elareista taas...jos etä saa käteen n.1400/kk ja lähillä "ei mitään",
niin paljonko etä joutuu maksamaan elareita? tiedän, ettei sitä voi kukaan ainakaan eurolleen tietää, mutta kysyn silti. Lähi siis saa työttömyyskorvausta (ja asumistukea), kaksi lasta (toinen koulussa, toinen pk:ssa).
Kommentit (46)
mieheni maksaa suuret elarit jotka menee ex:än matkusteluun ja huvitteluun. Sitten lapset tulee meille ja me ostamme niille vaatteita, oppikirjoja jne. Jä sitten ne kerrtoo kun äiskä kävi taas turkissa, ilman heitä. Mies ei sotkeuduu asiaan, ei haluaa sotiaan. Mä vaan en pidä siitä että elättää ex:ää.
ja huolettaa, miten rahat riittää, jos elareita määrätään miehelle maksettavaksi esim. se 280€/kk...itse kun olen kotihoidotuella kotona. Ja ennen kuin alatte haukkua...niin me ostamme näille lapsille kaikki vaatteet pikkuhousuista ja sukista toppahaalareihin ja talvisaappaisiin, sillä tulevat meille aina rikkinäisissä liian pienissä lumpuissa. Joskus laitetaan mukaan jotain uutta, mutta se sitten jotenkin aina häviää. Olisi ihan ok ostaa näille lapsille tarvittavaa, mutta se elareiden maksaminen v*tuttaa kyllä niin, kun sen näkee, ettei ihan oikeasti mene lapsille ne rahat. Äidillä mm. uusi auto, joka viikko uusi hiusväri/kampaus, uusia vaatteita, koruja jne., kotona kaikki TV:t yms. uutta, kallista ja hienoa, mutta lapset kulkevat lumpuissa, eivät saa koskaan mitään tyyliin suksia/luistimia/polkupyörää/leluja jne., ei harrastuksia, ei mitään huvipuistoja tai mitään halvempaakaan eikä edes ilmaista lasten tapahtumaa. Huoh. Harmittaa ja ärsyttää ja kiukuttaa. ap
Koita nyt päästä tuosta kateudesta ja katkeruudesta. Mikähän siinäkin on että pienituloisimmat ukot lisääntyvät aina eniten? Sitten on eksien ja nyksien kakaroita ruokittavina ja lopulta kaiken maksaa sosiaalitoimisto.
Palaa niin pinna tommosiin vastauksiin!! Lapset eivät saa edes ruokaa koulun/pk:n jälkeen, eli edes siihen ei mene rahaa. 8-vuotias koululainen ei ole IKINÄ elämässään ollut äidin kanssa kaupassa ostamassa vaatetta itselleen. Kerran on ollut kirpputorilla, josta äiti osti hänelle liian pienet, rikkinäiset kengät. Ei todella tunnu kivalta elättää miehen exää, joka laiskana makoilee kotona tekemättä mitää, kun työt "ei huvita"!! Haukkukaa vaan minua, aivan sama, olen niin kypsä tähän tilanteeseen!!!
ap
Otetaan esimerkki erkki. Erkki tienaa 1400e käteen ja asuu yksin. Vuokra on vaikka 500e. Ja työmatkat vie vaikka 100e Eli lasketaan 1400-500(vuokra)-500(oma henkilökohtainen osuus)-100(matkat) eli kulut on 1100e. Loput on maksukykyä. Maksukyky taas ei aina tarkoita suoraan mitä maksaa.
500e omaan elämiseen. Mutta jos Erkki asuu avio/avoliitossa niin oma osuus on 420e.
mieheni maksaa suuret elarit jotka menee ex:än matkusteluun ja huvitteluun. Sitten lapset tulee meille ja me ostamme niille vaatteita, oppikirjoja jne. Jä sitten ne kerrtoo kun äiskä kävi taas turkissa, ilman heitä. Mies ei sotkeuduu asiaan, ei haluaa sotiaan. Mä vaan en pidä siitä että elättää ex:ää.
