vaihtaa vaippaa, vaikkei mikään ekohihhuli olisikaan. Eikä rahan säästäminenkään ole meitä harmittanut ;-)
Vinkiksi sanoisin, että kestovaipat kannattaa ostaa etukäteen ja opetella taitokset, koska vauvan kanssa sellaiseen ei ehkä ole ylimääräistä energiaa.
Tämä ei ollut sitten tarkoitettu miksikään saarnaksi kertakäyttövaippojen käyttäjille. Itse vaan olin odottaessa hyvin epävarma asiasta ja olisin kaivannut " käyttäjien" kommentteja. Tässä oli vain yksi kannustava sellainen.
Kommentit (23)
2 vkoa tuoreen vauvelin kanssa. Ja vaivattomalta vaikuttaa. Meillä onneksi jo synnärillä pääse opettelemaan harsotaitokset, niin ei jäänyt kotiin niin paljon pähkäiltävää.
Oliko teillä joku tietty merkki tai tyyppi käytössä? Itseä kiinnostaisi kovasti yrittää kestovaippojen kanssa, mutta en ole vielä perehtynyt asiaan sen syvemmin.
Kiittäen neuvoistanne!
Huhtivauvoja odotteleva
oletteko käyttäneet kannellista saavia vai jotain hengittävää. Pidättekö likavaipat vedessä vai ilman? Monta päivää ne voisi sangossa olla ja odotella pesua?
Kiiitollinen vastauksista!!
Ja nyt kun vaippoja menee vähemmän (esikko jo 1v8kk ja kestoillaan vain osittain - en tiiä miksi ei kokonaan), niin parin päivän välein pesen. Vauva-aikana pesin joka aamu vaippakoneellisen, eli noin vuorokauden lilluivat pissavaipat siellä vedessä -eikä haisseet. Sitten kun alkoi kiinteiden syönti, ja pissakin oli " väkevämpää" , niin huuhtelin vaipan pikaisesti ennen kuin nakkasin sankoon.joskus siellä oli vettä ja joskus ei. Vesisangossa vaipat ei haise, mutta kuivana saattaa tuoksahtaa vaikka kuin huuhtelis.
Ja kyllä suosittelen kestoilua, meillä lähinnä ukko käyttää kertistä ja minä taittelen keston pojalle. Ajattelin kohta jättää kuivaliinan pois vaipan ja ihon välistä, josko herra huomaisi itse koska on märkä, ja oppisi kertomaan hädästään.
Ihan vauvasta asti ollaan pojalla kestovaippoja käytetty (ukkokin taitteli kestovaipan siihen saakka, että minä lähdin töihin kesäkuussa, ja jäivät pojan kanssa kaksin), ja säästetty siinä niin luontoa kuin rahaakin, vaikka aluksi vaippahankinnat tuntuu aika arvokkailta, mutta sen kerran kun ne vaipat on ostettu, niin eipä ole tarvinu miettiä. Samat harsot ja flanellit on olleet käytössä koko 1v8kk =) - kuorivaippoja olen vain ostanut uusia (ja myynyt pienet pois).
eggis
vaipoista sen verran, että tarjolla on niin monenlaista ja -kokoista, että kannattaa tosiaan tutustua jo etukäteen tarjontaan (vaikka jo odotusaikana). Hyvä väylä " sisällepääsyyn" on kestovaippainfon (www.kestovaippainfo.fi) julkaisema kestovaippalehti tai kestovaippojen osto-opas, jota ainakin täältä pääkaupunkiseudulta löytyy neuvoloiden hyllyistä. Sen voi myös tilata omaksi (muistaakseni) 2 euron hintaan. Taitaa joku aloittelijoiden opas löytyä myös tuolta kestovaippainfon nettisivustolta, jonka voi nopeasti latada omalle tietokoneelle....
