Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ovatko espoolaiset oikeasti moukkamaisia?

Vierailija
27.08.2011 |

Asutaan tällä hetkellä Helsingissä ja suunnitelmissa on ollut muutto Espooseen. Tarkoituksena on siis alkaa rakentamaan ja täältä Helsingistä järkeviä tontteja ei vaan löydy. Olen aina pitänyt Espoota yliarvostettuna ja täällä av:llä pyörittyäni tunne on vaan vahvistunut. Espoolaiset vaikuttavat olevan itseään täynnä olevia mahtailevia juntteja, jotka kuvittelevat olevansa muita parempia vain, koska olevat espoolaisia. Onko tämä todella espoolaisten identiteetti? Suvaitsevaisuus kuuluu sivistykseen ja tämä tuntuu espoolaisilta täysin puuttuvan.

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ei olla.. olen syntyperäinen espoolainen (pari vuotta opiskeluaikoina asuin Helsingissä välissä) enkä kyllä allekirjoita tuota väitettä. Minusta espoolaisilla ei varsinaista espoo-identiteettiä oikein olekaan - suurin osa käy Helsingin puolella töissä, eikä välttämättä paljon edes Espoossa liiku, vaikka täällä asuvatkin.

Kaikenlaistahan tänne mahtuu.. nykyään varsinkin isoissa keskuksissa (espoon keskus, leppävaara) asuu paljon mm. maahanmuuttajia ja opiskelijoita. Niitä mahtailevia juntteja voi ehkä löytyä joiltain "paremmilta" asuinalueilta, mutta mulla on kyllä ihan positiivisia kokemuksia ympäri Espoota.

Vierailija
22/74 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpaä.Aina espoolaisten jutut kääntyvät varakkuusväitteeseen,autokihin jne. Tuo on pelkkää espoolaisten illuusiota. Palkkavarakkaisita, muttei mitään erityisen varakasta sakkai Espoolaiset ovat. Vanhanaikaisissa vaatteissa ovat omalla työpaikkalani ja autot ovat usein ruosteisa roppanoita. Helsingissä on varakkaiden määrä paljon suuremmpi asukasmääräänkin suhteutettuna, Espoo tulee seuraavana (kts.Tilastokeskus). Tästä teemasta ei ikinä tarvitse Helsingissä keskustella, mutta Espoossa on ihmisten ajatusmaailma niin pinnallinen. Nousukasmeinikiöä. Oksettaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut monessa paikassa Espoossa, syntynytkin täällä, ja minusta jokainen voi olla ihan omanlaisensa täällä. Se vaan vaatii, että ei ole virtojen vietävissä. Minusta näyttää, en tosin ole varma, että näitä "hienoja espoolaisia" ovat muualta muuttaneet. Tai osa heistä. Juuret puuttuu, pitää päsmäröidä.

Vierailija
24/74 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olen koko ikäni espoossa asunut. eli kohta 21vuotta.

ihan kaikenlaista sakkai tänne mahtuu.

asuin tuomarilassa 11 vuotiaaksi ja oli kivaa, suht lapsiperhemaista aluetta. tykkäsin.

sit asuin nöykkiössä okt-alueella 18 vuotiaaksi. seki mukavaa alueta mut astetta rikkaampaa seutua kai tjtn.

ja nyt oon asunu kaksi vuotta suvelassa, ja ihan rakastunu tähän alueeseen :) en halua muuttaa pois espoosta - ainaaan todella pitkään aikaan. viihtyisin varmaan koko ikäni täällä... etenki keskustan seutu on omaan makuun sopiva, kaikki lähellä.

mä en henk.koht ole ite törmänny minkäänlaiseen "pintakiillotus" meininkiin. kukin on oma itsensä. samalaisia me ihmiset espoossa ollaan lopulta ku vaikka hesassa... mikä tuskin on ylläri kellekään selväjärkiselle.

Vierailija
25/74 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka puolella maailmaa on juntteja, snobeja ja kaikkia muitakin. Tietenkin joka kaupungissa on leimallisesti snobialueita ym, mutta suurimmaksi osaksi ihmiset ovat samanlaisia joka puolella.

Minun elämäni pyörii pitkälti 5 km säteellä Sellosta, muualla ei tule juuri käytyä. Työpaikkakin mahtuu näihin raameihin. Mulle "keskusta" on Sello, koska saan sieltä lähes kaiken tarvitsemani, ja mitä en saa, tilaan nettikaupoista. Helsingissä käyn ehkä kaksi kertaa vuodessa, jos on ihan pakottavaa asiaa.

Vierailija
26/74 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki on lähellä, 12-17 minuuttia junalla Helsingin keskustaan, iso kauppakeskus Sello vieressä, tykkään tästä vähän kaupunkimaisemmasta Espoon alueesta. Kai niitä nousukkaita ja pinnallisia asuu Espoon Westendissä, Haukilahdessa ym. mutta ainakin täällä Leppävaaran seudulla ei tarvitse ostaa merkkivaatteita tai esittää parempaa kuin oikeasti onkaan.

Vierailija
27/74 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänne kirjoittavilla espoolaisten haukkujilla täytyy olla olematon itsetunto, joka sitten purkautuu niin, että länkytetään, miten espoolaiset ovat leuhkoja v-upäitä, jotka eivät muuta tee kuin ajavat bemareillaan duunarin lapsen yli ja nauravat mennessään niin että tyrä rytkyy. Ei voi muka asua siellä ja täällä, koska naapurit on liian hienoja ja niillä on liian hienot pihat ja autot ja vaatteet ja niiden oravillakin on hienompi kesäturkki.

Hölynpölyä. Varsinkin Tapiola on loistava paikka asua.

Vierailija
28/74 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä näin kerran Espoon ja Vantaan rajamailla ihan kamalan oravatappelun, joka oli alkanut niistä turkkien vertailuista. En halua puhua siitä.

Vierailija
29/74 |
28.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

täältä Kauniaisista

Vierailija
30/74 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet valmis omaksumaan liikoja kyselemättä kokoomuspuolueen näkökannat ja tyylin, ja mielelläsi heitä äänestät ja tahdot olla aina vahvempien puolella, niin todennäköisesti viihdyt hyvin.

Vierailija
31/74 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut vuorollani kaikissa pk-seudun kunnissa ja espoolaiset ovat nousukasmaisimmat, tosin löytyy mukaviakin ihmisiä.

Itse asun juuri nyt Espoossa vaika pidän itseäni henkisesti helsinkiläisenä enemmän.

Esim autolla ajaessaan espoolainen on epäkohtelias, ei anna tietä moottoritien rampilta liittyvälle eikä kaistanvaihtajalle, ei käytä suuntavilkkua itse kun itse vaihtaa kaistaa jne. Espoolaiset kehuvat urheiluharrastuksiaan ja jaksavat pitää jonninjoutavia esitelmiä niistä vaikka muita EVVK.

Vierailija
32/74 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut vuorollani kaikissa pk-seudun kunnissa ja espoolaiset ovat nousukasmaisimmat, tosin löytyy mukaviakin ihmisiä.

Itse asun juuri nyt Espoossa vaika pidän itseäni henkisesti helsinkiläisenä enemmän.

Esim autolla ajaessaan espoolainen on epäkohtelias, ei anna tietä moottoritien rampilta liittyvälle eikä kaistanvaihtajalle, ei käytä suuntavilkkua itse kun itse vaihtaa kaistaa jne. Espoolaiset kehuvat urheiluharrastuksiaan ja jaksavat pitää jonninjoutavia esitelmiä niistä vaikka muita EVVK.

Millainen on "henkisesti helsinkiläinen"? Sellainen, joka on asettunut asumaan Mechelininkadulle ja sitten valittaa, kun autot ajaa siitä ohi ja pitää meteliä?

Vierailija
33/74 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mun kaverista tuli järkyttävä snobi sen jälkeen kun espooseen muutti. Realiteetit ihan kadoksissa ja tosiaan vain merkkituotteet enää kelpaavat. Ennen semmoinen maanläheinen jalat maassa tyyppi muuttui kuin toiseksi ihmiseksi. Kai se ympäristön paine sen sitten tekee :(.

