Näin se menee (koulutustasot)
Ylimmästä alimpaan työpaikoilla:
- toimari (KTM tai tohtori, tiedekorkeakoulusta siis valmistunut eli yliopistosta)
- asiantuntijatehtävät, talous- ja hallintovastuuta tai keskitason johtajat (maisterit, mahdollisesti amk-tutkinto)
- asiantuntijatehtävät (kts. edellinen)
- työnjohtoporras (amk)
- pussihousutyöläiset ja liukuhihnaduunarit (amis)
Karkea jako mut jotenkin noin se menee. Ja palkka tietysti suurenee aina kun mennään tasa ylöspäin.
Kommentit (54)
ainakaan tohtoriksi heille kun ei ole töitä...t. tradenomi
Mulla on työpaikalla kolmekin tohtoria ja kaikki asiantuntijahommissa. Tosin ei ne tohtoreina ole sitä työtään saaneet vaan ovat opiskelleet ja väitelleet työn ohella. Kyllä koulutus vaan aina kannattaa!
"Ja palkka tietysti suurenee aina kun mennään tasa ylöspäin."
Tuo ei muuten pidä paikkaansa. Meillä kaveripiirissä kolme ihmistä, joilla pelkkä ammattikoulutus, mutta jotka edenneet it-alalla pitkälle, ja palkka on sen mukainen. Saavat enemmän liksaa kuin pari yliopistosta valmistunutta (ei it-alalla olevaa).
miten hankalaa on saada työtä kun ovat omastakin mielestään ylikouluttautuneet...minkäs teet jos näin kerran myöntävät asian olevan.
kk-tulot yli 7 t...eikä ole ees yo, ukkoni mun =9
suren, mistä oikein revin töitä sitten, kun valmistun. En ole pystynyt tekemään töitä opiskelujen ohella, koska mulla on kolme lasta.
Kyllä meillä tuttavapiirissä vaikkapa putkimiehet tienaavat paljon paremmin kuin monet "tiedekorkeakoulusta" valmistuneet.
kk-tulot yli 7 t...eikä ole ees yo, ukkoni mun =9
Oli ukko yo tahi ei.
Kyllä meillä tuttavapiirissä vaikkapa putkimiehet tienaavat paljon paremmin kuin monet "tiedekorkeakoulusta" valmistuneet.
tienaavat enemmän kuin putkimiehet. Ja molempia on työttöminäkin.
Ylimmästä alimpaan työpaikoilla:
- toimari (KTM tai tohtori, tiedekorkeakoulusta siis valmistunut eli yliopistosta)
- asiantuntijatehtävät, talous- ja hallintovastuuta tai keskitason johtajat (maisterit, mahdollisesti amk-tutkinto)
- asiantuntijatehtävät (kts. edellinen)
- työnjohtoporras (amk)
- pussihousutyöläiset ja liukuhihnaduunarit (amis)
Karkea jako mut jotenkin noin se menee. Ja palkka tietysti suurenee aina kun mennään tasa ylöspäin.
Mulle on ihan sama mitä sä luulet mun palkan olevan.
Terv. Amiksen käynyt
moni sähkäri esim tienaa enemmän kuin akateemiset ja moni akateeminen vietää aikaansa työttömänä kun taas sähkärillä riittää töitä...ei mene ihan yksi yhteen nämä asiat :)
kaupunkien johtajat tienaavat vähemmän, kuin hyvät myymämiehet:)
sähkäri, millä ilmeisesti tarkoitat sähköasentajaa tai jotain vastaavaa. IS:n julkaiseman tilaston mukaan sähkärin keskipalkkakin on vain 2500 euroa, joten eipä kovin kummoinen tarvitse olla kun siitä pistää paremmaksi.
faktaa tuo että mitä korkeampi koulutus sitä enemmän aina palkkaa :D ja joo mun sähkärimies ansaitsee aika paljon enemmän kuin tuon 2500e /kk :D
Meillä kans jäi Ph.D kummaltakin väliin vaikka paikan olisi saanut. Ei kannata tuhlata kys. koulutukseen vuosia, koska työllistyminen on hyvin kyseenalaista ja tutkinjanpalkalla on aika vaikea elää. Mahdollisesti elinikäisen kituutus edessä. Se on sitten toinen juttu jos muuttaa rapakon taakse ja hankkii ensin koulutuksensa jostain tunnetusta ulkomaalaisesta tutkimusyliopistosta (Suomessa ei ole kovin kummoisia)... mutta sanoisin, että Suomessa ei yleensä kannata.
kaikki sairaanhoitajat, kätilöt, poliisit jne ovat työnjohtajia?
Mun työpaikalla on pääosin merkonomeja. Myös toimitusjohtaja on merkonomi. Seassa on yksi insinööri ja yksi KED.
enemmän tais nyt olla kyse siitä että voiko duunari tienata enemmän kuin akateeminen ja voihan se! Useinkin tilanne se...
sähkäri, millä ilmeisesti tarkoitat sähköasentajaa tai jotain vastaavaa. IS:n julkaiseman tilaston mukaan sähkärin keskipalkkakin on vain 2500 euroa, joten eipä kovin kummoinen tarvitse olla kun siitä pistää paremmaksi.
..moni on tosi pettynyt ,lukenu monta vuotta ja palkkakuopassa...ja hei-mitä te jauhatte paskaa!!??
ainakaan tohtoriksi heille kun ei ole töitä...t. tradenomi