Tuliko yllätyksenä että noin voi käydä kun ottaa muiden jämät?
enkä ole ottanut muiden jämiä, mutta onko sinusta oikein, että äiti lomailee niillä rahoilla, jotka pitäisi käyttää lasten elättämiseen?
neljästä lapsesta yht. 100e/kk siis 25e/lapsi ja etän tulot 1300e. Ja lv:n mielestä ei enempää pysty maksamaan. Oli muutenkin täysin puolueellinen eli isän (etän) puolella.
ja lastenvalvojan mielestä liian pieni summa. Oikeampi summa olisi hänen mielestään 250 euroa/kk, mutta meillä ei tarvetta ainakaan nyt, niin sovittiin, että tuo 200 on ok.
mulla oikeesti tällä hetkellä niiiiiiiin keittää!!! annettiin viime kerralla koululaiselle pyörä, jolla voi alkaa mennä kouluun nyt kun on 2.luokkalainen. Siihen oltiin aika kauan pienistä tuloista säästetty. Lasten äiti EI SANONUT MITÄÄN!! kun kiikutimme pyörän heille ja lapsi ylpeänä esitteli, että iskä on ostanut hänelle pyörän.
ap
Otetaan esimerkki erkki. Erkki tienaa 1400e käteen ja asuu yksin. Vuokra on vaikka 500e. Ja työmatkat vie vaikka 100e Eli lasketaan 1400-500(vuokra)-500(oma henkilökohtainen osuus)-100(matkat) eli kulut on 1100e. Loput on maksukykyä. Maksukyky taas ei aina tarkoita suoraan mitä maksaa.
500e omaan elämiseen. Mutta jos Erkki asuu avio/avoliitossa niin oma osuus on 420e.
omasta elämisestäkö sitten maksetaan vakuutusmaksut, sähköt, auton kulut yms. Ei ole herkkua olla eronnut mies.
jonkun kanssa yhdessä niin myös asumiskustannukset puolittuu. Eli sitten se olisi 1400-250-420-100=630e maksukykyä!
Ai ei jää mitään käteen exälle??
1200 siis nettotulot.
Elarit 200 euroa
Puolet vuokrasta 250 euroa
Bussikortti 45 euroa
Käteen jää 705 euroa millä maksaa laskut ja ruoka. Ja sielä taloudessa on se toinen osapuoli joka maksaa puolet ruoasta ja laskuista...
Aika hemmetin paljon enemmän jää exälle ruokaan ja laskuihin kuin itselleni.. Ja me pärjätään ihan hyvin.
Mitkä hiton minimielarit? Sellaista ei olekkaan, Kelan maksamat elarit on muodostunut, puhekielessä jonkin sortin minimiksi, ettei kunnille syntyisi maksettavaa.
500e omaan elämiseen. Mutta jos Erkki asuu avio/avoliitossa niin oma osuus on 420e.omasta elämisestäkö sitten maksetaan vakuutusmaksut, sähköt, auton kulut yms. Ei ole herkkua olla eronnut mies.
terv. Erkki esimerkki :)
Ai ei jää mitään käteen exälle?? 1200 siis nettotulot. Elarit 200 euroa Puolet vuokrasta 250 euroa Bussikortti 45 euroa Käteen jää 705 euroa millä maksaa laskut ja ruoka. Ja sielä taloudessa on se toinen osapuoli joka maksaa puolet ruoasta ja laskuista... Aika hemmetin paljon enemmän jää exälle ruokaan ja laskuihin kuin itselleni.. Ja me pärjätään ihan hyvin.
asuu varmaan yksiössä (ja vieläpä puolisonsa kanssa). sinnehän on sitten mukava ottaa lapset joka toinen viikonloppu. patjat vaan lattialla ja tsadam! lattiatilaa ei ole enää ollenkaan ;) ruokapöytääkään tuoskin mahtuu...
500 kaksiosta on ihan normaalia. Ja ei, lapset eivät käy isänsä luona kylässä koskaan. Eivät ole käyneet eivätkä tule käymään. Ainoastaan valvotut tapaamiset 2 kertaa vuodessa, mutta se on jo ihan eri juttu.
Erkin kannattaa uuden kumppaninsa kera muuttaa korpeen niin ongelma ratkaistu...
mikä hemmetin erkki-esimerkki tähän on vedetty kun puhun omasta exästäni. Olet varmaan sekoittanut 2 eri avasuat vaikka jokaiseen olen tuon 8 laittanut.
