sosionomi, mitä teet työksesi ??
millaista työsi on käytännössä ja koetko tutkinnosta olleen hyötyä ? t. opiskelija.
Kommentit (34)
Mä toimin varhaiskasvatuksen opettajana.
Sosionomin työ on asiakasohjausta eri areenoilla. Tarkoitus on ohjata ihmisiä heidän elämänvalionnissa, antaa tukea ja arvioida sen hetkistä elämää ja etsiä yhdessä keinoja parantaa tämän ihmisen elämänlaatua. Olkoon tämä ihminen sitten lapsi, vanhus, mielenterveyskuntoutuja, päihdeongelmainen tai vammainen.
Vanha ketju, mutta nostanpa ylös, kun aihe kiinnostaa. Eli se, mitä sosionomin työ nykyään on, ihan käytännössä? Itsellä mietinnässä opiskelemaan lähtö, ihan toiselle alalle ja mietin tämän sosionomin ja yliopiston parin vaihtoehdon välillä (psykologia, kasvatustieteet).
Jos pääset opiskelemaan psykologiaa, niin ilman muuta sinne. Sisäänpääsyprosentti on hyvin pieni. Kasvatustieteistä et saa selkeää ammattia. Sosionomin koulutus on lyhyempi. Vuorotyötä tehdessä palkka voi olla siedettävä, päivätyössä pienempi.
21 vuotta lastensuojelun laitossektorilla.
Just nyt yökkönä.
Mukavaa vaihtelua ja muhkea palkka.
Vierailija kirjoitti:
No se on aika lailla samanlaista työtä kuin lähihoitajan, ainoastaan esim. tuo lääkkeiden anto ei meiltä luonnistu. ;)
Lähihoitajathan työskentelee ihan yhtälailla päiväkodeissa, vanhustyössä, lastenkodeissa, nuorisotyössä... mihin nyt ovat suuntautuneetkaan.
t:4
Niin työskentelee. Pienemmällä palkalla ja samalla vastuulla ja työtehtävillä.
Vierailija kirjoitti:
Sosionomi on ihan pilipalitutkinto, ei vastaa millään yliopistotason tutkintoa pääaineena sosiaalityö. Sosionomit eivät ole sosiaalityön ammattilaisia vaan työskentelevät sosiaalialalla, nämä täytyy erottaa.
Joillakin sosionomeilla tuntuu olevan vähän turhan isot luulot itsestään ja koulutuksestaa, en sitten tiedä mitä heille siellä koulussa opetetaan. Sosiaalityöntekijöiksi he eivät ole päteviä. Erilaisina ohjaajina laitoksissa heitä työskentelee paljon. Työllisyys on ihan hyvä, palkka pieni.
Mulla on yökkönä laitossektorilla varmasti isompi palkka ku sossulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosionomi on ihan pilipalitutkinto, ei vastaa millään yliopistotason tutkintoa pääaineena sosiaalityö. Sosionomit eivät ole sosiaalityön ammattilaisia vaan työskentelevät sosiaalialalla, nämä täytyy erottaa.
Joillakin sosionomeilla tuntuu olevan vähän turhan isot luulot itsestään ja koulutuksestaa, en sitten tiedä mitä heille siellä koulussa opetetaan. Sosiaalityöntekijöiksi he eivät ole päteviä. Erilaisina ohjaajina laitoksissa heitä työskentelee paljon. Työllisyys on ihan hyvä, palkka pieni.
Satanen sinne tai tänne, yötyö vs. toimistotyöaika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Lastenkodin yökkö on henkensä kaupalla töissä. Ei siitä pitkä aika ole kun yksi pahoinpideltiin viimeksi teholle. Sossuilla on aina vartijat paikalla, jos on riskiä.
Työskentelen TE-toimistossa hallinnollisissa työtehtävissä. En tee asiakastyötä. Palkka on hyvä ja työ haastavaa ja mukavaa!
Sosionomi ei vastaa sosiaalittöntekijää, eikä ole pätevyyttä siihen. Sosiaalityöntekijän koulutus on monivuotinen yliopiston koulutus. Sosionomin tutkinnon jälkeen voi hakea yliopistoon.
Päiväkodissa varhaiskasv.opettajana.
Vierailija kirjoitti:
Vanha ketju, mutta nostanpa ylös, kun aihe kiinnostaa. Eli se, mitä sosionomin työ nykyään on, ihan käytännössä? Itsellä mietinnässä opiskelemaan lähtö, ihan toiselle alalle ja mietin tämän sosionomin ja yliopiston parin vaihtoehdon välillä (psykologia, kasvatustieteet).
Se, mitä se työ on käytännössä, vaihtelee ihan sen mukaan missä olet töissä. Siksi tuohon ei ole ihan yksiselitteistä vastausta.
Työ voi olla esimerkiksi etuuskäsittelyä, joka on ihan erilaista kuin ohjaustyö. Tai sitten päiväkodissa varhaiskasvatuksen sosionomi, joka taas on ihan erilaista työtä kuin esim. aikuissosiaalityön sosiaaliohjaaja.
Työllistymisessä tuntuu olevan eroja. Itse olen yli vuosi sitten valmistunut, ja saanut melko helposti sosionomin kelpoisuuden vaativia töitä. Aloitin määräaikaisuuksilla, nyt on vakituinen työ. Työskentelen aikuissosiaalityön kentällä.
Olen työskennellyt lastenkodeissa, perhetyössä, sosiaalitoimistossa, jossa tapasin asiakkaita tein toimeentulotuki päätöksiä=sama työ kun sosiaalityöntekijällä erona huonompi palkka, nyt teen töitä koulukuraattorina.
Itselläni tästä kyllä ei ole kokemusta, sosionomi siis olen. Valmistumisen jälkeen olen tehnyt vain sosionomin kelpoisuuden vaativia töitä.
Millä alueella asutte te sosionomit, jotka olette lähihoitajien töihin päätyneet?