Ovatko espoolaiset oikeasti moukkamaisia?
Asutaan tällä hetkellä Helsingissä ja suunnitelmissa on ollut muutto Espooseen. Tarkoituksena on siis alkaa rakentamaan ja täältä Helsingistä järkeviä tontteja ei vaan löydy. Olen aina pitänyt Espoota yliarvostettuna ja täällä av:llä pyörittyäni tunne on vaan vahvistunut. Espoolaiset vaikuttavat olevan itseään täynnä olevia mahtailevia juntteja, jotka kuvittelevat olevansa muita parempia vain, koska olevat espoolaisia. Onko tämä todella espoolaisten identiteetti? Suvaitsevaisuus kuuluu sivistykseen ja tämä tuntuu espoolaisilta täysin puuttuvan.
Kommentit (74)
kuten kirjoitin olen asunut pk-seudun kaikissa kaupungeissa, myös Granissa aikoinaan. Kaikki muut paitsi Helsinki ovat esikaupunkeja, ei mitään muuta. Fakta on että Helsingin keskusta on se espoonlaistenkin keskusta eikä mikään muu. Autona mulla on 8 v vanha Nissan, se on pelkkä käyttöauto. Työmatkat kuljen junalla koska se on yhtä nopea mutta saastuttaa vähemän kuin auto, eja auto ei kulu silloin, kesäisin kuljen myös fillarilla. Espoolaiset polkupöräilijät ovat kanssa epäkohteliaita. Eilen eräs n 30-vuotias kaveri ohitti etukäteen varoittamatta minua n 20 cm etäisyydellä eli meinasi ajaa mun päälle, ja kun huusin sille että kato miten sä ajat, niin hän näytti vain keskaria, En kirjoittaisi espoolaisten epäkohteliaisuudesta ja tavasta ampua puskan takaa kuten sinäkin, ellei olisi kokemusta asiasta.
Espoolaisena en tarvitse Helsinkiä mihinkään. Työpaikkani on Espoossa, kaikki tarvitsemani palvelut ja kaupat ovat Espoossa. Jos haluan matkustaa muualle, lentokenttä on Vantaalla. No, jokunen asiakas on Helsingissä. Onkin aina nautinto tulla Helsinkiin ja päästä kuuntelemaan asemilla viihtyvien romanien iloisia tervehdyksiä ja haitarinsoittoa. Helsingin keskusta on pieni pläntti niemennokassa ja ympärillä on, kappas vain, esikaupunkia ja lähiöitä. Mistä sinä autoillessasi ja fillaroidessasi tiedät, mistä kukakin tilaa-antamaton kaahari ja kilpapyöräilijä-mäntti on kotoisin? Yhtä hyvin ne voivat olla Helsingistä, Vantaalta, Kauniaisista tai vaikka Kirkkonummelta. Mielestäni pk-seudulla autoilijat antavat aivan esimerkillisen hyvin tilaa rampeilla ja käännyttäessä, kun vertaa esimerkiksi Tampereeseen tai pienempiin maalaiskaupunkeihin eikä noita pikakiitäjä-fillaristeja tai sauvoilla huitovia rullaluistelija-mulkeroitakaan niin hirveän paljon ole, loppujen lopuksi. Olen itse asunut useassa paikassa etu-Töölössä, Punavuoressa, Lauttasaaressa ja Kampissa sekä Vantaalla Espoon lisäksi, eikä minulla ole ollut mainittavampia vaikeuksia sopeutua mihinkään noista paikoista. Joka paikassa on mahtunut asumaan ja liikkumaan; toki varovainen pitää olla kun ihmisiä on liikkeellä enemmän kuin pienemmissä kaupungeissa, mutta sehän on ihan normaalia. Jos tuntuu että kaikki ärsyttää, kannattaa ensimmäisenä tarkistaa oma asennoituminen.
Joka päivä tulen autolla Turun moottoritietä pitkin. Missään ei tungeta, tehdä älyttömiä ohituksia kun Kehä III ja Espoon keskuksen liittymissä. Suurin osa peräänajoista tapahtuu juuri näillä nurkilla, ja aina kuskina on mies kalliissa autossa. Minkä ihmeen takia pitää tunkea moottoritielle 500 metrin matkan takia, ja sen jälkeen kääntyä Kehä II:selle?
