Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäistä lasta ei ole sinun mielestäsi enää soveliasta imettää julkisesti?

Vierailija
24.08.2011 |

Itse pidän rajana 1v. Tuota vanhempaa imettäisin sitten kotona, jos rintamaitoa vielä söisi.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
20.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ymmärrän, että monet jatkavat vielä imetystä, vaikka tavallistakin maitoa voisi jo juoda. Siitä alkaa se vaihe, jolloin opetellaan niitä ruokailuaikoja ja ylipäätään tavallisen ruoan syömistä ja juoman juomista.

En ole sitä rintaa vastaan, jos se kerran ei näy eikä minua ahdista tietoisuus imettämisestä vaan enemmänkin kummastuttaa jos reilu 1-vuotias ei kestä 20 minuuttia kotiin vaan äidin pitää toppatakissa imettää, jotta saadaan se taapero kotiovelle asti. Minä onnistuin itse samanikäisten kanssa monesti siirtämään ruokailua ja imetystä jopa reilulla tunnilla antamalla nokkamukista vettä tai vaithoehtoisesti rattaisiin banaanin tai maissinaksun. Niin, olen kyllä kuullut, että on niin kätevää, kun maito on aina mukana eikä tarvitse mitään muuta kantaa mukana... Joo, jos kokee kätevämmäksi toppatakissa imettää kurahousulasta, niin sitten se kai on kätevämpää...

Omalla kohdallani ei ole kyse siitä näkyvästä rinnasta tai lapsen tarkasta iästä vaan ihan siitä, että tietyn iän jälkeen sen lapsen pitäisi oppia ateriarytmiä ja odottamista, ihan perustapojakin noin ylipäätään. En käsitä, miksi esim. 2-vuotias ei voi odottaa maitohuikkaansa kotiin. En käsitä, miksi ison lapsen pitää käydä tissillä kyläreissuilla, ulkona, kaupoilla jne. En ymmärrä, miksi sitä kohtuutta, ruokailutapoja ja odottamista ei voida tässä kohtaa opettaa jo taaperoikäiselle, kun se maitohuikka ei ole lapselle takuulla elintärkeä tai edes niin tärkeä, etteikö kotiin päästäisi tai ylipäätään sopivampaan paikkaan. Siksi olen päätynyt siihen lopputulokseen, että kyse ei ole lapsen parhaasta vaan äidin käsittämättömästä tarpeesta näyttää maailmalle, mikä on hänestä luonnollista, kätevää ja tarpeellista juuri nyt. Tätä ihmettelen leikki-ikäisten imetyksessä.

Jos lapsi kiukkuaa juhlissa, että haluaa juuri nyt keksejä, vanhemmat usein toteavat, että kohta kun on kahvin vuoro. Jos samainen lapsi kiukkuaa, että maitohuikka, on saman lapsen vanhemmista luonnollista ja normaalia ja jopa tarpeellista tarjota se maitohuikka koko juhlayleisön edessä. Miksi?

Vierailija
22/36 |
20.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En julkisesti imettäisi enää lasta, joka huutelee tissiä tissiä :D jos imettäisin vielä sen ikäistä, niin menisin ainakin sivummalle. Tosin niin menin pienenkin vauvan kanssa, joten vaikea sanoa ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
20.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli "tissi" sanaa ei käytetä = lapsi ei sitä opi, vaan pyytää esim. maitoa. Meillä eivät isommatkaan imeväiset ole huudelleet tissiä, tissiä. Ihan ovat pyytäneet saada maitoa.

Vierailija
24/36 |
20.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ihan normaalia! Järkyttävää lukea kuinka jotkut ovat sitä mieltä ettei yli 6kk saisi imettää ainakaan julkisesti! Eli vauvaa joka ei vielä osaa edes kontata ei saisi imettää julkisesti. Aivan älytöntä!!