Jos muuttaa eliittialueelle, totta kai ympäristö vaikuttaa, oli kaupunki mikä vain.

Kerron nyt omista kokemuksistani. Minulla ei muutto Espoossa keskitulosten alueelta hiukan tulotasooni verrattuna turhan kalliille asuinalueelle (edellisessä taloyhtiössä Toyota oli yleisin automerkki, täällä Volvo...) vaikuttanut muuta kuin että pyrin vain olemaan aiempaa vähän siistimmissä vaatteissa pihalla ja taloyhtiön alueella ollessani. Toki tilanteen mukaan eli auton renkaita vaihtaessani on edelleenkin vanhat ja kuluneet farkut yllä. Tiedän, että aika monet täällä vaihdattavat renkaat jossain muualla, mutta silti en itse aio maksaa siitä, eihän siinä mene itse vaihtaessa kuin puolisen tuntia ja muualla teettäessä menee jo ajamiseen ja odotteluun enemmän aikaa. En alkanut ostaa mitään merkkivaatteita vaan edelleenkin sopivia ja edullisia, mm. oli viimeksi kevättalkoissa Lidlistä ostamani noin kolmasosan tavallisista maksaneet maastolenkkarit jalassa. Puhun edelleenkin kotipaikkani murretta jne. Vaimoon sen sijaan muutto vaikutti selvästi enemmän ja hän otti turhaan paineita asiasta. Meillä on kivat naapurit, joista kyllä näkee että ovat rikkaampia, mutta minua se ei haittaa eikä ole mitään tarkoitusta kilpailla tms. Ja jos vaikka rikastuisin yhtäkkiä, en alkaisi snobiksi... toki raha näkyisi lähes 10 vuotta vanhan auton vaihdossa vähän uudempaan ja menevämpään yms.

hah, olipas hauskaa ja toisaalta hyvin hämmentävää lukea tuota vuodatustasi! oletko ihan tosissasi, stressaat jossain taloyhtiön talkoissa onko jalassa farkut tai lenkkarit??? Olettepa outoja.

Itse asun ns. eliittialueella, muttei kyllä koskaan ole epäilyttänyt pitää verkkareita, lenkkareita, lippiksiä tai vaikka alepan muovikassia kädessä. taitaa nyt olla niin, että maalaisserkut kainostelevat turhaan ja luovat itse itselleen näitä ongelmia. suurin ongelma on te itse. nyt reippaasti pää pystyyn ja verkkareissa renkaita vaihtamaan. ei se sen kummempaa ole, kuin missään muuallakaan.

luuletteko te todella, että eliittialueilla tehdään esim. pihatöitä parhaissa vetimissä mitä löytyy??? pliis... kyllä ne rikkaatkin hikoaa ja sotkee ihan samalla tavalla kuni perusduunarikin ja joo - ne käppäilee kuusiaitojensa takana myös välillä rönttövaatteissa :)

Vierailija
34/74 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten kirjoitin olen asunut pk-seudun kaikissa kaupungeissa, myös Granissa aikoinaan. Kaikki muut paitsi Helsinki ovat esikaupunkeja, ei mitään muuta. Fakta on että Helsingin keskusta on se espoonlaistenkin keskusta eikä mikään muu.

Autona mulla on 8 v vanha Nissan, se on pelkkä käyttöauto. Työmatkat kuljen junalla koska se on yhtä nopea mutta saastuttaa vähemän kuin auto, eja auto ei kulu silloin, kesäisin kuljen myös fillarilla.

Espoolaiset polkupöräilijät ovat kanssa epäkohteliaita. Eilen eräs n 30-vuotias kaveri ohitti etukäteen varoittamatta minua n 20 cm etäisyydellä eli meinasi ajaa mun päälle, ja kun huusin sille että kato miten sä ajat, niin hän näytti vain keskaria,

En kirjoittaisi espoolaisten epäkohteliaisuudesta ja tavasta ampua puskan takaa kuten sinäkin, ellei olisi kokemusta asiasta.

