sosionomi, mitä teet työksesi ??
millaista työsi on käytännössä ja koetko tutkinnosta olleen hyötyä ? t. opiskelija.
Kommentit (34)
lähihoitajien hommiin, kokemusta on.
mutta mitä ohjaaja tekee käytännössä jos ei hoida?
jos rupeisin opiskelemaan. Nyt ruvennut mietittymään että mitä sosionomi käytännössä
sitten tekee ja onko tutkinnosta juurikaan hyötyä.
Vastaako sosionomin tutkinto sos.työntekijää?
kiinnostaisi tietää , että mitä työ käytännössä on. en halua liian hoidollista työtä, tai työtä, joka muistuttaa liiaksi lähihoitajan työtä.
Stt. on opiskellut yliopistossa. (Ja nyt voisi ne oikeat sosiaalityöntekijät kertoa, mitä ovat siis yliopistossa opiskelleet... sen tarkemmin en tiedä.)
Siis itse ole sosionomi AMK. (Aikoinaan, vissiin 20 vuotta sitten tuon sosionomi-nimikkeen sai yliopistosta, joten siksi ammatikorkean käyneiden sosionomien tulee virallisesti käyttää tuota AMK -liitettä.) Tämä Sosionomi AMK on tullut tavallaan sosiaalikasvattajan/ohjaajan tilalle. Oli aikoinaan opistotason koulutus.
Itse sosionomina olen työskennellyt mm. lastenkodissa hoitajana (siihen olen pätevä), päiväkodissa tehnyt lastentarhanopettajan sijaisuuksia (siihen en ole siis pätevä, sillä olen opiskellut ainoastaan pelkän sosionomin tutkinnon), vanhainkodissa tehden sosiaaliohjaajan hommia (en siis voi tehdä hoitotyötä, kun se koulutus uupuu), nuorisotyötä yms.
Itse en ole kovinkaan paljon kostunut kyseisestä koulutuksesta, kun esim. järjestötyö ei kiinnosta minua lainkaan. Eniten olen työskennellyt erilaisissa lastensuojelulaitoksissa hoitajana, ja siihen työhön tällä koulutuksella olen täysin pätevä. Nyt hoitovapaan jälkeen lähden kyllä opiskelemaan aivan toista alaa, sillä tämä sosionomin koulutus ei ollut kyllä mun juttu millään tavalla.
No se on aika lailla samanlaista työtä kuin lähihoitajan, ainoastaan esim. tuo lääkkeiden anto ei meiltä luonnistu. ;)
Lähihoitajathan työskentelee ihan yhtälailla päiväkodeissa, vanhustyössä, lastenkodeissa, nuorisotyössä... mihin nyt ovat suuntautuneetkaan.
t:4
sosionomia, luokanopettajaa tms. mutta ehkä luokanopettaja kiinnostaa kuitenkin enemmän ja järkevämpi vaihtoehto..
Toisaalta työskentely esim.turvakodissa, vastaanottokeskuksissa jne.kiinnostaa, mutta mieleen tulee onko sosionomin ammattitutkinto aika turha
ja teen tällä hetkellä työtä lastensuojelussa, perhetyössä. Koulutuksesta on se hyöty, että voin hakea tiettyjä sos.alan töitä, sillä useimmissa on amk-tutkinto tai sos.kasvattaja pätevyysvaatimuksena. Olen yo-pohjainen, joten en tiedä, miten eroaa lähihoitajakoulutuksesta. Olen myös tehnyt sossussa sosiaaliohjaajan hommia sekä sossun töitä (epäpätevänä), lisäksi päivähoidossa olen toiminut opettajana. Mun mielestä ei kyllä ole rinnastettavissa lainkaan lähihoitaja ja sosionomi, toki nuo mun työpaikat olleet sellaisia, että pääsyvaatimus on tuo amk.
Eipä ole ollut koulutuksesta hyötyä. Ja on jo niin vanhakin tutkinto, ettei enää edes jaksa hakea. 8 vuoden aikana on ollut 5 paikkaa haettavana...