Vierailija
25/36 |
20.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei täällä ole ketjuja: minkä ikäisen ei ole soveliasta piereskellä julkisesti, minkä ikäisen ei ole soveliasta huutaa bussissa, minkä ikäisen lapsen tulisi nousta julkisessa kulkuneuvossa ja antaa paikka vanhemmille.

1. Kouluikäisen, tai oikeastaan ei eskari-ikäisenkään

2. Hm, yli 4-vuotiaan?

3. Riippuu tilanteesta

Vierailija
26/36 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tapahtui WHO:n suosituksille imettää vähintään kaksivuotiaaksi? Miksei siis olisi soveliasta imettää julkisesti yli vuoden ikäistä? Toisin sanoen, mikä tekee siitä epäsopivaa? Lapsihan vain ruokailee äidin sylissä.

Vierailija
27/36 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen imettänyt lapsiani 3-vuotiaaksi. En rajoittanut sen mukaan missä ollaan. En toki vetänyt tissiä pöytään, vaan vetäydyin syrjemmälle.

Vierailija
28/36 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuitenkaan "julkisesti" kuin ensimmäiset puoli vuotta. Sen jälkeen on ollut helpompi jo tietää milloin lapsi syö tai antaa vaikka vesi huikka niin kauaksi aikaa että löytää imetyspaikan.

Vierailija
29/36 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin etten vastannut kysymykseen. Periaatteessa minua ei haittaa muiden imetykset. Saavat minun puolestani imettää vaikka 3-vuotiasta, mutta kieltämättä pistää silmään jos jo puhuvaa tai kävelevää lasta julkisesti imetetään.

Vierailija
30/36 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vetää tissi esiin paikassa kuin paikassa.

Esim. lentokoneessa äiti-ihminen hujautti tissinsä esiin ja huuteli 3- ja 5-vuotiailleen, että maitoa tarjolla. Lapsille oli juuri tilattu kokikset sitä ennen. En ymmärrä...

Toinen tapaus oli ystäväni, joka siis imettää kohta 2-vuotiastaan. Lapsi syö viisi säännöllistä ateriaa. Hän juo aterioilla sekä vettä että tavallista maitoa, koska käy päiväkodissa. Kun he tulevat meille kylään, tissi pysyy piilossa tasan sen ajan, kun valmistelen kahvipöytää. Sitten se pitää vetää esiin kahvipöydässä, kun meidän Elsi juo tissimaitoa... Paitsi päiväkodissa. Ja jos äiti on matkoilla. Tai bilettämässä. Tai harrastuksessa. Mutta muina aikoina sen Elsin on saatava tissimaitonsa muista välittämättä.

En tajua. Ymmärrän vielä sen, jos äiti on ihan symbioosissa vielä taaperoikäisensä kanssa, ei ikinä erossa eikä lapsi saa mitään muuta juotavaa kuin äidinmaitoa, ehkä syökin huonosti (ja se nyt ei olisi ihme, jos sitä maitoa lutkutetaan koko ajan). Tajuan, että lapsella on nälkä tai jano ja sitä on saatava ympäristöstä välittämättä.

Tähänkin tosin ihmettelen, miksi sitä taaperoa ei saisi ottaa osaksi yhteiskuntaa ja normaaleja tapoja. Ei 2-vuotias ole vauva eikä enää ihan taaperokaan vaan leikki-ikäinen toimija, jonka pitäisi opetella sosiaalisia taitoja, äidistä turvallisesti irrottautumista, leikkitaitoja, ruokailutapoja jne. Jos joku äiti pitää sitä äidinmaitoa ihan välttämättömänä leikki-ikäiselleen, niin voisiko sitä maitoa antaa sitten järkeviin aikoihin esim. ruokailuja ennen tai ruokailujen jälkeen, ehkä jopa vain kotona aamuisin ja iltaisin.

Oma 2-vuotiaani ei itke, jos jollain aterialla on vain vettä. Sellaista se elämä on. Ihan kaikkea haluamaansa ei voi saada tässä ja heti. Ei samalla aterialla ehkä saa banaaniakaan. Tai ruisleipää. Jos ollaan kaupungilla, voi saada maidon sijasta vettä. Jos ollaan kotona, varmaan tulee se ruoka ja maito. Joskus saa jälkiruoaksi jopa jäätelöpuikon. Hui! Mutta ei sentään aina.

JOkaiselle meistä se oma lapsi on maailman tärkein. Miksi kuitenkin jotkut kokevat, että hän itse on tärkeämpi kuin se oma lapsi ja lapsen normaali kasvattaminen leikki-ikäisen tavalla. Minun puolestani imettäjäfanaatikot voivat tissitellä vaikka 16-vuotiasta teiniä (vaikka silloin kai sitä kutsutaan vähän eri nimityksellä), mutta miksi ihmeessä se ison lapsen tissittely pitää tehdä missä vaan ja milloin vaan. Kyllä normaaliin kasvatukseen kuuluu se, että lapsi odottaa vuoroaan, syö ja juo säännöllisesti, menee nukkumaan tiettyyn aikaan jne. Harvassa muussa asiassa yli 2-vuotiaat saavat päättää, milloin tekevät mitäkin. MIksi siis tässä maitoasiassa on jotenkin pyhää se, että lapsi saa sitä silloin kun haluaa, vaikka ei kuitenkaan saa sitä banaania silloin kuin haluaa eikä välttämättä edes ateriaakaan silloin kun haluaa?

Lapsentahtinen imetys kuuluu vauvoille, siis alle 1-vuotiaille. Tuo muu osa on curlingia ja äidin tarvetta esitellä rintaansa, rintaa lutkuttavaa lastansa ja ylipäätään lapsi-imetystään. Ja sitä en ymmärrä. Kai itsensä tärkeäksi voi tehdä monella muullakin tavalla?

Vierailija
31/36 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitten esimerkkisi ovat taaperoita.

6 kk - 1 v vauvaa voi ja kuuluukin imettää. Vauvalla on yhtäläinen oikeus syödä kuin aikuisellakin.

Vierailija
32/36 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vetää tissi esiin paikassa kuin paikassa.

Esim. lentokoneessa äiti-ihminen hujautti tissinsä esiin ja huuteli 3- ja 5-vuotiailleen, että maitoa tarjolla. Lapsille oli juuri tilattu kokikset sitä ennen. En ymmärrä...

Toinen tapaus oli ystäväni, joka siis imettää kohta 2-vuotiastaan. Lapsi syö viisi säännöllistä ateriaa. Hän juo aterioilla sekä vettä että tavallista maitoa, koska käy päiväkodissa. Kun he tulevat meille kylään, tissi pysyy piilossa tasan sen ajan, kun valmistelen kahvipöytää. Sitten se pitää vetää esiin kahvipöydässä, kun meidän Elsi juo tissimaitoa... Paitsi päiväkodissa. Ja jos äiti on matkoilla. Tai bilettämässä. Tai harrastuksessa. Mutta muina aikoina sen Elsin on saatava tissimaitonsa muista välittämättä.

En tajua. Ymmärrän vielä sen, jos äiti on ihan symbioosissa vielä taaperoikäisensä kanssa, ei ikinä erossa eikä lapsi saa mitään muuta juotavaa kuin äidinmaitoa, ehkä syökin huonosti (ja se nyt ei olisi ihme, jos sitä maitoa lutkutetaan koko ajan). Tajuan, että lapsella on nälkä tai jano ja sitä on saatava ympäristöstä välittämättä.

Tähänkin tosin ihmettelen, miksi sitä taaperoa ei saisi ottaa osaksi yhteiskuntaa ja normaaleja tapoja. Ei 2-vuotias ole vauva eikä enää ihan taaperokaan vaan leikki-ikäinen toimija, jonka pitäisi opetella sosiaalisia taitoja, äidistä turvallisesti irrottautumista, leikkitaitoja, ruokailutapoja jne. Jos joku äiti pitää sitä äidinmaitoa ihan välttämättömänä leikki-ikäiselleen, niin voisiko sitä maitoa antaa sitten järkeviin aikoihin esim. ruokailuja ennen tai ruokailujen jälkeen, ehkä jopa vain kotona aamuisin ja iltaisin.