Tyypillinne espoolaine väittää ettei tarvitse Helsinkiä mihinkään. Ymmärtäisin väitteen jos Espoo sijaitisisi jossain länsirannikolla, useita satoja kilometrejä Helsingistä, mutta kun se nyt vain on yksi Helsingin esikaupunki eikä mitään muuta. Onhan Espoossa toki työpaikkojakin mutta ei joka alan. Totta se on että maailman muillakin suurkaupungeilla on Espoon tai Vantaan kaltaisia esikaupunkinsa joista osa ovat itsenäisiä kuntia, mutta esim Lontoon tai Tukholman naapurikunnissa asuva sanoo muualla maailamssa että on rehellisesti Lontoosta tai Tukholmasta eikä mistään Richmondista tai Sollentunasta.
Kuitenkin Helsingin metropolialuetta kokonaisuutena pitävät espoolaiset jotenkin arvottomana kun kuvittelevat että espoo pärjäisi ilman Helsinmkkiä. Mitenkähän olisi, jos Espoon ja Helsingin välille pystytettäisiin Berliinin muurin kaltainen este jonka yli ei pääse muut kuin jotkut isot johtajat ja diplomaatit ja ulkomaalaiset turistit viisumilla, kauankohan espoolaiset pärjäisivät tai millaiset tunnelmat olisivat? Eiköhän se ole kuitenkin niin että Helsinki kyllä pärjäisi ilman Espoota eikä päinvastoin?
Minkä ihmeen takia pitää tunkea moottoritielle 500 metrin matkan takia, ja sen jälkeen kääntyä Kehä II:selle?
Kun pääsee pikkuteitäkin? Kehä II taidettiin rakentaa liikennettä varten. Kyllähän se harmittaa, jos maalainen ei pääse ajamaan suoraan työpaikalle ilman ruuhkaa, kun ei omassa kotipitäjässäkään ole ruuhkaa.
Käy muuten katsomassa miten M6:lta ajetaan vaikka Coventrystä Birminghamiin tai M4:ltä M25:lle kääntyen terminaali viitoselle. M6:n käyttäjät käyttävät vain hetken M42:ta sotkien sen liikenteen. Taitaa liikennemäärillä olla joku osuus asiaan. Samat liikennevirrat pikkuteillä tarkoittaisi, että pikkuteillä seistäisiin päivä.
Onhan Espoossa toki työpaikkojakin mutta ei joka alan.
Olen vähän maalainen, mutta luulin, ettei Helzingissäkään ole. Molemmat on pääkonttori kaupunkeja, jotka ovat riippuvaisia muualla tehdystä työstä. Veikkaan, että Helsinki jäisi Espoolle toiseksi, jos alettaisiin omavaraisuutta arvioimaan. Tuskin Espoossakaan ne pellot tai naudat silti kaikkia ruokkisi.
Helsinkiläiset ovat ulkoistaneet ulkoilualueetkin Espoolle. Samoin monet muut tärkeät palvelut. Syy Espoon viihtyisyyteen taitaa olla siinä, että raskas logistiikka hoidetaan Helsingistä ja Vantaalta käsin. Espooseen ei ole rakennettu niitä varten infraa.
Kateellisten Tsadilaisten kannattaa miettiä, että Espoo jatkuu siitä Seurasaaresta vähän matkan päästä. Fiskikseltä lähdetään muutaman sillan yli ja päästään lähes yhtä nättiin ympäristöön. Se suunniteltiin puutarhakaupungiksi ja sen kuuluukin näyttää vähän luonnonläheisemmältä.
Ei siinä ole mitään pahaa, jos Helsinkiläinen luulee Espooseen mennessä eksyneensä maalle. Kannattaa vaan olla tyytyväinen onnistuneesta kaupunkisuunnittelusta ja ohjata vähän pidemmälle, tänne vaikka meillepäin, niin saattaa seuraavalla kerralla osata erottaa puun maaseudusta. Taitaa ne luulla Seurasaareenkin päästyään päässeensä maaseudulle. Lontoolaiset sentään tietävät olevansa puistossa, kun menevät puistoihinsa.
Minkä ihmeen takia pitää tunkea moottoritielle 500 metrin matkan takia, ja sen jälkeen kääntyä Kehä II:selle?
