Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä tarve suomalaisilla koko ajan arvottaa asioita?

Vierailija
25.08.2011 |

Itse olen kovasti ihmtellyt, että miksi pitää arvottaa toisten käytänteitä ja tavaroita yms. Täälläkin huomaa, että keskustellaan lähes joka päivä siitä miksi on parempi imettää pitkään tai miksi on parempi olla imettämättä yms. Itse olen pitkään imettänyt ja täysimettänyt 6kk. Asuin silloin keski-Euroopassa, missä moinen tapa oli harvinainen. Kun asiaa kysyttiin kerroin, miten asia oli eikä kukaan jatkanut keskustelua siitä. Täällä nyt asiaa puidaan ihan kuin sillä nyt olisi välilä, minkälaisia ratkaisua kukin perhe tekee. Monessa muussa asiassa ihan sama juttu. Kyllä kyseltiin miten muut tekevät, mutta ei siihen sitten kommentoitu sen enempää. Miksi pitäisikään?

Toinen juttu mihin kiinnitin huomioita oli se, että koulussa lapset eivät keskenään kilpailleet millään merkkivaatteilla, kännyköillä, koulutarvikkeille yms. Suomessa tuntuu, että on tosia tärkeää, että millaisissa merkkivaatteissa lapset kouluun menevät, mitä väliä? Kunhan on lämpimät siistit vaatteet, niin se riittä. Ei siellä lapset vertailleet toisten vaatteita yms. keskenään. Miksi Suomessa tehdään näin?

Mikä meitä vaivaa? Annetaan muiden elää kuin he haluavat ja tehdään itse omat ratkaisumme. Opetetaan tämä myös lapsille.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ikään katsomatta. silloin pitää vahdata ja arvostella muiden valintoja ja yrittää päteä omilla valinnoilla.

Vierailija
2/6 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äläpäs nyt yleistä, kyllä kuule euroopassa on ihan samanlaista kilpailua lasten kesken, myös kuule ihan arabimaissa on kilpailu jopa naisten kesken, kenellä on kaunein vaate tai koru, jenkeistä nyt puhumattakaan.

Reissaappa maailmaa ja pidä silmäsi auk. =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat masentuneita, ahdistuneita, vihaisia, kilpailuhenkisiä ja kireitä. Ei osata nauttia elämästä, sääli.

Vierailija
4/6 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

huono itsetunto tullut mieleeni, mutta varmaan osaltaan selittävä tekijä.

Olin vain yllättynyt, kun muutettiin takaisin Suomene, että miksi joka paikassa pitää olla perustelemassa oman perheen ratkaisuja. Miksi kouluissa on niin paljon kiusaamista ja kilpailua joistain vaatteista, kun muualla siihen törmännyt. Lapsetkin ovat ihmetelleen, miksi koulukaverit kyselevät, mikä puhelin sulla on, mistä ostit tuon takin yms. Mitä väliä? Pääasia, että on puhelin millä soitella tarvittessa ja kivat mieluiset vaatteet päällä.

Vierailija
5/6 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän vaikea kuvitella tätäkin palstaa ilman noita keskusteluja.

Ja lähes päivittäin joku "ulkomamma" käy täällä haukkumassa (ihmettelemässä) muiden tavat.

Vierailija
6/6 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

huonoon itsetuntoomme: suht´nuori kulttuuri ja sivistys, sadat vuodet milloin Ruotsin, milloin Venäjän vallan alla, sodan koettelemukset ... Ollaan täällä Euroopan reunalla ja puhutaan kieltä, jota kukaan muu ei puhu. Alkaahan sitä tuntea itsensä mitättömäksi. Ja Nokiaakin luultiin nimen perusteella maailmalla japanilaiseksi yritykseksi :)

Suomalaiset ovat pikemminkin alamaisia kuin kansalaisia. Silloin voi tuntea itsensä hyväksi vain jos ensin julistaa jonkun muun huonoksi, koko ajan pitää vertailla muihin ja pähkäillä, että "mitäköhän tuo minusta ajattelee".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yksi