Tutustukaa ihmeessä, jos vähänkin kiinnostusta! Säästätte luontoa ja RAHAA! Eikä kannata olla itselleen ankara - jos ei joka päivä jaksa kestoja käyttää niin mitä sitten. Jo yksikin kestovaippa päivässä vähentää vuodessa syntyvän vaippajätevuoren määrää 365 vaipalla/pvä!
Tämä myös kannustukseksi! :)
Meillä on käytetty tytöillä kestoja koko reilun 2 vuoden mittaisen vaippakauden ajan. Välillä on toki kausia, jolloin tuntuu ettei pyykkiä jaksa pestä, mutta useinmiten pyykkihuolto hoituu siinä sivussa, muun pyykin ohella.
Nyt odotan kaksosia (toivottavasti nyt molemmat vaan jaksaa kasvaa vauvoiksi asti) ja tarkoituksena on käyttää kestoja myös näillä pienokaisilla. Pyykkikonehan vaipat pesee ja rahasäästö on huomattava, kun vaippoja on jo ennestään esikoiselta! Pari mukavaa nättikuosista vaippaa ajattelin kyllä vaipanvaihdon piristykseksi vielä hankkia.
Ja minäkään en pidä itseäni minään viherpiipertäjänä (vaikka niitä vastaan ei mitään olekaan). Käytän ihan tavallisesten kauppojen (lähinnä KappAhlin) vaatteita ja kuljen autolla töihin. Ja pidemmillä reissuilla ja mökillä käytämme kyllä kertisvaippoja!
Ja loppuun vielä hyvä paikka, missä on runsaasti puolueetonta tietoa kestovaippailusta: www.kestovaippainfo.fi! Keskustelupalstallakin on vilkasta ja usein kysymyksiin saa vastaukset tosi nopeesti. Sivustoilla myös mm. vaippa- ja pesuainetietokannat. Tiedonpuutteen takia ei kestovaippoja kannata jättää huomioimatta! Jokaisen oman valinta sitten on, mitä vaippoja lapsillaan käyttää.
Marguerite rv 8+4
Täällä esikoista varten on hankittu muun roinan ohella myös kestoja. Harsoja iso kasa, muutama prefold ja froteinen muotoonommeltu sisävaippa kans kokeilun vuoks, ja kuoria tietty (villaa sekä 2kpl PUL). Sitkeästi ois tarkotus kokeilla kestoilua, mieskin on opetellu harsoja taittelemaan ja origami näyttää sievästi syntyvän. Kiva kuulla positiivisia kommentteja, antaa uskoa ettei sijoitus menny hukkaan =)
Kitty rv 38+1
Meillä 4 edellistä ovat osakestoilleet ja ilman yhtäkään pottaharjoittelua oppivat mielestäni juuri kestojen takia / ansiosta potalle (tuntemaan milloin vaippa märkä) vajaa 2v kertaheitolla.
Nyt tämän vitosen kanssa on tarkoitus kestoilla sitten kokonaan. Tuo vaippojen säilytys ennen pesua vielä on mietinnässä kun jossakin sanotaan että säilyttää ilman vettä ja jotkut taas ovat liottaneet.... Kumpi jompi on parempi ?
Rapuäiti 39+2, joka pian pääsee kertoilemaan
Vitonen meilläkin, edelliset on jo isompia eikä olla heidän kanssaan muutamaa epäonnista kokeilua lukuunottamatta kestoiltu. Nyt menee loistavasti ja olen asiasta ihan innoissani!
Joku kyselu säilytyksestä: alussa säilytin harsoja vesiämpärissä kodinhoitohuoneen lavuaarissa, josta sitten kippasin koneeseen joka toinen päivä. Nyttemmin (vauva 2kk) liotan vain kakkaisia vaippoja, pissivaipat asustelee likapyykkikaapissa eikä nuo sielläkään ole haisseet. Tuota pyykkiä tulee kuitenkin aika paljon, joten aika usein kone pyörii joka päivä.
käytössä meillä on harsot ja villahousut sekä sekalainen kasa lisäimuja ja fleecekuivaliinoja. Olen ommellut itsekin joitakin sisävaippoja, mutta yritän hillitä itseni, kun noita harsojakin on aika paljon, emmekä oikeastaan tarvitsisi... mies käyttää usein noita tarrallisia muotoon ommeltuja.