Opiskelen itse nyt neljättä vuotta sosiaalityötä. Ei vastaa sosionomia, monesti tekevät melkein samoja töitä kuitenkin. Sosionomilla ei kuitenkaan ole muodollista pätevyyttä hoitaa sostt:n virkaa, mutta tosielämässä he hoitavat viransijaisuuksia ym. määräaikaisia työsuhteita, kun sostt:stä pula. Sosionomilla ei siis ole samankaltaista pätevyyttä tehdä päätöksiä. Riippuu paljon organisaatiosta nuo työtehtävät.
Jos olisin tiennyt kuinka rankkaa yliopistossa opiskelu on, olisin mennyt sosionomilinjalle. Sieltä tulee kuitenkin paljon sosionomeja yliopistoon, kun he valittavat että pätevyys ei riitä ja aina sostt saa viran.
Yleensä sosionomi tekee on käytännönläheisempää, ihmisten kanssa tehtävää työtä, sosiaalityössä taas on paljon paperisotaa ja painava vastuu päätöksistä. Riippuu paljon kyllä paikasta. Molemmille riittää töitä kyllä. Opiskelu yliopistossa hyvin teoreettispianotteista kirjapinojen kahlaamista, käytännönharjoittelua hyvin vähän verrattuna koulutuksen pituuteen eikä valmenna kovin hyvin työelämään.
opiskelee sosiaalipedagogista kasvatusta pääaineenaan ja varhaiskasvatuksessa on harjoitteluja, projektitöitä yms. tietyn opintopistemäärän verran.
Myös lääkehoidon kurssille voi osallistua vapaavalintaisten opintojen kautta.
Sosionomi voi työskennellä lastensuojelussa, varhaiskasvatuksessa, aikuissosiaalityössä, mielenterveys- ja päihdetyössä, monikulttuurisuustyössä, vanhustyössä, vankiloissa... Ohjaajana, ei hoitajana!
Olen sosionomi ja teen lastentarhanopettajan hommia, on pätevyys siihen sosionomilla. Kun pedagogisia opintoja kertyi se 60op. Tykkään siitä että kun päiväkodissa työt alkaa kyllästyttää niin voin hakea moneen erilaiseen paikkaan sosionomina mm. maahanmuutto, lastenkodit, perhetyö, päihdetyö yms. Olen tyytyväinen että opiskelin sosionomiksi.
Siitä on hyvä jatkaa sitten haluaamaansa suuntaan ja paneutua johonkin tiettyyn alueeseen oman innon mukaan.
Itse työskentelen kaupungin urasuunnittelijana työvoiman palvelukeskuksessa. Asiakkaiden ohjausta ja työparityöskentelyä työvoimaohjaajien kanssa. Lisäksi vastuullani on kaupungille työllistettävien henkilöiden työsopimukset ym.
Olen ollut myös sossussa toimeentulotukihakemusten käsittelijänä ja uusien asiakkaiden ohjauksessa, lastensuojelun tukihenkilönä, työhönvalmentajana, mielenterveysyhdistyksen ohjaajana sekä työvoimahallinnon koordinoimassa projektissa projektityöntekijänä ns. pitkäaikaistyöttömien ja kuntoutusasiakkaiden parissa.
Tutuille terveisiä. :)
eli sosionomi amk. Vastaa samaa koulutusta kuin opistoasteen sosiaalikasvattaja (joita ei enää valmistu).
Pelkkä sosionomi on tutkintonimike viimeksi 80-luvulla valmistuneille YLIOPISTOSTA, joilla on siis pätevyys sosiaalityöntekijäksi.
Sosionomi AMK - EI ole pätevä sosiaalityöntekijäksi. Voi toki tehdä sijaisuuksia.
Ja aiemmin joku jo kirjoittikin mitä pitää opiskella tavallisen sosionomi AMK:n lisäksi, jotta on pätevä lastentarhanopettakaksi. Sosionomi AMK:n peruskoulutus ei vielä pätevöitä lto:ksi. Tosin sijaisuuksia pystyy tekemään.
On sitten taustalla lähihoitajan tutkinto (tai mikä muu tahansa ammatillinen tutkinto), tai lukio, niin ihan saman tasoisia sosionomeja sieltä ammatikorkeasta valmistuu. Tällä ei siis mitään eroa.