Kun pääsee pikkuteitäkin? Kehä II taidettiin rakentaa liikennettä varten. Kyllähän se harmittaa, jos maalainen ei pääse ajamaan suoraan työpaikalle ilman ruuhkaa, kun ei omassa kotipitäjässäkään ole ruuhkaa. Käy muuten katsomassa miten M6:lta ajetaan vaikka Coventrystä Birminghamiin tai M4:ltä M25:lle kääntyen terminaali viitoselle. M6:n käyttäjät käyttävät vain hetken M42:ta sotkien sen liikenteen. Taitaa liikennemäärillä olla joku osuus asiaan. Samat liikennevirrat pikkuteillä tarkoittaisi, että pikkuteillä seistäisiin päivä.
Mutta kun se röykeys millä tavalla ajetaan. Tullaan liittymään ja suorastaan ajetaan kylkeen vaikka nähdään että on jonoa. Espoolaiset eivät myöskään välitä vetoketju systeemistä. Jos kaikki antaisivat tilaa niin jono menisi eteenpäin. Mutta leasing autossa yksin istuvalla on hyvin usein kiire työpaikalle... Tai sitten ajetaan niin kuin toissa päivänä hirveetä ylinopeutta, vaihtaen kaistaa hullun lailla.Näytetään keskisormea, vaikka kaikki joutuvat seisomaan jonossa. (Ihana puinainen Skoda Roomster)Ohitetaan oikealla kun kaikilla on turvavälit ja sitten heti käännytään kahden kaistan yli niin, että muut joutuvat tekemään äkkijarrutuksia päästäkseen Kehä III:selle. Ihan sairasta. Missään en ole tavannut niin röyhkeitä kuskeja kun Espoon rajalla. Ja siinä ne ruuhkat ovatkin. Kun pääsee Kehä 2 ohi, niin taas luistaa ja liikennesäännöt taas toimivat.
Asutaan tällä hetkellä Helsingissä ja suunnitelmissa on ollut muutto Espooseen. Tarkoituksena on siis alkaa rakentamaan ja täältä Helsingistä järkeviä tontteja ei vaan löydy. Olen aina pitänyt Espoota yliarvostettuna ja täällä av:llä pyörittyäni tunne on vaan vahvistunut. Espoolaiset vaikuttavat olevan itseään täynnä olevia mahtailevia juntteja, jotka kuvittelevat olevansa muita parempia vain, koska olevat espoolaisia. Onko tämä todella espoolaisten identiteetti? Suvaitsevaisuus kuuluu sivistykseen ja tämä tuntuu espoolaisilta täysin puuttuvan.
syntyperäisenä lienen väärä henkilö sanomaan.
Nyt aikuisena jouduin kuitenkin pakenemaan espoon kovaa hintatasoa kauemmas. Mielelläni siellä asuisin edelleen, sanotaan mitä sanotaan mutta siellä nyt ainakin ON julkinen liikenne, hidas tai ei, ja siellä on palveluitakin siellä täällä.
Parasta espoossa on mahtava saaristo. Harva sitä kait syntymäkaupunkiaan ja lapsuuden maisemaansa moittia osaa =) Mun muistoissa espoo on puistoruokailua, pulkkamäkiä, uneliaita kerrostalolähiöitä, jännittäviä hissimatkoja, pyykin kuivausta talon katolla, viiden pennin , lähikoulua ja hiekkarantoja.
Espoolaiset eivät myöskään välitä vetoketju systeemistä. Jos kaikki antaisivat tilaa niin jono menisi eteenpäin.
Kyllä liittymissä olevien kuuluu antaa kärkikolmion mukaisesti tietä. Vetoketjut yleensä puuttuvat tarkoituksellisesti, niiden kolmioiden sivuuttaminen voi johtaa erilaisiin vaaratilanteisiin.
kuvaamaan joukkoon kuuluvat vain ne, jotka ovat muuttaneet Espooseen Helsingin keskustan seutuvilta, niillä on hirveä identiteettikriisi sen kanssa, etteivät ole enää helsinkiläisiä ja siksi pitää pönkittää omaa egoa.
Tämä on myös oma kokemukseni. Ne pahimmat Espoon nousukkaat ovat juuri niitä, jotka ovat hädissään muutettuaan Helsingistä pois, joten pitää mehustella sitten espoolaisuudella ja vauraudella minkä ehtii.
Mutta Espoossa on kyllä ihan siisti ja mukava meno, muuttaisin itsekin mielelläni täältä Helsingistä sinne.
Espoolaiset eivät myöskään välitä vetoketju systeemistä. Jos kaikki antaisivat tilaa niin jono menisi eteenpäin.
Kyllä liittymissä olevien kuuluu antaa kärkikolmion mukaisesti tietä. Vetoketjut yleensä puuttuvat tarkoituksellisesti, niiden kolmioiden sivuuttaminen voi johtaa erilaisiin vaaratilanteisiin.
espoolaiset eivät pääsisi ollenkaan moottoritielle. Eli heidän pitäisi jäädä kärkikolmion taakse odottamaan. Nyt tilanne on se että joko ne tunkeee väkisin kylkeen, tai jos annan yhdelle tietä, niin 50 autoa pyrkii samaan reikään.
säänöt ovat yksinkertaisia, jos liitytään moottoritielle, ei saa aiheuttaa varaa.
Tieliikennelaki 15 §:
"Kuljettajan, joka liikennesääntöjen tai liikennemerkin mukaan on
väistämisvelvollinen, on hyvissä ajoin nopeutta vähentämällä tai
pysähtymällä selvästi osoitettava, että hän aikoo noudattaa
velvollisuuttaan. Hän saa jatkaa matkaa vain, jos hän muiden ajoneuvojen
sijainti, etäisyys ja nopeus huomioon ottaen ei aiheuta vaaraa eikä
estettä."
Tieliikenneasetus 5 §:
"Ajoneuvon saa ajaa moottoritielle vain tien alkamiskohdasta tai
liittymistieltä ja moottoritieltä pois vain tien päättymiskohdasta tai
käyttäen ajosuunnassa opastusmerkein osoitettua erkanemistietä. Jos
kiihdytyskaista puuttuu, on moottoritielle aikovan kuljettajan väistettävä
moottoritietä kulkevia ajoneuvoja. Kiihdytyskaistalta moottoritielle
aikovan on varmistauduttava siitä, että siirtyminen voi tapahtua vaaratta
ja muita tarpeettomasti estämättä."
Vain typerä muista piittaamaton, vilkkaaseen liikenteeseen tottumaton jurpo pitää kiinni liikennelain joka ikisestä pykälästä silloin kun on todella paljon autoja liikenteessä.
Silloin kun liikenne seisoo kokonaan tai melkein, vetoketju on toimiva tapa päästä pääväylälle. Silloin kun on vilkas, mutta suht hyvällä vauhdilla etenevä liikenne, motarilla kulkevan on kohteliasta joustaa ja antaa tilaa liittymän kohdalla tielle pyrkiville mahdollisuuksien mukaan.
Vaikeinta on isolle tielle tulla silloin, kun autoja on paljon mutta liikennenopeus on vielä iso. Silloin syntyy usein tulppa kiihdytyskaistan päähän, kun joku arkailee eikä uskalla tulla sieltä tarpeeksi reippaasti.
Ikävä kyllä typeryksiä on säännöllisesti joukossa ja siitä niitä jumeja ja vaaratilanteita sitten syntyy.
espoolaiset eivät pääsisi ollenkaan moottoritielle. Eli heidän pitäisi jäädä kärkikolmion taakse odottamaan. Nyt tilanne on se että joko ne tunkeee väkisin kylkeen, tai jos annan yhdelle tietä, niin 50 autoa pyrkii samaan reikään.
Jos kolmion takaa yrittävät, älä jätä sitä tilaa. Pidä se paikkasi. Päälleajo-oikeutta ei ole, mutta jos vahinko tapahtuu, kun he ovat liittymässä ja itse olet liikkumassa, silloin kolmion takaa tielle tunkeva on heikoilla. Kun kertoo poliisille, että he tunkivat väkisin, voivat saada sakot vielä liikenteen vaarantamisesta. Paras on tietenkin, jos saat kännykkäsi kuvaamaan tapahtuman. Silloin asia edennee tutkinnasta sakkoihin.
Av.lla luettujen juttujen perusteella kaikki espoolaiset ovat moukkia?
Emme ole homogeeninen joukko, kyllä täällä on erittäin kirjavaa porukkaa!!!
