G: Mitä ajattelet Baby Björnissä vauvaansa kantavista vanhemmista?
Kommentit (59)
voisiko joku aiheeseen ja ergonomiaan perehtynyt linkittää jonkun objektiivisen tutkimuksen aiheesta? Itse en ole kovin asialliseen tietoon törmännyt, mutta monilla tuntuu olevan paljon mutu-tuntumaa. Itse käytän BB originalia lyhyitä matkoja, jotta päästää puistosta kotiin ilman suurempia huutoja, kun lapsi ei enää viihdy vaunuissa. Lapsi ei myöskään viihdy rengasliinassa. Repussa viihtyy sen aikaa saadessaan katsella eteenpäin. Vaikea on uskoa, että tästä nyt lapselle olisi suurempaa haittaa ja ihmetyttää suuresti, jos tämä vastaantulijoita mietityttää.
Onko jotain reppua jossa voisi kantaa kahta vauvaa yhtäaikaa?
tandemina, eli niin, että toinen on selässä ja toinen edessä, tämä siis onnistuu kahdella kantoliinalla
Onko jotain reppua jossa voisi kantaa kahta vauvaa yhtäaikaa?
ja isoveljeä takana Patapumissa (joka lienee ergon tyyppinen kantolaite).
En tiedä, löytyykö Patapumia enää markkinoilta, mutta sen tyyppistä reppua kyllä suosittelen taaperoiden kantamiseen vaikkapa edellä mainituilla sieniretkillä.
Onhan niillä rattaat, ainakin meillä ollut. Ja kolmen kanssa on menty ihan ongelmitta.
... että kiva, kun ovat löytäneet itselleen ja lapselleen sopivan hoitotavan. Itsekin olen kantanut vauvoja repussa ja rinkassa. Liinojakin olen kokeillut, mutta niistä en ole pitänyt. len ihan kohtuullisen terävä, äo riittäisi mensaan ja akateeminen loppututkintokin on. ;)
kun tämäkin asia on näin kovasti muuttunut.
Meille ostettiin 10v sitten esikoiselle BabyBjörn-rintareppu ja siinä kannoin tyttöä ensimmäiset puoli vuotta. Ei tullut mieleenikään, että tekisin siinä jotain väärin?
siinä oletetaan vauvaa kannettavan liinassa tai repussa koko ajan. Harvat reppuilijat kuitenkin kantavat vauvaa päivät pääksytysten, vaan reppu on hyvä apu esim. kaupungilla tai metsäretkellä.
Tosin en ymmärrä liinankaan jatkuvaa käyttöä, se menee jo vainoharhaisuuden puolelle. Meillä liinakin on ollut nimenomaan metsäretkiapu, ei filosofinen kysymys.
Meillä on kolme lasta ja kokemusta on pitkästä liinasta, rengasliinasta, BB-repusta, Ergosta sekä Haltin kantorinkasta. Rengasliina on näistä ehdottomasti epämukavin, pitkä liina taas mukavin.
ja rintareput ym. toisistaan?
No ainakin baby björnin tunnistaa kun vauva roikkuu siinä epäergonomisesti haarovälinsä varassa kasvot eteenpäin, eikä sammakkoasennossa. Itse en ainakaan poikaamme viitsisi kiusata tuollaisella pallimankelilla.
käyttävän ohikulkijan ja tihrustaa sitten minkä merkkinen kyseinen vauvankantokapine on, ja sen mukaan sitten antavat halveksuntansa näkyä ja kuulua.
ja tuomitsevaa porukkaa taas liikkeellä!
Yhden tutun lapsi on jonkin verran rintarepussa, ergo-sellaisessa. Hänellä on myös kantoliina, mutta siinä vauva ei viihdy. Itse käytin jonkin verran kantoliinaa, ihan vain siksi, että se oli omasta mielestäni näppärin.
En ajattele mistään kantovälineestä tai sen kantajasta mitään kummallista, ihmiset taaplaavat tyylillään heille itselleen sopivalla tavalla.
Enkä kyllä erota kantoliinojakaan toisistaan.
No ainakin baby björnin tunnistaa kun vauva roikkuu siinä epäergonomisesti haarovälinsä varassa kasvot eteenpäin, eikä sammakkoasennossa. Itse en ainakaan poikaamme viitsisi kiusata tuollaisella pallimankelilla.
Jos BB:tä käyttää oikein, eli säätää oikein, lapselle saa oikein hyvän asennon. Tuskin vauva olisi hyväntuulisena repussa, jos jonkinlaisessa pallimankelissa kiusattaisiin.
Tehkääpä huviksenne googlen kuvahaku.
Ensin baby björn ja sitten vaikkapa manduca. Jos ette huomaa eroa vauvan asennossa olette puusilmiä.
Baby björnissä ei valmistajakaan suosittele vauvaa pidettävän pariakymmentä minuuttia pidempää. On niin epäergonominen.
Sen sijaan sellaisissa repuissa, joissa vauva on sammakkoasennossa, ei käyttöaikarajoituksia ole, sillä nuo reput ovat vauvalle ergonomisia.
Tässä alhaalla olevassakin on on termit sekaisin. On olemassa RINTAreppuja ja KANTOreppuja. BB on tyypillisesti tuota ensimmäistä ja Ergo jälkimmäistä. Sitten on vielä erilaisia kantoliinoja ja kantorinkkoja.
Meillä on ollut käytössä kaikkia noita paitsi rintareppuja ja minusta paremmuusjärjestys parhaimmasta huonoimpaan on: kantoreppu, -liina ja -rinkka.
ja tuomitsevaa porukkaa taas liikkeellä!
Yhden tutun lapsi on jonkin verran rintarepussa, ergo-sellaisessa. Hänellä on myös kantoliina, mutta siinä vauva ei viihdy. Itse käytin jonkin verran kantoliinaa, ihan vain siksi, että se oli omasta mielestäni näppärin.
En ajattele mistään kantovälineestä tai sen kantajasta mitään kummallista, ihmiset taaplaavat tyylillään heille itselleen sopivalla tavalla.
Onhan niillä rattaat, ainakin meillä ollut. Ja kolmen kanssa on menty ihan ongelmitta.
että ovatpa typeriä vanhempia kun eivät ole vaivautuneet ottamaan selvää asioista.
oot käyttänyt tai nähnyt käytettävän ihan väärin tuota reppua kun noin väität. Kyllä nykyään kaikki kantoreput ym suunnitellaan ergonomisesti, toki on eroja malleissa, mutta minkä tahansa valitsee niin tuskin siinä on hyvä vauvaa pitääkään 24/7. Ne on tarkoitettu väliaikaiseen käyttöön ja varmasti aivan turvallisia oikein käytettyinä, joka nykyaikainen malli!
Tuossa eräs linkki vielä:
http://www.lastenturva.fi/kauppa/product_info.php?products_id=211
Jos olet perehtynyt muihinkin kantovälineisiin, niin miksi ihmeessä olet valinnut juuri Baby Björnin..? Parempi toki kuin pelkät kädet, ja saahan se vauva siinäkin lähellä olla, mutta huonoin mahdollinen kantoreppu noista yleisistä kyllä ehdottomasti.