työnantajani vaatii minua menemään oppisopimuskoulutukseen illalla omalla ajalla.
Olisin heti valmis koulutukseen jos se olisi päivällä ja siitä saa pienen korvauksen (en muista millä nimellä se on).
Koulutusta on tarjolla ainoastaan illalla ja ilman mitään korvausta.
Jos mieheni joutuu kieltäytymään iltakoulutukseni takia omista töistään ja hoitaa lapsiamme niin menetämme jopa 1000e kuussa.
Noinko tuo oikeasti menee, voiko työnantaja pakottaa tuohon jos haluan jatkaa tässä työssä?
Kommentit (26)
Todennäköisesti tuo koulutus nostaa palkkaasi.
Itse olen koulutuksessa 9kk, kun saan tutkintotodistuksen käteen saan 400€ stipendin ja palkkani nousee kolmen kokemusvuosilisän verran.
Jos kieltäydyt tuosta koulutuksesta nyt, on se työnantajalle merkki siitä, ettet ole sitoutunut työhösi ja etenemismahdollisuudet tyssää siihen.
Oletko sinä oppisopimuksella kyseisessä työpaikassa?
Miten se sut vois siihen pakottaa?
alennettua palkkasi epäpätevän palkaksi ja rahastaa vielä oppisopimustoimistoa siitä että huolehtii koulutuksesi käytännönharjoitteluista.
Työnantaja maksaa oppisopimuskoulutuksen ja koulutushan on enimmäkseen työssäoppimista. Koulunpenkillä kuluu marginaalinen osa ajasta.
Ei tietenkään työnanataja maksa sinulle koulussa käymisestä, johan se maksaa materiaalin ja koulutuksen.
Totanoin jos olet toistaiseksi sopimuksella työsuhteessa voit varmasti kieltäytyä. Toki seuraavan yt:n yhteydessä ei tarvitse ihmetellä miksi juuri sinä saat potkut ja ihan lailliseesti.
Jos olet määräaikainen sopimustasi tuskin jatketaan ja ihan laillisesti taas. Jos olet vuokratyöläinen-bye bye.
ja siellä näytöt järjestettiin erikseen koululla, ei työpaikoilla. Mut tietenkin siis siellä työpaikalla opiskellaan myös, työssä. Ja sit on erikseen ne koulupäivät, jotka on tietenkin koululla silloin kun koulu sanoo. Jos koulupäivät on päiväkoulua, niiltä ei tietenkään saa palkkaa, koun ei ole töissäkään, mutta niiltä voi saada päivärahan. Päiväraha on kyl pienempi kuin oikea palkka noilta olisi, joten mun mielestä ap taloudellisesti voittaa, jos saa tehdä koulupäivän lisäksi päivätyön ja saa siitä palkan.
Tietenkään ketään ei voi pakottaa oppisopimukseen. Mutta oppisopisuksella hankitaan pätevyys työhön, ja työnanatajaa ei myöskään voi pakottaa pitämään työssä epäpätevää ihmistä. Työnantaja voi ihan laillisesti anta lopputilin ap:lle ihan ilman yt-tilannettakin, sillä perusteella, että tämä ei ole pätevä tehtäväänsä.