Kannattaa ehdottomasti kokeilla!
Käytin esikoisella kestoja ja laitoin sideharsot kylmään veteen, johon lisäsin etikkaa. Sideharsot saatto lillua etikkavedessä 2-3 päivää, eikä haissut yhtään. Ainoastaan kakkavaipat huuhtasin ennen sankoon laittoa. Etikanhan muuten pitäisi desinfioida eli siinä hajuttomuuden salaisuus. Samat kestot otan nyt seuraavalle käyttöön.
surttis rv 34+4
Itse ajattelin (äitini esimerkin innostamana) kestoilla esikoiseni kanssa ainakin pikkuvauva ajan, mutta mieheni (kahden pojan isä jo) ei ole lämmennyt ajatukselle. Perusinsinööri, joka vastustaa mm. biojätteiden lajittelua. Arggh.. No, nykyisessä taloyhtiössä ei sellaista edes olekaan, eikä mitään yhteistä kompostoria.
Tuo rahan säästö voisi olla mahdollinen keino, kun vain saisin hänet uskomaan, ettei siitä ole liikaa vaivaa! Itse muistelen nuorimman siskoni vauva-aikana (14 vuotta sitten, kun olin teini) ettei a) kakkavaipat haisseet b) se mitenkään hankalaa ollut. Sitäpaitsi MINÄ ne pyykit kuitenkin pesen...
Tuplien laskettu aika lähenee pikkuhiljaa ja vaippoja on jo melkoinen kasa. :) Täytyy tunnustaa, että oon innostunut noista kestovaipoista, joten kaikenlaista on tullut hankittua.
Toteaisin vielä, että mä olin ainakin kestovaippoihin tutustumisen aloittaessani ihan pihalla erilaisista vaipoista, tuntui, että perehtymistä riittää. Ja lähes kaikkialla todettiin, että eri vauvoille sopii erilaiset ratkaisut, joten valmista pakettia ei voi kukaan varmasti suositella. Huoh.. Mutta kun jaksaa pikkaisen perehtyä aiheeseen, niin kyllä se siitä selkiää.
Yhden neuvon olen myös pistänyt mieleen: jos on kiinnostunut kestoilusta, ei kannata aloittaa " kokeilemalla" todella vähäisellä määrällä vaippoja, koska silloin kestoilu voi tuntua erityisen työläältä, kun vaippoja saa pestä ihan jatkuvasti. Oikein säilytettyinä kun vaippoja voi pestä halutessaan vain 2-3 vrk:n välein.
Jeps, ei täälläkään tarvitse enää kauaa odottaa kestoilun aloittamista.. :)
Mia79 ja touhukaksikko rv 33+5
P.S. Kannattaa kurkata myös näiden sivujen Luomuperheiden puolelle, sieltäkin olen löytänyt hyviä vinkkejä. Ja esim. www.babyidea.fi on ihan tutustumisen arvoinen sivu.
Hei,
viestisi ei missään nimessä miltään saarnalta vaikuttanutkaan ja oli tosi kiva kuulla positiivisia kokemuksia kestovaipoista. Itse tässä myös pohdin, kannattaisiko alkaa niiden käyttäjäksi, kun esikoinen syntyy. Toisaalta jännittää, että onko esikoisesta niin hämillään ja muutenkin " pasmat sekaisin" , että kestovaipat onkin liian vaivalloisia.
Mutta ainakin tuo viestisi kannustaa hankkimaan niitä jo etukäteen ja voihan niitä aluksi yrittää käyttää ja jos tuntuu, ettei se sovi, niin sitten vaihtaa kertakäyttövaippohin.
