Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laittaisitko lapsesi yksityiskouluun mikäli mahdollista?

Vierailija
28.08.2011 |

Itse laittaisin heti mikäli paikkakunnallamme sellainen olisi. Olen lopen kyllästynyt perusopetuksen luokissa vallitseviin työrauhaongelmiin.

Koulupäivät tahtovat mennä vain heikoimpien ja toisaalta kaikkien häitiköiden ehdoilla. Hyville oppilaille ei tarjota mitään ekstraa.

Ja kokemusta asiasta löytyy, olen itse toiminut 10 vuotta opettajana.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihme ettet tiedä mitään.

Vierailija
22/43 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ainakaan Suomessa mene niin. Esim. Steinereissä on usein jopa keskimääräistä heikompia oppilaita.

Mihin perustuu käsityksesi, että on keskivertoa huonompia oppilaita? :D Omalta luokaltani valmistui parikymmentä nuorta vuonna -96, suurin osa meistä on korkeakoulun käyneitä ja ihan hyvissä työpaikoissa, joten vähän ihmettelen näkemystäsi.

Steinerkoulu on maksullinen koulu, joten sinne ei sen vuoksi eksy niiden vanhempien lapset, jotka eivät halua panostaa lapsensa koulutukseen myös rahallisesti.

En tarkoita, että tarvitsee olla rikas, kyse on asioiden priorisoinnista. Kavereiden lapsilla on ollut myös kiusaamisongelmia peruskoulussa. Niiden selvittäminen on ollut vaikeaa uskomattomasta syystä - vanhempia ei kiinnosta edes se, onko oma lapsi kiusaaja. Steinerissa tällaiseen en ole oman lapsen kanssa törmännyt, onneksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mihin tahansa yksityiseen laittaisi todellakaan, niitakin on taysin eri tasoisia, uskonnolisten ryhmien pitamia jne. Katsoisin koulua ja opetuksen sisaltoa kriittisesti, ja jos olisi mielestani vastinetta rahoilleni niin saattaisin laittaakin.

Vierailija
24/43 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa ihan tavallisen peruskoulun vanhemmat ovat koulumyönteisiä. Koulun ja kodin yhteistyö aktviivista etc. vaikka oppilaat ovat tietysti tavallisia eri tasoisia. Etuna vielä sama asuinalue, joka on kuin pieni kyllä, jossa tunnemme toisemme ja kaverit ovat lähellä. Yksityskouluun olisi ollut pitkä matka ja kaverit olivivat olleet ympärikaupunkia. Nyt aikaa jää olla kavereiden kanssa ja harrastaakin paljon...

Vierailija
25/43 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sieltä ne löytyy.

Vierailija
26/43 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta esim. lastemme yksityiskoulussa (ulkomailla) käytöshäiriöt eliminoidaan järjestelmällisesti ja kolmannesta varoituksesta lapsi lentää ulos koulusta. Opetus on laadukasta ja mikä parasta, kaikille taataan opiskelurauha.

Joskus ruoho on vihreää aidan toisella puolella.

Miksi ykyityiskouluissa olisi rauhallisempia oppilaita Meneekö rauhallisuus ja varakkuus jotenkin käsi kädessä?

Mun lapseni luokan pahin häirikkö on lääkäripariskunnan poika. Varmaan olisi yksityiskoulussa jos täällä sellaisia olisi.

Vierailija
27/43 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meidän yksityiskoulussa katsottiin kummallisen kauan sen pojan häiriköintiä, jonka vanhempi oli opetusviraston päättäjiä... Aika moni epäili, näinköhän tämä oli myöskään koskaan käynyt samoissa pääsykokeissa kuin muut.

Vierailija
28/43 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta eipä nuo ole kovin tyytyväisiä siellä. Samat firmat yrittää Suomeen.

Vierailija
29/43 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoliso opettaja joten tiedän arjesta. Erikoislukioon voisin kyllä laittaa.

Vierailija
30/43 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutimme "alemman keskitason" alueelta "ylemmän keskitason" alueelle asumaan. Asumismuoto pysyi samana, mutta eroa on kuin yöllä ja päivällä... kaikkialla on siistiä, ihmiset fiksuja eivätkä esim. riko tai roskaa huvikseen kuten tuolla entisellä alueellamme. Väkivaltaa yms. on hyvin vähän, juoppojakaan ei tarvitse katsella bussissa.

Itse olen todella tyytyväinen muuttoomme. Sen sijaan entiselle alueelle jääneet ovat "piikit pystyssä", haukkuvat meitä kun muutimme ja vieläpä tälle alueelle. Täällä ollaan kuulemma hienompia kuin oikeasti ollakaan ja luoja ties mitä...;) Erot kouluissa näkyvät myös; entisellä alueella jokainen koulu oli homeessa mutta vanhemmat vastustivat kynsin ja hampain näiden purkamista. Uudella alueella rakennukset ovat turvallisia ja pienen kosteusvaurion löydyttyä oppilaat siirrettiin heti muihin tiloihin.

Vierailija
31/43 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

asuinalueen perusteella hieman kouluja, täällä pienemmässä kaupungissa/ maalla ei muutto tiselle asuinalueelle paljoakaan koulun laatuun vaikuta!

