Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Asutaan tällä hetkellä Helsingissä ja suunnitelmissa on ollut muutto Espooseen. Tarkoituksena on siis alkaa rakentamaan ja täältä Helsingistä järkeviä tontteja ei vaan löydy. Olen aina pitänyt Espoota yliarvostettuna ja täällä av:llä pyörittyäni tunne on vaan vahvistunut. Espoolaiset vaikuttavat olevan itseään täynnä olevia mahtailevia juntteja, jotka kuvittelevat olevansa muita parempia vain, koska olevat espoolaisia. Onko tämä todella espoolaisten identiteetti? Suvaitsevaisuus kuuluu sivistykseen ja tämä tuntuu espoolaisilta täysin puuttuvan.

Sivut

Kommentit (74)

kuvaamaan joukkoon kuuluvat vain ne, jotka ovat muuttaneet Espooseen Helsingin keskustan seutuvilta, niillä on hirveä identiteettikriisi sen kanssa, etteivät ole enää helsinkiläisiä ja siksi pitää pönkittää omaa egoa.

Tervetuloa vaan joukkoon!

(itsekin siis Helsingistä tänne muuttanut, mutta kylläkin Lauttasaaren kautta alunperin Itä-Helsingistä -vai Lounais-Helsingiksikö pitää nykyään hienommin sanoa)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

ollaan tuskin keskenämme identtisiä?

Tämä on juuri tätä, mitä kehä kolmosen toisella puolella asuvat eivät voi ikinä ymmärtää: vastaan tulee suorastaan aivan toinen ihmislaji, kun matkustetaan Helsingin keskustasta 10 km mihin tahansa suuntaan... :-D

Suorastaan hulvatonta, ap!

Pidän kyllä etuoikeutettuna kun asun Espoossa, yhdestä Suomen varakkaimmista kunnista. Väestö on keskimääräistä varakkaampaa ja kolutetumpaa. Kieltämättä osa väestä on vähän moukkamaista ja kehuskelee maallisella omaisuudellaan, mutta kukapa ei haluaisi näyttää että on varaa ostaa uusia autoja ja sisutuksia.

Tervetuloa kuitenkin tänne meidän joukkoon, etköhän pian sopeudu.

Missään muualla en ole törmännyt samanlaiseen pintaliitomeininkiin (näytetään hyvältä, vaikka oikeasti ollaan todella onnettomia ja velkaisia) kuin Espoossa. Älkää muuttako tänne! t. pois Espoosta haluava

Itse koen olevani enemmänkin "juntti": suomalaisen tylsän pikkukaupungin kasvatti, joka kuuntelee suomirokkia ja tukkaheviä, käyttää eriparin astioita ja käy ihan mielellään Rossossa.

Olen täällä Espoossa ihan kotonani: ainakin meidän alueella asuu sopiva sekoitus erilaisia ihmisiä duunarista tohtoriin, kaikkia ihonvärejäkin löytyy ja erilaisia murteita kuulee. Joku "pintaliitäjä" on vaatteiden perusteella joskus bongattu, mutta nämä ovat myös osoittautuneet mukaviksi tyypeiksi :)

Espoossa on paljon hyviä alueita ja niissä on jonkin verran kyllä sellaista nousukasmaisuutta. Johtunee osin siitä, että aika harva on kotoisin Espoosta, joten ei ole niin juuria ja lisäksi Espoossa ei ole kunnollista keskustaa, joten ihmiset eivät miellä itseään samalla tapaa espoolaisiksi vaan ennemmin esim. tapiolalaisiksi, matinkyläläisiksi, leppävaaralaisiksi jne.

Espooseen mahtuu kyllä tosi monenmoista aluetta ja oleellista on löytää sellainen alue, joka sopii teille. Itse olen tutkiskellut sisintäni ja tykkään selvästi asua sosioekonomista statustani "alemmalla" alueella mieluummin kuin sen ylälaidalla. Lapsen tulin siirtäneeksi hienommalle alueelle kouluun ja saan itse vähän allergisia oireita välillä siellä esim. vanhempainilloissa. Onneksi lapseni on sopeutunut sinne kouluun kuitenkin hyvin ja se on tärkeintä. Mä kärvistelen ja puren huuleen sit muutaman kerran vuodessa vanhempainillassa.

Esimerkiksi meidän alueella ei ole yhtään tuommoista mahtailevuutta liikenteessä eikä suvaitsemattomuutta ja kaikki kyttäyskin puuttuu.

Itse olen 1-vuotiaasta ollut espoolainen ja asunut täällä niin ns. huonommilla kuin paremmillakin alueilla.

Helsingistäkin löytyy :-) Mm. eräs sukulaisperhe, joka ei liiku minnekään ilman citymaasturiaan, vaikka bussit ja ratikat kulkevat ikkunan alta. Lapsi ei tietenkään voi mennä mihinkään lähipäiväkotiin-, eskariin tai kouluun jne..

En henk koht tunne yhtään vastaavanlaista espoolaista.. Olen täällä syntynyt ja taas takaisin aikuisena perheellisenä muuttanut.

ovat kaikki DI-perheitä tai tekniikan tohtoreita, eli Otaniemeen aikanaan tulleita, ja Espooseen jääneitä, ja kaikki ovat fiksuja ja mukavia eikä pätkääkään omaisuuttaan ja varallisuuttaan esitteleviä. Naurettavaahan sellainen 'minulla on varaa sisustaa' kommentointi olisi, mutta sellaisia varmaan löytyy mistä vaan.

Lainaus:

Ehkä ap:n kannattaa tuolla asenteella jäädä Helsinkiin.

espoolaiset saa vapaasti haukkua vantaalaisia, mutta espoolaisia ei saa arvostella kukaan. Hyi Espoo!