Oma 2-vuotiaani ei itke, jos jollain aterialla on vain vettä. Sellaista se elämä on. Ihan kaikkea haluamaansa ei voi saada tässä ja heti. Ei samalla aterialla ehkä saa banaaniakaan. Tai ruisleipää. Jos ollaan kaupungilla, voi saada maidon sijasta vettä. Jos ollaan kotona, varmaan tulee se ruoka ja maito. Joskus saa jälkiruoaksi jopa jäätelöpuikon. Hui! Mutta ei sentään aina.

JOkaiselle meistä se oma lapsi on maailman tärkein. Miksi kuitenkin jotkut kokevat, että hän itse on tärkeämpi kuin se oma lapsi ja lapsen normaali kasvattaminen leikki-ikäisen tavalla. Minun puolestani imettäjäfanaatikot voivat tissitellä vaikka 16-vuotiasta teiniä (vaikka silloin kai sitä kutsutaan vähän eri nimityksellä), mutta miksi ihmeessä se ison lapsen tissittely pitää tehdä missä vaan ja milloin vaan. Kyllä normaaliin kasvatukseen kuuluu se, että lapsi odottaa vuoroaan, syö ja juo säännöllisesti, menee nukkumaan tiettyyn aikaan jne. Harvassa muussa asiassa yli 2-vuotiaat saavat päättää, milloin tekevät mitäkin. MIksi siis tässä maitoasiassa on jotenkin pyhää se, että lapsi saa sitä silloin kun haluaa, vaikka ei kuitenkaan saa sitä banaania silloin kuin haluaa eikä välttämättä edes ateriaakaan silloin kun haluaa?

Lapsentahtinen imetys kuuluu vauvoille, siis alle 1-vuotiaille. Tuo muu osa on curlingia ja äidin tarvetta esitellä rintaansa, rintaa lutkuttavaa lastansa ja ylipäätään lapsi-imetystään. Ja sitä en ymmärrä. Kai itsensä tärkeäksi voi tehdä monella muullakin tavalla?

Vierailija
33/36 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miten tämä imetys nostaa ihmisille niin karvat pystyyn.

Miksei täällä ole ketjuja: minkä ikäisen ei ole soveliasta piereskellä julkisesti, minkä ikäisen ei ole soveliasta huutaa bussissa, minkä ikäisen lapsen tulisi nousta julkisessa kulkuneuvossa ja antaa paikka vanhemmille.

Mä en edes huomaa kun joku imettää, miksi te kyttäätte mitä toiset tekee? Kääntäkää katse pois. Ärsyttävämpiä ne puhelimeen huutajat, räkijät ja tupakantumppinsa kadulle heittävät.

Vierailija
34/36 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oli samat ajatukset kuin mulla, eli olen täysin samaa mieltä !

Vierailija
35/36 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kieltämättä pistää silmään jos jo puhuvaa tai kävelevää lasta julkisesti imetetään.

myös julkinen imettäminen pitää lopettaa muita aiemmin? Anteeksi tämä kärjistäminen, mutta näen tuon kommentin noin.

Itseäni ei ole ainakaan vielä häirinnyt toisten imetykset, mutten muistakaan, että kukaan olisi vetänyt tissiä esiin nenäni alla silloin, kun itse syön. Perheenjäsenteni kanssa en välitä, ovatko tissit esillä vai piilossa (tosin en silloinkaan vie niitä kenenkään naamalle, kun tämä syö). Julkisesti yritän hoitaa asian vaivihkaa, jottei varmasti kukaan menettäisi ruokahaluaan.

Vierailija
36/36 |
19.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen imettänyt lapsiani 2-vuotiaiksi, mutta en käytännössä koskaan imetä julkisesti - siis ihan pieniäkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi seitsemän