Meillä oli aluksi tarkoitus käyttää öisin kertakäyttövaippoja ja muutenkin tarvittaessa, mutta tyttömme iho ei kestänyt mitään kertakäyttövaippaa ja niinpä meillä on käytössä pelkästään kestovaipat.
Aluksi liotin vaippoja etikkavedessä, mutta sitten totesin, että vaipat eivät haise ollenkaan niin kauan kun vauva syö pelkkää maitoa. Kiinteisiin siirtymisen jälkeen vaipat kannattaa jo liottaa. Liottamisessa kannattaa kuitenkin muistaa ettei liota esim. bumpyja vedessä. Niistä lähtee laminointi irti, eikä kuorivaipoilla sitten tee enää mitään, kun päästävät kaiken pissan läpi. Kuivausrumpuunkaan muovikuoria (laminoituja) ei saa laittaa. Pilalle menevät silloinkin.
En ole kokenut niitä missään vaiheessa työläiksi (ehkä siksi, että aluksi pelkästään mieheni taitteli vaipat :) :) Tyttö on sievästi istunut potalla puoli vuotiaasta ja nykyisin tulee kakka aina pottaan ja pissakin aika usein. Olen aivan hurahtanut näihin kestovaippoihin, joten olen saanut niihin rahaakin menemään. :( Varsinkin olen ihastunut hamppuimuihin. Varsinkin nykyisin, kun vaippaan tulee pissiä tosi reilusti, imevät hamppuimut paremmin, kuin pelkät harsot. Lisäksi olen ommellut Suuren käsityölehden ohjeella (lehti 1/2005) muotoonommeltuja sisävaippoja. Niitä on mukava antaa lahjaksikin, kun kaveripiiriin on syntymässä taas uusia kestovaippavauvoja :) Harson tilalle voi myös taitella flanellia, sekin imee paremmin kuin harso, mutta on iholla ehkä vähän viileämpi märkänä.
Kuorivaippoina meillä on käytetty Bumpyja ja nyt neuloin tytölle vielä hahtuvasta villavaippahousut, jotka on tosi mukavat ulkona. Peppu tuntuu lämpimältä vaikka ulkona olisi tullut leikkiessä pissat vaippaan.
Jos siis aikaa ja pähkinöitä riittää, niin vaipat kannattaa ommella itse, siinä säästää tosi paljon ja ylijäämäkankaista voi tehdä kivoja tilkkutöitä :) Kannattaa kokeilla kestoja, suosittelen lämpimästi. Kestoiluun voi myös jäädä koukkuuun, kuten minulle on käynyt. :)
t. millimu ja kestovaippakakara
Tuttavallani oli koliikkivauva, ja vauva-aika oli todella rankka. Hän oli hankkinut ison kasan kestovaippoja, mutta loppujen lopuksi ne menivät lähes käyttämättöminä kiertoon - hän ei yksinkertaisesti jaksanut enempää pyykkiä kuin mitä tuli ilman vaippojakin. Ja toisaalta energiaa ei riittänyt taitosten opetteluun tai mihinkään muuhunkaan. Onneksi tämä ihminen tiedosti sen, että mistä alkaa työtaakkaa keventämään kun unet jäivät muutamaan tuntiin vuorokaudessa ja vauva vaati kaiken liikenevän (ja liikenemättömän) ajan.
Tällä haluan siis vain kertoa, että kestovaippailun voi aloittaa vaikka myöhemminkin, jos ihan pikkupikkuvauvan kanssa tuntuu, että yksikin koneellinen pyykkiä enemmän on liikaa omalle jaksamiselle.
Meilläkin on ollut aina kaapissa myös kertispaketti öitä ja niitä vaikeita päiviä varten. Ja yksi paketti saattaa kestää kuukauden jopa kaksi. Vauva-aikana tahtoi jäädä kertikset pieneksi, kun niitä meni niin vähän.