Olen asunut Espoossa ollessani hyvällä kerrostaloalueella, omakotialueella ja ihan ok rivarialueella. Kaikki ovat olleet viihtyisiä asuinpaikkoja, mutta ok-alue paras.
Ehkä enemmän yhteisöllisyyttä kaipaisin, tuntuu että monia ihmisiä kiinnostaa vain omat pienet ympyrät.
Itse olen aika tavallinen, enkä tosiaankaan yritä olla mitään hienompaa mitä olen. Välillä pukeudun nätisti, mutta yleensä tuulipukulinjalla mennään, kun kuljen lasten kanssa leikkipuistoon tai kauppaan.... En ole huomannut että kukaan katsoisi mua alaspäin, tai sitten en vaan halua huomata. Elämä on liian kallisarvoinen toistennmielipiteistä välittämiseen!
jos nyt ollaan ihan rehellisiä, niin pysy vaan ap siellä Helsingissä. Helsingistä tänne maalle muuttavat pilaa kaikkien espoolaisten maineen, teitä on täällä jo liikaa. Muuttakaa vaikka sinne sipoolaisilta varastamaanne kaupunginosaan, sehän on hieno alue kun alueen suomenkielinen nimikin on poistettu opaskylteistä!
Joo noi espoolaiset on ihan vitun mulkkuja,hirveitä snobeja jotka luulevat olevansa.
Aateltiin tos fredin kaa et vedettäs vähän kuonoon niitä.Turpa rullalle espoolaisilta ni loppuu se vittuilu.
”Mistä tietää, että espoolainen on saanut pesää?
Teltta on ehjä ja kaverit hengissä!”
”Espoois, Esbort”
~Helsinkiläisten vittuilua, Osa II, Kuntakylttiensabotointi
Espoon ja Kirkkonummen raja Jorvaksentiellä Kirkkonummelta päin nähtynä, tien oikealla reunalla kuuluisa "You are leaving the Kirkkonummi sector"-kyltti
Espoon vaakunan muodostavat kuninkaantietä symboloiva kruunu ja Espoon nykyistä tieverkostoa kuvaava hidastetöyssyistä varoittava liikennemerkki.
Espoo on lesboistaan tunnettu kaupunki Suomessa. Se avattiin yleisölle vuonna 1970. Espoon alkuperäiset asukkaat olivat maureja, mutta pääosin 1970-luvulla tulleet suomalaiset valloittivat kaupungin ja tekivät siitä pohjoismaisen mallin mukaisen. Nykyään Espoossa ei ole enää juurikaan maureja.
Millainen alue on Laaksolahti Espoossa? Entä Haukilahti?
[quote author="Vierailija" time="29.06.2012 klo 10:02"]
..sieltähän se taas tuli ..espoolainen perus kommentti (" ...maalaisserkut kainostelevat turhaan ja luovat itse itselleen näitä ongelmia...jne ") Tuota espoolaisten tärkeilyä ja muiden nimittelyä maalaisiksi, vaikka itse asuvat maalla ja suntyneet siellä ( Espoo perustettu 1972).Jopa Espoon kaupungin sivut väittää Helsingin silti olevan nuorempi ( kts. www.visitespoo.fi), jossa sanotaan Espoon perustetun ensin ja sitten Helsingin.Espoolainen työkaverini väitti jopa kerran, ettei Helsinki ole kaupunki edeleenkään, vaan maalaiskunta! Tällä tasolla keskustelu on yleensä heidän kanssaan.On huomattava, että Espoolla ei ole mitään kaupungin klassisia tunnusmerkkejä edelleenkään, vaan lähiörakenne.On siis outoa tuo kukkoilu, varisnkin, kun siihen ei törmää koskaan esim.Helsingissä, Hampurissa tai Pariisissa. Espoolaisten varallisuus on heidän hokemansa myytti. Tällä tärkeilyllä espoolaiset ovatkin jo saaneet aika pahan maineen, joka ennen oli turkulaisilla. Espoo on taajamana luonnottomuus ja se näkyy heidän asenteessaan ja käytöksessään.
[/quote]
Minä olen törmännyt kukkoiluun vain tällä palstalla, ja nimenomaan helsinkiläisten kukkoiluun ja espoolaisten mollaamiseen. Oikeassa elämässä ihmiset ovat pääosin normaaleja kaikkialla.