Vierailija
32/43 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

laittaa heidät oman kunnianhimon takia jonnekin kauan kouluun - Kulkemaan bussilla ja pois lähiseudun kaveripiireistä. Yläasteelle ja varsinkin lukioon voi sitten mennä jo kauemmas, jos siltä tuntuu.

Vierailija
33/43 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen seurannut tunteja Ressun lukiossa ja kyllä ne nuoret sielläkin osa tunnilla häiriköidä - vaikka yli ysin oppilaita ovatkin...

Vaikkei niiden vanhemmat varmaan omista fiksuista ja filmaattisista uskoisi :-)

Vierailija
34/43 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäiseksi tulee mieleeni, että pelkäisin sellaisen koulun oppilaiden vertailevan toistensa perheitten materiaa: montako autoa on, tuleeko autolla kouluun vaikka matka lyhyt, minkämerkkisiä autoja, minkä merkkisiä vaatteita, asuuko omakotitalossa tai ainakin omistusasunnossa, jne. Tämmöiset kun eivät itseäni kiinnosta enkä siis omille lapsilleni opeta, niin arvelisin alakynteen jäävän ja huonosti viihtyvän. En tiedä mitään, tämmöinen ajatus vaan tulee mieleen.

Toiseksi haluan lapseni lähellä olevaan kouluun. Eli jos pitkä olisi matka ykstyiskouuun, en veisi. Olen itse kokenut taksimatkalapsuuden, enkä halua sellaista omilleni. Nautin, kun he tuosta noin kipaisevat alle kilometrin matkan kouluunsa ja sieltä takaisin. Koulun kautta ovat saaneet kaverinsa, jotka asuvat lähellä, mutta eivät muuten olisi tutustuneet. Arvostan kaverisuhteita, niitäkään minulla ei ollut lapsena koulun ulkopuolella, koska asuin kaukana maalla, näin paria koulutoveria, jos vanhempamme joskus harvoin vierailivat toistensa luona, muuten kaverina oli pari kesänaapuria.

Omani eivät ole edes koulunsa musiikkiluokalla. Miksi laittaisin sinne lapsen, joka selvästi ei ole musikaalinen ja joka piirtää mielellään ja on siinä taitavakin. meillä ainakin näillä ei musiikkiluokkalaisilla on yksi tunti musiikkia ja 2-3 tuntia kuvista, joten se sopii lapselleni. Tän palstan perusteella kuulostaa siltä, että on huono ja lapsestaan piittamaton vanhempi, jos ei tätä musiikkiluokalle kannusta. Kuvisluokalle kannustaisin ja luonnontieteelliselle, jos olisi omassa koulussa, mutta ei ole. Ei ole kyse siitä, etteivät vanhemmat välitä lapsestaan, jos hän ei ole painotetulla luokalla. Jotkut eivät pääse, koska eivät läpäisi testejä ja tosiaan jotkut ovat parempia kuviksessa.

Omien lasteni mielestä emme saisi muuttaa tästä, koska he haluavat käydä juuri tuota lähikouluamme. On sen verran tärkeä heille. Mulle lapseni ja heidän koulunkäyntinsä on tärkeä asia ja tuen sitä olemalla arjessä läsnä.

Tiedän, ettei hyville ole ekstraa tarjolla, koin sen itse lapsena. Silti selviää ja oppii ja pärjää ylioppilaskirjoituksissakin.

Ehkä viisaat vanhemmat tarjoavat lapsilleen myös muita mahdollisuuksia, kivan harrastuksen esim.

Vierailija
35/43 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin tarkoituksella tänne muutettiin.

Vierailija
36/43 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyse vanhempien omasta kunnianhimosta vaan siitä että vanhemmat haluavat taata lapselle mahdollisimman rauhallisen oppimisympäristön!

Vierailija
37/43 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siellä varmaan on parempi opiskelurauha ja lisäksi taloudellisia resursseja on enemmän. Tilat ja oppimateriaali sekä koneet yms ovat uusia ja ajanmukaisia. Koulu on korvaava koulu, eli tämä yksityuskoulu ei maksa oppilaille (tai heidän vanhemmilleen) mitään ekstraa.

Vierailija
38/43 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityiskoulujen liiton jäsenet. Osa ottaa kyllä oppilaita ihan ympäristöstään, mutta osaan valikoidaan muuten.

http://www.yksityiskoulut.fi/members.htm

Vierailija
39/43 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka om listalla toka ole Helsinigin alin sisäänpääsykeskiarvo

Vierailija
40/43 |
28.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole tarvetta todistella kenellekään, että olemme muita parempia. Lapseni ovat ihan tavallisessa kaupungin peruskoulussa ja koulu menee hyvin. Terveellistä heillekin nähdä, että on olemassa monenlaisia ihmisiä ja kaikkien kanssa täytyy tulla toimeen jollakin lailla edes.

Olen itse yläkoulun aineenopettaja ja väittäisin tietäväni jotain nykyisestä koulumaailmasta.

Suomessa on erittäin hyvä peruskoulu. Täällä ei ole mitään perusteita laittaa lapsia yksityiskouluun sen vuoksi, että siellä muka saisi jotenkin parempaa opetusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yhdeksän