Tällaisten leimojen takia en yleensä kerro olevani espoolainen, ellei sitä erikseen kysytä. Ja kun kerron, johan moni innostuu 'hauskaan' espoolaishuumoriin. Muutimme tänne alun perin työmatkateknisistä syistä, ja olemme viihtyneet. Espoossa on suuret sosiaaliset erot, alueiden välillä on kyllä usein ammottava kuilu. Täällä on todella ankeita lähiöitä, jos se sinua lohduttaa. Toisaalta on mukavaa, vehreää ympäristöä, ja myös niitä kuuluisia ökyrikkaiden ghettoja. Espoolaisilla ei oikeasti ole kovin paljon yhteishenkeä, koska erot ovat niin suuria. Espoolaisuudesta ei minusta kovin paljon voi puhua, on vain erilaisia kaupunginosia, ja keskusta on meille Helsinki.

että muutimme Espooseen Itä-Helsingistä, ja minusta on aina ollut hienompaa sanoa olevansa Itä-Hgistä kuin Espoosta. Paikkoina molemmissa on puolensa. Ed.

asunut monessa eri paikassa ja välillä pitkän pätkän poissakin pääkaupunkiseudulta. En ole Espoolaisia osannut luokitella sen kummemmiksi kuin muitakaan.

Törkeimmät ja epäkohteliaimmat ihmiset bongaa helposti keskustan Stockalta lauantairuuhkasta, mutta hehän voivatkin olla mistä vain pääkaupunkiseudulta. :-)

Ehkä jostain Espoon hienostoalueelta voi tavata nokka pystyssä kulkevia, mutta mistä tuota tietäisin, kun harvoinpa siellä päin tulee kuljettua.

löysimme täältä unelmiemme tontin ja olemme viihtyneet erittäin hyvin. Espoolaisuus ei ole ikinä "kolahtanut", vaikka rahallisesti olisimme voineet Espoonkin valita.

Lainaus:

tohon sun kuvaamaan joukkoon kuuluvat vain ne, jotka ovat muuttaneet Espooseen Helsingin keskustan seutuvilta, niillä on hirveä identiteettikriisi sen kanssa, etteivät ole enää helsinkiläisiä ja siksi pitää pönkittää omaa egoa.

Tervetuloa vaan joukkoon!

(itsekin siis Helsingistä tänne muuttanut, mutta kylläkin Lauttasaaren kautta alunperin Itä-Helsingistä -vai Lounais-Helsingiksikö pitää nykyään hienommin sanoa)

Olen asunut sekä Punavuoressa että Töölössä ja muuttanut Tapiolaan ilman mitään identiteettikriisiä. Joissakin muissakin paikoissa on tullut asuttua, ilman ongelmia. Wherever I lay my hat, that's my home.

Lainaus:

Espoossa on paljon hyviä alueita ja niissä on jonkin verran kyllä sellaista nousukasmaisuutta. Johtunee osin siitä, että aika harva on kotoisin Espoosta, joten ei ole niin juuria ja lisäksi Espoossa ei ole kunnollista keskustaa, joten ihmiset eivät miellä itseään samalla tapaa espoolaisiksi vaan ennemmin esim. tapiolalaisiksi, matinkyläläisiksi, leppävaaralaisiksi jne.

Espooseen mahtuu kyllä tosi monenmoista aluetta ja oleellista on löytää sellainen alue, joka sopii teille. Itse olen tutkiskellut sisintäni ja tykkään selvästi asua sosioekonomista statustani "alemmalla" alueella mieluummin kuin sen ylälaidalla. Lapsen tulin siirtäneeksi hienommalle alueelle kouluun ja saan itse vähän allergisia oireita välillä siellä esim. vanhempainilloissa. Onneksi lapseni on sopeutunut sinne kouluun kuitenkin hyvin ja se on tärkeintä. Mä kärvistelen ja puren huuleen sit muutaman kerran vuodessa vanhempainillassa.

Esimerkiksi meidän alueella ei ole yhtään tuommoista mahtailevuutta liikenteessä eikä suvaitsemattomuutta ja kaikki kyttäyskin puuttuu.

Itse olen 1-vuotiaasta ollut espoolainen ja asunut täällä niin ns. huonommilla kuin paremmillakin alueilla.

että vanhempainillat aiheuttavat muka henkisiä häiriöitä "parempien" keskuudessa ei ole muuta kuin hianoperseisyyttä.

Lainaus:

espoolaiset saa vapaasti haukkua vantaalaisia, mutta espoolaisia ei saa arvostella kukaan. Hyi Espoo!

En nähdäkseni ole haukkunut tai arvostellut tässä ketjussa ketään.

mutta mun kaverista tuli järkyttävä snobi sen jälkeen kun espooseen muutti. Realiteetit ihan kadoksissa ja tosiaan vain merkkituotteet enää kelpaavat. Ennen semmoinen maanläheinen jalat maassa tyyppi muuttui kuin toiseksi ihmiseksi. Kai se ympäristön paine sen sitten tekee :(.

Lainaus:

mutta mun kaverista tuli järkyttävä snobi sen jälkeen kun espooseen muutti. Realiteetit ihan kadoksissa ja tosiaan vain merkkituotteet enää kelpaavat. Ennen semmoinen maanläheinen jalat maassa tyyppi muuttui kuin toiseksi ihmiseksi. Kai se ympäristön paine sen sitten tekee :(.

Kaverisi on vaan mäntti. Ei täällä mitn paineita ole.

Sivut

Thread has been locked.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat