Ekaluokan vanhempainilta
Hei!
Kun moni ei täällä tunnu käyvän vanhempainilloissa tai ainakin pitää niitä tosi turhina ja turhauttavina, niin voisitteko vinkata, millainen pitäisi ekaluokan vanhempainillan olla, jotta se oikeasti kiinnostaisi ja palvelisi lasten vanhmpia? Mitä haluaisitte opettajan puhuvan, haluaisitteko esittäytyä tai tehdä ryhmätöitä vai mieluummin vain kuunnella? Kaikki vinkit otetaan vastaan!
T. Ekaluokan ope, joka itse viihtynyt aina omien lastensa vanhempainilloissa
Kommentit (7)
Minun mielestäni olisi ollut kiva tutustua edes jotenkin muiden lasten vanhempiin. Ennestään en tuntenut heistä ketään, joten joku tutustumisjuttu olisi ollut ihan tarpeen. Asiaa on paljon ekalla kerralla, joten peruskäytäntöjä tiukassa paketissa ja sitten jotain kevyempää rupattelua :)
ainoa mikä on harmittanut on, ettei esitellä kenen lapsen vanhempia on. Jos on uusi alueella olisi kiva edes naamalta tietää kuka on "Nooran" äiti. Mutta toisaalta asiaa oli jo muutenkin tosi paljon, moni joutui lähtemään kesken lasta nukuttamaan, menisi siihen esittelyynkin varmaan ainakin 10 minsaa. Mutta tätä ei ole kolmen lapseni vanhempainilloissa ollut koskaan, ei hoidossa eikä koulussa.
Muuten minusta on ihana olla osa äitejä ja isiä ja ihana lapsen asioihin olla osallisena.
Miksi kiinnostaa tutustua toisten lasten vanhempiin ja mitä asiaa niin kovasti olisi?
Mä käyn ekaluokkalaisen vahempainillassa jotta näen open, minkälainen tyyppi on jne. Hirveästi ei jaksaisi kuunnella itsestäänselvyyksiä, asioita jotka on jo tiedossa yms. Kiinnostavaa on kuulla open käytännöistä ihan perusluokkatilanteissa jne., ei mitään yleistä infoa joka on luettavissa monesta muustakin paikasta.
Ja ihan eri aineiden opetuksesta voisi kertoa. Eli oikeastaan itse tykkään kuunnella sellasia konkreettisia asioita lapseni (luokan) päivittäisistä toiminnoista, ohjeet vanhemmille (tyyliin riittävästi unta ja ruokaa) usein ärsyttävät. No, ehkä jotkut niitä tarvii eikä siinä mitään jos ope tuntee tarpeelliseksi niitä kertoa kunhan se ei ole koko tilaisuuden pääsisältö.
Toivon, että opettaja liikoja jaarittelematta kertoo luokan käytänteistä ja opiskeluun liittyvistä asioista, ja siitä, mitä toivoo vanhemmilta. Kiinnostaa kuulla, miten työrauhaongelmiin ja kiusaamiseen puututaan ja mitä seuraa unohteluista. Vanhempien kysymyksille pitää jättää aikaa, mutta open toivoisi myös pistävän rajat joidenkin vanhempien jaarittelulle.
Kaikilla on kiirus kotiin, hyvä vanhempainilta sisältäisi lyhyen esittäytymiskierroksen, open puheenvuoron siitä, miten koulunkäynti on alkanut ja mihin vanhempien tulisi kiinnittää enemmän huomiota. Sitten kyselytunti, mutta hallitusti. Lopuksi olisi hyvä, jos opettaja sanoisi että nyt yleinen osuus loppui, halutessasi voit jäädä vaihtamaan lapsen kuulumiset max. 5 min per lapsi. Vaikka jono luokan ulkopuolelle ja maikan kanssa keskustelut kahden kesken luokassa.
Tärkein aspekti hyvässä vanhempainillassa on turhan jaarittelun karsiminen ja tietopitoisuus. Ei leikkejä, luentoja eikä ryhmiksiä
Siitä tekemisestä nyt niin välitä ja vielä vähemmän mistään ryhmätys
kentelystä, vanhempainillassa ei pisä olla mitään mikä muistuttaa koulua"askartelua, esitelmiä, puheenpitämisiä jne.." ne pitäisi hoitaa samalain miten hoidetaan taloyhtiön pihaharavoinnitkin, grillataan ja juodaan, rupatellaan mukavia jne..
Itse en päässyt menemään vanhempain iltaan kun meillä vanhemmilla on vuorotyö ja kotona pieniä lapsia, hoitajaa ei löytynyt ja toinen on töissä. Muuten olemme opettajan kanssa tekemisisää ihan tarpeeksi hyvissä merkeissä tietenkin.