Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kestovaippakannustus (vain sellaista kaipaaville!)

03.11.2005 |

Hei!

Vierailen täällä tuolta vauvapuolelta. Halusin tulla sanomaan sellaisen sanasen kestovaippailusta, jota itse olisin odotusaikana kaivannut. Harkitsin koko odotuksen ajan kestovaippoja (ympäristösyistä) mutta ne tuntuivat ajatuksissa vaan niin MIELETTÖMÄN hankalilta. Olin loppumetreille asti kiikun kaakun sen pyykkivuoren ja toisaalta syyllistävän jätevuoren välillä. Mieheni innostamana sitten kuitenkin hankimme viime tingassa kestovaipat.

Ja nyt kun olemme käyttäneet kestoja (kohta 8kk), olenkin kokenut ne täydellisen vaivattomiksi. Ihan totta! En olisi ikinä etukäteen uskonut tätä näin helpoksi ja juuri siksi tuli mieleeni tulla tännekin levittämään " ilosanomaa" . Säästymme kokonaan haisevilta vaipparoskiksilta ja niiden ulos viemiseltä, puhumattakaan vaippojen raahaamiselta kaupasta. Luulin, että käytetyille sideharsoille varattu sankko (kannellinen) haisisi, mutta yllätyin kun hajuhaittoja ei ollut. Vaippaa vaihtaessa likainen harso oli yhtä kätevä heittää sankkoon kuin kertisvaippa roskikseen, ainoastaan kakkaharsoa joutuu hieman suihkuttamaan käsisuihkulla pönttöön. Sideharsojen peseminen ei ole suuri vaiva, jos omistaa pyykkikoneen. Ja harsot kuivuvat yhdessä yössä.

Lisäksi ympäristön säästämisestä tulee hyvä mieli joka kerran kun vaihtaa vaippaa, vaikkei mikään ekohihhuli olisikaan. Eikä rahan säästäminenkään ole meitä harmittanut ;-)

Vinkiksi sanoisin, että kestovaipat kannattaa ostaa etukäteen ja opetella taitokset, koska vauvan kanssa sellaiseen ei ehkä ole ylimääräistä energiaa.

Tämä ei ollut sitten tarkoitettu miksikään saarnaksi kertakäyttövaippojen käyttäjille. Itse vaan olin odottaessa hyvin epävarma asiasta ja olisin kaivannut " käyttäjien" kommentteja. Tässä oli vain yksi kannustava sellainen.

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
07.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauveliinimme laskettu aika on helmikuussa ja olen lämmennyt ajatukselle kestovaipoista, paljonko niitä sekä sideharsoja pitää hankkia pitää hankkia, että riittävät kotioloissa?

Vierailija
22/23 |
07.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt alkuun 20 kpl erilaisia sisävaippoja. Harsoja on 10 kpl (+ äpakkauksen harsot, niitä tuskin vaippoina kuitenkaan pidetään), 4 muotoonommeltua sisävaippaa ja 5 prefoldia. Lisäimuja on 7 kpl.

Pikkuvauvan kanssa voipi kevyesti mennä reippaat 10 vaippaa per päivä, joten jos varasto on pieni niin pesukoneen pitää laulaa joka päivä. Sen takia aika paljon saa olla, että toisesta päästä ehtii kuivua kun toisesta päästä pinkat loppuu...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
07.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käytetään lähinnä harsoja, joita on n. 20 kpl. Olen itse ommellut kuivaliinoja, fleece+flanelli/frotee, jotka laitan peppua vasten ja siihen sitten harso päälle. Kuorena meillä käytetään villahousuja. Noita riisipapereitakin meillä on, mutta ei ne minusta ainakaan maitokakan kanssa toimi, joku voi olla eri mieltä...2 pkt on käyttämättä. Ostin sellasen tutustumispaketin, jossa on vähän sitä ja tätä, mutta nyt en enää sellasta ostais, käytettynä saa yhtä ja toista ja voi kokeilla mikä tuntuu omalta ja lapselle sopivalta. Ja noilla harsoilla pääsee hyvin alkuun ja miksei tietysti loppuunkin ;) Lisäksi olen ommellut sillä Ottobren kaavalla aika monta sisävaippaa, se ompeleminen on niin hauskaa ja mies käyttää niitä mielellään, siis vauvalla ;)))) Se kaava on minusta aika iso, se pienen koko on ihan hyvä tuolle kohta varmaan 6kg jässikälle. Ompelin niitä myös niin, että saumurisaumat on siinä päällä, minusta ne on kivempia niin.

Tietoa löytyy hyvin esim.

http://www.babyidea.fi/

http://www.huvitutti.net/arki/tavarat/vaipat3.html

ja tietysti noiden vaippoja myyvien sivuilla voi käydä ihastelemassa mitä somimpia vaippoja...

Onpas mukavaa levittää tätä ilosanomaa, kiitos pinon aloittajalle!