Niin, ja ei kannata lannistua, jos ihan heti ei ala vaipat toimimaan, harjoittelu tekee mestarin. Meillä oli ensimmäisten viikkojen aikana aina villikset kakassa, kun poika kakan päätti tehdä, mutta kun opittiin taittelemaan vaipat tiiviimmin, niin lakkasi ne kakkavahingot.
eggis
...että täältä löytyi muitakin aiheesta kiinnostuneita. Kerronpa vielä mitä vaippoja meillä: käytämme sisävaippoina flanelleja ja sideharsoja (jotka siis taitellaan) ja päällä Bumpyn vaippahousuja. Ostin aluksi innoissani myös housumallisia sisävaippoja froteesta (Under the Nile) mutta olivat niin jumalattoman paksut, että vauva oli kuin tönkkösuolattu niiden kanssa. Ei siis ole käytetty. Tein ostokset Helsingin Ruohonjuuresta, mistä sai ainakin tosi hyvää opastusta samalla.
Käytettyjä sideharsoja säilytämme kannellisessa sankossa, jonka pohjalla vähän vettä (ja joskus etikkaa). Kakat tosiaan lähtevät ihan kokonaan käsisuihkulla (jossa kova paine), jos sellaista ei ole, niin liotus on ehkä hyvä vaihtoehto, kuten joku tässä kertoi. Vaippahousuja ei tarvitse vaihtaa joka pissan jälkeen.
Meillä on vielä käytössä sellainen tapa, että puhtaat sideharsot odottavat aina sohvan kulmalla ja siitä voi sitten taitella kolmiotaitoksia televisiota katsellessa ja muina lepohetkinä. Vessassa vaipat odottavat valmiiksi taiteltuina, ettei tarvitse vaipanvaihtohetkellä taittaa.
Ja sekin oli tosi hyvä vinkki, että vaippoja kannattaa olla tarpeeksi, niin ei tule pyykkäyspaniikkia.
Mukavaa odotusta kaikille edelleen!
tyytyväinen sellainen. Eli kestot olleet käytössä kotona (paitsi nykyään yövaippana kertis-mikä ois hyvin imevä yövaippa?), kertikset reisussa.
Meillä säilytys ollut ihan alussa aina etikkavedessä, nykyään taitaa melkein kuivasäilytyksenä olla... Yleensä kuitenkin laitan pytyn pohjalle vähän etikkavettä. Enkä ole huuhtonut vaippoja ollenkaan, paitsi pienenä taisin huuhtoa kakkavaipat ja käsitellä sappisaipualla ennen pesua.
Joku tuossa mainitsi under the nile-vaipan tönköksi. Totta, onhan se aika jäykkis kun lisää vielä kuoren päälle. Mutta meille ostettiin nuo nimenomaan univaipaksi. Toimi pitkään hyvin öisinkin, nyt päiväunikäytössä (siis höystettynä lisäimulla ja villahousuilla).
Ja minä suosittelen lämpimästi ruskovillan villahousuja!
että ostettiin isille kiva kestovaippa-aiheinen isänpäivälahja tyttöjen kanssa
:-)))))))))
http://www.ekopirpana.com/products.php?g1=1cac76&PHPSESSID=d5e129373f45…
Kyllä on työkavereilla kivaa kun tuo roikkuu työavaimissa...
meille on tulossa neljäs ja olen kiinnostunut kestoilusta ajattelin itse ommella vaipat Ottobressa oli tosi hyvät ohjeet onko kukaan ehtinyt niitä vielä tehdä/testata. Mites sitten toiset käytää jotain riisipaperia peppua vasten onkohan hyvä ja siis mihin väliin harso siis taitellaan ja miten?? On paljon muitakin kysymyksia, mutta nyt täytyy lopettaa. Ai, mistä muuten saa parhaiten tietoa?
Minä olen nimittäin täällä epäillyt omaa järjenjuoksuani kun ajattelin kestoja käyttää.