Vierailija
35/74 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 vuoden kokemus työssä Espoossa on vain vain vahvistanut tuota sanomaasi. En muuttaisi itse muuta kuin pakon edessä Espooseen. Jotenkin ihmisen luonne espoolaistuu , kun sinne muuttaa tai sitten juuri kaikki tärkeilevät juntit menevät sinne. Jos et ole syntynyt Espoossa, olet heille mmaailman suurin juntti ja siitä muistutetaan jatkuvasti. Ilmeisesti projisoivat omaa asemaansa, yritetään olla niin kaupunkilaisia metsän kskellä, eikä ole ollut varaa asua Helsingissä, ei ole sopeuduttu sinne tai sitten ei-urbaani kulttuuri vain viehättää niitä niin hirveästi.Aivan ylimielist, tärkeilevää porukkaa, jotka kuvittelevat itseään rikkaiski jne..kaikkea mahdollista. Outo ympäristö; en ole tavannut missään muualla maailmassa moista perverssiä käytöstä, vaikka olen asunut monessa maassa.

Vierailija
36/74 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten kirjoitin olen asunut pk-seudun kaikissa kaupungeissa, myös Granissa aikoinaan. Kaikki muut paitsi Helsinki ovat esikaupunkeja, ei mitään muuta. Fakta on että Helsingin keskusta on se espoonlaistenkin keskusta eikä mikään muu.

Autona mulla on 8 v vanha Nissan, se on pelkkä käyttöauto. Työmatkat kuljen junalla koska se on yhtä nopea mutta saastuttaa vähemän kuin auto, eja auto ei kulu silloin, kesäisin kuljen myös fillarilla.

Espoolaiset polkupöräilijät ovat kanssa epäkohteliaita. Eilen eräs n 30-vuotias kaveri ohitti etukäteen varoittamatta minua n 20 cm etäisyydellä eli meinasi ajaa mun päälle, ja kun huusin sille että kato miten sä ajat, niin hän näytti vain keskaria,

En kirjoittaisi espoolaisten epäkohteliaisuudesta ja tavasta ampua puskan takaa kuten sinäkin, ellei olisi kokemusta asiasta.

Espoolaisena en tarvitse Helsinkiä mihinkään. Työpaikkani on Espoossa, kaikki tarvitsemani palvelut ja kaupat ovat Espoossa. Jos haluan matkustaa muualle, lentokenttä on Vantaalla. No, jokunen asiakas on Helsingissä. Onkin aina nautinto tulla Helsinkiin ja päästä kuuntelemaan asemilla viihtyvien romanien iloisia tervehdyksiä ja haitarinsoittoa.

Helsingin keskusta on pieni pläntti niemennokassa ja ympärillä on, kappas vain, esikaupunkia ja lähiöitä.

Mistä sinä autoillessasi ja fillaroidessasi tiedät, mistä kukakin tilaa-antamaton kaahari ja kilpapyöräilijä-mäntti on kotoisin? Yhtä hyvin ne voivat olla Helsingistä, Vantaalta, Kauniaisista tai vaikka Kirkkonummelta.

Mielestäni pk-seudulla autoilijat antavat aivan esimerkillisen hyvin tilaa rampeilla ja käännyttäessä, kun vertaa esimerkiksi Tampereeseen tai pienempiin maalaiskaupunkeihin eikä noita pikakiitäjä-fillaristeja tai sauvoilla huitovia rullaluistelija-mulkeroitakaan niin hirveän paljon ole, loppujen lopuksi.

Olen itse asunut useassa paikassa etu-Töölössä, Punavuoressa, Lauttasaaressa ja Kampissa sekä Vantaalla Espoon lisäksi, eikä minulla ole ollut mainittavampia vaikeuksia sopeutua mihinkään noista paikoista. Joka paikassa on mahtunut asumaan ja liikkumaan; toki varovainen pitää olla kun ihmisiä on liikkeellä enemmän kuin pienemmissä kaupungeissa, mutta sehän on ihan normaalia.