Eiköhän se taas ole katsojan silmässä se vika...
[quote author="Vierailija" time="29.06.2012 klo 11:52"]
Jos kolmion takaa yrittävät, älä jätä sitä tilaa. Pidä se paikkasi. Päälleajo-oikeutta ei ole, mutta jos vahinko tapahtuu, kun he ovat liittymässä ja itse olet liikkumassa, silloin kolmion takaa tielle tunkeva on heikoilla. Kun kertoo poliisille, että he tunkivat väkisin, voivat saada sakot vielä liikenteen vaarantamisesta. Paras on tietenkin, jos saat kännykkäsi kuvaamaan tapahtuman. Silloin asia edennee tutkinnasta sakkoihin.
Kukahan tässä aiheuttaa vaaraa ja on moukka? :O
ei luokittele ihmisiä asuinpaikkakunnan mukaan. Espoosta löytyy porukkaa laidasta laitaan, kuten muualtakin.
sekä syntyperäisiä että sinne muuttaneita. Pidän itseäni aika neutraalina tämän asian suhteen.
Tämänkaltaiset kommentit ärsyttävät minua. Kukaan ketjussa ei nostanut esiin varakkuutta eikä kehunut Espoota varakkaampana KUIN Helsinki. Sen sijaan tämä kommentoija ilmoittaa, että on moukkamaista vertailla varakkuuksia ja että Helsinki on varakkaampi kuin Espoo. Kuka sitä vertailua oikein tekee? Kuka ottaa esille varakkuuden? Kuka oikein tässä on moukkamainen?
Siskoni muutti Helsingistä Espooseen ja jatkuvasti valittaa, miten hankalaa on sen 15 minuuttia istua junassa Helsinkiin ja miten vaikeaa on liikkua paikasta toiseen ja miten kamalaa on, kun pitäisi joskus käyttää bussejakin, kun se on niin junttia... Lapsuudenystäväni perheineen muutti myös Espooseen, Nöykkiöön. Ennen muuttoa ystäväni puhui lakkaamatta, miten pelkää, ettei sopeudu ja miten vaikeaa Espoossa on varmaan asua ja miten kamalan vaikeaa siellä on liikkuakin. Pari ekaa vuotta vertaili koko ajan, miten paljon paremmin asiat oli Helsingissä, valitti ihmisten vaatteista omakotitalojen pihoilla jne.
Molemmat yllä olevat espoolaiset ovat minulle rakkaita, mutta mielestäni raivostuttavia kaikin puolin jutuissaan. En käsitä, miksi on koko ajan valitettava ja vonguttava ja jotenkin korostettava sitä, että on muuttanut Espooseen Helsingistä. Silläkö luulee saavansa ystäviä, että on ylimielinen kusipää kaiken aikaa? Sitten ihmetellään, kun naapuri oli tympeä.
Minulla on myös espoolainen työkaveri ja pari muuta ystävää, Espoossa asuneet koko ikänsä tai ainakin suurimman osan ajasta, ja heillä ei ole tarvetta koko ajan toitottaa, missä asuvat ja mistä muuttivat, mitä naapuri teki ja pukeutuuko ihan hyvin vai ei. Ei ole jatkuvaa naputusta maalaisista, jotka eivät osaa ajaa autoa tai epäkohteliaista pyöräilijöistä tai ylipäätään ihmisistä, jotka eivät osaa käyttäytyä heille sopivalla tavalla.
Ihmiset, jotka ovat tyytyväisiä valintoihinsa, eivät koe jatkuvaa itsekorostuksen tarvetta arvostelemalla muita. Ei ole tarvetta miettiä, onko se naapuri nousukas vai pintaliitäjä vai moukka. Ei tarvitse vertailla ja vonkua ja valittaa koko ajan.
Minä kadehdin espoolaisilta lapsiperheystävällisyyttä. Leikkipuistoja on mielettömästi, pihat ja puistot turvallisia, luonto lähellä jne. Silti palvelut ovat vieressä. Espoossa on tiettyä kylämäisyyttä, mistä pidän.
Tosin en ole ikinä Espoossa asunut. Mutta jos sinne muuttaisin, niin en kuvittelisi naapureiden olevan ystävällisiä ja herttaisia, jos joka hetki vain arvostelisin heitä ja Espoota.