Exä asuu kumppaninsa kanssa ihan pääkaupunkiseudulla, Vantaalla.
erkkini maksaa elareita 350 e kahdesta lapsesta yhteensä, tulot ovat vain noin 1200 e, joten eipä niitä juuri uudelle perheelle jää, meillä on siis yhteinen lapsi. On yritetty pudottaa, elareita, mutta ei ole onnistunut.
että Erkillä olisi varaa uutta naista luokseen ottaa asumaan, kun entinen hoito ja mulukunkuulta vievät jo nyt kaikki rahat.
ja huolettaa, miten rahat riittää, jos elareita määrätään miehelle maksettavaksi esim. se 280€/kk...itse kun olen kotihoidotuella kotona. Ja ennen kuin alatte haukkua...niin me ostamme näille lapsille kaikki vaatteet pikkuhousuista ja sukista toppahaalareihin ja talvisaappaisiin, sillä tulevat meille aina rikkinäisissä liian pienissä lumpuissa. Joskus laitetaan mukaan jotain uutta, mutta se sitten jotenkin aina häviää. Olisi ihan ok ostaa näille lapsille tarvittavaa, mutta se elareiden maksaminen v*tuttaa kyllä niin, kun sen näkee, ettei ihan oikeasti mene lapsille ne rahat. Äidillä mm. uusi auto, joka viikko uusi hiusväri/kampaus, uusia vaatteita, koruja jne., kotona kaikki TV:t yms. uutta, kallista ja hienoa, mutta lapset kulkevat lumpuissa, eivät saa koskaan mitään tyyliin suksia/luistimia/polkupyörää/leluja jne., ei harrastuksia, ei mitään huvipuistoja tai mitään halvempaakaan eikä edes ilmaista lasten tapahtumaa. Huoh. Harmittaa ja ärsyttää ja kiukuttaa. ap
Koita nyt päästä tuosta kateudesta ja katkeruudesta. Mikähän siinäkin on että pienituloisimmat ukot lisääntyvät aina eniten? Sitten on eksien ja nyksien kakaroita ruokittavina ja lopulta kaiken maksaa sosiaalitoimisto.
Palaa niin pinna tommosiin vastauksiin!! Lapset eivät saa edes ruokaa koulun/pk:n jälkeen, eli edes siihen ei mene rahaa. 8-vuotias koululainen ei ole IKINÄ elämässään ollut äidin kanssa kaupassa ostamassa vaatetta itselleen. Kerran on ollut kirpputorilla, josta äiti osti hänelle liian pienet, rikkinäiset kengät. Ei todella tunnu kivalta elättää miehen exää, joka laiskana makoilee kotona tekemättä mitää, kun työt "ei huvita"!! Haukkukaa vaan minua, aivan sama, olen niin kypsä tähän tilanteeseen!!!
ap
elättää itsensä, ostaa kolmelle lapselle vaatteet ja vielä kustantaa exälle autot, lomamatkat, vaatteet, kampaamot ym. Sorry nyt vaan mutta en ihan usko tuota. Vaikka ainahan ne exät on ilkeitä ja vievät miesraukkojen kaikki rahat, isänhän ei enää sen koomin kun uuden vaimon ottaa tarvi maksaa lapsistaan mitään. Niin ja lasten elatushan ei maksa mitään, kaikki elarit menee aina nimenomaan exälle, mitään siitä ei jää lapsille.
olen se kauhistuttava äitipuoli ja kyllä muakin nyppii, että mieheni on pitänyt kustantaa exälleen mm. omakotitalon rakentamista, kun kumpikaan lapsista ei tule siinä ikinä asumaan. Toinen lapsista asuu meillä ja toinen on jo muuttanut pois kotoaan, kulkee aika lumpuissa, ei riitä rahat ruokaan jne. Mutta tästä jälkimmäisestä meidän on tarvinnut tähän asti maksaa. Plus tietysti se, että olemme antaneet lapselle itselleen ruokarahaa ym. Kun voisikin kaiken rahan antaa hänelle suoraan! Nyt onkin exä ihmeissään, kun elareita ei makseta, kun toinen lapsista muutti meille ;)