Kyllä sitä sosionomi amk:na pääsee työskentelemään perhetyöhön, lastensuojeluun, päihdetyöhön yms. mutta ei siellä sosiaalityöntekijän virkaa saa millään.
voikaan saada sosiaalityöntekijän virkaa, hän saa tehdä ihan samoja työtehtäviä, JOS virkanimike muutetaan esim. sosiaaliohjaajaksi. Suomessa on kuntia, joissa ei ole yhtään sosiaalityöntekijää (yliopistokoulutettua), vaan sosiaaliohjaajia. Riippuu aivan kunnasta, minkä koulutuksen vaativat sosiaalialan ammattilaisilta.
eli sosionomi amk. Vastaa samaa koulutusta kuin opistoasteen sosiaalikasvattaja (joita ei enää valmistu).
Pelkkä sosionomi on tutkintonimike viimeksi 80-luvulla valmistuneille YLIOPISTOSTA, joilla on siis pätevyys sosiaalityöntekijäksi.
Sosionomi AMK - EI ole pätevä sosiaalityöntekijäksi. Voi toki tehdä sijaisuuksia.
Ja aiemmin joku jo kirjoittikin mitä pitää opiskella tavallisen sosionomi AMK:n lisäksi, jotta on pätevä lastentarhanopettakaksi. Sosionomi AMK:n peruskoulutus ei vielä pätevöitä lto:ksi. Tosin sijaisuuksia pystyy tekemään.
On sitten taustalla lähihoitajan tutkinto (tai mikä muu tahansa ammatillinen tutkinto), tai lukio, niin ihan saman tasoisia sosionomeja sieltä ammatikorkeasta valmistuu. Tällä ei siis mitään eroa.
Kyllä sitä sosionomi amk:na pääsee työskentelemään perhetyöhön, lastensuojeluun, päihdetyöhön yms. mutta ei siellä sosiaalityöntekijän virkaa saa millään.
ja toimin kehitysvammaisten ryhmäkodissa ohjaajana.
Eräs työkaverini on sosionomi ja täysin sama työnkuva meillä. Tutkintojen laajuus on sama. On meillä kyllä lähihoitajiakin ohjaajina.
Sosionomi on ihan pilipalitutkinto, ei vastaa millään yliopistotason tutkintoa pääaineena sosiaalityö. Sosionomit eivät ole sosiaalityön ammattilaisia vaan työskentelevät sosiaalialalla, nämä täytyy erottaa.
Joillakin sosionomeilla tuntuu olevan vähän turhan isot luulot itsestään ja koulutuksestaa, en sitten tiedä mitä heille siellä koulussa opetetaan. Sosiaalityöntekijöiksi he eivät ole päteviä. Erilaisina ohjaajina laitoksissa heitä työskentelee paljon. Työllisyys on ihan hyvä, palkka pieni.
Sosiaalityöntekijä on opiskellut korkeakoulututkinnon, siis yliopistotutkinnon. AMK ei ole korkeakoulu.
Vierailija kirjoitti:
Sosionomi on ihan pilipalitutkinto, ei vastaa millään yliopistotason tutkintoa pääaineena sosiaalityö. Sosionomit eivät ole sosiaalityön ammattilaisia vaan työskentelevät sosiaalialalla, nämä täytyy erottaa.
Joillakin sosionomeilla tuntuu olevan vähän turhan isot luulot itsestään ja koulutuksestaa, en sitten tiedä mitä heille siellä koulussa opetetaan. Sosiaalityöntekijöiksi he eivät ole päteviä. Erilaisina ohjaajina laitoksissa heitä työskentelee paljon. Työllisyys on ihan hyvä, palkka pieni.
Sosionomit eivät ole sosiaalityöntekijöitä, mutta ovat ammattilaisia omalla areenallaan.
Sosionomit toimivat ohjaajina, mutta hyvin erilaisilla työkentillä. Laitokset ovat yksi areena.
Itse olen valmistumisen jälkeen toiminut sosiaaliohjaajana ja palveluohjaana, aikuisten kanssa tehtävällä kentällä kumpikin. Virka-aikatyötä itsenäisellä työotteella.
Sairaita hoidetaan ja terveitä ohjataan.. noin niinkuin kärjistetysti :)