Pakko tunnustaa: inhoan mun murretta puhuvaa työkaveriani!
Meille tuli duuniin uus tyyppi, Oulun tienoilta. Mä oon niin ärsyyntynyt siitä ja sen puhetavasta, että huh! Selvennettäköön että en yleensä oo mikään "murrevastainen", mut tää tyyppi jotenkin käyttää puhetapaansa oikein kybällä hyväkseen, on olevinaan niin älyttömän leppoinen, ja heittelee joka väliin juutuja tyyliin "no täällä etelässä, ja kyllä pohjoisessa se ja se on paremmin". Niin ja ärsyttävä hidashidashidas jahkaava murre vielä tohon lisäks, arggggh! Palais takaisin vaan Ouluun, kele.
Kommentit (27)
Olisko ollut Sanoma Oy? Taidan laittaa nyt reklamaation provon huonosta laadusta.
Mutta kyllä minuakin jo alkoi aiemmin päivällä ihmetyttää se, miten pitkään pohoojaalaaset jaksavat jankata jostain aluuuuushousuista. Aika aivovammainen kuva jäi sen murteen puhujista...
Kerrassaan loistavaa kuulla ihan eri alueen murretta. Itse olen Keski-Suomesta, alueelta, jossa ei ole omaa murretta, vaan itäiset ja läntiset murteet sekoittuvat ja murre on melko lähellä yleiskieltä.
Toisten murteista ahdistuvat, oletteko niin nurkkakuntaisia, vai mikä muissa murteissa ärsyttää?
Ei ainakaan Jyväääskylääässä. Mysteeri, miten tämä "fakta" on saatu aikoinaan myytyä opettajaseminaarien kasvateille, jotka ovat sitten sitä ahkerasti jakaneet kouluissa ympäri Suomen.
murresanoja vaan puheen nuotti on aina se oululainen, vaikka olisi asuttu vuosia ulkomailla ja Helsingissä.
murretta itse? Miksi sinun murteesi olisi jotenkin hienompaa kuin toisten murteet? Jotenkin tuntuu tämä kirjoitus ihan vitsiltä, kun alkuperäinen teksti on niin murteellista.
paitsi toki joistakin oikein huomaa kuinka väkisin vääntää. Mutta normaalisti ei huomaa. Kyllä säkin ap pian totut siihen murteeseen. Sua nyt vaan ärsyttää tässä työkaverissa joku muu juttu niin paljon että muutkin asiat alkaa ärsyttää.
stana tuota omaa murrettas. Duuni, voisko ällömpää sanaa ennää olla.