Jos tuntuu että kaikki ärsyttää, kannattaa ensimmäisenä tarkistaa oma asennoituminen.

Vierailija
37/74 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko espoolaiset oikeasti moukkamaisia?

Ollaan tuollaisia vain, jos asut itärajan tuolla puolen, eli olet itähelsinkiläinen?

Siellä keskellä Helsinkiä kulkee syvä kanava, joka luo tuon tunteesi. Itä-tsadilaiset eivät ymmärrä sitä eroa, vaikka Vantaalaisetkin tiedostavat. Alemmuutesi johtuu juuri siitä itsestään, olet alempi.

Vierailija
38/74 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku taitaa projisoida itsensä urbaanimmaksi kuin oikeesti onkaan ;0)

OVAT JUURI SITÄ; tärkeileviä juntteja 10 vuoden kokemus työssä Espoossa on vain vain vahvistanut tuota sanomaasi. En muuttaisi itse muuta kuin pakon edessä Espooseen. Jotenkin ihmisen luonne espoolaistuu , kun sinne muuttaa tai sitten juuri kaikki tärkeilevät juntit menevät sinne. Jos et ole syntynyt Espoossa, olet heille mmaailman suurin juntti ja siitä muistutetaan jatkuvasti. Ilmeisesti projisoivat omaa asemaansa, yritetään olla niin kaupunkilaisia metsän kskellä, eikä ole ollut varaa asua Helsingissä, ei ole sopeuduttu sinne tai sitten ei-urbaani kulttuuri vain viehättää niitä niin hirveästi.Aivan ylimielist, tärkeilevää porukkaa, jotka kuvittelevat itseään rikkaiski jne..kaikkea mahdollista. Outo ympäristö; en ole tavannut missään muualla maailmassa moista perverssiä käytöstä, vaikka olen asunut monessa maassa.

Vierailija
39/74 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

..sieltähän se taas tuli ..espoolainen perus kommentti (" ...maalaisserkut kainostelevat turhaan ja luovat itse itselleen näitä ongelmia...jne ") Tuota espoolaisten tärkeilyä ja muiden nimittelyä maalaisiksi, vaikka itse asuvat maalla ja suntyneet siellä ( Espoo perustettu 1972).Jopa Espoon kaupungin sivut väittää Helsingin silti olevan nuorempi ( kts. www.visitespoo.fi), jossa sanotaan Espoon perustetun ensin ja sitten Helsingin.Espoolainen työkaverini väitti jopa kerran, ettei Helsinki ole kaupunki edeleenkään, vaan maalaiskunta! Tällä tasolla keskustelu on yleensä heidän kanssaan.On huomattava, että Espoolla ei ole mitään kaupungin klassisia tunnusmerkkejä edelleenkään, vaan lähiörakenne.On siis outoa tuo kukkoilu, varisnkin, kun siihen ei törmää koskaan esim.Helsingissä, Hampurissa tai Pariisissa. Espoolaisten varallisuus on heidän hokemansa myytti. Tällä tärkeilyllä espoolaiset ovatkin jo saaneet aika pahan maineen, joka ennen oli turkulaisilla. Espoo on taajamana luonnottomuus ja se näkyy heidän asenteessaan ja käytöksessään.

Vierailija
40/74 |
29.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ymmärtänyt: Juntti on huonosti käyttäytyvä henkilö, ylimielinen , typerä. Voisi olla Helsingissä, Mäntsässä, mutta sillä ei ole tekemistä klassisen "maalaisuuden" kanssa. Sitä asetelmaa ei ole nykyaikaisen yhteiskuntatieteellisen tutkimuksen mukaan vaan se on MIELENTILA. Ei se että on syntynyt Espoossa varsinkaan, tee sinusta "kaupunkilaista", eikä se että on Mäntästä, tee "maalaiseksi". Espoolainen mielentila on yleensä maalainen. 50-luku on mennyt, tulkaa nyky-yhteiskuntaan!

Ketju on lukittu.